Маріупольська спеціальна загальноосвітня
школа-інтернат I-III ступенів №21
Донецької обласної ради
Інтегроване заняття з розвитку мови і мовлення з елементами біоенергопластики для дітей з ЗНМ. Старший дошкільний вік.
Тема: «Квіти».
Автоматизація звука [ж] .
Дефектолог:
Кшемінська Д.В.
2016 рік
Підготувала і провела Кшемінська Діана Володимирівна. Вчитель- дефектолог Маріупольської спеціальної школи-інтерната I-III ступенів №21.
Мета: удосконалювати звуковимову, вправляти у твердій вимові звука [ж].Удосконалювати фонематичний слух, сприймання та фонемний аналіз. Закріплювати та автоматизувати правильну вимову звука [ж].
Розвивати слухову увагу і слуховий контроль, музичний слух; укріплювати голосовий апарат,удосконалювати мовне дихання, розвивати плавний, тривалий ротовий видих, уміння за допомогою міміки, жестів передавати свої враження, відчуття; інтонаційну виразність мовлення.
Збагачувати лексичний запас, розвивати інтерес дітей до незнайомих та малознайомих слів.
Формувати граматичну компетентність ,вправляти у вживанні іменників у різних граматичних формах, формувати граматичний лад мовлення у структурі речень.
Розвивати імпресивне мовлення, удосконалюючи навички розуміння інформації, відтвореної в різних за мовною складністю реченнях; зв’язне мовлення на основі спостереження та аналізу діяльності під час проведення заняття.
Збагачення розвитку дітей в умовах використання різних видів діяльності. Розвивати пізнавальну активність, концентрацію уваги, сприймання і опосередковане запам’ятовування. Удосконалювати загальну і дрібну моторику, зорово-рухову координацію і довільну увагу.
Закріплення уявлень дітей про техніку аплікації, матеріали, кольори, вміння викладати готові форми, користуватися клеєм.
Виховувати самостійність і незалежність дітей, формувати навички співробітництва з вчителем і однолітками, співпрацювати в парах, заохочувати до прояву ініціативи, демонструвати позитивне ставлення до заняття.
Обладнання: засоби технічного навчання (ноутбук, електронний носій пам’яті), настільно-друковані ігри, предметні картинки, костюм Ромашки (роль виконує вихователь),білий картон, клей, нитки кольорові,ножиці.
Словник: мак, айстра, тюльпан, жоржина, троянда, орхідея, ірис, нарцис, гладіолус,гвоздика, хризантема, конвалія, фіалка, дзвоник, ромашка, кульбаба, волошка, лілея, водяна лілея, пролісок, стебло, корінь, листя, квітка, бутон, клумба, букет, рости, квітнути, опадати, зривати, розкриватися, садити, виконувати, нюхати, збирати, ніжні, ароматні, яскравий, запашний, красивий, червоний, синій, блакитний, рожевий, бордовий, білий, зелений, квітник.
Хід заняття
I. Підготовча частина.
Привітання.
У нас сьогодні ніби свято-
Гостей зібралося багато:
Давайте всіх ми привітаємо
Добра, здоров’я побажаємо!
Дефектолог:
Сьогодні в нас буде дуже цікаво. Я запросила до нас у готі незвичайного гостя. Давайте оплесками дамо сигнал нашому гостю, що ми вже готові його привітати у себе.
Заходить вихователь в костюмі Ромашки і загадує загадку.
Вихователь:
Наче сонце, серединка,
Пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
Що звуть мене ...
(Ромашка)
Налаштування на заняття.
Дефектолог:
Працюйте наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина не втратилась марно.
II. Основна частина.
Дихальні вправи. Гра «Квітковий магазин».
Коли потрапляєш у квітковий магазин, то здається, що опиняєшся в казковому світі. Тут панує краса. Скільки скрізь квітів, які вони чудові! Кожна квіточка особлива, у кожній свій неповторний аромат.
Зараз ми у царстві квітів
Побуваєм, любі діти.
Ось троянди і лілеї,
Тут фіалки й орхідеї,
І гвоздики, і жоржини-
Ми в квітковім магазині.
Квіти гарні, квіти всюди,
Кожна з них – маленьке чудо,
Пахощі п’янкі, чудові.
Надзвичайний світ квітковий!
1.Повільний глибокий вдих через ніс – затримка дихання (діти ніби насолоджуються запахом) – плавний, тривалий видих через рот.
2. Повільний глибокий вдих через ніс – затримка дихання (діти ніби насолоджуються запахом) – плавний, тривалий видих через рот (діти промовляють: «Ах, як гарно пахне»).
Вправа «Назви квітку».
На дошці закріплені ілюстрації з зображенням квітів. Необхідно назвати назву кожної з них. Вчитель показує - діти називають.
Артикуляційна гімнастика.
Знаємо. що наш язик –
Дивовижний чарівник.
Все, що ми захочемо,
Зробить він охоче.
• «Неслухняний язичок». Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти «пя-пя-пя», неначе похлопувати свій «неслухняний язичок» верхньою губою.
• «Лопатка». Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати 10-15 секунд.
• «Чашечка». Рот широко відкрити. Широкий язик підняти угору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати в такому положенні 10-15 с.
