Заняття з пріоритетом пізнавального розвитку екологічного спрямування для дітей 5-го року життя.
Метою заняття є закріплення знань про геометричні фігури, назви кольорів, рахунок в межах п'яти; вчити дітей порівнювати предмети за кількістю, співвідносити число з цифрою; повторити пряму та зворотню лічбу у межах 5; розширити знання про свійських тварин та їх місце проживання; розвивати увагу, пам'ять, координацію рухів; виховувати доброзичливе ставлення до тварин.
Конспект заняття дуже цікавий та приваблює різноманітним дидактичним матеріалом, який забезпечує дітей потрібною кількістю знань.
Заняття з пріоритетом пізнавального розвитку екологічного спрямування
для дітей 5-го року життя
Тема : « Котику допомагали та в село попали».
Програмовий зміст: закріпити знання про геометричні фігури, назви кольорів, рахунок в межах п’яти; продовжувати вчити порівнювати предмети за кількістю, співвідносити число з цифрою; повторити пряму та зворотню лічбу у межах 5; розширити знання про свійських тварин та їх місце проживання; розвивати увагу, пам’ять, координацію рухів; виховувати доброзичливе ставлення до тварин.
Матеріал: декорація сільського подвір’я; панно з зображенням свійських тварин, автобус(з дитячих стільців); картки та квитки з зображенням геометричних фігур; зображення свійських тварин вирізаних по контуру; картки з двома горизонтальними смужками; роздавальний матеріал (козенята, капуста); картки з цифрами та свійськими тваринами; м’які іграшки свійських тварин; ілюстрація сільської хати; кошик з фруктами.
Хід заняття
(Діти стоять півколом, вітаються з гостями)
Добрий день, вам, добрі люди.
Хай вам щастя й доля буде.
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Вихователь. Діти, сьогодні до нас завітав незвичайний гість, а хто це ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку:
Нявкає, муркоче,
Бо сметани хоче,
Що це, діти,
За воркотик ?
Це пухнастий, рудий …(котик).
Вихователь. Нашого гостя звуть Муркотик. Прийшов він до нас за допомогою. Справа в тому, що Муркотик загубився і зовсім не пам’ятає дороги додому. Пам’ятає тільки, що бабусю звуть Настя і в неї на подвір’ї живе багато тварин.
─ Давайте, діти, поміркуємо, де може знаходитись будинок Мурчика? (В селі). Ми вже знаємо, що котик мешкає в селі, але як повернути його додому? Пропоную вирушити в подорож і знайти будинок Мурчика. Всі готові до подорожі? (Так). А давайте вирушимо в подорож на автобусі. Я вже придбала квитки і зараз вам їх роздам (роздає квитки із зображенням геометричних фігур). У всіх є квитки?(Так). А зараз зверніть увагу на свої квитки, що на них зображено? ( Геометричні фігури). Назвіть геометричну фігуру та її колір в своєму квитку ( Мій квиток з зображенням ромбу, він зеленого кольору). Додаток 1.
Додаток 1
─ От уже і автобус нас чекає, і квитки маємо, а хто нас повезе в подорож? А скажіть, хто керує автобусом? (Водій). Давайте оберемо водія за допомогою лічилки.(Рахує дитина). (Додаток 2)
Тікав заєць через міст.
Довгі вуха, куций хвіст,
А ти далі не тікай,
Рахувати починай,
Один, два, три – вийди ти.
─ От і водій вже готовий до подорожі. Займайте місця в автобусі відповідно квиткам. І не забувайте про провила поведінки в автобусі: бути ввічливими, обережними і спокійними. Щоб автобус наш поїхав потрібно порахувати від 1 до 5 і навпаки. Почали. Ось ми і їдемо.(Звучить пісня «Колеса автобуса крутяться).
Додаток 2
─ Ось ми і приїхали. Подивіться, яке гарне сільське подвір’я. Може це і є будинок нашого Мурчика? Постукаємо у двері та запитаємо у господарів.
(Із-за будинку виходить бабуся). (Додаток 3. Додаток 4)
Бабуся. Добрий день. (Добрий день). Мене звуть баба Настя. Давно в мене не було так багато гостей. Заходьте, сідайте, та розповідайте, що привело вас до мого подвір’я?
Вихователь. Ми з дітками котику допомагаємо знайти свою домівку. Ви часом не загубили котика Мурчика? (Показують кота).
Бабуся. Мій, звісно мій, цілий день його шукаю.(Діти віддають котика).
Які ви молодці, ви так мені допомогли. Залишайтеся гостювати, в мене он яке подвір’я, всім місця вистачить.
Додаток 3
Додаток 4
Вихователь. Дуже дякуємо за запрошення. Ми залишимось і допоможемо вам по господарству. У вас так багато тварин, діткам буде дуже цікаво. Так дітки? (Так).
Бабуся. Залишайтеся, в мене є на кого подивитись. А я піду гостинців вам зберу (Бабуся заходить за будинок).
