Солоницівський НВК «Перлина»
Інтегроване заняття
(ознайомлення з природним довкіллям, математика, худ. література)
для дітей 5-го р.ж.
«На гостини до Весни.»
Програмовий змiст: закрiпити знання дiтей про характернi ознаки весни (явища навеснi), про життя рослин, птахiв, тварин; навички кількісної та порядкової лічби; вміння орієнтуватись в просторі; співвідносити цифру з числом у межах 5, продовжувати вчити називати числа в межах 5 в прямому та зворотному порядку; повторити правила поведiнки у природному оточеннi; закладати основи екологiчної культури. Активiзувати зв'язне мовлення, словник, надати дітям уявлення про традиційне використання закличок, вправляти у виразному спiвi пiсень, читаннi закличок, розумінні прислiв'їв, у відгадуванні загадок. Виховувати любов до народної творчостi, розвивати уяву, мислення, увагу до поетичного слова, естетичнi почуття. Формувати бережливе ставлення до живої природи,
Матерiал: загадки, заклички, вiршi про пори року, прислiв'я; екологiчнi забороннi знаки; площиннi зображення двох дерев - у зимовому та весняному вбраннi, картинки з зображенням рiзних дерев та листочкiв, весняних квiтiв, птахiв, картина «Звірі навесні»; конверт з листом від Весни; жовті круги та лічильні палички; розрізані квіти для гри «Збери картинку»; цифри від 1до5 на кожну дитину; картинки для гри «Порахуй пташок»; паперові сердечка.
Хiд заняття.
Сніг вже скинули дахи,
Зацвірінькали птахи,
В небі сонечко сміється
І весняна пісня ллється,
Ось берізка розпустилась
І листочками вся вкрилась,
Мов на свято вже зібралась
І з весною привіталась. Олена Ерато «Весна»
Вихователь повiдомляє дiтям, що Весна запросила їх до себе на гостини. Ця мандрiвка буде весела й цiкава, але нелегка, бо попереду деякi випробування. Пропоную поглянути навкруги: чи не залишила Весна чогось незвичайного? Дiти знаходять конверт. Вихователь читає лист.
"Доброго дня, любi дiти! Пишу вам я, Весна-Ясна. Менi дуже хочеться, щоб ви гуртом завiтали до мене — вiдвiдали моє Зелене Царство, познайомилися з моїми молодшими братиками та сестричками - рослинами, пташками, звiрятами. Але щоб потоваришувати з ними, ви маєте вiдповiсти на всi запитання й виконати всi завдання, якi знайдете в конверті. А коли прийдете до мене на гостини, будьте обережними, щоб не зашкодити тим, хто живе в парку, в лiсi, на лузi й бiля рiчки ".
Вихователь. То як, дiти, виконаємо завдання Весни та її братикiв i сестричок? (дiти погоджуються). Ось перше випробування. Весна приготувала чимало весняних загадок. Дiти відгадують загадки про весну.
Все від нього навкруги
Набирається снаги.
Тільки ранок настає –
Виглянь у віконце!
Всім воно життя дає,
Променисте…(Сонце)
Морквина біла,
Всю зиму зростала.
Сонечко пригріло -
Всю моркву з'їло (Бурулька)
Навесні пташки чарівні
оселились у шпаківні.
Пір’ячком виблискують,
пісеньки висвистують.
Здогадались, дітки?
Так? Це весняна пташка — … (Шпак)
Не скляний він, не з металу,
А прислухайтесь - дзвенить,
Риє землю він розталу
І тихесенько бринить. (Струмок)
Тут на гілці чийсь будинок,
Ні дверей в ньому, не вікон,
Але пташенятам там жити тепло,
Будинок такий звуть... (Гніздо)
Подивіться – на горбочку
Он біліє дивне очко.
Хто ж це дивиться так ніжно?
Дитинча весни – … (Підсніжник)
Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (Пролісок)
Навесні барвиста квітка
на галявині розквітла.
Лиш поглянути хотіли,
враз знялась і полетіла. (Метелик)
Тепло стало надворі.
Синє небо угорі.
Сонце промінь шле землі,
Прилітають журавлі.
Вже у лісі там і тут
Перші проліски цвітуть.
Кучерява, запашна
В гості йде до нас … (Весна)
Вихователь. Молодці! А хтось з вас знає загадки про весну?
Діти, послухайте прислiв'я про весну. Як ви їх розумієте?
Пролiски - очi березня.
Грак на горi - весна надворi.
Навеснi згори припiкає, а знизу морозить.
Хто спить весною, той плаче зимою.
Вихователь. Колись давно нашi прадiдусi та прабабусi веселими пiснями закликали в гостi чарiвницю-весну. А ви знаєте якусь веснянку?
Фізкультхвилинка (Дiти водять танок "Прийшла весна").
Вихователь. Як гадаєте, який весна має колiр? Чому? (— Зеленiють травичка, кущi, дерева). А чому навеснi все зазеленiло? (— Пригрiло сонце, й стало теплiше).
