Конспект заняття
«Повітря навколо нас»
(для дітей старшого дошкільного віку)
Розробила Дворнік Тетяна Анатоліївна, методист з питань дошкільної освіти науково-методичного центру відділу освіти
Васильківської міської ради
Київської області
Методичні рекомендації щодо його проведення:
Конспект заняття розроблений для дітей старшого дошкільного віку, орієнтовний час його проведення – 45 хвилин.
Доцільно цю розвагу провести після проведення з дітьми тематичних днів теми «Ресурси» (протягом наступних двох тижнів під час формування у дітей звичок).
Очікувані результати:
Після заняття діти зможуть:
застосовувати найпростіші етикетні норми; розповідати про необхідність чистого повітря для життя на планеті; виконувати прості дії щодо збереження природи.
Вихователь: Доброго ранку, діти! Давайте всі разом привітаємось віршиком У садочку новий день.
Всім говорим «Добрий день».
Добрий день тобі й мені,
Всім ми скажем на Землі.
Вихователь: Діти, а тепер давайте пошлемо вітання один одному, передаючи іграшку (діти, стоячи у колі, передають іграшку і вітання один одному, пригадуючи різні звертання при зустрічі «Доброго ранку!», «Вітаю», «Привіт» тощо).
А зараз я пропоную вам пограти у гру «Я схожий, я відрізняюсь від тебе…». Гра «Я схожий, я відрізняюсь …»
(мета гри: діти помічають відмінності у зовнішньому вигляді, у вбранні, у статі. Наприклад, я Оксанка, схожа на Оленку, бо теж дівчинка, але відрізняюся тим, що у мене темне волосся і карі очі, а у Оленки світле волосся і сірі очі…).
Вихователь: Ось і ми з вами всі і схожі і різні, але живемо всі разом в одному великому домі, а в якому ви дізнаєтесь, коли прослухаєте загадку.
- Всіх годує, напуває, а про неї не всяк дбає, і ще цей дім частенько вмивається і чотири рази на рік переодягається.
Вихователь: Так яка відгадка? Так, це наша планета Земля. Ось подивіться, що це за предмет? (вихователь показує глобус). Глобус – це макет Землі, тобто об’ємне зображення нашої планети, на якій ми живемо. Пропоную розглянути його уважненько (діти розглядають його, передаючи один одному).
- Якої він форми?
- На що схожий глобус?
- Які кольори ви бачите? Сині ділянки – це вода.
- А де є вода на нашій планеті? Так, це моря, океани, а де тонкі ниточки - це річки. Коричневий колір – це суша, земля. Наша планета Земля окутана атмосферою, що складається із суміші газів. Вона дуже необхідна людині, тваринам і рослинам для життя. Атмосфера також захищає землю від шкідливого космічного випромінювання. Обігріває і освітлює нашу планету Сонце. Ми живемо в оточенні 4 стихій: землі, води, повітря і вогню. І вони нам дуже необхідні. Пропоную пограти у гру.
(правила гри: для гри необхідні 4 великі різнокольорові квадрати. Коричневий колів символізує землю, синій – воду, білий – повітря, червоний – вогонь. Педагог пропонує дітям вибрати із запропонованих картинок, ті зображення яким потрібна та чи інша стихія та покласти їх на відповідний квадрат. Наприклад, на синій квадрат – картинки із зображення риб, водний транспорт…, на коричневий – рослини, машини…, на білий – птахи, повітряний транспорт, повітряні кульки…, на червоний – будинок, їжа…)
(стук у двері, заходить Незнайка) Незнайка: Ой, куди я потрапив?
Вихователь: Ти потрапив до дитячого садочка. Але спочатку, Незнайко, привітайся з нами. Незнайка: А я не знаю як…
Вихователь: Дітки тобі зараз розкажуть як треба вітатись. Пропоную пограти у гру «Продовж віршик».
Сонце прокинулось ще на світанку
Вранці вітаємось…(діти продовжують) доброго ранку!
В гості прийшла по обіді рідня
Радо промовимо…(діти продовжують) доброго дня!
Вихователь: Зрозумів, Незнайка! Тож привітайся тепер ти з нами.
(Незнайка повторює вітальні слова, підходить до дітей і вітається за руку) Вихователь: А тепер розкажи, як ти до нас потрапив?
Незнайка: Зі мною сталася пригода. Я подорожую на повітряних кульках навколо світу. Та з однієї кулькою щось сталося і мені довелося приземлятися у вашому дитячому садку (показує повітряні кульки).
Вихователь: Діти, давайте розглянемо кульки, на яких прилетів наш гість.
- Які вони?
- Що у них всередині?
- Як ми можемо дізнатися про це?
- Як ви думаєте, якщо зважити ці кульки, то за вагою вони однакові?
(вихователь розміщує на шальках терезів кульки).
