Методичні рекомендаціі для вчителів початкових класів "Інтегровані засоби навчання учнів початкових класів
на уроках образотворчого мистецтва в контексті природничо-математичних дисциплін".
Інтегровані засоби навчання учнів початкових класів
на уроках образотворчого мистецтва
в контексті природничо-математичних дисциплін
Головне завдання є формування умінь сприймати красу та цінність всього, що навколо тебе, отримувати насолоду від моделювання реального, створення активного пізнавального середовища, яке б сприяло виробленню почуття задоволення від виконання навчальних завдань.
Головна мета теми «Ми» (жива природа) - розвивати естетичне сприймання людського тіла.
Навчальні завдання: навчити розрізняти людські тіла за формою і розміром; дослідити способи руху різних частин тіла і хореографічно відтворити ці рухи; розвивати сприймання фізичних характеристик людського обличчя і фігури через спостереження, опис і малювання.
Особливу увагу слід звернути на розвиток сенсорного сприйняття, формування вмінь починати відмінне й подібне у зовнішності. Вивчення теми рекомендується здійснювати у три етапи.
На першому етапі «Вивчення власного тіла» можуть реалізовуватись такі види діяльності:
На другому етапі «Вивчення рухів тіла» рекомендується виконувати такі навчальні завдання:
Третій етап «Вивчення обличчя» характеризується такими видами діяльності:
Мета навчальної теми «Моя сім’я» - виховувати естетичне сприймання людської неповторності.
Навчальні завдання: вчити сприймати динаміку власного фізичного і психічного розвитку шляхом пригадування та малювання подій з власного життя; формувати вміння розрізняти у членів сім’ї подібні та відмінні ознаки(форма, колір, розмір) залежно від віку людей, їх статі; формування вміння придумувати історії за малюнками; розглядати образотворче мистецтво як джерело натхнення та інформації.
Для першого етапу «Фотоальбом» характерні такі види діяльності:
Для другого етапу «Сімейний альбом» властиві такі види діяльності:
Оригінальні методики інтеграції мистецтва з математикою розробляються методистами, вчителями. Є чудовий посібник для вчителів автора З Дієнеза «Математика через почуття, ігри, танці, образотворче мистецтво. Наприклад, вивчення від джерел створення, лінії притаманні властивості: неперервність, безкінечністьрізних видів ліній відбувається в процесі їх зображення за допомогою людського тіла(танець), голосу(мелодійні лінії співу, музичних фрагментів), образотворчих засобів 9малбвання), креслярських приладів (геометрія), дисплею(комп’ютер). Розкриваються взаємозвְ’язки, усвідомлюється те, що, незалежно.
І заключний етап – виконання творчих композицій – спонукає до оригінальної комбінаторики різних видів ліній на площині і у просторі. Тут відбувається адаптація досвіду, набутого в одній галузі знань, до іншої.
Розглянемо технологічні види занять у ході яких математичні завдання інтегруються з образотворчими.
Під час вивчення теми «Форма» пропонуються такі види діяльності:
В процесі вивчення тем «Многокутники», «Симетрія» рекомендується реалізація таких методичних прийомів:
Принцип чуттєво-емоційного впливу під час вивчення математичного матеріалу зберігається в ході викладання математики для учнів початкових класів. Реалізація концепції виховання мистецтвом у ході викладання природничо-математичних дисциплін передбачає формування у педагога вмінь дотримуватися певного балансу між чуттєво-емоційним сприйманням і абстрактним мисленням. Все це гармонізує пізнавальну діяльність і сприяє ефективному засвоєнню школярами навчального матеріалу.