Інтегрований урок алгебри та біології 9 клас

Про матеріал
Інтегрований урок алгебри та біології з теми "Прогресії та їх застосування". Розглядаються задачі на прогресії та їх використання в біології.
Перегляд файлу

 

 

 

Розробка уроку алгебри 9 клас

Підготувала вчитель математики вищої категорії

Райгородоцької ЗОШ І-ІІІ ступенів

Черепня Світлана Іванівна
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку. Прогресії та їх застосування.

Інтегрований урок  з алгебри та біології

Добрий день. По очах бачу, що ви готові до уроку, який ми сьогодні проведемо разом з  Тетяною Віталіївною відповісте в кінці нашої спільної роботи.

Мета уроку: 

Навчальна: узагальнити знання учнів про прогресії; активізувати взаємодію між учнями, актуалізувати досвід учнів, надати можливість “стати  успішним”, закріпити навички  обчислення елементів прогресії; провести контроль з метою встановлення рівня усвідомлення навчального  матеріалу.

Розвиваюча: розвивати прийоми розумової діяльності (узагальнення, аналіз, синтез, порівняння); вміння аналізувати та зрозуміло висловлювати власну думку; вміння самостійно здобувати знання, використовуючи різні джерела.

Виховна: виховувати інтерес до предмету, вміння працювати  у групах, взаємовідповідальність.

Тип уроку:закріплення знань, відпрацювання навичок та вмінь.

Форма уроку: інтегрований

Обладнання: виставка літератури з теми, портрети Гаусса, Абеля, Фур’є, Фібоначчі,  Дарвіна, Флеммінга, Петра Перемежко, варіантизавдань, таблиця для рефлексії.

 

Девіз уроку: Відкриття — це 10% натхнення і 90% праці.

Т.Едісон

Хід уроку.

1.      Організаційний момент.

Вчитель математики:   Прогрес – це рух, це велич, це зростання,

                                            Прогресії- його сестриці

                                            Тож хай лунає лозунг наш крилатий

                                            Прогресу без прогресій не буває !

II. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель математики: Сьогодні на уроці ми підсумуємо вивчення однієї з найцікавіших тем математики – прогресії. Їх внутрішня, строго витончена краса роблять теорію арифметичної і геометричної прогресії відображенням фундаментальних властивостей об’єктивного світу, що існує незалежно від нас, нашої свідомості. На сьогоднішньому уроці ми будемо узагальнювати знання з цієї теми і знаходити її застосування під час вивчення питань інших наук і життєвих ситуацій.

Вчитель біології: Так, наприклад, в біології прогресії пов’язані з такими темами, як розмноження, поділ клітин, формені елементи крові та інші. Неможливо розв’язати біологічні задачі з даних тем, не використавши знання про прогресії. За теорією еволюції Дарвіна, всі процеси, які пов’язані з живими організмами, відбуваються прогресивно або регресивно.

III. Актуалізація опорних знань.

Вчитель математики: Ми пропонуємо вам пригадати основні поняття прогресії, а також питання розмноження організмів та їх розвиток. Вашій увазі пропонується

Вправа «Метеоритний дощ».(завдання на екрані)

Запитання.

 1.Означення геометричної прогресії.

 

2. Означення арифметичної прогресії.

 

3. За яких умов геометрична прогресія зростає або спадає?

 

4. Формула n-го члена геометричної прогресії.

 

5. (Формула суми n перших членів арифметичної прогресії).

6. Якими формами може відбуватись поділ клітин ?

 

7. Яким способом розмножуються людські організми ?

 

8. Що таке зигота ?

 

9. Як ви знаєте формені елементи крові ?

 

10. Підібрати синонім до слова ембріон.

 

IV. Розв’язування задач.

Вчитель математики: Пригадавши формули n-го члена і суми n членів арифметичної і геометричної прогресії прошу розв’язати такі задачі.

Задача №1. Чому дорівнює  третій член геометричної прогресії, перший член якої дорівнює 5, а знаменник – 3?(усно)

 

                     Розв’язання: b3=b1q2, b3=5·32 =45.

 

Задача №2. Чому дорівнює сума шести перших членів арифметичної прогресії, якщоа1=20,і а6=15? 

   +    =  20+15

Розв’язання: S= -------- ·6,  S6=  35*3=105    (на дошці)                                           

                                                    

                    

Задача №3. Яка із послідовностей є арифметичною? (на екрані)

                    А) 1;2; 4;8. Б)8;10;13;17. В)2;4;6;8. Г)-8;8;-8;8.

                   Відповідь:В

 

Вчитель біології: На стадії ембріона відбувається процес формування тканин, який називається гістогенез. Одним з видів сполучної тканини, яка формується на стадії формування ембріона, є кров, до складу якої входить життєво необхідні клітини – еритроцити, лейкоцити та тромбоцити, кількість яких викликає на самопочуття людини. Вашій увазі пропонується задача №4 (усно).

 

Задача №4. Кількість еритроцитів ( з розрахунку на 1 мм3 ) в крові людини становить на рівні моря – 5 мільйонів. Через кожні 600 м підняття вгору їх кількість збільшується на 1 мільйон. Яка кількість еритроцитів буде в крові людини, якщо вона підніметься на вершину гори Монблан (Альпи). (4810 м). Чому це відбувається?

