Інтегроване заняття з ознайомлення з довкіллям
і ручної праці (орігамі)
Група: Старша
Тема: Водний транспорт
Програмовий зміст: розширити знання дітей про водний транспорт; поповнити словник різними частинами мови (іменниками, прикметниками, дієсловами); ознайомити дітей з професіями людей, які працюють на судні; навчити дітей робити кораблик в техніці орігамі, удосконалювати навички складання паперу навпіл, загинання кутів до середини, притискання пальчиком лінії згину;
-розвивати увагу, мислення, спостережливість, естетичний смак, дрібну моторику рук;
-виховувати інтерес до водного транспорту, зацікавленість виготовити корабель своїми руками.
Словник: водний транспорт; судно, лайнер, човен, моторний човен, гідроцикл, яхта, палуба, каюта, вітрильна яхта, корабель, теплохід, катер, курс, матрос, капітан, кок, юнга, штурман, боцман, якір, вітрила, штурвал, рятувальна шлюпка.
Методи і прийоми: загадування загадки, читання казки, вірша, бесіда, запитання, показ відео, пояснення, підказування, розповідь, аналіз, оцінка.
Підготовка вихователя:
1)Опрацювала методичну літературу:
1.Дитина: освітня програма для дітей від 2 до 7 р/ наук. кер проекту В.О.Огнев’ю; авт.кол: Г.В.Белєнька та ін. Київ: ун-т ім. Грінченка, 2020-.440с.
2.Інтернет ресурси.
2)Склала конспект, підготувала наочність.
Хід заняття:
І. Вступна частина
-Добрий день, діти! Сідайте на стільчики і послухайте мене уважно.
-Малята, скажіть мені, що таке транспорт?
- А який транспорт ви знаєте? (літак, потяг, машина)
-Молодці, вірно! Дітки, а як одним словом можна назвати автобус, машину, потяг? (наземний транспорт)
-Так, правильно, а літак-це який вид транспорту? (повітряний)
-А метро, дітки, це який вид транспорту? (підземний)
-Правильно, молодці!
-Дітки, а відгадайте загадку:
Через море-океан,
В сильний шторм чи ураган
Впевнено вперед прямує,
А на ньому люд мандрує.
(корабель)
-Що це, малята? Вірно, це корабель! (показ)
-Дітки, а знаєте, як корабель можна назвати інакше? Його можна назвати-судно.
-А корабель, це який вид транспорту? (водний)
-Так, це водний транспорт.
-А які ви ще знаєте назви водного транспорту? (катер, човен, корабель)
ІІ. Основна частина
-Давайте подивимось невеличке відео і запам’ятаємо назви водного транспорту.
Перегляд відео про водні види транспорту.
Лайнер - це пасажирське судно (корабель), яке ходить по океану за визначеним розкладом по певному маршруту.
Човен - це зазвичай веслове судно, призначене для пересування по річках, озерах.
Гідроцикл (водний мотоцикл) - його використовують для відпочинку, в спортивних цілях, а іноді також як рятувальний засіб.
Яхта - легке, швидке судно з палубою (поверх) і каютою (кімната) для спортивних або туристичних цілей.
Вітрильна яхта - це яхта з вітрилами, за допомогою вітрил яхта швидше пливе.
Корабель - це загальна назва великих суден.
Теплохід - судно, яке замість вітрил, пливе за допомогою двигуна і пального.
Моторний човен - маленький човен, але вже з мотором.
Катер - загальна назва невеликих суден.
- Отже, прикладів водного транспорту дуже багато, це тільки декілька з них. Давайте з вами повторимо, як ви їх запам’ятали.
Запитання за змістом відео.
-Діти, які ви запам’ятали назви транспорту, який плаває по річках?
-А який по морях та океанах?
-Молодці, як добре ви запам’ятали назви.
-Дітки, а послухайте ось такий віршик:
ДВІ КАЧКИ
А було колись і так:
Біля водокачки
Запитав мене моряк,
Чи боюсь я качки.
Я на дядька моряка
Гордо так дивлюся:
— Та я навіть гусака
Зовсім не боюся!
Що й казати, того разу
Я змолов дурницю,
Бо моряк мав на увазі
Качку-хитавицю —
Качку, котра на морях
Кораблі гойдає,
А не ту, що по ставках
Рясочку збирає.
Запитання за змістом вірша:
- Дітки, а хто такий моряк, хто мені скаже? (плаває на кораблі)
-Малята, моряків ще називають матросами. Повторіть «матроси».
-Так, а качка на морі, як ви розумієте цей вислів? (на хвилях хитає корабель)
-Добре, дітки, а чи знаєте ви, хто керує кораблем? (капітан)
-Вірно, дітки, а ви знаєте, що на кораблі є хлопчики, помічники, вони навчаються морській справі і їх називають - юнгами. Давайте повторимо «юнга».
-А хто ще є на кораблі, хто знає?
-Повар є, його називають кок! Повторіть «кок».
-А ще є штурман - він відповідає за курс (шлях) корабля, який доведеться пройти судну до місця призначення. Повторимо «штурман».
-Ще є боцман, він головний над всіма матросами і відповідає за роботу на судні, а також за рятувальне знаряддя. Повторіть «боцман».
-Дітки, а які речі, що є на кораблі, ви знаєте?
-Вітрила (показ картинки).
-Штурвал (кермо), повторіть «штурвал» (показ ілюстрації)
-Рятувальна шлюпка і круг (показ картинки)
-Що ще є? Якір - це пристосування для утримання корабля на місці. Повторіть «якір» (показ ілюстрації)
-Молодці, дітки, стомилися? Тоді встаньте, щоб вам було зручно і проведемо музичну гру «Морська руханка».
Повертаєм друзі жваво,
Головою вліво-вправо.
