Тема уроку. Монументальн мистецтво. Синтез мистецтв в архітектурі. Вітраж
Мета уроку: продовжити ознайомлювати учнів із живописом як видом образотворчого мистецтва, з монументальним мистецтвом його видами; ознайомлювати з історією виникнення та розвитку фрески, мозаїки та вітража; ознайомлювати з технікою виконання вітража вітражними фарбами на склі; надавати навички створення віражної композиції; удосконалювати навички і вміння в оволодінні роботою художніми матеріалами; розвивати творче мислення, уміння аналізувати; активізувати спостережливість, фантазію, сенсорні вміння й навички; розвивати охайність; стимулювати розвиток допитливості, уяви; виховувати любов і цікавість до творів світового мистецтва.
Тип уроку: комбінований
Техніка виконання: вітраж
Обладнання: скло в рамці, контури, вітражні фарби, пензлики, ескіз вітражу.
для вчителя – репродукції зі зразками видів монументального мистецтва, комп′ютер, мультимедійна дошка, зразки вітражного розпису скла.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Емоційне налаштування.
Прогноз настрою.
Слайд 1.
|
Якщо у вас на душі похмуро, згадайте,що після дощу часто буває райдуга |
|
Не забувайте, що сніжинки та краплинки все одно розтануть.
|
|
Ви роздратовані, але заспокойтесь, адже від ваших блискавок можуть постраждати інші. Все буде добре. |
|
Сьогодні у вас на душі сонячно . Отже, зумієте своїм теплом зігріти своїх друзів.
|
|
Я вам бажаю, щоб ваш настрій був частіше сонячним, а життя розфарбоване всіма кольорами веселки. |
Слайд 2.
Нейрогімнастичні вправи
Подивіться, будь ласка, на дівчинку і визначте, в яку сторону вона рухається. За годинниковою стрілкою чи проти.
Слайд 3.
Якщо ви бачите , що дівчина обертається за годинниковою стрілкою, передбачається , що ваша права півкуля мозку більш розвинена. Якщо бачите обертання проти годинникової стрілки – ліва.
Слайд 4.
Цікаво, що кілька десятиліть тому, правій півкулі мозку особливого значення не надавали. Прийнято було вважати, що вона в деякому роді безглузда. Проте з часом, вчені зробили висновок, що права півкуля мозку людини дуже важлива для розвитку творчої особистості.
Для розвитку творчих здібностей можна застосовувати вправи, що допоможуть розвивати праву півкулю. Ми зараз декілька з них виконаємо.
Слайд 5.
“Кулак – ребро – долоня”
Вчитель показує три положення долоні на столі, які послідовно змінюють один одного: розкрита долоня на столі, долоня, стиснута в кулак, долоня ребром на столі. Спочатку вправа виконується разом з ведучим:
а) долонею правої руки;
б) долонею лівої руки;
в) обома долонями одночасно.
“Кільце”
Піднімаємо вгору обидві долоні і починаємо перебирати пальці на обох руках, поєднуючи в кільце з великим пальцем по черзі вказівний, середній, безіменний та ін. Виконується спочатку правою рукою, потім лівою, потім обома. Ведучий змінює темп виконання, то прискорюючи, то сповільнюючи його.
“Вухо – ніс”
Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, хлопніть в долоні, змініть положення рук «з точністю до навпаки».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Слайд 6.
Гра « Кубик запитань»
Учні отримують кольоровий кубик, на сторонах якого, записані запитання. Обираючи колір, відповідають на питання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Отже, живопис – це один з видів образотворчого мистецтва, твори якого виконуються за допомогою фарб на пласкій поверхні (папір, картон, тканина, метал, дерево, скло, штукатурка тощо).
За практичним призначенням живопис поділяється на станковий, монументальний, декоративний, театрально-декораційний. З одним з цих видів ми сьогодні і будемо знайомитись детальніше.
Слайд 7.
ІV. Повідомлення теми уроку
V. Вивчення нового матеріалу.
Монументальне мистецтво - різновид образотворчого мистецтва, твори якого створюють для певного архітектурного середовища ( пам′ятники, монументи, скульптурні, мозаїчні композиції…).
Синтез мистецтва - поєднання різних видів мистецтва. Єдність компонентів синтезу мистецтв визначається єдністю ідейно-художнього задуму. Архітектурно-художній синтез мистецтв утворюють архітектура, образотворче та декоративно-ужиткове мистецтва (архітектурний ансамбль, будівля, інтер'єр).