Як називаються дерева, якi навеснi вдягаються в листя, а восени скидають його? (-Листянi). Назвiть їх. (— Береза, клен, каштан, дуб, тополя...). А як називаються дерева, якi не скидають свого зеленого вбрання? (- Хвойнi). Пригадайте дерева, якi ростуть на дiлянцi нашого дитячого садка. (Дiти називають).
Проводиться гра "З якого дерева листочки?".
Дiти мають вiднайти кожному листочку його маму -деревце.
Робота на аркушах Д/вправа «Де який листочок?» - кількісна та порядкова лічба.
Вихователь. Молодцi, добре впоралися ще з одним завданням Весни.
.
Вихователь. Уже нашим деревам, квiтам, кущикам i травичцi пити захотiлося. Давайте допоможемо їм - закличемо дощик. (Дiти промовляють закличку "Іди, iди, дощику").
Іди, іди, дощику, зварю тобі борщику у новому горщику,
Винесу на дуба, покличу голуба.
Голуб буде пити, дощик буде лити.
Поки голуб прилетить,то голубка відлетить.
Тобі каша, а нам борщ, щоб ішов густенький дощ!
Який веселий весняний дощик! Усi йому радi, всiх вiн напуває своєю водичкою. Пригадайте, якi дощi були восени. (—Холоднi, сильнi, з вiтром, сумнi). А тепер давайте запросимо до себе весняне сонечко. Пропоную допомогти сонечку стати ще яскравішим – скласти з паличок на столах сонечко з промінцями. Д/вправа «Покличемо сонечко»
(Дiти промовляють закличку "Вийди, вийди, сонечко").
Ви гарно закликали сонечко, то вже й квiти розквiтли. Якi веснянi квiти ви знаєте?
Д/гра "Склади і назви". Дiти в парах складають картинку з квіткою та називають її.
Д/гра «Квіти на горбочку» (пряма та зворотна лічба)
Вихователь. Бачу, ви знаєте рiзнi квiти. Вони прикрашають наше життя. А хто дарує нам радiсть своїм щебетанням та спiвом? (- Птахи. Вони радiють веснi, спiвають веселi пiснi). Ще якою важливою справою вони займаються? (Вiдповiдi дiтей). Правильно, навеснi птахи в'ють гнiзда, вiдкладають яйця, висиджують пташенят. До нас повертаються птахи, якi зимували в теплих краях. Тож, наступне завдання.
Д/гра "Зимуючі та перелiтнi птахи".
Дiтям роздають картинки. Тi, в кого зображення птахiв, якi зимують, пiдбiгають до зимового дерева, а тi, в кого перелiтнi, до весняного.
Вихователь. Чому перелiтнi птахи навеснi прилiтають до нас, а не залишаються в теплих краях? (Вiдповiдi дiтей). Так, птахи завжди повертаються туди, де вони з'явилися на свiт i зросли. Вони мостять гнiзда й виводять пташенят на рiднiй землi. На зиму ж вiдлiтають у вирiй, щоб наступної весни знову повернутися до нас. Як ми турбувалися про них узимку? (— Пiдгодовували насiнням, крихтами).
Д\гра «Порахуй пташок» (співвідношення цифри і числа).
Вихователь виставляє перед дітьми картину «Звірі навесні» і пропонує наступне завдання Весни: пригадати назви мешканцiв лiсу - звiрiв. Дiти пояснюють, що таке дикi тварини, називають їх, розповiдають про змiни в життi їжачкiв, бiлочок, зайцiв, ведмедiв навеснi.
Вихователь. Ви багато дечого знаєте, i Весна зi своїми друзями задоволена вами та завжди рада бачити у себе в гостях. Але їй дуже цікаво, чи знаєте ви, як потрібно поводитись у лісі. Давайте пригадаємо, як узагалi треба поводитися на гостинах. (- Треба бути чемним, не галасувати, не смiтити, нiчого не ламати). У природи також є свої закони i правила поводження. Весна зi своїми друзями хочуть вам про це нагадати за допомогою ось таких знакiв . Цi знаки називають заборонними, тому що вони забороняють робити зле для живої природи.
Дiти розглядають та обговорюють знаки.
Вихователь. Ось ми й познайомились iз заборонними знаками. Коли ви гулятимете в лiсi чи парку, пригадайте їх, щоб ненароком не завдати шкоди нi тваринцi, нi рослинцi. Не чiпайте птахiв, комах, риб, не зашкодьте їм, i природа вiддячить вам. Пам'ятайте: вони господарi, а ви гостi. Письменник Михайло Пришвiн сказав: рибi потрiбна вода, пташцi - повiтря, звiровi - лiс, степ, гори. А людинi потрiбна Батькiвщина. Отже, оберiгати й берегти природу означає оберiгати й любити свою Батькiвщину.
Якщо людина добре серце має,
Вона iде у свiт добро творить.
В її очах любов i ласка сяють,
Така людина сонечком горить.
- Будьте i ви, як маленькi сонечка. Творiть добро, оберiгайте природу, садiть дерева, кущi, квiти. Любiть нашу землю-матiнку, i вона вiдповiсть вам любов'ю та щедрiстю, i пануватимуть у свiтi мир та злагода. А на згадку про цю подорож Весна дарує вам ось такі сердечка, які завжди нагадуватимуть, що природа потребує вашої любові.