Тема:Алелі. Закони Менделя. Біологія 9 клас
Мета: розкрити поняття «алельних генів»; ознайомити учнів із законами Г.Менделя, навчити їх складати схеми схрещування; розвивати логічне мислення, уміння працювати з термінами; виховувати гордість за досягнення в галузі розвитку генетичної науки.
Очікувані результати: учні мають формулювати визначення понять «алельні гени», домінантний алель, рецесивний алель; складати схеми схрещування.
Міжпредметні зв ́язки: історія, медицина, англійська мова, українська література.
Наскрізна лінія: Екологічна безпека і сталий розвиток, ціннісне ставлення до сім'ї.
Епіграф:«Яблуко від яблуні недалеко падає»
народна приказка
Хід уроку
І. Організаційний етап (2 хв)
Привітання, перевірка присутності учнів.
Вчитель біології: Сьогодні вам двічі пощастило, тому, що урок будуть проводити одночасно два вчителі: я та Олександр Григорович, а це означає, що біологія поєднається з англійською мовою. Наш урок буде поділений на блоки, в межах яких ви будете набирати бали. На картках, які я роздам, ви будете відмічати свої зароблені бали. В кінці уроку ми порахуємо кількість балів, яку ви отримали й переведемо їх в оцінки. Тому, збережіть картки до кінця уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (5 хв)
Вчитель біології: Хто підскаже, з якими термінами ви ознайомились на минулому уроці? (відповіді учнів). Тож настав час перевірити ваші знання. Я роздам кожному індивідуальну картку. Підпишіть їх будь ласка. Завдання для усіх однакове: вам потрібно закінчити речення. Час виконання завдання – 2 хв. Час пішов!
Робота з картками: «Генетичні терміни»
І варіант
1.У генетиці символом Р позначають__________
2. У генетиці символом G позначають _________
3.У генетиці символом ♀ позначають____________
4. Здатність організму зберігати ознаки називається_____
5.Сукупність генів даного організму називається ______
6.Ділянка молекули ДНК, що відповідає за ознаки – це____
ІІ варіант
1.У генетиці символом F1 позначають__________
2. У генетиці символом ♂позначають _________
3.У генетиці символом × позначають____________
4. Здатність організмів набувати нових ознак називається __________
5. Сукупність усіх ознак та властивостей організму називають______
6. Сукупність зовнішніх і внутрішніх ознак і властивостей організму -це ____________
Вчитель біології: Обміняйтесь картками із своїм сусідом по парті. Зверніть увагу на екран. За кожну правильну відповідь поставте 1 бал.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3 хв)
Прийом «Зірковий фотоальбом» (розповідь супроводжується демонстрацією зображень на екрані)
Вчитель біології: Епіграфом нашого уроку я обрала народну приказку: «Яблуко від яблуні недалеко падає». На вашу думку: що вона означає?(відповіді учнів). Яку властивість живих організмів розкриває ця приказка? (відповіді учнів: спадковість)
Вчитель біології: Погляньте на світлини. Перед вами Sean Lennon, син Johnа Lennonа, всесвітньовідомого музиканта британської групи «The Beatles» та сам John Lennon. Чи можемо ми застосувати цю приказку до цих фото? І чому?(відповідь учнів).
(Оголошення теми й мети уроку)
Вчитель біології: Отже, сьогодні на уроці ми з'ясуємо, як унаслідуються ознаки, поговоримо про досягнення Г. Менделя, батька генетики й ознайомимось з поняттям алелей та навчимося складати схеми схрещування.
IV.Засвоєння нового матеріалу
1.Прийом «Кінозал» (10 хв)
Вчитель біології:
Біологічні науки, такі як генетика та медицина, покликані рятувати наше здоров'я й життя. Вчені та лікарі різних країн світу проводять тисячі наукових досліджень, в яких описують успішне подолання тих чи інших хвороб, але ці праці у вільному доступі є лише на англійській мові. Ось чому так важливо володіти іноземними мовами.
Вчитель англійської мови:
Good afternoon, children. In order to better understand genetics, I suggest you watch the video (учні переглядають відеофрагмент https://www.youtube.com/watch?v=vYneUU6cTH0&ab_channel=, після чого дають відповіді на запитання): (2:24).
1.Who was Gregor Mendel? (He was monk and biologist)
2.What kind of plants did he grow in his garden? (the pea plants)
3.What color plants did he cross in the first experiment? (a purebred yellow-seeded plant with a purebred green-seeded plant)
4.That did he get? (he get only yellow seeds)
5.Which trait did he call dominant? (He called the yellow-colored trait the dominant)
6.Why he called the yellow-colored trait the dominant? (because it was expressed in all the new seeds)
7. Which was in the next experiment? (he let the new yellow-seeded hybrid plants self-fertilize)
8. What colour of peas did he get in the second crossing?( in this second generation, he got both yellow and green seeds)?
9. Which trait did he call green? (recessive trait)
За відповіді на питання учні отримують бали.
2. Поняття «алельних» генів (7 хв)
Вчитель біології: Переглянувши відео ви з'ясували, що ген може мати різні варіанти, або «алелі». Наприклад, алель жовтого кольору переважав над зеленим, і тому Ґреґор Мендель назвав його домінантним, та позначив великою літерою А. Зелений колір, в першому експерименті був прихований за жовтим, і тому отримав назву «рецесивний» і позначався як «а».
Метод «Словничок»
Терміни записуються у словник.
Алелі або алельні гени — різні варіанти одного гену, що зустрічаються в межах однієї популяції організмів та визначають різні фенотипи цих організмів.
В залежності від алелю, генотип може бути домінантним гомозиготним «АА», рецесивним гомозиготним «аа», та гетерозиготним «Аа».
Алельні гени займають однакове положення (локус) у хромосомах однієї пари (гомологічних хромосомах) і визначають різні стани певних ознак (наприклад, високий чи низький зріст, рудий або чорний колір волосся, блакитний або зелений колір очей тощо).
3. Закони Менделя, складання схем схрещування
Вчитель біології: перший закон Менделя має назву «Одноманітності гібридів І покоління». Давайте складемо схему схрещування:
Наступний експеримент Мендель провів над насінням якого кольору?(відповіді учнів – жовтого). Він отримав назву: «Закон розщеплення ознак гібридів ІІ покоління». Давайте складемо схему схрещування:
V.Узагальнення і закріплення знань (7 хв)
Групова робота
Учні об'єднуються в групи по 4 учні. Учням пропонується скласти схеми схрещування:
Вчитель англійської мови
A blue-eyed young man married a brown-eyed girl whose father had blue eyes. What color were their children's eyes? (3 бали) (4 хв)
VI. Підбиття підсумків уроку (1 хв)
Отже, сьогодні на уроці ви з'ясували, що кожен ген може мати різні варіанти. Як вони називаються?(відповіді учнів: алелі. ………
Я знав…..Я дізнався…….Я навчився……Я згадала……Я повторив……….
Оцінювання учнів: (1 хв)
VII.Домашнє завдання (1 хв)
1.Завдання для всього класу §31-32 опрацювати
2.Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про Ґреґора Менделя та його роль у становленні генетики як науки.
Група №1
Задача №1
У мишей коричневе забарвлення шерсті домінує над сірим. Схрестили мишу чистої лінії з коричневим забарвленням з мишею чистої лінії з сірим забарвленням. Які генотипи та фенотипи потомства?(1 бал)
Дано: Розв'язок
Група №2
Задача №1
У мишей коричневе забарвлення шерсті домінує над сірим. Схрестили мишу чистої лінії з коричневим забарвленням з мишею чистої лінії з сірим забарвленням. Які генотипи та фенотипи потомства?(1 бал)
Дано: Розв'язок
Група №3
Задача №1
У мишей коричневе забарвлення шерсті домінує над сірим. Схрестили мишу чистої лінії з коричневим забарвленням з мишею чистої лінії з сірим забарвленням. Які генотипи та фенотипи потомства?(1 бал)
Дано: Розв'язок
Група №4
Задача №1
У мишей коричневе забарвлення шерсті домінує над сірим. Схрестили мишу чистої лінії з коричневим забарвленням з мишею чистої лінії з сірим забарвленням. Які генотипи та фенотипи потомства?(1 бал)
Дано: Розв'язок
Група №5
Задача №1
У мишей коричневе забарвлення шерсті домінує над сірим. Схрестили мишу чистої лінії з коричневим забарвленням з мишею чистої лінії з сірим забарвленням. Які генотипи та фенотипи потомства?(1 бал)
Дано: Розв'язок
Група №6
Задача №1
У мишей коричневе забарвлення шерсті домінує над сірим. Схрестили мишу чистої лінії з коричневим забарвленням з мишею чистої лінії з сірим забарвленням. Які генотипи та фенотипи потомства?(1 бал)
Дано: Розв'язок
Група №7
Задача №1
У мишей коричневе забарвлення шерсті домінує над сірим. Схрестили мишу чистої лінії з коричневим забарвленням з мишею чистої лінії з сірим забарвленням. Які генотипи та фенотипи потомства?(1 бал)
Дано: Розв'язок
Група №1
Задача №2
A blue-eyed young man married a brown-eyed girl whose father had blue eyes. What color were their children's eyes? (3 бали)
Дано: Розв'язок
Група №2
Задача №2
A blue-eyed young man married a brown-eyed girl whose father had blue eyes. What color were their children's eyes? (3 бали)
Дано: Розв'язок
Група №3
Задача №2
A blue-eyed young man married a brown-eyed girl whose father had blue eyes. What color were their children's eyes? (3 бали)
Дано: Розв'язок
Група №4
Задача №2
A blue-eyed young man married a brown-eyed girl whose father had blue eyes. What color were their children's eyes? (3 бали)
Дано: Розв'язок
Група №5
Задача №2
A blue-eyed young man married a brown-eyed girl whose father had blue eyes. What color were their children's eyes? (3 бали)
Дано: Розв'язок
Група №6
Задача №2
A blue-eyed young man married a brown-eyed girl whose father had blue eyes. What color were their children's eyes? (3 бали)
Дано: Розв'язок
Група №7
Задача №2
A blue-eyed young man married a brown-eyed girl whose father had blue eyes. What color were their children's eyes? (3 бали)
Дано: Розв'язок