 Розв’язування: а1=5, d=1, n== 8, 1 + 7d, = 5 +1· 7 =12

мільйонів еритроцитів ( запис на дошці)

У зв’язку з розрідженим повітрям в легені повинно більше потрапляти  кисню, відповідно цьому збільшується кількість еритроцитів.

Вчитель біології: Процес розмноження відбувається прогресивно. Давайте згадаємо, що таке розмноження, які його види та які організми розмножуються нестатевим способом, а які статевим. (Відповіді учнів).

Спробуємо розв’язати таку проблему.

 

Задача №5 

Першого дня на озері розквітла одна водяна лілея. Другого їх уже було дві, третього-4, кожного наступного дня удвічі більше, ніж попереднього.15-го дня лілеями зацвіла половина озера. Якого дня все озеро зацвіте лілеями? (16-го)     (усно)

Або така задача

Задача №6.  Інфузорії-туфельки розмножуються поділом на дві частини. Скільки утвориться інфузорій з однієї після шести поділів?

Розв'язання

Кількість інфузорій після кожного поділу утворює геометричну прогресію, у якої http://www.educationua.net/images/books/1595/image089.png = 1, q = 2. Кількість інфузорій після шести поділів — це 7-й член прогресії: http://www.educationua.net/images/books/1595/image091.png = http://www.educationua.net/images/books/1595/image089.png ·= 1 • = 64.

Відповідь. 64 інфузорії.

Фізкультхвилинка (мімічна гімнастика)

 

Зморщити лоба, підняти брови,  розслабитися

Брови зсунути, розслабитися

Насупитися, розслабитися

Розширити очі, відкрити рота, розслабитися

Стиснути губи, примружити очі, розслабитися

Посміхнутися,

Весело підморгнути оком,

Ось який  Я!

V. Розв’язування задач ДПА з ІІ частини:

Робота груп

Група – І

2.3. Між  числами 8 і −1 вставте два таких числа, щоб вони разом з даними утворювали чотири послідовних члени арифметичної прогресії.

Розв’язання.

,

Звідки 8+3d=-1, d=-3. Отже,

 

Відповідь. 5; 2.

Група – ІІ

2.3. Скільки додатних членів містить арифметична прогресія 6,2; 5,9; 5,6; …?

Розв’язання.

то d=−0,3.

0,3d<6,5; . Тобто додатніх членів 21

 

Відповідь. 21.

Група – ІІІ

2.3. Знайдіть суму тридцяти перших членів арифметичної прогресії , якщо

Розв’язання.

 

звідки .

Відповідь. 12.

 

VI. Інтерактивний ресурс Plickers застосуємо для оцінювання результатів тестів.

 

VIІ. Прогресія  у  повсякденному  житті

Задача 1.Один з учнів, викликаний до дошки, має йти від свого місця до дошки по прямій. Перший крок він робить довжиною  1 м,  другий   ½ м,  третій  1/4м і  и т. д. так, що довжина наступного кроку в два рази менша довжини попереднього. Чи дійде учень до дошки, якщо відстань місця учня до дошки  попрямій 3 м?             (не дійде)  (задача записана на екрані)

 

VIIІ. Інтерактивні вправи

https://learningapps.org/2753044

Відео

ІХ.Пошукова робота учнів.Учнівські проекти

Перший проект підготував…

Другий проект підготував…

Рефлексія

  • Сьогодні на уроці ми …
  • Я дізнався …
  • Менісподобалося …
  • Я вирішивбільшедізнатися про …
  • Я вважаюдану тему …
  • Данізнанняменідопоможуть …

Х. Підсумок уроку.(Тож чому на уроці два вчителя?)

- ми розглянули споріднений матеріал кількох предметів навколо однієї теми,

-ширше використали потенційні можливості змісту навчального матеріалу та розвинули здібності учнів.

Вчитель математики: На сьогоднішньому уроці ви побачили, що розв’язуючи задачі з біології можна використати властивості і формули арифметичної і геометричної прогресій, що приведе, іноді, до єдиного вірного шляху розв’язування цих задач.

Я вам бажаю 100% здоров’я, радості, удачі.

Над математикою та біологією жоден з вас в житті ніколи хай не плаче.

Прибутків щиро зичу вам у друзях, у родині, в грошах.

Знання міцні ви здобувайте, бо це завжди найлегша ноша.

Виставлення оцінок.

ХI. Домашнє завдання.(на екрані)

1.а     Скласти дві прикладні задачі, в якій можна 

          застосувати прогресії. 

1. б   Підготуйте порівняльну таблицю мітозу та  

          мейозу за якомога більшою кількістю  

          параметрів.

2.а Скласти кросворд, використовуючи

           математичні терміни §15- §19.

2.б   Чарльз Дарвін свого часу не міг спростувати

         «страхіття Дженкіна», тому  науковцю 

        довелося вносити зміни до своєї теорії.

        Спростуйте  «страхіття Дженкіна».

 

    

 

docx
Додано
28 грудня 2022
Переглядів
546
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку