Інтегроване заняття в різновіковій групі з розвитку мовлення, грамоти та ручної праці «Іграшки наших прабабусь» .
Мета:
- уточнити знання дітей про різні види іграшок;
- вчити утворювати форми родового відмінка однини і множини іменників; розвивати фонематичний слух, мислення, уяву, увагу;
- розвивати вміння вгадувати за описом;
- формувати уявлення про особливості виготовлення ляльки - мотанки;
- виховувати любов до народних традицій, культури, оберегів, іграшок.
Обладнання: ляльки, машинки; круги із матерії, нитки, резиночки, стрічки для виготовлення лялечок; музичний супровід під час виготовлення лялечок.
Гості: учні 1 класу, мами, бабусі.
Відділ освіти
Кам’янець-Подільської районної
державної адміністрації
Нагорянський ДНЗ «Калинонька»
Інтегроване заняття
в різновіковій групі
з розвитку мовлення, грамоти та ручної праці
«Іграшки наших прабабусь»
(Шаравара О.Ю. – вихователь ДНЗ)
Конспект інтегрованого заняття
з розвитку мовлення, народознавства та ручної праці
«Іграшки наших прабабусь».
Мета:
- уточнити знання дітей про різні види іграшок;
- вчити утворювати форми родового відмінка однини і множини іменників; розвивати фонематичний слух, мислення, уяву, увагу;
- розвивати вміння вгадувати за описом;
- формувати уявлення про особливості виготовлення ляльки - мотанки;
- виховувати любов до народних традицій, культури, оберегів, іграшок.
Обладнання: ляльки, машинки; круги із матерії, нитки, резиночки, стрічки для виготовлення лялечок; музичний супровід під час виготовлення лялечок.
Гості: учні 1 класу, мами, бабусі.
Хід заняття.
1. Привітання з гостями (дитина):
Добрий день, люди добрі
Що сидять в нашій господі.
Раді вас вітати,
Щастя і добра побажати.
2. Вихователь. - Вітаю вас, малята, які ви гарні і сьогодні в нас багато гарних, хороших гостей. Привітаймося усі разом з ними!
Ми гостей вітаємо (уклін)
Ми їм посміхаємось (усмішка)
Весело танцюємо (каблучок)
Пісеньку співаємо (головою ліворуч, праворуч).
Барабани бу-бу-бу (імітація гри на барабані)
І на дудочці ду-ду (імітація гри на дудочці)
Граєм, граєм, виграваєм
І гостей усіх вітаєм! (уклін)
-А чому я попросила вас так гарно одягнутися? (гостей зустрічаємо)
-А чому в такому одязі? (національний український одяг)
-А ми хто? (правильно)
3.Вихователь. Сьогодні у нас, діти, буде чарівна подорож. А про що ми будемо говорити, ви здогадаєтесь, коли послухаєте ось цей вірш, який склала наша бабуся Настя.
Вони у вас із гойдалки-колиски
Яскраві, різні, трішечки смішні
М’які, веселі, навіть і пухнасті
Чарівністю наповнюють ваші дні.
Ви граєтесь з ними і раді завжди,
Коли знов нові вам дарують.
Вони на поличках у шафах лежать,
На подушечках з вами ночують.
Здається мені – ця загадка проста,
Не треба з’їсти тут багато каші.
Для вас щирі друзі з дитячих років
Це є (……іграшки…….) ваші!
- Так, молодці, це іграшки.
4.Вправа «Відгадай про що»
- Промовте чистомовки та договоріть необхідні слова.
Ра-ра-ра- в нас цікава буде ...(гра);
Ки-ки-ки - які цікаві ...(іграшки);
Ач-ач-ач - в нас веселий, дзвінкий ...(м ’яч);
айчик-айчик - довговухий, сірий .. .(зайчик);
ка-ка-ка - чепурна, красива .. .(лялька).
- Які слова ви договорили? (Гра, іграшки, м’яч, зайчик, лялька).
- Як можна назвати їх одним словом? (Іграшки).
5.Гра «Один, три, багато».
Вихователь пропонує дітям картки, на яких намальовано окремо: один м’яч, три м’ячі, багато м’ячів; грибочки; ляльки.
- Назвіть уголос кількість м’ячів на своїх картках. (Використання форми родового відмінка однини і множини іменників). Наприклад: у мене намальований один м’яч, у мене намальовано три м’ячі, у мене намальовано багато м’ячів.
6.Гра «Магазин».
- Діти, відкрився новий магазин іграшок. У ньому є багато нових та яскравих іграшок. Ви зможете купити собі іграшку. Але для цього ви не називаєте її, а розказуєте, як з нею можна гратися.
- «Цю іграшку можна вкладати в колиску»(лялька).
- «Із цих іграшок можна будувати будинок» (кубики).
- «Ця іграшка може перевозити кубики»(машинка).
- «Із цих іграшок можна складати картину»(пазли).
7. Гра «Вгадай на дотик».
