Маріупольська спеціальна загальноосвітня
школа-інтернат I-IIIступенів №21
Донецької обласної ради
Інтегроване підсумкове заняття з використанням мнемотехніки для дітей з ЗНМ.
Старший та середній дошкільний вік.
Тема: «Подорож порами року».
Розвиток мови і мовлення з елементами грамоти і логіко-математичного розвитку.
Дефектолог: Кшемінська Д.В
2019 рік
Інтегроване підсумкове заняття з використанням мнемотехніки для дітей з знм.
Старший і середній дошкільний вік.
Тема: «Подорож порами року».
Розвиток мови і мовлення з елементами грамоти і логіко-математичного розвитку.
Мета: Закріпити знання про пори року, вміння використовувати отримані знання в подальшому навчанні. Узагальнити знання про деякі природні явища, що пов’язані з певною порою року, про зміни в довкіллі. Закріпити знання про рахунок , цифри, складання і вирішення задач в межах 10.Вчити встановлювати причино-наслідкові зв’язки, порівнювати, робити висновки. Створити умови для розвитку мовленнєвих навичок під час аналізу. Викликати інтерес до мовленнєвих занять через гру, прищеплювати бажання правильно говорити. Розширити і активізувати словник з тем «Пори рок». Вчити описувати предмети , визначати колір, форму, розмір предметів. Складати з частин ціле, знаходити однакове і різне в предметах для розвитку зорової уваги. Утворення прикметників від іменників підбором визначень під час гри «Квітку бери – слово-ознаку утвори». Активізувати розумову діяльність шляхом ігор.
Розвивати вміння переключатися з одного виду діяльності на інший, а також вміння орієнтуватися на аркуші паперу. Викликати позитивний відгук від заняття. Готувати руку до письма шляхом кінезіологічних вправ.
Навчати бачити красу природи, різноманітність форми і фарб природних явищ. Виховувати любов до природи та її явищ.
Цільова аудиторія: Різновікова підгрупа дітей з ЗНМ (середній і старший дошкільний вік).
Обладнання: засоби технічного навчання(комп’ютер,електронний носій пам’яті, мультимедійна дошка), матеріали в електронному вигляді, картонні фігури пір року; настільно-печатні дидактичні ігри «Склади ціле», «Зимовий логічний потяг», гра-моталочка з використанням олівців «Сонечко», завдання на аркушах паперу,індивідуальні килимки для кожної дитини.
Словник: зима, весна, літо, осінь, весняний,сонце, сонячний,дощ,дощовий,холод,холодний,золото, золотий,ліс, лісовий,листя, листяний,липа, липовий,мед, медовий,спека, спекотний,сад, садовий,ягода, ягідний,квітка,квітковий,море, морський,гриб, грибний,пляж, пляжний,веселка, веселковий,гроза, грозовий,сніжинка, сніговик, новорічна ялинка, морозиво,лід,лелека,пролісок, вербові котики, квітуче дерево, осіннє листя,полуничка, ромашка, ластівка, дерево взимку,ковзани,дощова хмара, кошик, осіннє дерево, бурулька,холодна,снігова,білий,скрипучий,іскристий.
Налаштування на заняття.
СЛАЙД№1 «Привітання».
Дефектолог:
В добрий день у добрий час!
Ради бачити всіх Вас.
Щиро ми гостей вітаємо
І здоров’ячка бажаємо!
Привітайтесь будь ласка з нашими гостями.
Діти:
- Доброго ранку!
(Діти проходять і сідають на килимки)
Дефектолог:
Сьогодні в нас цікаве дійство –
Зберіть усі знання і сили,
Згадайте все, що ви учили!
СЛАЙД№2 Мнемозагадка «Осінь».
«Осінь»
Сумно у гаях блукаю,
Жовті шати одягаю,
Золотисту стелю постіль –
Жду сестрицю білу в гості.
СЛАЙД№3 Відповідь «Дівчина – Осінь».
Виставити паперову фігуру «Осінь».
Дефектолог:
- Спершу ми відправимось до Красуні-Осені. Вона та інші пори року приготували для нас цікаві завдання,які ми з вами повинні будемо вірно виконувати. Отже тема нашого заняття: «Пори року».
СЛАЙД№4 «Пори року»
І ось перше осіннє завдання. Осінь завжди приходе до нас із багатим врожаєм овочів і фруктів, зараз я вам пропоную допомогти нашій Осені і зірвати яблука з дерева.
