Мета№1: розкрити поняття «дружби», «товаришування»; вдосконалювати навички роботи в групах; прищеплювати бажання бути чуйними й уважними до своїх товаришів, бути самому справжнім другом.
Мета№2: сприяти усвідомленню дітьми цінності людського спілкування; виробляти вміння поводження у класному колективі; розвивати у дітей потребу спілкуватися і підтримувати товариські відносини у класі; виховувати ввічливість, тактовність, толерантність, повагу і чесність.
Інтегрований урок 3 клас
Дружні стосунки(Основи здоров я) Уміння взаємодіяти.Дружній клас(Я у світі)
Мета№1: розкрити поняття «дружби», «товаришування»; вдосконалювати навички роботи в групах; прищеплювати бажання бути чуйними й уважними до своїх товаришів, бути самому справжнім другом.
Мета№2: сприяти усвідомленню дітьми цінності людського спілкування; виробляти вміння поводження у класному колективі; розвивати у дітей потребу спілкуватися і підтримувати товариські відносини у класі; виховувати ввічливість, тактовність, толерантність, повагу і чесність.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Девіз уроку Не просто слухати, а чути,
Відповідаючи міркувати.
Дружно і плідно працювати.
II. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Правильний вибір» (робота в зошитах «Основи здоров я»)
— Підкресліть позитивні якості людини.
Щедрість, скупість, ввічливість, працьовитість, делікатність, улесливість, жадібність, справедливість, агресивність, доброта, брехливість.
2. Гра «Хвости»
— Продовжіть прислів’я.
- Хто людям добра бажає...
- Перший крок до добра...
- Робиш добро — ..., робиш зло — ...
Слова для довідок: не кайся; той і собі має; не роби зла; зла й сподівайся.(Дошка)
3. Гра «Асоціації»
— Які думки у вас з’являються, коли ви чуєте слово дружба?(асоціативний кущ-на дошці)
— Які ви знаєте прислів’я про дружбу?Казки?(виставка казок «Теремок», «Ріпка», «Колосок», «Котик і Півник»)
— Чому говорять: «Дружба та братство — найбільше багатство»?(Бесіда)
ІІІ.Практична робота
Клас поділяється на дві групи:
група 1 читає казку Івана Франка «Ріпка» (с. 140-141);
група 2 читає байку Леоніда Глібова «Лебідь, Щука і Рак» (с. 142).
Бесіда за прочитаним матеріалом
І група- Чи справді Мишка виявилася такою сильною?
- У чому причина успіху?
- Наведіть приклади ситуацій, коли всім разом вдається вирішити одну справу.
ІІ група - Чи вдалося їм витягнути воза?
- У чому ж причина їхнього неуспіху?
- Як ви вважаєте, як мали б поводитись герої байки?
- Який висновок можна зробити з прочитаної байки?
ІV.Фізкульхвилинка (Для очей)
V. Повідомлення теми і мети уроку
—Ми починаємо вивчати розділ «Серед людей». Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що означає бути справжнім другом.Уміти розуміти друга. Дізнаємось чи дружний у нас клас. Як стати толерантним, як залагодити конфлікт, про правила спілкування як взаємодіяти з іншими людьми.
VI. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 62–65)
— Поміркуйте, хто такий справжній друг?
— Ознайомтеся з думками про друга на с. 62.
— З якими думками про друга ви погоджуєтеся?
— Прочитайте текст на с. 62–63 і поділіться своїми думками щодо прочитаного.
— Що із прочитаного було вам знайоме?
— Що нового ви дізналися?
— Кого називають друзями?
— Що таке дружба?
— На яких засадах ґрунтуються дружні стосунки?
— Чому мудрі люди кажуть, що справжніх друзів не буває багато?
2.Робота в групі
— Прочитайте притчу Леонардо да Вінчі на с. 63–64.
— Про що в ній ідеться?
— Яким має бути той, хто хоче знайти вірних друзів?
— Прочитайте правила, яких слід дотримувати, якщо хочеш бути справжнім другом.
— Які правила ви виконуєте?
— Які правила вам слід вивчити?
— Розгляньте малюнки на с. 65. Які правила проілюстровано?
