Мета:
Зінтегровані предмети: українська мова, природознавство, літературне
читання.
Тема. 1. Тренувальні вправи на використання дієслівних форм у реченнях
і текстах.
2. Звірі взимку.
3. Олександр Олесь «Біга зайчик-скакунець».
Мета:
Цілі уроку.
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
Тип уроку: узагальнення вивченого матеріалу.
Обладнання: телевізор, ноутбук, мікрофон, завдання на картках, презентація до уроку.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Чули ви уже дзвінок.
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався
на перерві підготувався.
- Діти, на сьогоднішній урок до нас завітали гості. Поверніться будь-ласка до них і привітайтеся.
- Яким би ви хотіли бачити сьогоднішній урок?
Проведемо ми його під гаслом. (Слайд 1)
Не просто слухати , а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
Десь за синіми морями
та за темними лісами,
серед поля біля річки,
у хатинці невеличкій.
у хатинці непростій,
а прозорій льодяній,
де людей ніде нема,
там собі жила зима. (Слайд 2)
- Урок української мови буде у нас незвичний , бо об’єднуватиметься з уроками природознавства і літературного читання, а об’єднає їх спільна тема «Зима». (Слайд 3)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Зимою в білому, як сніг,
А влітку в сірому гуляє.
Вловить його ніхто не зміг,
Тому що ноги довгі має.
Великі вуха, косий зір,
як називається цей звір?
(Заєць)
за ец ць заєць
ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Завдання для усіх груп.
Прочитати текст. Вставити пропущені дієслова з довідки.
1-ша група.
Холодно зараз в лісах і лугах, -
Все ______________в глибоких снігах,
_____________ зайчики,_______________,________________,
Затишок ____________ собі ________________.
Довідка: потонуло, бігають, мерзнуть, тремтять, хочуть, відшукать.
2-га група
Зайчик сіренький _____________ у ліску,
аж поки зима________________ в танку.
Снігом поля і ліси _______________,
білесеньку шубку зайчику ____________.
Довідка: стрибав, закружляла, замела, дала.
3-тя група
Заєць сіренький _________________ у ліску,
Аж поки зима _____________________ в танку.
Снігом поля і ліси _________________,
Біленьку шубку зайчику ____________.
Довідка: стрибав, закружляла, замела, дала.
4-та група
По дорозі зайчик __________.
Сніг глибокий зайчик ___________.
__________ він дуже і _____________,
і не ________, що ____________.
Довідка: скаче, плаче, змерз, тремтить, знає, робить.
2.Робота з підручником. (с.107),(Слайд 8)
Вправа 3.
а) Прочитати текст.
б) Переказати прочитане.
в) Виписати з тексту 3 речення про зимову ніч.
г) Підкреслити дієслова.
3.Робота в парах. (Слайд 9)
Прочитати діалог зайчика і місяця.
4. Фізкультхвилинка «Танці зігріванці» (Слайд 10)
5.Слухання вірша. (Слайд 11)
Стала Зима мандрувати,
щоб у світі побувати,
І побачити, і почуть,
як там люди всі живуть.
І у місті , і в селі,
і дорослі, і малі.
І у лісі всі звірята.
6.Розповіді дітей про життя звірів взимку.(Слайд 12)
Зима. Мороз. Всі тварини від лютого холоду поховалися. А в зайця немає ні нори, ні гнізда. Сьогодні під кущами виспиться, завтра в ярочку приляже; де ямку в снігу викопає — там у нього й дім. Зате шубка у зайця тепла, пухнаста й біла, як сніг. Добре йому в такій шубці — тепло і сховатися від ворогів неважко: притулився до снігу — спробуй розгледіти!
Вдень заєць спить, а як прийде ніч, виходить погуляти й попоїсти.