СЛАЙД№5 «Осіннє дерево з яблуками» -«Кошик з яблуками».
Діти роблять вправу біля килимків.
Дихальна гімнастика «Зберем врожай з дерева»
Уявіть,що ви рвете яблука. Піднімаючи одну руку вгору,потрібно вдихнути повітря. Опускаючи – видихнути. Повторювати вправу, поперемінно чергуючи руки.
У садку зеленому
Яблук нарвемо.
В кошики великі
Ми їх складемо.
Діти відправляються до стола «Осені».
Дефектолог:
- А давайте уважно подивимось на стіл. Осінь пропонує нам комплекти розрізних картинок з яких нам необхідно скласти цілу картину.
А підказка – цифри від 1 до 10,які вам необхідно викласти по порядку.
СЛАЙД№6 Гра « СКЛАДИ ЦІЛЕ ».
Діти сидять і виконують завдання за столом.
Після виконання звернути увагу на дошку.
СЛАЙД№7 Гра « Що зайве?»
Дефектолог:
- Вам необхідно визначити яке з цих зображення не має відношення до пори року – Осінь. Уважно дивимось і визначаємо зайве.
Дефектолог:
- Продовжуємо наше заняття. Пропоную вам відгадати наступну загадку.
СЛАЙД №8 Мнемозагадка «Зима».
«Зима»
Там,де недавно латаття цвіло,
В гості побігла стежка в село.
І розмалюють лід ковзани
Там,де гойдала хвиля човни.
Річка сховалась – була і нема,
Замурувала річку … (зима)
СЛАЙД№9 Відповідь «Дівчина – Зима».
Виставити паперову фігуру «Зима».
Перехід до локації «Зима»
Діти сіли за стіл, перед ними дзеркала.
СЛАЙД№10-15
Артикуляційні вправи.
Щоб гарно звуки вимовляти,
Будемо з Чарівницею –Зимою язичка тренувати.
Артикуляційна гімнастика
Знову до нас зима прийшла,
Багато снігу принесла.
(Покласти язик на нижню губу,
утримувати його нерухомо.)
Щоб з гірки прокотитися
Спочатку треба потрудитися.
(Рот відкритий, кінчик язика
впирається в нижні зуби,
середню частину язика вигнути гіркою.)
Зліпимо кульки ми веселі
Снігову збудуємо оселю.
(Надути щоки і утримувати їх
кілька хвилин.)
Ми сміялися, ми грали,
Ну а ручки замерзали.
Треба ручки пожаліти,
Треба ручки нам погріти.
(Піднести долоні до обличчя
І видихнути зі звуком [Х])
Вітер дме, сніг кружляє
Нас додому підганяє.
(Розтягнути губи в посмішку,
Пустити холодну повітряний струмінь.)
Діти кладуть дзеркала на середину стола. Дефектолог їх прибирає зі столу.
СЛАЙД№17,18 Гра «Зимовий логічний потяг».
Дефектолог:
Дорога біла стелеться
І краю її нема
Сніжок мете, метелиця,
Чекає нас зима.
Ми вирушимо потягом,
Зберемося за мить,
Але спочатку, дітоньки,
Вагончик зберіть.
- У нас є потяг, а до нього потрібно при’єднати вагончик. Кожне віконечко цього потяга має свою картинку. Вони повинні з’єднуватись між собою (мати логічний зв’язок). Потяг наш називається «Зима». А зима яка?
Діти:
- Холодна, снігова. (Викладають вагончики із зображенням зимових ознак).
Дефектолог:
-А сніг який?
Діти:
- Білий, скрипучий, іскристий.
Дефектолог:
- А що буває холодним і білим?
Діти:
-Морозиво.(Покласти вагончик із зображенням морозива).
Дефектолог:
СЛАЙД№19 Фізкультурна хвилинка.
Діти підводяться з стільчиків і стають білі своїх килимків.
Фізкультурна хвилинка.
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!»
Січень просить: «Присідай!»
Встали – сіли, встали – сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
«Час нам братися до справ».
Встали, дітки ,всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Для себе нове відкриваємо –
Знання здобуваємо!
Діти сіли на килимки.
СЛАЙД№20 Гра «Що зайве?»