• «Трубочка». Висунути широкий язик. Бокові краї язика завернути угору. Подмухати в отриману трубочку. Виконувати в повільному темпі 10-15 разів
• «Гойдалка». Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до носа, потім до підборіддя. Рот при цьому не закривати. Вправа проводиться під лічбу 10-15 разів.
• «Конячка». Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. Розтягувати під’язикову зв’язку. Виконати 10-15 разів.
• «Смачне варення». Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. Повторити 10-15 разів.
Артикуляція звуку Ж:
• губи трохи витягнуті вперед;
• зуби злегка розкриті;
• широкий кінчик язика піднімається до твердого піднебіння, утворюючи з ним щілину;
• бічні краї язика притиснуті до верхніх кутніх зубів;
• м´яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв´язки вібрують.
Звуконаслідування «Жук».
Прилетів із гаю жук-жучок,
Прилетів до друзів на лужок.
Погойдав ромашку, привітав мурашку:
Ж-ж-ж-ж-ж.
Політав з метеликом,
Покружляв зі джмеликом:
Ж-ж-ж-ж-ж.
З бджілками погомонів
І додому полетів:
Ж-ж-ж-ж-ж.
Декламування віршів.
Рахувала так комашка!
А коли дійшла до трьох,
Заморилась, каже: «Ох!»
Айстри – писані красуні.
Квіти заздрять їхній вроді.
А які барвисті сукні!
Мов самі собою враз,
Уродились чорнобривці,
Щоб порадувати нас.
Як маленькі їжачки!
Так і хочуть уколоти -
Не порань бочок свій, коте!
Що на світі є фіалка.
Не звичайна, а нічна,
Бо вночі цвіте вона.
Зайченя волошку нюха.
- Зайчику, ходімо з нами!
- Відпрошуся спершу в мами!
7. Кульбабка до кульбабки –
Букет збирали жабки.
Вітерець дмухнув… Овва!
А де ж букет? Ква-ква!
І чарує всіх красою -
Бджілку, джмелика, осу…
Помилуйтесь на красу!
Лісові дзвіночки:
- Ось які ми, ось які,
Дочки і синочки!
Логоритмічна пауза «Їжак».
Використання технічних засобів.
Гра «Квіти – не квіти»
Називати слова,які позначають різні предмети,серед них подавати назви квітів.
- Коли почуєш назву квітки – плесніть в долоні!Ромашка, виноград, лійка, волошка, літак, дерево, троянда, мак, тополя, дзвіночки, метелик, білка,кульбаба, бджола, волошка, вінок, ліс, галявина,фіалка.
Фізхвилинка.
Раз!Два!Час вставати –
Будемо відпочивати.
Три!Чотири!Присідаймо,
Швидко втому проганяймо.
П’ять!Шість!Всі засміялись.
Сім !Вісім!Час настав
Повернутися до справ.
Дев’ять!Десять!Будем грати,
Як вчинити - визначати!
Вправа «Скільки ти бачиш тут квітів?»
Показати малюнок з квітами, а діти показують картку з зображенням цифри.
Гра «Чий, чия, чиє, чиї ?»
Необхідно подивитися на частини квітки та дати відповідь на запитання.
Робота в парах. Гра «Розсади квіти в квітники».
Розкласти картки з зображенням квітів на квітники по літерам з яких починається назва квітів.
Гра «Допоможемо жуку Жорику достатися до квітки»
Жук Жорик летить на квіти і співає: «Ж-ж-ж-ж-ж».
(Роздати картки з ображенням жука, який летить до квітки і провести пальцем по стежці).
Я – жук, я – жук.
Я тут живу.
Весь час дзижчу:
«Жу-жу-жу-жу!»
Викладання візерунків з макаронів та лічильних паличок.
Під віконцями
На сонці
У весняному саду
У земельку,
Як в постельку,
Я насіннячко кладу.
Сонце, смійся!
Дощик, лийся!
Линьте, краплі, до землі,
Щоб на грядах
У зернятах
Кріпли паростки малі.
Прийде літо,
Будуть квіти,
Будуть в мене восени
У віночку на голівці
Чорнобривці
Запашні.
Фізхвилинка «Волошка».
Зірочка з неба лежить на землі
(Діти повільно присідають)
Поруч стоїть зачарований ліс,
(Піднімаються, стають навшпиньки)
Вітер ворушить колосся у житі,
(Колоподібно рухають руками над головою)
Зірочка сяйвом блакитним налита.
(Погойдуються, руки на поясі)
А придивися пильніше на мить -
Ніжна волошка у полі стоїть.
(Ходьба на місці,розвести руки в сторони).
Підготовка руки до письма і вміння орієнтуватися на аркуші паперу.
Завдання «Збери букет».
З’єднати лінією бутони квітів з вазою.
Дефектолог:
- Намалюй зеленим олівцем стебла до квітів так, щоб вони всі були зібрані в букети і стояли в вазі.
Виготовлення аплікації «Квітка з ниток».
III. Заключна частина.
Дефектолог:
Наше заняття закінчується і необхідно зробити підсумки. Яка була тема нашого заняття? Над яким звуком ми сьогодні працювали?
А заохоченням за вашу старанність буде перегляд мультфільму «Фіфі і квіткові малюки».
(Використання засобів технічного навчання).