Поки снігу в полі небагато, він лапками його розриє, глянь — травичку знайде. А як намете хуртовина глибокі замети, тоді вже не розкопати зайчикові снігу. Зате в лісі він на високий замет вилізе, з кущів, з дерев молоді гілочки пообгризає або кори поїсть, от і ситий. А інколи і в село в гості завітає. Прийде пізно ввечері, коли в селі тихо, всі вже сплять, підбіжить до стіжка і почне сіно смикати. Насмиче, наїсться, а потім назад в ліс побіжить. Так і живе заєць цілу зиму. (Слайд 13)
Готуватися до зими білка, як і більшість звірів, починає ще ранньої осені. Перш за все, вона створює собі затишне дупло. Дно і стінки утеплюються за допомогою сухого моху. У найлютіші холоди білки усередині гнізда почуваються прекрасно. Білка також запасається невеликою кількістю харчів на зиму. Жолуді, гриби або горішки вона ховає під корінням пнів і дерев, неподалік від свого місця проживання. Коли їжі з настанням холодів стає мало, вона з легкістю знаходить заховані припаси навіть під товстим шаром снігу за допомогою свого тонкого нюху. Коли запаси кінчаються ласують шишками.Ситі білки найчастіше просто сплять у своєму дуплі, заткнувши вхід до нього, щоб їх ніхто не турбував. Пережити холод допомагає білкам їх шубка, яка до зими не тільки змінює колір на сірий, а й стає більш пухнастою. (Слайд 14)
Лисиця взимку живе сама. Хутро в неї в цей час густе й пухнасте. Тому вона спить просто на снігу. Лише в сильні морози і снігопади ховається в нору.
Лисиця вважається всеїдних звіром. . Вона може взимку дістати полівку в норі. Так як лисиця дуже обережний звір, може тихо підкрадаючись, застати зненацька свою здобич (наприклад зайченя або дитинча косулі. Якщо надається можливість, охоче поїдає і рибу.
Не грубує вона і рештками тварин.
Ця тварина дуже спостережлива, кмітлива, має хорошу пам’ять і нюх. Свою здобич вона може чути за сто метрів. Також часто навідується в курники ,щоб поживитися курочкою.. Лисиця дуже швидка тварина, собакам її досить важко зловити, тим більше, вдаючись до хитрощів, вона добре вміє заплутувати свої сліди..(Слайд15)
КОЗУЛЯ – одна з найкращих і витончених тварин. Влітку козулі золотисто-рудого кольору, а взимку їх забарвлення змінюється на сіре.
Козулі взимку збираються в табунці. Верховодять у них завжди старі самки, а самці тримаються позаду. Живляться козулі молодими пагонами кущів і дерев. Взимку вони їдять бруньки, кору на деревах, сухе листя і сіно. Якщо їжі не вистачає, можуть викопувати з-під снігу мох. П'є козуля багато, по кілька разів на день, тому і знаходиться завжди де-небудь поруч з водою.
Для відпочинку розгрібають копитами сніг і верхній шар землі та лягають на деякій відстані одна від одної. Так краще вберегтися від ворога. (Слайд 16)
Дикі кабани взимку на пошуки їжі виходять з настанням сутінків ,а у люті зими і вдень. Взимку рило кабана не може впоратися з промерзлою землею. Дуже добре для кабанів, коли під снігом знаходять незамерзлі струмки і болота. Це порятунок для них.
Коли їжі обмаль вони йдуть під дуби перевертають п’ятачками листя з снігом, вибираючи залишки жолудів.
У голодні зими кабанам доводиться складно. Іноді їдять трупи загиблих тварин. У безвихідних ситуаціях кабан їсть кору дерев і молоді гілки.
Кабанів взимку виручають запаси жиру. За зиму вони втрачають третину своєї ваги , а той і половину.
Крім холоду для кабанів взимку страшний і товстий шар снігового покриву. Коли снігу дуже багато, а ноги у них короткі, вони не можуть вільно пересуватися по лісу. Тому кабани збираються у великі групи до 20 особин. Вони йдуть один за одним пробиваючи у снігу велику траншею.(Слайд 17)
а) Читання вірша О.Олеся «Біга зайчик-скакунець» підготовленим учнем.
- Назвіть головну героїню вірша?
б) Словникова робота.
Помело – мітла.
Затишок – тихе місце, захищене від вітру.
в) Робота над змістом вірша.
- Як зима доганяла зайця?
- Де він від неї сховався?
- Що зима зробила для білки?
- Як ви уявляєте картину, змальовану словами «горобці в сніговій тарілці»?
г) Робота з текстом вірша.
- Відшукайте у вірші слова, якими описано дії зими, зайчика, білочки.
Зима ( доганяє, напихає, спочить, злетіла).
Зайчик (тікає, бачить, сховався).
Білочка (виставляє).
ІV. Підсумок уроку.
Гра «Закінчи речення». (Слайд 19)
V. Домашнє завдання. (Слайд 20)
с. 107 вправа 2