Вихователь. Діти, подивіться, скільки тварин на подвір’ї. Давайте ми їх назвемо.(Діти називають тварин). Які це тварини?(Свійські). Так, а чому тварин називають свійськими? (Бо вони живуть в селі). Молодці. А зараз пропоную допомогти бабусі і погодувати тварин. (Діти підходять до столів з картками та роздавальним матеріалом).
Вправа « Нагодуй козенят» (Додаток 5)
(Робота з роздавальний матеріалом)
Додаток 5
У кожної дитини на столі роздавальний матеріал (площинні фігурки козенят та капусти). Вихователь показує малюнок, на якому – троє козенят та тацю з капустою. Одна дитина працює біля дошки. (Додаток 6. Додаток 7)
Додаток 6
─ Діти, скільки у бабусі козенят? (Троє). Викладіть на верхній смужці стільки ж козенят. Скільки капусти на таці ?(Чотири). Викладіть на нижній смужці стільки ж капустин. Викладаємо один під одним, зліва направо.
─ Чи усім козенятам вистачило капусти? Чому ви так думаєте?
─ Чого більше? На скільки?
─ Кого менше? На скільки?
─ Що треба зробити, щоб козенят та капусти стало порівну? (Прибрати одну капустину чи додати одне козеня).
Вихователь пропонує прибрати одну капусту.
─ Скільки козенят? (Троє). Скільки капусти? (Три). Тепер козенят та капусти стало порівну. А зараз трішки відпочинемо, адже ви годували тварин та втомилися (діти виконують рухи, про які говориться Додаток 7 у вірші):
Руки в сторони та вгору –
На носочки піднялись.
Підняли голівку вгору –
На долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз – присіли, руки прямо.
Встали – й знову все так само.
Повертаємося вправно.
Все виконуємо гарно.
Вліво – вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
Вихователь. Малята, доки ми з вами відпочивали, сталася біда! До бабусі завітали дикі тварини. Вони всі заплутались і не знають, хто має залишитись у селі, а хто має піти до лісу. Допоможемо їм.
Робота зі схемою. (Додаток 8)
( В центрі дошки знаходиться ілюстрація сільської хати, а поряд на мольберті площині зображення диких та свійських тварин. Діти по черзі підходять до дошки, беруть зі столу тварин, що мають залишитися у селі та прикріплюють їх до ілюстрації)
.
Додаток 8
Зразок: Корова це свійська тварина. Вона живе в селі.
Вихователь. Молодці, ви назвали правильно всіх тварин. А зараз пропоную пограти в цікаву гру. Допоможемо бабусі порахувати господарство.
Гра « Знайди пару» (Додаток 9)
Діти діляться на дві підгрупи. Вихователь пропонує учасникам однієї підгрупи витягнути картки із цифрами, а іншої – із зображенням предметів.
Завдання: стати в пари так, щоб цифра відповідала кількості тварин на картці.
Матеріал: дві коробки, картки із цифрами від 1 до 5, картки із зображенням свійських тварин.
Додаток 9
Вихователь перевіряє після гри. Хто зображений на картці? Скільки тваринок? Якою цифрою позначаємо?(запитання до кожної пари)
─ В гостях добре, та час повертатися до садочка.
(Виходить бабуся з кошиком яблук)
Бабуся. Дякую вам, мої помічники. А це вам гостинці з мого саду (віддає кошик). Сподобалось вам у мене в гостях? (Так). Приїздіть іще. Я чекатиму (обіймає дітей).
Вихователь. Дякуємо вам, бабусю, за теплий прийом, за гостинці. Візьмемо яблучка з собою і з’їмо у садочку, згодні? Нам дуже сподобалось у вас. Та час повертатися до садочка. Дітки, скажіть бабусі до побачення.(До побачення).
(Вихователь підводить дітей до автобуса)
Вихователь. Всі пам’ятають свої місця в автобусі? Прошу зайняти їх. А щоб автобус поїхав, потрібно порахувати від 1 до 5 і навпаки. Почали. Поїхали. (Звучить музика).
Вихователь. Ось ми і повернулися. Дітки, вам сподобалась подорож? Куди ми з вами їздили ? Що допомагали бабусі робити ? А кого ви там зустріли ? (відповіді дітей). Скажіть нашим гостям: «До побачення».
Література
1.Дитина в дошкільні роки : комплексна освітня програма Д 90 / автор. Колектив; наук. керівник К.Л. Крутій. – Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД,2016. – 160с.- Бібліогр.:с. 158-159.
2. Л.І.Зайцеа Формування логіко-математичної компетентності дітей 5-го року життя: навчально-методичний посібник / Лариса Іванівна Зайцева. – Мелітополь: Видавничий будинок ММД, 2012-163с.
3.К..Й. Щербакова Методика формування елементарних уявлень у дошкільників. Київ « Вища школа» 1996 р.
4. Система роботи з формування екологічної освіти та виховання дітей молодшого і середнього дошкільного віку / укл. Г. Ю. Ситникова.- Запоріжжя : ТОВ « ЛІПС» ЛТД, 2011.- 276 с.- Бібліогр.: с.271-274.