Дефектолог:
- На завершення зимових завдань пограємо в гру «Що зайве»
Вам необхідно визначити яке з цих зображення не має відношення до пори року – Зима. Уважно дивимось і визначаємо зайве.
Діти продовжують сидіти на килимках.
Дефектолог:
СЛАЙД№21 Мнемозагадка «Весна».
«Весна»
Це куди подівся сніг
Згірки біля дому?
Він струмочками побіг,
Не здоженеш ніколи.
Гляньте льоду вже нема
І нема морозів.
А струмок веде свою
Пісеньку в дорозі.
СЛАЙД№22Відповідь «Дівчина –Весна».
Виставити паперову фігуру «Весни».
Діти сидять на килимках.
СЛАЙД№23
Ось іде весна ланами,
Перелогами, лісами.
Де не ступить — з-підземлі
Ростуть квіточки малі.
СЛАЙД№24
Вправа «Квітка»
Ручки наші розімнемо,
Добре мислити почнемо.
Вихідна позиція.
Долоні підняті угору, пальці створюють “пуп’янок”, основи кистейпритиснуті одна до другої.
Квітка “розпускається”: розводимо одночасно пальці рук у боки, а потім зводимо пальці разом.
Вранці сонечко зійшло, розпустилась квітка.
А увечері закриє пелюсточки швидко.
Дефектолог:
- Підводьтесь будь ласка і відправляємось за стіл , щоб виконати завдання Весни.
СЛАЙД№25.
Гра «Квітку бери – слово-ознаку утвори»
Кошик з квітами в руках дефектолога, на столі ваза. Діти беруть в руки квітку дають відповідь і ставлять у вазу, яка стоїть на середині стола.
(Дефектолог називає іменник і дає дітям по черзі квітку. Діти утворюють від запропонованого слова прикметник і ставлять квітку в вазу.)
Весна – весняний
Сонце – сонячний
Дощ – дощовий
Холод – холодний
Золото – золотий
Ліс – лісовий
Листя – листяний
Липа – липовий
Мед – медовий
Спека – спекотний
Сад – садовий
Ягода – ягідний
Квітка – квітковий
Море – морський
Гриб – грибний
Пляж – пляжний
Веселка – веселковий
Гроза – грозовий
Дефектолог:
СЛАЙД№26 Гра « Що зайве?»
Діти продовжують сидіти за столом Весни.
СЛАЙД№27 Мнемозагадка «Літо».
Теплий, довгий-довгий день,
Повна миска черешень.
Достигає жовтий колос,
Демонструє коник голос,
І суничка дозріває –
То коли це все буває?
СЛАЙД№28 Відповідь «Дівчина –Літо».
Виставити паперову фігуру «Літо».
Перейшли за стіл «Літо».
Гра– моталочка з використанням олівця.
СЛАЙД№29
Дефектолог:
Олівець у нас мудрець,
І секрету він знавець;
Аби гарно малювати і писати,
Вправні пальці треба мати.
Стрічка на нім кружляє,
Діткам м’язи розслабляє.
СЛАЙД№30.
Тихо сонечко котилось,
Миле сонечко втомилось,
Склало ручки, склало лапки ,
Лягло сонце спочиватки
Щоб добре відпочити,
Білий світ теплом зігріти.
Дефектолог:
-Давайте з вами розбудемо наше сонечко і розправимо йому промінчики.
Подивіться – сонечко приготувало нам завдання.
СЛАЙД№31.
Виконання завданнь за столами.
Дефектолог:
Сядьте, дітки, всі рівненько,
Попрацюємо гарненько.
Будемо ми працювати
І знання перевіряти.
СЛАЙД№32.
Використання картинок з зображенням дерев в різні пори року. Необхідно обвести олівцем тільки малюнок на якому зображене літо.
Дефектолог:
- Літні завдання виконали і настав час гри «Що зайве?».Ви вже знаєте, що вам необхідно визначити, яке з цих зображення не має відношення до пори року –Літо. Уважно дивимось і визначаємо зайве.
СЛАЙД№33 Гра « Що зайве?»
Діти переходять на килимки.
Підсумок.
Дефектолог:
СЛАЙД №34-37 «Які пори року переплутав художник?»
СЛАЙД№38 «До побачення!»
Дефектолог:
- Заняття наше завершено. Настав час прощатися з нашими гостями.
Кожне слово у житті має значення.
Ми прощаємося з вами:
Діти: