Тема . Інтегрований урок математики і біології у 9 класі «Розв´язування системи рівнянь з двома змінними»
Мета: навчальна- узагальнити та систематизувати знання і вміння учнів розв´язувати системи рівнянь другого степеня з двома змінними.
розвиваюча:розвивати вміння міркувати, аналізувати, робити висновки, вміння чітко висловлювати думку, розвивати творчі здібності, логічне мислення та кругозір учнів.
виховна: виховувати в учнів увагу, спостережливість, наполегливість у навчанні, охайність математичних записів та акуратність.
Очікувані результати:
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок учнів.
Обладнання: малюнки птахів, картки із завданнями, презентація
Міжпредметні зв´язки:зв´язок математики з біологію.
Девіз уроку: Недостатньо лише розуміти задачу, треба мати бажання розв´язати її. Де є бажання, знайдеться і шлях.
(Д.Пойа)
Епіграф:Щоб дійти до мети, перш за все потрібно йти.
(Оноре де Бальзак)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання ,створення в учнів позитивно емоційного настрою.
Використання інтерактивного прийому:»Я вітаю».
«Я вітаю тих ,хто…вже прокинувся;»
«Я вітаю тих ,хто…хоче працювати;»
«Я вітаю тих ,хто…в доброму гуморі;»
«Я вітаю тих ,хто…хотів би дізнатися про щось нове;»
«Я вітаю тих ,хто…хоче спілкуватися;»
Після кожної фрази учні ,які вважають ,що фраза стосується їх ,підводяться.
Учитель та інші їм аплодують.
ІІ. Перевірка д/з.
ІІІ. Повідомлення теми , мети і завдань уроку.
Учитель. На сьогоднішньому уроці ми систематизуємо ваші знання, вміння і навички, набуті під час вивчення теми. Ви маєте вміло і вправно застосовувати ці знання до розв’язування вправ і задач. Ми проведемо незвичайний урок – інтегрований урок математики і біології. Протягом уроку ми пригадаємо деякі відомості про пернатих друзів, яких можна зустріти на території України.
Відкрийте зошити і запишіть тему уроку «Розв´язування системи рівнянь з двома змінними» (Слайд1-2)
Не без причин про Україну кажуть, що вона мальовнича, адже на нашій землі міститься чимало куточків з унікальною природою. Подивіться уважно на малюнок.(Слайд 3)
Що на ньому зображено? Так, це гніздо! А не вистачає в ньому – птахів! Тож заселимо його пташками. Запам’ятовуйте і записуйте назви птахів, яких ми заселятимемо у наше гніздо.
IV. Розв´язування завдань.
Учитель. Першим з птахів, який завітав до нашого гнізда, є горобець. (Слайд 4)
(Щоразу, коли відбувається знайомство з пташкою, на дошку прикріплюється малюнок з її зображенням.)
Споконвічний супутник людини – горобець, мешкає в Україні скрізь. Ці птахи є представниками роду справжніх горобців родини горобцевих. Маса горобця становить 19 – 25 г, довжина – 14 см, розмах крил – 20 – 22 см. Гніздяться горобці у природних дуплах і норах, у щелинах будівель, а також у штучних гніздівлях. Гніздо горобця – ахання шароподібна конструкція з невеликим отвором.
Протягом року ці птахи відкладають дві кладки по 4 – 6 яєць. Забарвлення яєць від світло-блакитного до блідо-зеленого. Висиджують кладку обоє батьків протягом 13 -14 днів. Після того, як пташенята вилупляться, їх годують переважно комахами та личинками.
Горобець не забув взяти із собою наступне завдання.(слайд5)
Завдання 1 Мозковий штурм
1.Які ви знаєте способи розв’язування систем рівнянь.
2.Їх переваги та недоліки.
3.Скільки розв’язків може мати система рівнянь.
4.Як це виглядає на графіках.
Учитель. Ось до гніздечка летить наступна особлива червоногруда зимова пташка – снігур(слайд 6).
Снігур-птах ряду горобцеподібних, родини в´юркових. Довжина тіла птаха становить 15 – 19 м, а вага – 32-34г. В Україні снігур зустрічається на всій території .Особливість цієї пташки у тому, що вона має розовувато-червону грудку.
У снігурів панує матріархат, тобто самці підкорюються самкам. Снігурі розташовують свої чашоподібні гнізда на густих горизонтальних гілках, частіше подалі від стовбура на висоті 2 – 5 м. Зазвичай кладка містить4-6 невеличких яєць світло-блакитного відтінку з рисками, плямами та крапками темних кольорів. Яйця впродовж 13-15 днів висиджує тільки самка.
Ця пташка не просто прилетіла до гніздечка,а принесла своє завдання.
Слайд7-9
Завдання 2
Усні вправи
1) (-1; 1); 2) (2; -1); 3) (6;2,5)?
1) ху = 0; 2) х – у = 1; 3) 6 + 0 ∙ х = 2у.
4.
Учитель. Щоб не запізнитися заселити гніздечко, до нас підлітає напрочуд дивовижний птах – жайворонок. (Слайд 10)
Жайворонок-невеликий горобцеподібний птах.Жайворонки зимують у північній Африці або в Індії, повертаються в Україну на початку березня, а відлітають у жовтні.
Живуть жайворонки переважно на полях, де і в’ють гнізда просто на землі. Самка жайворонка кладе від 3 до 6 плямистих яєць.
Починаючи співати, жайворонок швидким летом підіймається в гору, описуючи велику спіраль. Згори летить спочатку повільно, а потім раптово складає крильця і «каменем» падає до долу.
Живиться жайворонок комахами, хлібними зернами і насінням бур’янів, п’є росу з листя трав, що дає змогу йому жити в посушливих степах південної України.
І жайворонок на хвості приніс своє завдання.
Завдання 3
Розв'язати методом підстановки (слайд 11)
Фізкультхвилинка
Учитель. Подивіться! До гніздечка поспішає чижик!(слайд12)
Чиж- рід горобцеподібних, родини в´юркових. Його довжина становить 11-13 см, а вага 12-14 г. Пір´я оливково-зеленого кольору з темними плямами, дзьоб сірий. Свою назву чижі отримали за характерний «чижиний» писк, яким вони безперервно перегукуються в зграях.
Цих птахів часто тримають вдома, в клітках заради їхнього співу.
На Україні чижі гніздяться зазвичай на смереках або соснах в Карпатах і Криму, під час осінніх і весняних мандрівок – по всій території. Чижі звивають гнізда з тонких гілочок, травинок, лишайників і моху, розташовуючи їх високо на деревах (не нижче 10 м), і так майстерно ховають, що їх можна знайти лише випадковою.
Кладка складається з 4- 6 блідо-блакитно-зелених яєць із темними плямами і рисками, яку самка висиджує протягом 12 днів.
Поспішаючи, Чижик приніс вам своє завдання.
Завдання 4
Розв'яжіть графічно систему рівнянь Слайд 13
Учитель. Ось до гніздечка летить наступна пташка – омелюх. (слайд14)
Омелюх з родини горобцеподібних. Це невеликий птах розміром 8- 21 см завдовжки з помітним гребінцем. У нашій країні зустрічається по всій території, але тільки восени та навесні. Гніздиться омелюх на Півночі, у тайзі, а живиться різноманітними плодами та ягодами, зокрема омелею, за що й отримав свою назву.
Самка висиджує 3-7 яєць, а самець годує та охороняє її. Спів цих птахів приємний і мелодійний.
Омелюх приніс своє завдання.(слайд 15)
Завдання 5
Розв’язуємо завдання колективно.
Розв’язати систему рівнянь
Розв’язання
D=64.
Відповідь. (3;-2) і(0;1).
Учитель. Ось до нашого гніздечка підлітає надзвичайно чудова співоча пташка – соловей.(Слайд 16)
Соловей-рід дрібних птахів, родини мухоловкових, ряду горобцеподібних. Довжина птаха становить 144-170 мм, вага-13,4-26г. На території України їх мешкає три види:
соловей західний: гніздиться в Криму, нечисленний у Прикарпатті, рідко
зустрічається в західних областях поліської та лісостепової зони;
соловей східний: гніздиться по всій території України;
синьошийка або варакушка: гніздиться повсюди, крім Карпат, Криму й степу.
Мешкає соловей в чагарниках, заростях лісів і садів. Гнізда мостить на землі під кущами. Соловейки живляться комахами, їхніми личинками та дрібними безхребетними. Прилітають на Україну у квітні- травні, а відлітають у серпні- вересні. Самці мелодійно співать.
І разом зі своїм співом соловей приносить наступне завдання.
Завдання 6(слайд17)
V. Підсумок уроку(слайд 18)
Учитель. Наш урок добігає кінця, про що сповіщає Сова, яка є символом мудрості! Вона прихопила із собою кросворд. Впишіть у кросворд послідовно назви птахів, про яких ми говорили на уроці, і запишіть слово у виділеному стовпчику. (слайд 19-24)
Кросворд
|
г |
о |
р |
о |
Б |
е |
ц |
ь |
|
|
С |
н |
і |
г |
У |
р |
|||
ж |
а |
й |
в |
о |
Р |
о |
н |
о |
к |
|
ч |
И |
ж |
и |
к |
||||
|
о |
М |
е |
л |
ю |
х |
|||
с |
о |
л |
о |
в |
Е |
й |
|||
У виділеному стовпчику – буриме.(слайд25)
Гра «Буриме» - підібрати риму до даних понять, вивчених протягом минулих уроків :
Хризантема, тема |
- система |
Кохання |
- рівняння |
Гребінь |
- степінь |
Передача |
- задача |
Трафік |
- графік |
Раколовка, хрущовка Кабіна Травоїдний |
- підстановка - заміна - однорідний |
Дякую за урок!
VІ. Домашнє завдання