Не лінуйсь, не відставай,
Плечики ти піднімай.
Чітко вправу ти роби,
Руки вниз і догори.
Скоро берег, ну а поки,
Нахиляємося в боки.
Хвиля в морі, не звертай,
А гарненько присідай.
Всі розходьтесь по порядку,
Молодці, кінець зарядки (2 рази)
-Дітки, сідайте на свої місця і послухаєм казочку В. Сутєєва, яка називається «Зайчин кораблик».
Побудував Іванко кораблик А капітаном зробив свого улюбленого плюшевого зайчика. Подув попутний вітер - і кораблик поплив по річці. Пливе кораблик, вітер роздуває вітрила! Підлетіла до кораблика пташка і проспівала:
-Капітане, капітане! Візьми мене з собою! Я здалеку лечу, у мене крильця втомилися! Пусти мене відпочити!
-Сідай! - говорить капітан-зайчик. -Удвох пливти веселіше!
І полинув кораблик далі річкою. Побачив кораблик каченя. Поплило за ним, ледве наздогнало!
-Візьміть мене з собою! - каже. -Мені он туди треба, в очерет, на мене там мама чекає!
-Не візьмемо! - чирикнула пташка. -Ти і сам допливти можеш!
-Ну, візьміть, будь ласка, я маленький, я втомився! - просить каченя.
-Гаразд, сідай, - погодився зайчик, - відвеземо тебе до мами!
Пливе кораблик далі, швидко пливе! Побачила кораблик жабка.
-Ква-ква-ква! От і маєш! Кораблі по річці пустили! КВАпітане! ПроКВАти на кораблі!
-Ні! Ні! - закричали пташка і каченя. - Нам і так вже тісно!
-Ну проКВАти! - жабка кумкає. - Ніколи на кораблях не плаКВАла! Все життя мрію!
Ну як тут відмовиш? Дозволив капітан жабці на корабель застрибнути.
Кораблик поплив далі. Повільно пливе, ледве-ледве. Пасажири не задоволені: що сталося? То летів під усіма вітрилами, а тепер ледве повзе.
Раптом бачать - риба хвостом махає. Рот відкриває, а слів не чути.
-Вона, напевно, підштовхнути нас хоче, - сказала пташка. -Щоб ми пливли швидше.
Тут усі як закричать рибі:
-Штовхай! Штовхай!
Зраділа риба. Стала підніматися на палубу. Адже вона теж хотіла покататися, просто її риб’ячої мови ніхто не зрозумів.
Нахилився кораблик. Став тонути. Пасажири кричать рибі:
-Не чіпай кораблик!
-КВУди лізеш?
-Пливи сама, не заважай!
А риба знай собі на кораблик лізе!
Добре, що Іванко поруч був, берегом йшов, на кораблик дивився. Хлопчик врятував зайчика, а решта самі вибралися.
Ось тільки кораблик потонув! Ну, нічого! Іванко для зайчика новий кораблик побудує!
Запитання за змістом казки:
-Малята, ким Іванко зробив капітаном корабля? (зайчика)
-Так, вірно, а кому сподобався кораблик, хто просив в капітана дозволу, щоб поплавати? (пташка, жабка, каченя, рибка)
-А чому почав тонути кораблик, з чого він був зроблений? (з паперу)
-Дітки, а давайте ми з вами допоможемо Іванкові і виробимо кораблик.
Та не один, а багато, бо нас же з вами багато! Тоді і рибка, і каченя, і пташка, і жабеня, і ще багато хто зможе поплавати на корабликах. А кораблик ми будемо робити незвичайний в техніці орігамі. Хто знає, що це за техніка? Так, вірно, техніка виготовлення виробів з паперу.
Ручна праця (орігамі)
Показ і пояснення виконання виробу орігамі у поєднанні з самостійною роботою дітей.
Керівництво вихователя. Слідкую за роботою дітей та допомагаю за потребою.
Для роботи нам знадобиться один аркуш паперу. Тож, діти, слухайте та дивіться уважно, як я буду робити кораблик і повторюйте за мною.
Беремо аркуш паперу і складаємо його навпіл, потім у згорнутому вигляді зігнутою стороною до гори, загинаєм кути до середини, щоб вийшов трикутник. Пальчиками притискаємо наші загини. Далі, нижню частину загинаємо догори і так само з іншої сторони. Пальчиками із середини розгортаєм і складаєм квадрат. Два хвостики, які дивляться на нас, ми закладаємо один за один, так само робимо з іншої сторони. В нас вийшов ось такий квадрат. Потім ми знов складаємо трикутник, загинаючи догори ту частину, з якої в нас згорнуті хвостики, притискаємо пальчиками і повторюємо так само з іншої сторони. Ретельно притискаємо ще раз наші загини, потім знову розкриваємо із середини і виходить в нас ромб. Згори беремо за куточки і розкриваємо.
-Подивіться, дітки, які виходять чудові кораблики.
-Дітки, давайте покажемо всі свої кораблики, які ви молодці!
Виставка дитячих робіт.
ІІІ. Заключна частина
Підсумок заняття:
-Дітки, з яким новим видом транспорту ви сьогодні познайомились (корабель, катер, гідроцикл, лайнер, вітрильна яхта).
-Так, молодці, а хто працює на кораблі, дітки? (капітан, штурман, боцман, кок, матроси, юнга).
-Вірно, а які речі ви запам’ятали, що є на кожному судні? (якір, вітрила, штурвал, рятувальні речі).
-Діти, а що ви виготовляли?
- Кому ви подаруєте свої роботи?
-Добре, молодці! Сьогодні ви чудово попрацювали, дізналися багато нового про який вид транспорту? (водний).
-Так, вірно, діти, на цьому наше заняття завершено. До побачення!