«В гостях у казки»
Конспект комплексного, тематичного, фронтального заняття з
пріоритетом мовленево-комунікативної діяльності для дітей середнього
дошкільного віку 5-го року життя
Підготувала:
вихователь Кобченко О.В.
спеціаліст другої категорії
Інноваційна ідея заняття: інтерактивна вправа «Мікрофон», текстоцентрічний підхід до організації освітньої роботи за казкою «Півник і двоє мишенят», мнемотехніка
Освітні завдання: спонукати до вживання складно-підрядних речень, використовувати сполучники «але», «Тому що», учити відтворювати частковий зміст казки за таблицею піктограм (прийомом мнемотехніки); перетворювати дієслова ІІ особи однини у ІІІ особу множини: добирати прикметники для опису предметів; збагачувати мовлення дітей словами з протилежним значенням; вправляти в об'єднанні груп предметів
і визначенні іх кількості за допомогою перелічування усіх предметів (у межах 5); називати числа у межах 5; продовжувати формування вміння орієнтуватись у просторі, бажання допомогти товаришеві; розвивати смак через використання нетрадиційної
Техніки малювання (малювання манкою); розвивати мовленнєвий слух, зв'язне мовлення та вміння відповідати на запитання, творчу уяву, пам'ять, емоційно-ціннісні
навички, дрібну моторику рук; виховувати любов до рідної мови, праці, до
творів українського фольклору.
Матеріали та обладнання:
демонстраційні: магнітна дошка, іграшка-рукавичка мишенятко, таблиця піктограм до казки «Півник та двоє мишенят»;
роздаткові: геометричні фігури, цифри від 1 до 5, манна крупа жовтого кольору, пензлики, клейстер, вологі серветки, намальовані заготовки колосків для малювання, основа для будинка.
Попередня робота: читання, переказування казки «Півник і двоє мишенят», настільний театр «Півник і двоє мишенят» , таблиця піктограм, вивчення прислів'їв про працю, складання вихователем інтелектуальної картки на тиждень для текстоцентрічного підходу до організації освітньої роботи за казкою «Півник і двоє мишенят», бесіда про працю хлібороба, дружбу; закріплення тем «Знайомство. Ім я», «домашні тварини», «Звідки хліб прийшов», «Провина», виготовлення основ для математичного диктанту.
Використана література:
1. Програма «Дитина»: освітня програма для дітей від 2 до 7 років (науковий керівник проекту В.О.Огневюк); Міністерство освіти і науки України. Київ,
університет імені Б Грінченка. – К.: Київ - університет імені Б. Грінченка, 2016 - 304с.
2. Книжка - вихователь і вчитель, або «Як допомогти дитині відкрити важливі
чинники за допомогою художнього твору / Гавриш Н. // вихователь-методист
дошкільного закладу. - 2013. - №6. с.4 12
3. Методи інтерактивної мовленнєвої взаємодії / Жеребцова Н.// вихователь методист дошкільного закладу. – 2014. – №2. – с.4-9
4. Мнемотехніка - технологія ефективного засвоєння інформації / Чепурний М., Черешнюк К.// вихователь - методист дошкільного закладу. - 2014. - №4. – c.31-35
5. «Півник і двоє мишенят». Золотий колосок – К.: Освіта, 1994. - С.443-444
6 Формування комунікативної компетенції дітей дошкільного віку
Хід заняття
Вихователь. Добрий ранок, добрий час
Всім, хто завітав до нас!
Рада і вас, я, малята, вітати
З вами разом дружно пограти
Вихователь. Діти, сьогодні я йшла до дитячого садка і знайшла ось що...(показую колосок). Що це? З якої він казки? (Відповіді дітей).
З'являється круть -Як ти тут опинився? Круть(нахиливши голову): Я образився на Півника Вихователь: Цікаво, чому ж ти образився на Півника? Діти, допоможіть мені, будь-ласка, скажіть, чим закінчилася казка про Півника і двоє мишенят? Діти: Півник сказав, що таких ледарів немає чого пирогами пригощати.
Вихователь. Круть, а що сталося далі? Чому ти до нас прийшов один? Круть: Бо я з Вертем посварився, сказав, що через нього нам Півник пиріжків не дав. Він на мене образився. І ось я один і мені сумно. Діти, допоможіть мені, будь ласка, повернути моїх друзів - Півника і Вертя. Вихователь. Допоможемо? (Відповіді дітей). Вихователь. Але для цього нам потрібно виконати цілий ряд завдань від Півника, а щоб їх виконати треба потрапити до казки. Як можна потрапити до казки?( відповіді дітей). – Спробуймо почаклувати: За казкою ми пішли, Всі по колу ми пішли Не одразу її знайшли Нашу казочку знайшли Ніжками ми тупали, Кулачками стукали Вихователь: Ось ми і потрапили до казки. І ось завдання від Півника (дістає конверт із завданням)
Завдання №1 Мовленнєва вправа «Але…» Вихователь. Розкажіть чому вам подобається півник або мишената, використовуючи слова «тому», «шо» і «але». Варіанти відповіді дітей:
Мені подобається Півник тому, що він працьовитий, але мені його шкода
Вихователь. Чому?
