Інтегрований урок з елементами інсценізації. 7 клас. Образотворче мистецтво, трудове навчання.
Тема. Розроблення ескізів вишивки з урахуванням традиційної орнаментики та символіки кольорів.
Мета:
навчальна: поглиблення знань про орнаменти та їх види, про композицію та кольори української народної вишивки; формування уміння розпізнавати та створювати орнаменти для вишивок;
розвивальна: розвиток творчої уяви, уміння компонувати елементи візерунка, підбирати кольори;
виховна: виховання патріотичних почуттів через інтерес до національних традицій та культури українського народу.
Тип уроку: комбінований, з елементами інсценізації.
Вид уроку: інтегрований - образотворче мистецтво, трудове навчання.
Обладнання та наочність: вишиті вироби: рушники, сорочки, серветки; вироби з орнаментами: глечики, макітри. тарілки; зображення різних орнаментів.
Інструменти та матеріали: папір для малювання, графічні та живописні матеріали.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Створення позитивного емоційного настрою.
Здавна українці, вітаючись, бажали доброго дня, доброго здоров’я, успіхів! Давайте зараз і ми побажаємо один одному доброго настрою та успіхів у роботі на уроці!
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні на уроці ми поглиблюватимемо знання про орнаменти в українській національній культурі та більш докладно розглянемо орнаменти у вишивках.
Знати: види та типи орнаментів, кольори у вишивках, композиція у вишивці.
Вміти: розробляти ескізи вишивок.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Декламування вірша:
Вічна пісня барв і кольорів.
Неповторна музика натхнення,
Шепіт трав і шелест яворів,
І дзвінкі турботи сьогодення.
Хрестиком укладено в рядки,
Поспліталось, блиснуло веселкою,
Ніжність материнської руки,
Пісні щем весільної, веселої.
Дух народу в колір заплете,
Проросте і піснею, і цвітом,
А над світом, гляньте, а над світом —
Українська вишивка цвіте!
(Ганна Костів-Гуска)
Повідомлення :
1. У наш час, як і багато років тому, вишивка є дуже популярною. Дуже приємно бачити сучасних молодих юнаків і дівчат на свята вбраними у вишиті сорочки. Вишивка надає речам своєрідності і неповторності, передає національний колорит, сповнює серце гордістю за наш народ, за нашу національну культуру. Вишивка разом з українською мовою, літературою, музикою і українською піснею є ознакою високої духовності українського народу.
2. Вишивка супроводжувала українців все життя, від народження і до смерті. Виникнення і поширення вишивки губиться в глибині тисячоліть.
Вишивкою захоплювались повсюди. Кожний регіон, навіть кожне село різнились своєю самобутністю. В кожному регіоні утворились характерні орнаментальні мотиви, характерна колірна гама, специфічні техніки виконання. Дбайливо передавались вони з покоління в покоління.
3. Існує навіть вишита карта України, яку у 2010р. створили юні краєзнавці, учасники Всеукраїнської історико-етнографічної експедиції «Україна вишивана» із кращих зразків вишивок.
4. Наша область знаходиться на території Слобожанщини. Для слобожанських вишивок характерна багатоколірність, яскравий колорит з традиційним переважанням червоного кольору.
Вишивання в українських дівчат було найулюбленішим заняттям. Довгими осінніми та зимовими вечорами дівчата вишивали, співаючи.
Поганою нареченою вважалася та дівчина, яка не навчилася вишивати змалку. Вишивкою прикрашали майже усе: сорочки, спідниці, фартухи, пояси, рушники, хустки, наволочки, облямівки, скатертини… Молоді дівчата до майбутнього весілля готували посаг, вишивали рушники. За кількістю вишитих виробів визначали працьовитість майбутньої господині.
Інсценізація «Вечорниці»
Учитель: Ось і зараз, на деякий час, перенесемось у минуле і спробуємо уявити українське село… вечір спускається на землю, у віконцях мерехтять вогники каганців, господиня чекає вдома дівчат на вечорниці, вони будуть вишивати, гомоніти, співати пісень і хлопців виглядати…
Господиня: Де ж це дівчата? Уже й стемніло, а їх немає? Не та молодь тепер. От ми було дівували... Як зачуєш було вечорниці, то аж тини тріщать. Зранку ще біжимо, готуємось, бо ж хлопці прийдуть, а тепер...чекають, доки ніч настане.
Виходять дівчата:
Добрий вечір! Чули, що у вашій хаті сьогодні вечорниці.
Господиня: Добрий вечір, дівчата! Заходьте, аби щастя було в хаті, аби я була багата. Моя хата завжди рада гостям. сідайте!
Дівчата сідають, починають вишивати, співають:
Це край, де я родилась і живу,
Де все для мене рідне — не байдуже,
Де зірка з неба впала у траву,
Щоб ти мене побачив милий друже.
Це край моєї втіхи і сльози,
Із рідним словом, з рідними піснями
Тулюся до вкраїнської краси,
Бо це взяла від батька і від мами.
Господиня: Дівчата, а що ж ви вишиваєте?
1 Дівчина: Я ось принесла показати вам рушника якого ще моя бабуся вишивала, вона мені розповідала як вишивала його з любов’ю.
2 Дівчина: А я також вишиваю рушника, гостей хлібом – сіллю зустрічати. Може, колись, і мої онуки будуть про нього своїм друзям розповідати, узори знімати.
