Інтегрований урок англійської мови та історії України. "Kyiv – the heart of Kyivan Rus"

Про матеріал

Іноземна мова – один з найуніверсальніших предметів, здатних збагачувати зміст навчання. Об'єднання іноземної мови з іншими предметами має на меті вирішувати проблеми, з якими не можна впоратися не лише в межах однієї дисципліни, а й цілого циклу, оскільки необхідно застосовувати знання різних наук. Створення таких комплексних дисциплін певною мірою вирішує завдання розробки та впровадження методів прискореної освіти, що є важливим у сучасних умовах, коли людство відшукує шляхи скорочення термінів навчального процесу.

Зазначимо, що сучасна програма курсу історії України передбачає засвоєння значного за обсягом матеріалу за досить обмежену кількість часу.


Даний урок є доцільним проводити після вивчення теми з історії України «Київська Держава (Русь – Україна) наприкінці X – другій половині XII ст.»

Зміст архіву
Перегляд файлу

http://pedsovet.su/_ld/414/49499656.jpgВІДДІЛ ОСВІТИ ДОБРОПІЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Новодонецька загальноосвітня школа IIIIступенів № 16

 

 

 

 

 

 

 

 

План - конспект

інтегрованого уроку у 7 класі

(англійська мова, історія)

 

 

 

 

 

Підготувала  вчитель англійської мови

Новодонецької ЗОШ I-III ступенів № 16

Добропільської міської ради

Скиданенко Ольга Вікторівна

 

 

 

 

 

 

 

 

2017 рік

Тема.   Kyiv – the heart of Kyivan Rus

Мета:  поглибити та систематизувати знання учнів про історичні події нашої країни періоду Київської Русі.

Задачі уроку:

  • активізувати країнознавчі знання й мовні уміння учнів;
  • активізувати та закріпити вивчений лексико-граматичний  матеріал;
  • удосконалювати   вміння  та навички читання, аудіювання, письма, усного мовлення, реагувати вербально  на запитання;
  • формувати  в учнів комунікативну компетенцію в процесі творчих та діалогічних вправ;мотивувати готовність брати участь в іншомовному спілкуванні, бажання до подальшого самовдосконалення у галузі володіння іноземною мовою;
  • розвивати вміння аналізувати історичні факти й події, узагальнювати фактичний матеріал;
  • формувати ціннісні орієнтири до навчально-пізнавальної діяльності учнів через розвиток соціально комунікативних здібностей шляхом залучення вихованців до творчої групової діяльності;
  • виховувати шанобливе ставлення до минулого України, почуття патріотизму.

Тип уроку: інтегрований урок узагальнення і систематизації знань

Очікувані результати :

  • установлювати хронологічну тривалість і послідовність зазначених подій та явищ;
  • характеризувати роль міста Києва в утворенні держави східних слов’ян; роль перших князів у становленні Київської держави (Русі-України);
  • складати запитання щодо перебігу історичної події;
  • аргументувати власну позицію під час обговорення поставлених питань; називати князів Київської Русі IX—XI ст.;
  • працювати в малих групах;
  • презентувати колективну та особисту думку.

План :

I. Introduction

1. Greeting

2. Warming up

           II. Main part of the lesson

1. Introducing the topic

2. Task «Expectation»

3. Listening

4. Relaxation

5. Reading

6. Task «Match the words in bold to their definitions»

7. Speaking. Role play. «Excursion in Kiev. Tourists and Guide»

III. Summarizing

  1. Reflection
  2.  Homework

 

Обладнання: картки із завданнями та запитаннями, роздатковий матеріал, карта Києва.

Інструктивно-методична частина

Іноземна мова – один з найуніверсальніших предметів, здатних збагачувати зміст навчання. Об'єднання іноземної мови з іншими предметами має на меті вирішувати проблеми, з якими не можна впоратися не лише в межах однієї дисципліни, а й цілого циклу, оскільки необхідно застосовувати знання різних наук. Створення таких комплексних дисциплін певною мірою вирішує завдання розробки та впровадження методів прискореної освіти, що є важливим у сучасних умовах, коли людство відшукує шляхи скорочення термінів навчального процесу. Зазначимо, що сучасна програма курсу історії України передбачає засвоєння значного за обсягом матеріалу за досить обмежену кількість часу.

На інтегрованих заняттях з іноземної мови вирішуються наступні завдання: поповнення словникового запасу та інтенсивна активізація лексичних одиниць, накопичених на попередніх етапах навчання; тренування та корекція навичок вимови; розвиток дискусійних і комунікативних умінь, подальший розвиток творчих умінь та навичок усного і письмового мовлення. Тому є за доцільним проведення даної інтеграції (англійська мова та історія).

Даний урок є доцільним проводити після вивчення теми з історії України «Київська Держава (Русь – Україна) наприкінці X – другій половині XII ст.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Procedure

 

C:\Users\Зефирка\Desktop\Class rules.jpg

I. Introduction

 

1. Greeting (1’)

- Good morning boys and girls! I’m glad to see you again!

Today at our lesson we have some rules.

Follow directions

Use kind words

Raise your hand to speak

Keep your hands and feet to yourself

Do your best

2. Warming up (2’)

(Pupils sing a song)

«We All Live in the City of Kyiv»

In the city where I was born

There are a lot of chestnut trees.

It is famous for the river

It’s been standing for centuries.

You can see a lot of churches

In the city where I was born.

It was founded by three brothers

And their sister as you know.

 Refrain:

 We all live in the city of Kyiv (3 times )

In the 8-th – 12-th centuries (2 times)

Kyiv was the heart of Rus.

It is said to be the greatest

Capital city – say different books.

Refrain

As we live in the city

Which is old

 At the same time young

 And it has a lot of sights

 

II. Main part of the lesson

 

1. Introducing the topic (4)

Look at the pictures. What historical events they can be related to?

Картинки по запросу хрещення києва

Картинки по запросу олег прибивает щит

Похожее изображение

Похожее изображение

 

- So what is the subject of our lesson?

- Today we’ll have an unusual lesson: we’ll make travelling in time, revise history of Kyivan Rus, practice our listening, speaking and writing skills, we act it in pairs, ask and answer about historical landmarks and main dates of our capital .

 

2. Task «Expectation» (1’)

- What do you expect from our lesson? What information do you want to know?

(pupil’s answers)

 

3. Listening (10’)

Listen and put the names of the people and events onto the timetable

 

 

In the 12th century, feudal conflicts split Kyivan Rus into 15principalitiesand lands

In 882, Prince Oleh the Seer defeated the Kyiv Princes Askold and Dir and brought the Slavic tribes of Eastern Europe together.

In the 8th and 9th centuries Kyivan Rus expanded and developed, and later became one of the target and mightiest of medieval powers. It stretched from the Baltic Sea in the north to the Black Sea in the south and from the headwaters of the Vistula in the west to the Taman Peninsula in the east.

In 1240.Tatar Mongols captured Kyiv

In 988 Prince Volodymyr accepted Orthodox Christianity as the religion of his lands.

 In 913, After Oleh’s death, Ihor and his wife Princess Olha joined the Drevlyans’ land to Kyivan Rus. After Igor's death, Olha ruled Kyivan Rus as regent on behalf of their son Svyatoslav. As revenge, Princess Olha burnt the town of Iskorosten to ashes.

In the 11th century Kievan Rus' reached its greatest extent under Yaroslav the Wise

 

4. Relaxation (3’)

Good work! Let’s have a rest. Stand up, pleaseand do my commands.

If you are patriots and love Ukraine,

Clap your hands! (twice)

If you're happy and you know it, then your face will surely show it
If you are patriots and love Ukraine,

Stamp your feet! (twice)

If you're happy and you know it, then your face will surely show it

If you are patriots and love Ukraine,

Shout “Hurray”! (twice)

If you're happy and you know it, then your face will surely show it

5. Reading (7’)

Read the text and put the paragraphs in historical order. Start with the earliest.

 

In the 12th century, feudal conflicts split Kyivan Rus into 15 principalitiesand lands

In 882, PrinceOleh the Seer defeated the Kyiv Princes Askold and Dir and brought the Slavic tribes of Eastern Europe together.

In the 8th and 9th centuries Kyivan Rus expanded and developed, and later became one of the target and mightiest of medieval powers. It stretched from the Baltic Sea in the north to the Black Sea in the south and from the headwaters of the Vistula in the west to the Taman Peninsula in the east.

In 1240 Tatar Mongols captured Kyiv

In 988 Prince Volodymyr accepted Orthodox Christianity as the religion of his lands.

 In 913, After Oleh’s death, Ihor and his wife Princess Olha joined the Drevlyans’ land to Kyivan Rus. After Igor's death, Olha ruled Kyivan Rus as regent on behalf of their son Svyatoslav. As revenge, Princess Olha burnt the town of Iskorosten to ashes.

In the 11th century Kievan Rus' reached its greatest extent under Yaroslav the Wise

 

 

6.   Task «Match the words in bold to their definitions» (4’)

a) Groups of people who live together and have a traditional way of life

b) Superior power or strength; force:

c) To break into parts or groups

d) To exact punishment or expiation for a wrong on behalf of, especially ina resentful or vindictive spirit

e) A place ruled by a prince

f) To have lost in a fight or competition

7. Speaking (10’)

Role play.«Excursion in Kiev. Tourists and Guide»

- We are going to practice role play today. Imagine that you are in tour. One of group will be a tour guides, another – foreign tourists.

Tour guides. You are going to show your town. You should prepare speech and then give a guided tour. Be prepared to answer the tourists’ questions! Also you can use the map of Kyiv and show places of interest of your tour.

Foreign tourists.You are asking the questions about

  • the founder of city
  • history or legends
  • places of interest

Use the words from the box

 

 

 

 

 

III. Summarizing

1. Reflection (2’)

- At the end of our lesson tell me please, did your expectations about lesson come true?  What did you like the best?

 

2) Homework (1’)

Take down the assignment for home in your day-books.

Prepare report or poster about one of the place of interest in Kyiv.

 

Class rules