- Яка кулька важча? Чому? Так, у ній більше повітря, а з цією кульки повітря виходить і досі. Як ми можемо його відчути? (відповіді дітей).
- Подивіться навкруги, а ще де є повітря? В яких речах? І у нас в легенях теж є повітря. Повітря нам необхідне для життя.
Незнайка: Повітря? А яке буває повітря?
Вихователь: А діти тобі зараз розкажуть.
Вихователь: А ще можна почути повітря. Діти, а як почути повітря? Давайте стиснемо гумову іграшку. Чуєте звуки? Це з іграшки зі звуком виходить повітря.
Незнайка: А може його можна торкнутися? А як відчути повітря? А як відчути повітря саме зараз? (судження дітей).
Вихователь: Давайте підставимо долоньку до рота і дихнемо на неї. Яке повітря? (відповіді дітей). От ви і відчули повітря, яке було у ваших легенях. А як можна зробити, щоб повітря рухалось? (судження дітей). Рух повітря і є вітер. От і ти, Незнайко, рухався на повітряних кульках за допомогою вітру.
Незнайка: А як це?
Вихователь: А давайте всі разом в рухах передамо його образ. (педагог пропонує дітям фізкультхвилинку - психогімнастику - під музику).
«Я вітер. Я – легенький, ніжний, теплий. Я лагідно торкаюся пелюстків квітів, ховаюся в гілках дерев, граюся їхніми листочками. Листочки шепочуть мені: ш-ш-ш. Я вдихаю свіже повітря лісів і ланів, стаю сильнішим. Мої крила великі і невагомі. Я лечу над морем, своїм подихом здіймаю хвилі, рухаю вітрильники. Я піднімаюсь у височінь і співаю: Я – вітер! Я – найшвидший! Я – найдужчий!».
Незнайка: А цікаво чи пахне повітря? (відповіді дітей). А коли нам буває важко дихати? А що люди можуть зробити, щоб у кімнаті було чисте повітря? (судження дітей).
Вихователь: А зараз я пропоную вам послухати ось таку історію. «Було це восени. Листя на деревах пожовкло і опало на землю, вкриваючи її різнобарвним килимом. Мама із сином Сергійком вирішила прибрати подвір’я – позгрібали опале листя в кілька купок. «Мама, можна я їх підпалю, я бачив сусід дід Микола так робив» - запитав Сергійко. «Ні в якому разі!!!» - відповіла мама».
Незнайка: А чому не можна? Я пролітав на повітряних кульках над одним містом і бачив, що люди так роблять.
Вихователь: Діти, поясніть Незнайці, чому мама не дозволила запалити листя? (відповіді дітей).
Вихователь: Так, коли запалити листя, то йтиме їдкий дим, який забруднить повітря. А це шкодитиме здоров’ю людей, тварин, рослин і всій планеті. Як ви гадаєте, куди можна діти листя? (судження дітей).
Вихователь: Повітря необхідне і людині, і тварині, і всьому живому. Давайте спробуємо затиснути ніс пальчиками і щільно стулимо рот. Чи довго ми зможемо так пробути без повітря? То яке повітря потрібне нам всім для життя? Що повинні робити люди, щоб дихалось всім легко? А що ще забруднює повітря? Пропоную всім пограти у гру «Очищає, забруднює». Вибираючи картинки ви повинні пояснити, зображення картинок очищує чи забруднює повітря. Якщо зображення картинки очищує повітря – покладемо її на білу хмаринку, а якщо забруднює – на чорну. Першу картинку бери ти, Незнайку.
Вихователь: А якими діями ще можна очистити повітря від шкідливих викидів? (судження дітей).
Незнайка: Ой, скільки цікавого і корисного я у вас дізнався, але мені час повертатися додому у Сонячну країну. Але як я полечу, якщо декілька кульок зовсім здулись?
Вихователь: Діти, а як ми можемо допомогти Незнайці? А як ми можемо надути повітряні кульки? (відповіді дітей).
Незнайка: Дякую вам, діти! Своїм друзям вдома я обов’язково розкажу про вас. Які ви дружні, розумні і як допомогли мені. До побачення!
Вихователь: Ви всі сьогодні були молодці! Що ви сьогодні зробили корисного і приємного? (відповіді дітей). А зараз ми підемо на прогулянку і подивимось чи все гаразд у нас на майданчиках з повітрям, з рослинами… Можливо потрібна наша допомога. А закінчити я хочу ось таким віршем!
Природа просить порятунку
Зеленим шелестом лісів,
Тривожним лебединим криком Змілілим плесом рік, озер.
Вона до нас із щемом в серці Зболілі руки простягає, надіючись на кращу долю Про милосердя всіх благає.
Від споживацького безглуздя
Довкілля треба вберегти – То ж маємо навчитись жити Лиш за законами краси.
Ми – ЛЮДИ, а тому повинні розумне й вічне в світ нести.
У серці кожної людини
Зростити пагін красоти!