Монументальний живопис - це живописне зображення на внутрішніх або зовнішніх поверхнях архітектурних споруд. Зміст і образне вирішення композиції може бути самостійним, але вони не мають суперечити архітектурному стилеві споруди або інтер’єру, де знаходяться.
Монументальний живопис зустрічається всюди: на стінах будинків, станціях метрополітену, в інтер’єрах громадських споруд, театральних фойє, спортивних комплексах. Над створенням цих шедеврів працюють художники-монументалісти. Сьогодні ж ми зупинимося на таких видах монументального живопису як фреска , вітраж та мозаїка. І, можливо, практичне завдання, яке ви будете виконувати на уроці, знайде своє застосування в оформленні інтер’єру вашої кімнати чи будинку.
Слайд 8
( Учні розповідають ,підготовлені повідомлення про види монументального мистецтва).
Фреска ( у перекладі з італійської мови означає «свіжий», «сирий») наноситься на сиру штукатурку за короткий проміжок часу, коли розчин ще не затвердів і добре всотує фарбу. Розпис, який виконується на стіні, називається панно, на стелі — плафон
Слайд 9 -12.
Фресками - вкривалися стіни православних храмів. Така техніка вимагала від художника високої майстерності, швидкого і точного нанесення малюнка і фарб. Відповідно всю композицію необхідно виконати протягом одного дня. Зате фарби добре вбираються, висихають разом з штукатуркою, завдяки чому не обсипаються і не вицвітають. Рецепти складання фарб трималися у суворому секреті, передавалися від майстра до учня. Завдяки чудовим властивостям цієї техніки давньоруські розписи витримали випробування часом.
Вчитель: В сучасному світі фрески не втратили своєї привабливості. Художники і в наш час створюють розписи стін. Тільки сюжети тепер відображають грані сучасного суспільного життя.
Слайд 13-15
Мозаїка – це картини, які роблять зі шматочків різнокольорових твердих матеріалів (смальти, природного кольорового каміння, кераміки, скла) добре підігнаних одне до одного та закріплених цементом або спеціальною мастикою на стіні .
Слайд 16-19
Мозаїчні зображення складалися зі смальти - кубиків спеціального кольорового скла, секрет виготовлення якого прийшов з Візантії і був втрачений під час монголо-татарського ярма. Колірна гама смальти нараховувала безліч відтінків (наприклад, зелена - понад 30, червона і синя - по 20 і т.д.) При виготовленні золотої смальти тонку металеву пластину вміщували між шарами прозорого скла.
Вчитель: Для створення сучасної мозаїки використовуються різноманітні матеріали. Мабуть, вам доводилось бачити узори мозаїки, викладені бруківкою чи шматками кахлів. Мені довелось побачити незвичайну мозаїку в місті Кременчуці. Її створили в госпіталі ветеранів війни воїни АТО, що перебували на лікуванні та реабілітації. Коли придивитися ближче, то нас здивує матеріал, з якого виготовлена мозаїка- пробки від пластикових пляшок.
Отже не дарма говорять, що мистецтво лікує. Слайд 20-22
Вітраж – це сюжетна або орнаментальна композиція, виконана з шматочків прозорого кольорового скла, що пропускають світло, які скріплювали свинцевим обрамленням. Слайд 23
Вітраж використовується для освітлення і декорування приміщень. Вітражі «розмальовують» світло в різні кольори, що впливає на емоційне сприйняття інтер’єру культової споруди. Слайд 24
Вітражі з’явилися в давні часи. На них переважно зображали релігійні образи, історичні події, іноді – життя і працю людей.
Вітраж може бути сюжетним або орнаментальним. Слайд 25
У релігійних спорудах багатьох країн Європи набули поширення вітражі у формі вікна-рози, у яких переважали червоні, сині, пурпурові та жовтувато-оранжеві кольори. Сонячне світло, проходячи крізь кольорові вітражі, надавало храму чи собору урочистості, таємничості та водночас утворювало сяючу атмосферу духовності й піднесення.
VІІ. Виставка та аналіз учнівських робіт.
При оцінюванні учнівських практичних робіт звертається увага на: оригінальність, правильність виконання композиції, та закінчений вигляд. Найкращі роботи демонструються.
Узагальнення і повторення вивченого.
Українські вітражі. Слайд 35
Гра « Незакінчене речення»
Потрібно продовжити ,або закінчити речення.
VІІІ. Рефлексія
Слайд 35
Слайд 36 -37