Іноземна мова – один з найуніверсальніших предметів, здатних збагачувати зміст навчання. Об'єднання іноземної мови з іншими предметами має на меті вирішувати проблеми, з якими не можна впоратися не лише в межах однієї дисципліни, а й цілого циклу, оскільки необхідно застосовувати знання різних наук. Створення таких комплексних дисциплін певною мірою вирішує завдання розробки та впровадження методів прискореної освіти, що є важливим у сучасних умовах, коли людство відшукує шляхи скорочення термінів навчального процесу.
Зазначимо, що сучасна програма курсу історії України передбачає засвоєння значного за обсягом матеріалу за досить обмежену кількість часу.
Даний урок є доцільним проводити після вивчення теми з історії України «Київська Держава (Русь – Україна) наприкінці X – другій половині XII ст.»
ВІДДІЛ ОСВІТИ ДОБРОПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
Новодонецька загальноосвітня школа I – IIIступенів № 16
План - конспект
інтегрованого уроку у 7 класі
(англійська мова, історія)
Підготувала вчитель англійської мови
Новодонецької ЗОШ I-III ступенів № 16
Добропільської міської ради
Скиданенко Ольга Вікторівна
2017 рік
Тема. Kyiv – the heart of Kyivan Rus
Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про історичні події нашої країни періоду Київської Русі.
Задачі уроку:
Тип уроку: інтегрований урок узагальнення і систематизації знань
Очікувані результати :
План :
I. Introduction
1. Greeting
2. Warming up
II. Main part of the lesson
1. Introducing the topic
2. Task «Expectation»
3. Listening
4. Relaxation
5. Reading
6. Task «Match the words in bold to their definitions»
7. Speaking. Role play. «Excursion in Kiev. Tourists and Guide»
III. Summarizing
Обладнання: картки із завданнями та запитаннями, роздатковий матеріал, карта Києва.
Інструктивно-методична частина
Іноземна мова – один з найуніверсальніших предметів, здатних збагачувати зміст навчання. Об'єднання іноземної мови з іншими предметами має на меті вирішувати проблеми, з якими не можна впоратися не лише в межах однієї дисципліни, а й цілого циклу, оскільки необхідно застосовувати знання різних наук. Створення таких комплексних дисциплін певною мірою вирішує завдання розробки та впровадження методів прискореної освіти, що є важливим у сучасних умовах, коли людство відшукує шляхи скорочення термінів навчального процесу. Зазначимо, що сучасна програма курсу історії України передбачає засвоєння значного за обсягом матеріалу за досить обмежену кількість часу.
На інтегрованих заняттях з іноземної мови вирішуються наступні завдання: поповнення словникового запасу та інтенсивна активізація лексичних одиниць, накопичених на попередніх етапах навчання; тренування та корекція навичок вимови; розвиток дискусійних і комунікативних умінь, подальший розвиток творчих умінь та навичок усного і письмового мовлення. Тому є за доцільним проведення даної інтеграції (англійська мова та історія).
Даний урок є доцільним проводити після вивчення теми з історії України «Київська Держава (Русь – Україна) наприкінці X – другій половині XII ст.»
Procedure
I. Introduction
1. Greeting (1’)
- Good morning boys and girls! I’m glad to see you again!
Today at our lesson we have some rules.
Follow directions
Use kind words
Raise your hand to speak
Keep your hands and feet to yourself
Do your best
2. Warming up (2’)
(Pupils sing a song)
«We All Live in the City of Kyiv»
In the city where I was born
There are a lot of chestnut trees.
It is famous for the river
It’s been standing for centuries.
You can see a lot of churches
In the city where I was born.
It was founded by three brothers
And their sister as you know.
Refrain:
We all live in the city of Kyiv (3 times )
In the 8-th – 12-th centuries (2 times)
Kyiv was the heart of Rus.
It is said to be the greatest
Capital city – say different books.
Refrain
As we live in the city
Which is old
At the same time young
And it has a lot of sights
II. Main part of the lesson
1. Introducing the topic (4’)
Look at the pictures. What historical events they can be related to?
|
|
|
|
- So what is the subject of our lesson?