Діти: Тому що він все робить сам.
Діти. А мені подобаються мишенята, тому що вони грайливі, веселі, дружні, але вони ледарі.
Вихователь, Чому?
Діти: Тому, що вони не допомагали Півнику
(Обігравання емоцій на висновки дітей з боку Крутя)
Вихователь. Молодці, виконали завдання
Завдання №2 Вправа «Ім'я говорить за себе»
Вихователь. Поясніть, будь ласка, чому мишенят звали Круть і Верть?
Діти: Тому, що вони непосидючі, грайливі, вертляві, беззупинні)
Вихователь, звертаючись до Крутя: - Діти, праві? (Круть киває головою)
Вихователь. Діти, а пам'ятаєте, в яку гру грали мишенята в казці? (Довга лоза)
Вихователь. Ще що робили мишенята?
Діти: Пісні співали, танцювали
Завдання №3 «Мнемотехніка «Працьовитий півник»
Вихователь. Що в цей час робив Півник, ти знаєш, Круть? Розкажіть, будь ласка, діти, що робив Півник з колоском? Допоможе вам в цьому ця таблиця
Орієнтовні відповіді дітей:
1.Півник знайшов колосок.
2. Він обмолотив його
3. Відніс на млин і намолов борошна.
4. Замісив він тісто.
5. Напік рум'яних, духмяних пиріжків.
Завдання №4
Вихователь: Покажіть як це все робив Півник
Фізхвилинка «Півник»
Рано Півник уставав (руки вгору)
Голосок свій подавав:
«Ку-ку-рі-ку!» (потягнуться на носочках, співають)
Раз знайшов він колосок (нахил вперед)
І поклав його в мішок (імітація дії)
До млина із ним пішов(крокують на місці)
І на борошно змолов (колові рухи правою рукою)
І щоранку залюбки, випікав він пиріжки(Імітація ліплення пиріжків)
І рум'яні,й запашні (вдихають аромат пиріжків)
ІВив
Вих Вихователь:Молодці!
Завдання №5 Д/вправа: «Математичний диктант»
Вихователь: Півник просить вас побудувати новий будинок для себе і мишенят, в якому вони будуть жити дружно і щаслива. Побудуємо Вихователь: Основа будинка - це квадрат, дах - чотирикутник. Вікно посередині — круг, вікно зліва – квадрат, вікно зправа – трикутник.
Вихователь: Молодці! Який у вас вийшов будинок? Відповіді дітей
Завдання №6 Мнемотехніка «Складання казки на новий лад»
Вихователь: Діти, мишенята виправилися і разом вирішили допомагати Півнику. Давайте складемо нашу казочку по - новому. Дивлячись на таблицю піктограм прийомом «Мнемотехніка» діти складають казку.
Вихователь: І нас з вами пригостили.
Завдання №7 Д/вправа: «Які пиріжки?»
Вихователь: Щоб у наших друзів на столі завжди були духмяні пиріжки — подаруємо їм багато колосків. Згодні?
Малювання колоска фарбованою манною крупою.
Виховател: Малювати будемо не звичайними фарбами, а манкою. У вас вже є намальовані колоски. Пензликом для клею мазками наносим клей на зображення, а потім присипаємо кольоровою манкою і струшуємо зайву манку на тацю (Показ вихователя). Але спочатку зробимо пальчикову гімнастикую
Пальчикова гімнастика.
Швидко тісто замісили, (Імітація дії)
На шматочки розділили (імітація рухів відриву шматків тіста)
Роскачали всі шматочки(розкочуємо)
І зліпили пиріжечки (імітація дії)
Їх у піч скоріш саджайте (випрямити пальчики)
А підрум'яняться - виймайте (зжати пальчики в кулачок)
Закріплення з дітьми з етапів роботи. - Самостійна робота дітей, індивідуальна допомога вихователя дітям
Вихователь: Молоці, гарні вийшли колоски, подаруймо іх Крутю.
Дидактична вправа «Були – стали»
Вихователь: Молодці! Допомогли мишенятам зрозуміти помилку і виправитися та помиритися з Півником. Давайте скажемо компліменти нашим мишенятам, використовуючи слова «були», «стали»
Варіанти відповідей дітей:
1. Були ліниві, а стали працьовиті.
2. Були бешкетними, а стали слухняні.
3. Були не виховані, а стали чемні
Вихователь: Молодці! Ми допомогли казковим героям, анам вже час повертатися з гостинцями в садочок.
Повертаємось ми нині
Із казкової країни.
У казках героі чемні,
добрі, працьовиті.
Ви такими будете
Казки не забудете?
Ось і вдома ми.
Підсумок заняття. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Вихователь: В якій казці ми побували? Чого навчилися?Що цікаве взяли для себе?
-А чи будете ви такими як мишенята були? Чому? (Відповіді дітей).
-Які прислів'я про працю ви знаєте.
Вихователь: Молодці! Давайте підемо мити руки і будемо пригощатися пиріжками.