Урок проведений з метою ознайомлення дітей з елементами вулиць і доріг, видами дорожньої розмітки та їх призначенням.
Формуючи життєву компетентність, спонукаємо дітей дбати про своє життя та здоров'я.
Інтегроване заняття з вивчення правил дорожнього руху
(з елементами читання, рідної мови, розвитку усного мовлення, основ здоров’я)
Тема : Елементи вулиць та доріг. Дорожня розмітка.
Мета :
Обладнання: таблиці «Безпечна дорога до школи», «Дорожній рух у місті», роздатковий матеріал, магнітна дошка, класна дошка, кольорові олівці.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Ми живемо у суспільстві людському.
Дуже багато є правил у ньому.
Знати правила ці треба, друже,
Та й виконувати добре їх дуже.
Дорога дає нам щоденний урок,
Тож пам’ятайте за кожен свій крок.
Азбуку міста вивчайте завжди,
Щоб не траплялось ніколи біди.
ІІ. Мотивація уроку
ІІІ. Повідомлення теми й мети заняття.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Загадки
Вулиця Дорога
з інтенсивним рухом транспорту)
Висновок: слова «дорога» і «вулиця» мають близьке але різне значення.
4.Підібрати ще слова, близькі за значенням до слова «дорога». (дорога, вулиця, тротуар, узбіччя, шлях, стежка, доріжка, алея, бульвар, залізниця)
Словничок :
5.З української мови діти одержали завдання:
- Виберіть слово із правильною відповіддю і запишіть його на своєму планшеті.
Покажіть. Чому ніхто не взяв другу відповідь? (Дорога́ може бути тканина, сестричка, бабуся і т.д.)
6. Знайти зайве слово і закреслити його:
Дорога, доріжка, подорожник, дорожити, дорожній
Підібрати слова, близькі за значенням, за схемами:
, ц , ар.
Фізкультхвилинка.
Якщо жовте світло – діти плескають у долоні, а коли червоне світло – у класі панує тиша.
В нього на чотири боки
Є по три кругленьких ока.
Світить жовтим – стоїмо,
А зеленим – ми йдемо.
Як червоний – зачекай,
Транспорту не заважай.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя і групи дослідників по темі «Елементи вулиць і доріг».
Учень 1. Ще за довго до появи справжнього автомобільного транспорту були … коні.
Міцно сиділа в сиділа людина й в руках тримала віжки, часто смикала їх. Кінь швидко скакав туди, куди веліла людина. Людина звалась вершником. Коні в санях, коні у візку, коні у фургоні, підводі. (показує малюнки – ілюстрації)
Учень 2. У давні часи вулиці і дороги були єдиними і для тих, хто їхав, і для тих, хто йшов. Це часто призводило до нещасних випадків. Царі видавали сурові накази, намагались навести порядок на вулицях. Минав час, але нещасних випадків не зменшувалось. І тоді люди самі вирішили: треба розділити потоки їздових і пішоходів. Почали мостити дороги для їздових і будувати спеціальні доріжки для пішоходів, які назвали французьким словом «тротуар» (дорога для пішоходів).
Учень 3. Тротуари твори піднято над бруківкою, де їздять машини, і відгороджено кам’яною бровкою, яка має назву – бордюр.
Учитель: А якщо пішоходові треба перейти на другий бік вулиці?
Колись, щоб позначити безпечний перехід через болото, струмок або навіть річку, люди втикали лозини-позначки. Саме на такі позначки схожі і сучасні переходи через вулицю.
Малюють їх спеціальною білою фарбою, і такий розмальований перехід нагадує місток. Зветься він «зеброю», бо смугастий. Не дуже його люблять водії. Ще б пак. Адже завжди пішохід поступається дорогою навпаки. Ступить пішохід на «зебру» - і мусять машини чекати, доки він перейде вулицю.
Зараз переходи позначаються дорожнім знаком, на якому намальовано чоловічка, що іде переходом, або довгим жовтим ліхтарем з чорним надписом «Перехід».
Існують також підземні переходи. Мають вони гладеньку підлогу, ошатні стіни, лампи денного світла, навіть кіоски. Вільно почуваються пішоходи у підземних переходах, хоч на їхніми головами гуркоче транспорт і ніхто нікому не заважає.
Лінії, смужки та інші позначення і є дорожньою розміткою. Ті, що наносяться на проїзду частину, називаються горизонтальними, а ті, що на бордюрах, мостах, спорудах – вертикальними.
Суцільна горизонтальна лінія (шириною 10см) поділяє транспортні потоки протилежних напрямків; позначає межі проїзної частини, на які в’їзд заборонено, позначає місця зупинок.
Лінію, яка складається із пунктирів (переривчату), транспортні засоби мають право перетинати.
Лінії горизонтальної розмітки лише білого кольору, а вертикальна розмітка – сполучення смужок білого і чорного кольорів.
Там, де люди великими групами переходять дорогу, окреслено острівці безпеки, щоб зручніше було перечекати потік машин. Жодна машина не має права заїхати на такий острівець. Стояти на них можуть тільки люди.
Стій, машина! Тихше хід!
На дорозі – пішохід.
Він дорогу переходить
по доріжці «Перехід».
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Із кольорового паперу діти виготовляють знак «Перехід».
VII. Підсумок заняття. Рефлексія.