ІНТЕГРОВАНЕ ЗАНЯТТЯ БІОЛОГІЇ ТА ОСНОВ
ЗДОРОВ’Я ЗА ТЕМОЮ
«Серцево-судинні захворювання»
Мета: поглибити знання учнів про основні причини порушення діяльності серцево-судинної системи, найпоширеніші захворювання серцево-судинної системи та профілактичні заходи, що сприяють формуванню та зміцненню серцево-судинної системи, навчити розпізнавати види кровотеч та надавати першу допомогу.
Обладнання: таблиці, презентації, вата, бинт, джгут, лейкопластир, стерильні марлеві серветки, перекис водню, розчин йоду.
Основні поняття і терміни: інфаркт міокарду, аритмія, дистонія, інсульт, атеросклероз, гіпертонічна хвороба, варикозне розширення вен, тромбофлебіт, кровотечі.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування умінь і навичок.
Методи, форми та прийоми:
1.Інформаційно-рецептивний
1) мовний(розповідь, бесіда, пояснення)
2) наочний(демонстрація таблиць, презентацій,дидактичного
матеріалу
2.Пошуковий(групова робота над розв’язанням проблемних
питань)
3. Навчально- дослідницький(самостійна робота учнів на
здобуття та розширення знань)
Хід уроку:
1.Актуалізація опорних знань.
Дати відповіді на запитання:
1.Що таке кровоносні судини?
2.Назвіть особливості будови кровоносних судин?
3.Чим забезпечується рух крові по судинах?
4.Які показники характеризують рух крові по судинах?
5.Яке значення мають велике та мале коло кровообігу?
2.Мотивація вивчення нового матеріалу.
Серед різних хвороб захворювання серцево-судинної системи є найпоширенішими в усіх країнах світу. Смертність від них становить у світі від 49-54% загальної смертності. Крім того, переважно серцево-судинні захворювання призводять до тимчасової або повної втрати працездатності. Якщо раніше вони були притаманні переважно людям похилого віку, то тепер порушення серцево-судинної системи спостерігають уже й у дітей.
Які ж хвороби переслідують нашу серцево-судинну систему?
Які причини їхнього виникнення і як їм запобігти?
На ці запитання ми будемо шукати відповіді.
3.Вивчення нового матеріалу.
1.Причини захворювань органів кровообігу:
-гіподинамія
-емоційні стреси
-шкідливі звички
-нераціональне харчування та ожиріння
-забруднення довкілля
-розлади регуляції функцій
2.Профілактичні засоби, що сприяють формуванню та зміцненню серцево-судинної системи:
-фізична праця та спорт
-загартування
-уникати негативних емоцій та надмірних психологічних
навантажень
-дотримуватися раціонального харчування
-відмовитися від куріння та вживання алкоголю
-своєчасно лікувати хвороби
-більше перебувати на свіжому повітрі
3.Класифікація серцево-судинних хвороб:
-хвороби серця
-хвороби артерій
-хвороби вен
4.Характеристика захворювань серцево-судинної системи(повідомлення учнів):
-аритмія
-інсульт
-гіпертонічна хвороба
-інфаркт
-варикозне розширення вен
-атеросклероз
5.Кровотечі виникають при ушкодженні судин внаслідок травми, руйнування стінок судин при хворобах. Швидка значна втрата крові є дуже небезпечною, оскільки супроводжується зниженням кров’яного тиску, порушенням кровопостачання мозку, серця і всіх інших органів. Тому вона буває причиною загибелі людей, яких ще можна було б врятувати, надавши своєчасно першу допомогу. Як надати першу допомогу, повинен знати і вміти кожний.
Учні об’єднуються у чотири групи, кожна отримує своє завдання.
Перша група:
1.Капілярна кровотеча.
2.Надання допомоги при капілярній кровотечі.
Друга група:
1.Венозна кровотеча.
2.Надання допомоги при венозній кровотечі
Третя група:
1.Артеріальна кровотеча.
2.Надання допомоги при артеріальній кровотечі.
Четверта група:
1.Внутрішня кровотеча.
2.Надання допомоги при внутрішній кровотечі.
Кожна з груп характеризує вид кровотечі(відповідно свого завдання)
і демонструє, як потрібно надавати першу допомогу при певному виді кровотечі.
4.Узагальнення вивченого матеріалу.
Серцево-судинні хвороби- це захворювання серця та кровоносних судин, у розвитку яких вирішальну роль відіграють неправильний спосіб життя та незадовільний стан довкілля.
Швидка значна втрата крові є небезпечною, тому кожен повинен уміти надавати першу допомогу при кровотечах.
5.Підсумок уроку.
Домашнє завдання.