Найменші діти шукають іграшки у «чарівному мішечку» і вгадують їх.(Іграшки в мішечку: машина, кубик, кришечка, чашка, ложечка).
Старші діти визначають:
- скільки складів у цих словах;
- на який звук починаються ці слова;
- на який звук закінчуються ці слова.
8. Фізкультхвилинка
У холодному саду (Ходьба, руки за спиною)
Я сьогодні не знайду
Ані комашинки, (Нахили вперед, праворуч,
Ані мурашинки. ліворуч, «шукають»)
Всі комахи – у землі, (Присіли. Постукують долонею
Під корою на гіллі по підлозі)
Полягали спати (Долоні під щоки)
Холод переждати (Заплющили очі)
Хай собі у саду (Встали, обертаються на місці)
Грає вітер на дуду (Імітують гру на сопілці)
Хай у свищик свище (Вдих носом, із силою
Лютий морозище дмухають, тупотять ногами)
9.Гра «Чого не стало».
- Діти, закрийте оченята.
Вихователь ховає іграшки, а діти вгадують, чого не стало і читають вірші про іграшки:
Іграшки: зайчик, кіт, тигреня,сопілка, лялька.
1.
Заєць спати захотів,
Сам собі і постелив,
Сам зробив собі подушку,
Підмостив її під вушко.
Та занадто довге вушко -
Вилізає за подушку!
2.
Падав сніг на поріг,
Кіт зліпив собі пиріг,
Поки смажив, поки пік -
Аж пиріг водою стік.
Кіт не знав, що на пиріг
Треба тісто, а не сніг!
3.
Тигреня мале
Ричить.
Яку букву воно
Вчить?
Р-Р-Р
4.
Гуцулик взяв до рук сопілку,
І заграв нам пісню дзвінко.
В небі пісенька летить,
Мов струмочок дзюркотить.
Останньою заховати ляльку.
5.Ляльку-мотанку матуся
Зробила для нас,
Я цього також навчуся
І зроблю для вас.
10. Колективна розповідь «Чим гралися наші прабабусі?»
Зараз ви граєтесь різними іграшками: із металу, пластмаси, а раніше наші прабабусі не мали таких різноманітних іграшок. В сиву давнину робили іграшки з дерева, із соломи, з тканини, з ниток. Найчастіше робили іграшки, які називали ляльки-мотанки.
Вихователь:
- Малята, повторіть це слово. Скажіть тихо, голосно, як мишки, як ведмедики. Скажіть це слово хлопчики. Скажіть дівчатка. Молодці.
Взяти в руки ляльку-мотанку.
а) А зараз мама Назарчика розповість про історію виникнення ляльки-мотанки (Легенда у віршах Валентини Володимирівни Мазуркевич)
б)Історична довідка про виникнення ляльки-мотанки (Розповідає мама Анни)
Мотанка відрізняється від звичайної іграшки відсутністю обличчя або їй різними нитками намотується хрест. Секрети виготовлення ляльок передавалися в родині від матері до дочки.
Спосіб простий - перекручування й перев'язування тканини. Колись такі ляльки робили всюди: наші прабабусі інших ляльок і не знали. Мотанка виготовляється з доступного дешевого матеріалу і без будь-яких інструментів. Мотанка навіть може не мати рук, тільки обгортається тканиною. І тут вже годиться все, що знайдеться в господарстві. Раніше найціннішою прикрасою для ляльки ставали шматки старих вишитих сорочок, іншого одягу. Мотанки не мали обличчя, а замість очей, рота - хрест з ниток. Хрест у колі - це солярний знак (сонячний), таким чином, лялька з таким обличчям несе в собі сонячну енергетику.
Вихователь:- Малята, якщо лялька виготовлена з якогось матеріалу, то вона яка:
Лялька з пластмаси - пластмасова
Лялька з хутра - хутряна
Лялька з фарфору – фарфорова
-
Давайте порівняємо сучасну ляльку і ляльку-мотанку:
Обличчя Немає
Сукня Спідниця
Не має Фартух
Капелюшок Хустка
Не має Намисто
- Для чого сучасна лялька? (Для гри)
- А для бабусь ляльки були..? (Іграшкою і оберегом).
11. Вихователь: - Сьогодні ми теж будемо виготовляти лялечки із тканини, назвемо їх «лялечками гарного настрою», їх ще називають «лялечки-дзвоники».(Пропонує виготовити ляльки-мотанки, а для школярів ускладнює завдання(вузликова лялька з ниток), а матусі виготовляють ляльки - обереги із тканини для своїх малят).
12. Розповідь бабусі, якими іграшками вона гралась у дитинстві. (Бабуся показує ляльки із хусток і хусточок, із качанів кукурудзи та шматків тканини, із макогона і хусток, із картоплі).
13. Демонстрація виготовлених лялечок, розповідь дітей та матусь про виконану роботу.
14. Підсумок. Вихователь дякує за роботу і пропонує подарувати гостям на згадку подаруночки - лялечки.