3. Фізкультхвилинка (Пісня «Дружба»)
VII. Узагальнення й систематизація знань
1. Гра «Школа дружби»
На дошці великими буквами написано слова: «Школа дружби». Учні об’єднуються у групи. Учитель пропонує їм уявити, що вони — вчителі в школі дружби і повинні пояснити своїм учням, як подружитися одне з одним.
Наприклад: щоб подружитися з однокласниками, треба частіше цікавитися їх справами тощо.
— Що ви порадите людині, яка хоче мати друзів, але не може їх знайти?
— Що потрібно зробити, щоб ваш друг дитинства залишився вашим другом на все життя?
— Чи хотіли б ви мати сто друзів?
— Якби ви зустріли людину, у якої сто друзів, про що б ви її запитали?
— Як ви гадаєте, кого називають «друзі-нерозлийвода»?
— Це допоможе нам з’ясувати пісня. (Слухання пісні)
2. Слухання пісні «Справжній друг» (муз. Б. Савельєва, сл. М. Пляцковського)
— Справжній друг завжди поруч. Він допоможе, порадить, виручить, підтримає словом і ділом, усім поділиться, розділить із вами і радість, і смуток. Товаришувати можна з багатьма дітьми, а дружити — лише з одним чи кількома. Адже друзів пов’язує велика довіра, повага одне до одного, принциповість у взаєминах, симпатія, взаємодопомога.
3. Гра «Я почну, а ти — закінчуй»
- Друг — це той, хто...
- Мого кращого друга я ціную за...
- Справжній друг ніколи не...
- Я можу бути гарним другом, тому що...
- Дружити — це значить...
— Дружба не може бути міцною, якщо в ній немає місця довірі, чесності, принциповості. Друг завжди допомагає в біді, захистить, підтримає, але він повинен і першим прямо сказати про твої вади чи хиби, запропонувати їх виправити. Важливо також навчитися справедливо оцінювати справи класу, чесно говорити собі й товаришеві про недоліки.
VIII. Вивчення нового матеріалу
Вступне слово вчителя
Сьогодні ми поговоримо про відносини між людьми, про те, як ви ставитесь одне до одного, зокрема про дружбу у класному колективі. Мені дуже хочеться, щоб після цього уроку ви стали щирішими і уважнішими одне до одного.
Бесіда
- Розкажіть, з ким з однокласників ви дружите.
- А хто хоче розповісти про свого друга?
- Що означає слово «дружити»?
Робота з підручником «Основи здоров я» (ст.48-49)
РЕФЛЕКСІЯ
Робота із зошитом «Основи зоров я»(стор.17 ТЕСТ «Чи дружний у тебе клас?»)
група 1 — намалювати емблему класу;
група 2 — скласти і написати девіз класу;(«Основи зоров я» стор.48)
група 3 — записати правила, за якими житиме колектив класу. («Основи здоров я стор.49») презентація груп
ІX. Підбиття підсумків. Рефлексія.
— Які вчинки зміцнюють дружбу, а які — руйнують?
- Які творчі завдання ви виконували зі своїми товаришами?
Гра «Розсипанка»
Учитель. Зберіть і прочитайте прислів'я. Як ви їх розумієте?
● за, всі, Один, одного, всіх,за.(Один за всіх, всі за одного.)
● в, Друг,біді, пізнається. (Друг пізнається в біді.)
● туга, велика, друга. Без, вірного. (Без вірного друга велика туга.)
● корінням. Дерево, а, друзями, міцне, людина.(Дерево міцне корінням, а людина - друзями.)
● солі, без, Людина, їжа, друга, що, без.(Людина без друга, що їжа без солі.)
● каже, Не, правду, той, хто, друг, той, що, а, медом, маже.
(Не той друг,що медом маже, а той,хто правду каже.)
Учитель. Прислів'я, яке вам найбільше сподобалося, запишіть у свій зошит.
X. Підсумок уроку
- Чи можна сказати, що наш клас дружний?(Робота в зошиті «Основи здоров я»)Стор.17
Учитель. То що таке справжня дружба?
- Якщо взяти кожному по сірнику, то ви легко зможете їх переламати. А якщо всі сірники взяти пучечком, то чи зможете його переламати? Отож бажаю і вам бути такими ж міцними і дружними.