3 Дівчина: А я для постелі підзор з орнаментом вишиваю, щоб все в хаті моїй було чепурненьким. гарненьким, привабливим.
4 Дівчина: А моя сорочка-вишиванка вам подобається? Подивіться які на ній орнаменти, які гарні квіти, як вдало підібрані кольори.
5 Дівчина: А я вишиваю сорочку для мого нареченого Іванка. Він у мене такий красивий, високий, стрункий, русявий, всі дівчата мені заздрять.
1 Дівчина: А мій Данилко такий сильний, що кулаком камінь розбиває!
2 Дівчина: А мій Артем такий хоробрий, що на кабана без зброї ходить!
3 Дівчина: А мій Кирило такий дужий, що мене на руках носить від моєї хати, аж до млина!
ІV. Актуалізація опорних знань
Виходять хлопці
Господиня: А ось і хлопці!
Дівчата, а давайте перевіримо чи ваші хлопці такі ж і розумні як спритні?
Дівчата: А які орнаменти на наших вишивках?
Хлопці визначають види орнаментів на вишитих виробах.
V. Робота над новим матеріалом
1. Кольори у вишивках
Хлопець: Дівчата, ви до нас з запитаннями чіпляєтесь, а самі ви щось знаєте? Ану розкажіть нам, що означають кольори у вишивках?
Дівчина: А ви що ніколи пісню про кольори не чули?
Дівчата співають пісню:
Два кольори мої, два кольори,
Оба на полотні, в душі моїй оба,
Два кольори мої, два кольори:
Червоне — то любов, а чорне — то журба.
Повідомлення «Кольори у вишивках»:
1.Традиційними в українській вишивці є червоний, чорний та білий кольори, але присутні і синій. зелений та жовтий, рідко фіолетовий та золотий. Колір у народній вишивці має символічне значення.
2.Білий колір символізує невинність і чистоту. Це колір сили, колір життя, колір чистоти як фізичної, так і духовної.
Вишивки білим кольором призначаються, швидше, для духовних потреб, для роздумів. Також це колір енергії. Цікаво, але у білому вбранні та у білій оселі краще відпочивати, відновлювати сили.
3.Червоний колір – символ життя, сонця, здоров’я, свободи, тому він і переважає у народних вишивках Найбільше цей колір використовували у дитячому, юнацькому, весільному одязі та у вишитих рушниках. Вишиті рушники, оздоблені червоним кольором є дуже ошатними, святковими вони прикрашали кожну українську домівку.
4.Чорний колір має неоднозначне тлумачення, він може бути символом землі, означати добробут, достаток, а може нагадувати про смуток і горе. Поєднання чорного та білого кольорів зустрічається у поминальній атрибутиці та у вишитих рушниках які використовувались під час посту.
5.Зелений колір – колір трав і листя, колір весни, пробудження, колір життя, молодості, зростання та сили.
6.Жовтий та золотий – від місяця і зір, вони трактуються як кольори небесного вогню, символізують Божественну мудрість та багатство. Рушників, повністю оздоблених такими нитками не вишивали, але у поєднанні з іншими кольорами ці кольори виглядають дуже символічно та виразно.
7.Синій колір є символом води, символом жіночого начала. В орнаменті українських вишиванок синій колір використовувався здебільшого як контур.
Вишиті рушники із суто синім узором, вважалися «пісними». Такі рушники вивішували під час посту поряд із білими, або поєднували одночасно сині та білі нитки в одному узорі. «Пісним» вважається також поєднання синіх ниток із чорними.
Вчитель:
У народному мистецтві широко відомі однобарвні узори, тобто монохромні (від гр. «монос» — один, єдиний), і поліхромні узори (від гр. «полі» — багато).
У багатоколірних вишивках переважає один або два основні кольори. Інші кольори лише доповнюють кольорову гаму, підкреслюють основний колір. Тому спочатку визначають основний колір, а потім добирають інші.
2. Композиція у вишивці
Пояснення учителя
Композиція вишивки — творче поєднання різних елементів візерунка вишивки в єдине ціле та гармонійне розташування їх на виробі.
Залежно від композиційного розміщення узорів на виробі, орнаменти бувають таких типів:
ТИПИ ОРНАМЕНТІВ:
СТРІЧКОВИЙ
СІТЧАСТИЙ
ЦЕНТРИЧНИЙ
Композиція вишивки залежить від призначення виробу. Наприклад: для оздоблення столової серветки можна використати центричний орнамент, для рушника чи для сорочки – стрічковий, для диванної подушки – сітчастий.
Демонстрування практичних прийомів роботи
Щоб створити ескіз орнаменту для вишивки необхідно:
VІ. Руханка
Нумо, хлопці, веселіше
А дівчата моторніше
Руки вгору, руки в боки
Ще й зробіть чотири кроки
Не стомились?
Ані трохи!
Бо вже звикли до роботи.
VІІ. Творча робота учнів
Робота в групах.
Групи отримують завдання розробити ескіз орнаменту для вишивки і запропонувати виріб, до якого він може підійти.
Група 1. Сітчастий рослинний
Група 2. Стрічковий антропоморфний
Група 3. Центричний зооморфний
Група 4. Стрічковий геометричний
VІІІ. Виставка,обговорення та оцінювання творчих робіт
ІХ. Закріплення матеріалу, рефлексія
Вправа «Веселий моток»
Учні передають моток ниточок один-одному на свій вибір, той, хто отримав моток, дає відповідь на запитання: