Конспект інтегрованого заняття
« Калина біля хати » Дитина в соціумі + Мовлення дитини + Дитина у світі мистецтва ( ліплення)
( Середня група)
Програмовий зміст: дати дітям знання про калину як народний символ України; продовжувати вчити слухати та розуміти зміст казки, відгадувати загадки; Відповідати на запитання вихователя за змістом; розвивати діалогічне мовлення, мовленнєвий апарат; активізувати словник дітей словами: калина, кетяги, пучечок,символ, червоний, солодкий; розвивати спостережливість, увагу, дрібну моторику рук,сенсорні здібності дітей; закріпити прийоми ліплення ( відщіпування маленького шматка від цілого,скочування та розплющування); продовжувати вчити ліпити дітей кульки з тіста коловими рухами рук; формувати кетяг калини , приліплюючи одну кульку біля іншої на заготовці; виховувати патріотичні почуття; любов до природи; пізнавальний інтерес до народних символів України. Обладнання: стіл, макет розмальованої хати, ваза з калиною ( візуалізація куща),тин, вишиті рушники, лави, виткані доріжки; лялька в українському одязі, кошик з кетягами калини; зображення ( слайди) калини навесні з цвітом та восени з кетягами ягід; кольорове тісто червоного кольору, дощечки, заготовки із зображенням гілки калини на кожну дитину, ноутбук. Попередня робота : ознайомлення дітей з калиною, читання віршів про калину, розгляд картинок із зображенням калини,малювання ягідок калини.
Хід
( На столі стоїть макет розписаної української хати; ваза з гілочками калини ( візуалізація куща калини),тин, вишиті рушнички,дві лави застелені витканими доріжками, на яких сидять діти).
- Доброго дня, мої любі малята! Я дуже рада вас бачити такими веселими та усміхненими. Пропоную вам привітатися одне з одним, подарувати посмішку друзям.
Привітання
Я всміхнуся сонечку
« Здрастуй золоте!»
Я всміхнуся квіточці
Хай вона росте.
Я всміхнуся дощику
Лийся мов з відра.
Друзям усміхнуся -
Зичу їм добра!
- Діти , подивіться як гарно у нас прикрашена група! Сьогодні ми з вами продовжимо знайомитися з народними символами України.
Погляньте, ось стоїть розписана візерунками українська хата з калиною,що росте під вікном, на тину висять вишиті рушнички. Як гарно та затишно біля цієї хатинки!
- Ой , а хто це стукає у двері? ( заношу ляльку в українському вбранні , кошик з кетягами калини).
- Діти , до нас на гостину завітала україночка, звати її Марічка. Вона принесла кошик з гостинцями, а щоб дізнатися ,що це за ягідки, вам потрібно відгадати загадку:
Хто ж ті ягоди не знає,
Від застуди їх приймає.
На кущах вони висять
І, як маків цвіт горять.
Тільки це не є малина
Що ж за ягода?...( Калина)
- Вірно, малята, це ягідки калини.
- Подивіться який гарний кущ калини росте біля нашої хати. Які красиві кольори! Ягідки на калині ростуть разом, дружно. Такий «пучечок» ягід - називають кетягом калини.
- З давніх – давен наші бабусі та дідусі дуже шанували цю рослину, садили її на городі,біля хати, як оберіг. Вони милувалися її красою: білим цвітом навесні,червоними кетягами наприкінці літа та восени.
(Показ картинок( слайдів) із зображенням калини навесні та восени).
Калина – народний символ України. Про неї складено багато віршів, пісень, казок. Ось послухайте цікаву казочку про калину.
Казка про калину.
Дуже давно жила на світі дівчинка Калина. Не було у неї ні батька, ні матері. Пішла вона одного разу у ліс, щоб сухого гілля наламати.
Прийшла, дивиться, аж стоїть кущик та такий сухий, жодного листочка немає. Жаль стало кущика Калинці, викопала вона його та й взяла з собою. Прийшла до хати, вибрала гарне місце та посадила деревце. Старанно поливала його Калинка, доглядала, а навесні деревце зацвіло ніжним білим цвітом. Хто не йшов - милувався кущем. Дівчата вплітали в свої коси цвіт куща дівчинки Калинки.
Коли ж прийшла чарівна осінь, одягнувся і кущ Калинки в золоті шати, та ще й повісив на віти намисто – ягоди червоні, мов кров.
І старі , і малі дивувалися кущем Калини.
Пройшла осінь. Завіяло, замело білою віхолою. Все побіліло,замерзло, лише кущ калини горів червоним намистом. Прилетіли горобчики, покуштували ягід, а вони ж бо солодкі, мов мед. Рознесли горобчики славу про кущ Калинки,які звуть калиною.
(Бесіда з дітьми за змістом казки.)
- Діти, вам сподобалася казка ?( Так)
- Про яку рослину ця казка? ( Про калину)
- Де дівчинка знайшла кущ калини? ( Вірно. У лісі.)
- Де вона посадила калину? ( Біля хати)
- Як доглядала за кущем калини? ( Відповіді дітей)
- Якого кольору ягідки виросли на калині? ( Червоного)
- Які на смак ягоди? ( Солодкі)
- Молодці! Вірно!
- Діти , я бачу ви стомилися.
Пропоную вам відпочити, пограти в українську народну гру « Ой є в лісі калина». ( Діти виконують руханку під українську народну пісню « Ой є в лісі калина».)
- Молодці ! Відпочили? (Так)
- Діти, подивіться лялька Марічка чомусь засмутилася ,навіть грати в гру з нами не стала. Що ж у неї трапилося?( Припущення дітей)
- Наша Марічка просить їй допомогти. Вона дуже поспішала до нас на гостини і по дорозі загубила кетяги калини. А на неї чекають подружки,щоб плести віночки.
Давайте їй допоможемо і наліпимо ягідок для кетягів калини з кольорового тіста.
Та перед роботою нам потрібно приготувати пальчики.
Давайте пограємо в пальчикову гру.
Пальчикова гра « Червона калина»
- Молодці! Діти , погляньте на кетяги нашої калини!
- Якого кольору ягідки калини? ( Червоного)
- Якої вони форми? ( Вірно, круглої.)
- Ягідки великі чи маленькі? ( Маленькі)
- Якого кольору тісто я вам приготувала? ( Червоного)
- Молодці, діти!
- У кожного з вас є аркуш паперу з гілочкою калини , нам лише потрібно зліпити ягідки калини з червоного тіста. Для цього ми відщипуємо маленький шматочок тіста від цілого, кладемо його між долонями і коловими рухами рук формуємо кільку. Потім кладемо кульки одну біля одної на аркуш паперу з намальованою гілочкою калини притискаємо вказівним пальцем руки, формуючи кетяг калини.
( Показ прийомів ліплення).
Самостійна робота дітей.
- Молодці! Ляльці Марічці дуже сподобалися ваші роботи. Вона вам дякує за допомогу!
- І ми дякуємо нашій гості за те ,що вона завітала до нас та принесла чудові гостинці!
- Діти , то з яким народним символом України ми познайомилися?
(Вірно, калиною.)
- Вам сподобалося наше заняття?
- А що сподобалося найбільше?
( Відповіді дітей)