Інтегрований кейс-урок "Одиниці вимірювання довжини. Перетворення одиниць вимірювання довжини. Визначення відстаней на карті."

Про матеріал
Теми для інтеграції. Математика «Одиниці вимірювання довжини. Перетворення одиниць вимірювання довжини.». Природознавство «Практична ро¬бота: Визначення відстаней на карті». Літературне читання «Старовинні одиниці вимірювання у літературі »
Перегляд файлу

Урок  математики Клас 4-А    Дата проведення: 11.11.2020 

Тема:  Одиниці вимірювання довжини. Перетворення одиниць вимірювання довжини. Визначення відстаней на карті.

Теми для інтеграції. Математика «Одиниці вимірювання довжини.                                                                         Перетворення одиниць вимірювання довжини.».

        Природознавство «Практична ро­бота: Визначення                                                                                     відстаней на карті».

     Літературне читання «Старовинні одиниці вимірювання у   літературі »

Мета:  систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання довжини; вправляти у заміні одиниць вимірювання; формувати обчислювальні навички учнів та  вміння розв’язувати задачі на спосіб відношення; познайомити учнів зі старовинними одиницями вимірювання довжини;  розвивати аналітико-синтетичні вміння, обчислювальні навички,вміння працювати з фізичною картою України, користуватися масштабом; розвивати пізнавальний інтерес; формувати ключові компетентності: комунікативну, інформаційну, навчально-пізнавальну; вміння вчитися; виховувати наполегливість, відповідальність за виконану роботу.  

Тип уроку:  інтегрований

Форма проведення:  кейс-урок

Методико – дидактичне забезпечення уроку: презентація «Одиниці вимірювання довжини. Перетворення одиниць вимірювання довжини. Визначення відстаней на карті», відео фізкультхвилинки,  таблиця одиниць вимірюван­ня довжини; карта України, ілюстративний матеріал, Математика: підруч. для 4 кл. загальноосвіт.навч. закл./ М.В. Богданович, Г. П.Лишенко. – Київ: Генеза, 2015, Природознавство: підруч. для 4 –го класу загальноосвіт. навч. закл..// І. Жаркова,  Л. Мечник . – Тернопіль:  Підручники і посібники, 2015, робочий зошит для робіт з природознавства  для 4 класу / І. Жаркова, Л. Мечник. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2019

Хід уроку

І. Організаційний момент


Програмування учнів на змістовну роботу:

- Математика – точна  наука, вона вимагає конкретних, міцних  знань.  Тому  треба  на  уроці  бути уважним, правильно мислити, добре запам’ятовувати. А ще потрібна буде  ваша дружня допомога один одному і мені в тому числі.

- Сьогодні урок буде незвичайним. Ми здійснимо віртуальну подорож до  Країни Знань.  Поступово  відкриваючи кейси, ми,  відвідуючи різні міста цієї країни, отримаємо  певні знання,  працюючи з одиницями вимірювання довжини. Спочатку пригадаємо …

II. Контроль і закріплення знань учнів:

1. Усні обчислення.

2800:100

31700:10

93•1000

2. Завдання для опитування.

  • Як зміниться число 30 000, якщо відкинути в його запису один нуль? (У 10 разів).
  • У скільки разів збільшується число, якщо до нього праворуч приписати один нуль? (У 10 разів). Два нулі? ( У 100 разів).
  •  Розв’язати задачу:  

Довжина коридору 10 м, ширина — 3 м. Знайти периметр коридору.

      - Молодці! Ви добре впоралися з цим завданням.

3. Каліграфічна хвилинка.

     - Щоб не забути дату нашої подорожі, запишемо її в зошити.

     - Сьогодні каліграфічна хвилинка буде простою. Як пишеться цифра 1? Трохи вище середини клітинки ведемо коротку похилу лінію у верхній правий кут клітинки, потім пишемо вниз довгу похилу паличку до середини нижньої сторони клітинки.

Кейс1. (сучасний математичний)

IІІ. Повторення та узагальнення вивченого про одиниці вимірювання довжини

  1. Повторення  про одиниці вимірювання довжини.

Виконання завдання № 315 (1):

-   Розташуйте відомі вам одиниці довжини, починаючи з найменшої (міліметр) і закінчуючи найбільшою (кілометр).

1 мм        1 см       1 дм     1 м       1 км

     - У яких одиницях вимірювання ми можемо виміряти кулькову ручку? Зошит? Відстань між містами?

     - Дякую, розумники! Повторили – і тепер сміливо вирушаємо далі

№ 315 (2)


 Прочитайте і запам’ятайте  таблицю вимірювання довжини за


1 м = 10 дм

1 м = 100 см

1 м = 1000 мм

1 км = 1000 м

1 дм = 10 см

1 см = 10 мм


-  У скільки 1 м більший від 1 см; 1 дм; 1 мм?

1 м : 1 см = 100 см : 1 см = 100 разів

1 м: 1 дм = 10 дм : 1 дм = 10 разів

1 м : 1мм = 1000 мм : 1 мм = 1000 разів

 2. Індивідуальна робота біля дошки. Вправа «Знайди пару»

 Знайти рівні значення величин, поєднати їх стрілками:

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Математичний диктант «Патріот»:  № 316

Зразок міркування: с.52 прочитати

- Виразіть у кілометрах і метрах. 

