Корисно і цікаво для вчителів початкових класів. Перегортаючи сторінки «Читанки» в цікавій формі повторити матеріал, закріпити його в ігровій формі в кінці року.Мета: формувати навички орієнтування в об'ємному матеріалі; виховувати у школярів інтерес і любов до читання.
ЧИТАННЯ
Інтерактивний урок в 4 класі
Тема. Перегортаючи сторінки «Читанки». Повторення матеріалу, закріплення в ігровій формі вивченого за рік.
Мета: формувати навички орієнтування в об'ємному матеріалі; виховувати у школярів інтерес і любов до читання.
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
Обладнання: 1) малюнки дітей до улюблених творів; 2) кросворд; 3) карта «Зоряне небо» (в середині зірок — портрети письменників); 4) роздатковий матеріал:
а) картки з прізвищами письменників та назвами їх творів;
б) картки з прізвищами та іменами письменників;
в) картки з ключовими словами із творів.
5) плакати:
а) Не кущ, а з листочками,
Не сорочка, а зшита,
Не людина, а навчає.
б) Книга вчить, як на світі жить.
в) Дім без книги — день без сонця.
г) Хто багато читає — той багато знає.
Клас ділиться на 2-3 команди, які розташовуються у різних кутках класу. Посередині — стіл вчителя. Кожна команда отримує однакові завдання. За кожну вірну відповідь — один бал.
Хід уроку
I. Актуалізація і корекція опорних знань.
II. Сприйняття й осмислення навчального матеріалу.
1. Слово вчителя з елементами бесіди.
— Ось і настав останній урок з читання у 4 класі. Здається, зовсім недавно я знайомила вас з метою і завданнями читання, з підручником, а ви дивувались, як багато нам доведеться прочитати. А сьогодні ми дивуємось, як багато нового і цікавого пізнали за цей рік.
— Які з творів вам сподобались найбільше ?(Слово надається одному з членів команди.) 2. Подорож за підручником «Читання».
— Сьогодні ми з вами востаннє мандруємо сторінками підручника «Читання». Проводирями-ведучими будуть Знайка і Незнайка. На шляху у нас буде сім зупинок:
« Знайомі... незнайомці»;
«Нумо, відгадай...»;
«Казкова лотерея»;
«Кросворд»;
«Країна Поезія»;
«Пізнай героя» (вікторина);
«Художня галерея».
Отже, робимо першу зупинку.
Перша зупинка. Конкурс «Знайомі... незнайомці».
Завдання 1: із двох комплектів карток (один з прізвищами, другий з іменами письменників) скласти повні імена письменників:
1. Глібов а) Леся
2. Українка б)Іван
3. Шевченко в) Леонід
4. Франко г) Тарас
5. Симоненко д) Тамара
6. Коломієць е) Василь
Ключ
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
в |
а |
г |
б |
е |
д |
Завдання 2: використати два комплекти карток (один з прізвищами письменників, другий — з назвами творів).
1. Олена Цегельська а) «Пригода на ковзанці»
2. Всеволод Нестайко б) «Заєць та їжак»
3. Іван Франко в) «Снігобородьки»
4. Олесь Лупій г) «Тінь ворога»
5. Ігор Калинець д) «Тореадори з Васюківки»
6. Леся Українка е) «Вишивані квіти»
Ключ
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
а |
д |
б |
г |
в |
с |
Друга зупинка. Конкурс «Нумо, відгадай...»
Зуби залізні цілий стовбур розгризли.
Золотий пішов, а срібний прийшов.
Рукавом махнув, дерева нагнув.
Чорне сукно лізе у вікно.
Ключ: пилка, сонце і місяць, вітер, ніч.
Третя зупинка. «Казкова лотерея».
Завдання: відгадати назву казки (ключові слова на картках), згадати про що вона, сказати, чи сподобалась.
1. Золоте яєчко 1. Чорт
2. Два брати 2. Танець
3. Сорока 3. Орися
4. Лісовий цар («Орися»)
(«Золоте яєчко»)
1. Дивне мереживо 1. Їжак
2. Візерунки-сніжинки 2. Наввипередки
3. Яскраві фарби 3. Дев'яносто дев'ять разів
(«Три сестриці») («Заєць та їжак»)
Четверта зупинка. «Країна Поезія».
Завдання: продовжити вірш, назвати автора.
1 Ліс під інеєм дріма,
По землі іде... (зима)
(Тамара Коломієць «Січень»)
2) Можеш вибирати друзів і дружину,
Вибрати не можна...
(тільки Батьківщину) (Василь Симоненко «Виростеш ти, сину...»)
3) Дивлюсь — аж світає,
Край неба... (палає)
(Тарас Шевченко «Дивлюсь — аж світає...»)
4) Як журитися в краї чужому,
Краще мерзнуть... (у рідному домі)
(Ганна Чубач «Повернулися гусоньки рано»)
5) Мати — то сонечко рідне,
Сонечко... (ясне, земне)
(Іван Гнатюк «Мати»)
6) Та найкраще в Україні...,
(Бо найкраще в рідній хаті)
(Ганка Черінь «Рідна хата»)
П'ята зупинка. Вікторина «Пізнай героя».
Завдання: визначити, про якого героя йде мова, назву та автора твору.
1) Найстарший син бідного умів добре гриби збирати, й мати часто посилала його до лісу.
(Петро, казка «Золоте яєчко».)
2) Було це давним-давно на нашій славній Україні. Жили у місті Чернігові брат із сестрою. Брат називався..., а сестра... .
(Яромир і Доброе лава. Леся Храплива «Вишивані квіти».)
3) У них чудові рожеві носики, над яким виблискують задерикуваті очка.
(Снігобородьки. Ігор Калинець «Снігобородьки».)
4) У нього на голові був крислатий, дамський капелюшок... завеликий і насувався на очі.
(Ява. Всеволод Нестайко «Тореадори з Васюківки».)
5) І він стоїть на березі, сам-самісінький на пустельному березі, в горобину ніч.
(Василько. Олесь Донченко «Гроза».)
6) Спіймали й дівчинку-білявку, попівну. Вродлива, справжня красуня була.
(Маруся Богу славка. Роман Завадович «Маруся Богуславка».)
Шоста зупинка. «Художня галерея».
«Художники» кожної команди показують свій малюнок. Інші упізнають твір, героїв.
III. Підведення підсумків уроку.
Отже, наша подорож з підручником «Читання» закінчилась. Мені сьогодні було приємно, що ви всі виявились справжніми знавцями літератури, любите її і багато читаєте.
— А чому ж люди споконвіку цінували книгу? Чому її називають підручником життя?
(Слово надається учням по черзі. Говорити має лише той, у кого, знаходиться символічний мікрофон який передають з рук в руки. Повідомлені відповіді не коментуються і не оцінюються. Коли хтось висловлюється, інші не мають права щось говорити.)
У своїх відповідях учні можуть використовувати прислів'я з плакатів.
— Здогадайтесь, де збирають...
Мудрий урожай
Поля письменник-агроном
Засіяв буквами-зерном.
Отож, читачу, поспішай
Зібрати мудрий урожай
Ігор Січовик
— Здогадалися? Так, в книжці!
Книги, книги на полицях,
завше тихо поміж книг.
Та яку ти розгорнеш,
То й легенда в кожній з них.
То в одній синіє море,
в іншій криється тайга
А ось в тій — Північний полюс,
де морози і пурга.
Все, що серце і що розум ,
вік творили не один,
повизбирувало людство в книги —
перли із перлин.
Юрій Ванага
IV. Завдання на літо.
— А щоб ви знали ще більше, я даю вам домашнє завдання на літо, завдяки чому ви познайомитесь з новими, не менш цікавими літературними героями.