- Today we’ll have an unusual lesson: we’ll make travelling in time, revise history of Kyivan Rus, practice our listening, speaking and writing skills, we act it in pairs, ask and answer about historical landmarks and main dates of our capital .
2. Task «Expectation» (1’)
- What do you expect from our lesson? What information do you want to know?
(pupil’s answers)
3. Listening (10’)
Listen and put the names of the people and events onto the timetable
In the 12th century, feudal conflicts split Kyivan Rus into 15principalitiesand lands
In 882, Prince Oleh the Seer defeated the Kyiv Princes Askold and Dir and brought the Slavic tribes of Eastern Europe together.
In the 8th and 9th centuries Kyivan Rus expanded and developed, and later became one of the target and mightiest of medieval powers. It stretched from the Baltic Sea in the north to the Black Sea in the south and from the headwaters of the Vistula in the west to the Taman Peninsula in the east.
In 1240.Tatar Mongols captured Kyiv
In 988 Prince Volodymyr accepted Orthodox Christianity as the religion of his lands.
In 913, After Oleh’s death, Ihor and his wife Princess Olha joined the Drevlyans’ land to Kyivan Rus. After Igor's death, Olha ruled Kyivan Rus as regent on behalf of their son Svyatoslav. As revenge, Princess Olha burnt the town of Iskorosten to ashes.
In the 11th century Kievan Rus' reached its greatest extent under Yaroslav the Wise
4. Relaxation (3’)
Good work! Let’s have a rest. Stand up, pleaseand do my commands.
If you are patriots and love Ukraine,
Clap your hands! (twice)
If you're happy and you know it, then your face will surely show it
If you are patriots and love Ukraine,
Stamp your feet! (twice)
If you're happy and you know it, then your face will surely show it
If you are patriots and love Ukraine,
Shout “Hurray”! (twice)
If you're happy and you know it, then your face will surely show it
5. Reading (7’)
Read the text and put the paragraphs in historical order. Start with the earliest.
In the 12th century, feudal conflicts split Kyivan Rus into 15 principalitiesand lands
In 882, PrinceOleh the Seer defeated the Kyiv Princes Askold and Dir and brought the Slavic tribes of Eastern Europe together.
In the 8th and 9th centuries Kyivan Rus expanded and developed, and later became one of the target and mightiest of medieval powers. It stretched from the Baltic Sea in the north to the Black Sea in the south and from the headwaters of the Vistula in the west to the Taman Peninsula in the east.
In 1240 Tatar Mongols captured Kyiv
In 988 Prince Volodymyr accepted Orthodox Christianity as the religion of his lands.
In 913, After Oleh’s death, Ihor and his wife Princess Olha joined the Drevlyans’ land to Kyivan Rus. After Igor's death, Olha ruled Kyivan Rus as regent on behalf of their son Svyatoslav. As revenge, Princess Olha burnt the town of Iskorosten to ashes.
In the 11th century Kievan Rus' reached its greatest extent under Yaroslav the Wise
6. Task «Match the words in bold to their definitions» (4’)
a) Groups of people who live together and have a traditional way of life
b) Superior power or strength; force:
c) To break into parts or groups
d) To exact punishment or expiation for a wrong on behalf of, especially ina resentful or vindictive spirit
e) A place ruled by a prince
f) To have lost in a fight or competition
7. Speaking (10’)
Role play.«Excursion in Kiev. Tourists and Guide»
- We are going to practice role play today. Imagine that you are in tour. One of group will be a tour guides, another – foreign tourists.
Tour guides. You are going to show your town. You should prepare speech and then give a guided tour. Be prepared to answer the tourists’ questions! Also you can use the map of Kyiv and show places of interest of your tour.
Foreign tourists.You are asking the questions about
Use the words from the box
III. Summarizing
1. Reflection (2’)
- At the end of our lesson tell me please, did your expectations about lesson come true? What did you like the best?
2) Homework (1’)
Take down the assignment for home in your day-books.
Prepare report or poster about one of the place of interest in Kyiv.