Найвища гора Українських Карпат - г. Говерла – 2 061 м   (2 км 061 м)
Найвища гора Кримських гір - г. Роман - Кош – 1 545 м  (1 км 545 м)

Довжина річки Дніпро у межах України 981000м( 981км  )

Довжина Оптимістичної печери в гіпсах Поділля -240500м(240км500м)

Довжина озера Ялпуг в Одеській області  25000м (25км)  

Кривий Ріг простягся у довжину на 126000м (126км)

Довжина вулиці С.Колачевського, на якій розташована наша школа 8900м (8км900м)

  1. Перетворення одиниць вимірювання . Коментоване письмо: № 318 Тренажер «Риболовля з котом Ваською»

  • Заповніть пропуски так, щоб рівності були правильними.    

20 м 8 дм = 2080 см

20 м 8 дм =  208 дм

20 м 8 дм =20800  мм                                                 


  1. Самостійна робота  № 317(резервне)

  ІV. Розвиток математичних вмінь та навичок     

  1. Робота над задачею. Коментоване розв’язування задачі  № 263:
  •                   З  3 кг сирої кави виходить  2 кг смаженої. Скільки кілограмів смаженої кави вийде з 12 кг сирої?

                                                           3 кг — 2 кг

                                                             12 кг — ?

(Зразок міркування. У скільки разів більше ми взяли сирої кави, у стільки ж разів більше вийде смаженої).

 

План  розв’язання:

  1. У скільки разів 12 кг більше, ніж 3 кг?
  2. Скільки кг смаженої кави вийде з 12 кг сирої?
  1. Приклади № 320  Інтерактивний тренажер «Пазл  – карта України»

Фізхвилинка

Кейс 2.  (природничий)

3. Колективна робота над задачею № 321.

- Що ми бачимо на малюнку?

- Що таке карта? ( Це зображення у певному масштабі території земної поверхні).

- Що таке масштаб? (Зменшене ( збільшене) зображення предмета у кілька разів).

- Який масштаб вам пропонують? Отже, в 1 см – 100 км.

- Як виміряти протяжність території України із заходу на схід? (Зліва направо).

- Як виміряти протяжність території України із півночі на південь? (Згори донизу).

- Виміряйте, перетворіть у кілометри і запишіть відповіді.

 

2. Практична самостійна робота в парах.

- Знайдіть на карті України наш обласний центр(м. Дніпро) та визначимо відстань між ним та містом Києвом. Для цього виміряй лінійкою відстань між містами. Користуючись масштабом, визнач на якій відстані на місцевості відповідає цей відрізок на карті.

 

Кейс 3 (історично-літературний)

V. Дослідження « Літетературно-математична морока»

  1.  Презентація проєкту «Дуже хочеться пізнать чим уміли вимірять»

У давні часи первісні люди жили в печерах. Потім навчилися будувати житло з гілок дерев, виготовляти знаряддя праці. Саме тоді в них з’явилася потреба у вимірюванні відстаней. Чим вимірювали довжину наші предки?

Не имели наши предки      

Ни линейки, ни рулетки     

Но могли предмет любой     

измерить самим собой.        

Ткани меряли локтями,     

Землю меряли лаптями,      

и имели пальцев пять -     

Щели в доме измерять.         

В общем  жили не тужили,     

Не хлебали лаптем щей…     

И всему на свете были      

Люди – мерою вещей.
Для вимірювання довжини люди користувалися частинами свого тіла.

П'ядь - відстань між кінцями витягнутих великого і вказівного пальців.  1 п'ядь = 18 - 19 см                                                                                                

 Лікоть - відстань від ліктьового згину до кінця витягнутого середнього пальця.   1 лікоть = 45 - 46 см у дорослої людини.                           

  Вершок - довжина верхньої частини пальця.                        

1 вершок = 4см 5 мм    

Коршок ( корх) - має ширину кулака = 9 см     

Перст- ширина вказівного та середнього пальців = 2см     

  Дуже поширеною одиницею довжини був сажень. Сажень стосувався міри землі. Походить від слова «саджати». Косий сажень - відстань від підошви лівої ноги до кінця великого пальця витягнутої вгору правої руки.

1 косий сажень = 216 см. Про людину - богатиря, велетня-говорять:«У плечах коса сажень».                                                                                   

Махова сажень – відстань  між кінчиками пальців розкинутих рук . 1 махова сажень = 176 см.                                                                                                 

Верста - відстань в 500 разів більше сажня  .                  

 1 верста = 1067 м  В українській мові є вираз «Міряти версти». Він означає: ходити на велику відстань.                                                                                                                  Аршин - довжина всієї руки . Ця міра виникла при торгівлі зі східними країнами (перс. "арш " – лікоть ).1 аршин = 71см     

  • Спробуйте виміряти в ліктях довжину своєї  парти.
  • Чи однакові довжини у вас вийшли?

З часом людям стало незручно вимірювати все власною міркою, адже їхні лікті та ступні мали різні довжини.

Ми переконалися, що старовинні міри довжини зникли з нашого життя внаслідок неточності. З розвитком економічних зв'язків між країнами потрібні були однакові одиниці довжини для всього світу.

  • Отож, потрібно було вигадати одиницю довжини, яка була б однаковою для всіх, хто живе в одній місцевості. Так з’явилася лінійка. І природно виникла необхідність у якійсь спільній одиниці. Основною одиницею довжини став метр. Згодом метрична система вимірювання  підкорила майже весь світ.

- Знання мір і самі міри довжини використовуються в різних галузях господарства, їх треба добре  знати.

  1. Практична робота зі старовинними одиницями вимірювання. Колективна робота  «В гостях у казки»

а) Знайдіть зріст у міліметрах Дюймовочки з однойменної казки Андерсена.              

У казці Г.Х.Андерсена «Дюймовочка» написано: «Вона була маленька-маленька, всього в дюйм зростом».                                         

 1 дюйм=2см 5мм=25мм

б) Колективне розв’язання задачі

Таку іграшку-коника   

Зростом тільки в три вершка,   

На спині з двома горбами  

 Та з аршинними вухами.

Який вигляд мав цей казковий герой?      Зріст коник мав 3 вершки.                           

1 вершок=4см 5мм, отже     4см5мм * 3=13 см 5мм .                                        Вуха у Горбоконика - 1 аршин=71см.                            

Відповідь: Заввишки коник був 13см 5 мм та з вухами завдовжки 71 см.

( Напевно, що   П.П. Ершов не був знайомий зі стародавніми одиницями довжини, бо співвідношення зросту та вух для Горбоконика неможливе)

  1.  Розв’язування  літературно-математичних головоломок. Робота в групах.

Група 1. Якого зросту був Ох-чародій та визначте довжину його бороди?                     

Сам той Ох на корх заввишки,                                                 

 А на сажень борода,- писала Леся Українка.                        

 Відповідь: 1 корх=9см- зріст,  1 сажень = 1м 76 см – довжина бороди (довго ростив!)

 

Група2.

 Марійці з казки «Мудра дівчинка» пан наказав виткати 100 ліктів полотна. Запишіть це в сучасних одиницях вимірювання.

1лікоть=46 см

46·100= 4600 см=46м= 4км 6м

Відповідь: ткати не переткати за ніч

.

 Група3.

 «Бачити на три аршини під землю» — говорять про проникливу людину. На скільки треба бачити метрів під землю, щоб стати проникливою людиною?                                                                                                               

1 аршин =71см, 71см ·3=213 см = 2м 13 см  

 Відповідь: Мабуть ми ніколи не станемо проникливими людьми, бо на 2м 13см під землю бачать тільки екстрасенси.                                                                     

Група 4. У народі кажуть: «За сім верст комара шукали, а він на носі»  про роботу, яка виконана даремно. Скажіть, як далеко ходили за комаром?                                              1 верста = 1067м  ,                                                              1067·7= 7469м= 7км469 м Відповідь: Дуже далеко, 7км 469м пройшли, а комара так и не знайшли.               

            

VІ. Домашнє завдання: № 267, 268 (з коментування)


 


VІІ. Підсумок уроку:

1.Оцінювання.

За роботу по заслузі щиро дякую вам, друзі.

        Всі дружні й активні були увесь час,

        Тому добрі оцінки отримав кожен із вас.

 2. Рефлексія

    Збіг урок наш, як коротка мить,

      Дуже швидко час біжить.

       Та попереду у нас багато кроків,

       І веселих, із мандрівкою уроків.

       Тож намагайтесь вправно все    вивчати,

       Щоб добре  математику знати!

Вправа «Мікрофон»


— Які одиниці вимірювання довжини вам відомі?  Про які давні одиниці вимірювання довжини ви почули вперше? Чого навчилися на уроці?


Можете верить или не верить,     

Но все на свете можно измерить:  

Время помогут измерить часы ,          

Размеры – линейка, тяжесть -  весы.        

Есть масса приборов для измерения      

Скорости, шума, объёма, давленья.              

Море измерит  до дна эхолот ,       

Температуру – градусник.         

И при желании – каждый найдет        

Величину своей радости…         

Простой линейкой без ошибки -       

Измерить ширину улыбки!                                    

  Ширина посмішки  мого класу 100см. А яка ширина Вашої  посмішки особисто?              Візьміть лінійку і…. посміхніться!                                         


   


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    

 

 

 

 

 

 

 

Методичний кабінет КЗШ І-ІІІ ступенів №55

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Інтегрований кейс – урок зматематики, природознавства і  літературного читання  з мультимедійною підтримкою

«Одиниці вимірювання довжини. Перетворення одиниць вимірювання довжини. Визначення відстаней на карті»

 

                                                 

                Підготувала вчитель      початкових класів вищої категорії , «вчитель-методист»

                                             Старікова Н.А.

 

 

 

 

 

 

 

м. Кривий Ріг

                                                                  2020р.    

doc
До підручника
Математика 4 клас (Листопад Н.П.)
Додано
4 травня 2021
Переглядів
1634
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку