Тема: Л.Українка “Конвалія” (уривок), “Давня весна”

Про матеріал

розширити, поглибити знання учнів

розкрити вплив природи на настрій і почуття поетеси;

розвивати образне мислення, уяву;

прищеплювати бережливе ставлення до природи;

викликати інтерес до творчості Л.Українки.

Перегляд файлу

Розроблено вчителем

 початкових класів вищої

категорії Любимівської

 ЗОШ І-ІІІ ступенів –ДНЗ №1

Федотовою Тетяною Миколаївною

 

 

Тема: Л.Українка Конвалія (уривок), Давня весна

 

Мета:

  • розширити, поглибити знання учнів про дитячі роки поетеси, її творчість, викликати емоційне сприйняття поезії;
  • розкрити вплив природи на настрій і почуття поетеси;
  • розвивати образне мислення, уяву;
  • прищеплювати бережливе ставлення до природи;
  • викликати інтерес до творчості Л.Українки.

 

Обладнання: портрет Л.Українки, символічне дерево життя і творчості поетеси; малюнки до віршів.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент. ( Створення емоційного фону)
  • Працюємо : активно, старанно, творчо.
  1. Мовленнєва розминка

 1. Гра Знайди слово

                  — Виконавши дії, прочитай записані слова.

Перо – о + лин + кава – ва (перлинка)

        — Що ж таке перлинка?

Перлинка — дорогоцінний камінь, знайдений на дні моря.

Поле – ле + е + тич + наша - ша (поетична)

                  — Від якого слова утворилося слово поетична? (Поети, поезія)

        — Поєднавши утворені слова, складіть словосполучення. (Поетична перлинка)

2. Інтерактивна вправа Мозковий штурм

         — Як ви розумієте вислів поетична перлинка?

  1. Перевірка  знань учнів
  • Який  розділ ми вивчаємо з літературного читання?
  • У кого з письменників – поетів можна віднайти поетичну перлинку?
  • На попередніх уроках ми розпочали знайомство з творчістю великої української поетеси Л.Українки. Створили символічне дерево її життя і творчості.
  • Давайте пригадаємо, що означає кожне число на листочку ?
  • Що ви ще можете додати про життя і творчість поетеси?

Підсумок перевірки знань .

  1. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми, мети  уроку

-   Сьогодні  ми полинемо у чарівний світ поезії видатної української поетеси Лесі Українки. Ознайомимося з поетичними перлинками її творчості.

Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

 

 Сьогодні на уроці ми з вами:

а) розширимо знання про дитячі роки Лесі Українки, про її творчість;

б) познайомимося з її чудовою поезією, навчимось виразно читати вірші поетеси;

в) відшукаємо та попрацюємо з образними висловами твору;

г) вчимося творчо мислити, висловлювати свої думки;

д) полюбимо нашу рідну природу ще більше, ніж ми любимо її зараз, цінувати життя.

Одна із перших її перлинок і є вірш, а назву його ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

Вона цвіте в травневі дні

Поміж великим листом

Повисли квіти запашні

Немов дрібне намисто.

  • А чи вам відома ця квітка?
  • У кого росте вона вдома?

Це одна з найулюбленіших квіточок Л.Українки.

— У львівському журналі Зоря  був опублікований твір Лариси Косач — вірш Конвалія, підписаний Волинь, 1884, 30 жовтня. Леся Українка.

  1. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Гра Передбачення

  • Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші, який має такий заголовок?

2. Виразне читання вірша вчителем

  • Чи сподобався віршик ?
  • Що ви уявляли слухаючи його?
  • Чи змінився у вас настрій?

3. Словникова робота

       Читання колонок слів луною за вчителем

Крає                         віттям

зів’ялу                      пов’яло

панночка                  байдужою

захищалась              музиченька

Пояснити вислови:

      серце крає

      віку вкоротила

4.Мовчазне читання вірша

5.Аналіз змісту вірша

— Де росла конвалія?

— Як захищалася від негоди?

— Яка біда трапилася з квіткою?

— Куди понесли конвалію?

— Хто взяв її з собою?

— Який настрій був у панночки?

— Які почуття в цей час переживала конвалія?

— До кого вона зверталася зі словами прощання?

— Які слова вірша свідчать про бездушність панночки?

6. Гра Добери риму

Високим — ... (широким).

Біла — ... (вкоротила).

Залу — ... (балу).

Закрутилась — ... (схилилась).

Грає — ... (крає).

Милий — ... (єдиний).

Рукою — ... (додолу).

7. Робота в парах. Гра  Я -  тобі, ти – мені”. Підготовка до виразного читання вірша.

У якому темпі, з якою інтонацією і силою голосу будете читати вірш?

— Які слова прочитаєте з тривогою, співчуттям?

— З якою інтонацією прочитаєте слова конвалії?

— Де зробите паузу?

       8.Виразне читання учнями

       9. Визначення головної думки.

         — Яка головна думка вірша?

  • Які риси характеру можна надати поетесі виходячи з вірша?
  • Яку пораду ви дали своїм товаришам?

 

  1. Фізкультхвилинка

 

               Встаньте, діти, посміхніться,

              Землі нашій поклоніться

              За  щасливий день вчорашній.

              Ви до сонця потягніться,

              Дзигою покрутіться.

              Раз присядьте, два присядьте

              І за парти тихо сядьте.

 

  1. Рекламна пауза

 

  1. Робота над віршем Л.Українки “Давня весна”

Взимку 1881 року в Луцьку, на річці Стир, на святі Водохреща Леся застудила ноги в крижаній воді. З цього часу і починається її тяжка виснажлива боротьба з хворобою. Лесі не довелося через це жодного дня ходити до школи. Вчителями були мати, батько, книги, життя, природа.

 

Та незважаючи на поганий стан здоров'я, Леся Українка дуже любила спілкуватися з друзями, любила красу української природи і їй присвятила чимало віршів. Особливо любила поетеса весну, коли тане сніг, біжать струмочки, все навколо оживає. Про це вона писала у своїх віршах. Одним із найяскравіших творів про життя Лесі (такі твори називаються автобіографічними) є вірш “Давня весна”. У вірші багато суму, туги, бо сумним було життя поетеси, сумним було життя народу.  Послухайте  цей твір.

1.Читання вірша Давня весна вчителем напам'ять.

- Які почуття викликав у вас вірш Давня весна?

- Які спогади він викликав у вас?

2.Словникова робота.

На  дошці записані слова. Вчитель пояснює їх, використовуючи знання та життєвий досвід дітей.

Самотна – одинока, самотня;   хутко – швидко;

Бриніло – звучало дзвінко;      замиготіло - з'явилось на короткий час і зникло

3.Читання про себе

- Хто головний герой вірша?

-  Від чийого імені ведеться розповідь?

4.  Читання Неперерви ланцюжок

5. Осмислення змісту вірша.

       Чи можна сказати, що цей вірш має два настрої?

У першій частині авторка під впливом пробудження природи малює весну. За допомогою яскравих, емоційно забарвлених прикметників образ весни набуває рис живої істоти.

  • Знайдіть у перших двох строфах рядки, де про весну говориться, як про живу істоту.
  • Яким був спочатку настрій дівчинки? Чому вона була дуже сумна?
  • Який дарунок принесла весна поетесі? Як про це сказано у вірші?
  • Як потім змінився настрій дівчинки? Чим це було викликано? Як це можна передати під час читання?

 

У другій частині вірша Леся відтворює єдність людини і природи Радісна веснане забула дівчини. Зачитайте.

  • З яких рядків видно, що незважаючи на хворобу, героїня сильна, мужня, що вона з любов’ю ставиться до природи?
  • Як поетеса у вірші описує пробудження природи: вітру, дерев, пташок? Прочитайте ці рядки.
  • Поясніть, як ви розумієте вислови: промінням грала, сипала квітки, співало все, сміялося, бриніло.
  • Поміркуйте, чому Л.Українка назвала вірш Давня весна?

 

І природа віддячує Лесі теж любов’ю. Підтвердіть мою думку словами вірша.

- Переможні вияви життя розігнали сум і тугу.

 

6. Виразне читання вірша.

 

7. Доберіть синоніми до слів:

  • ясна (яскрава, світла…);
  • мила (приємна, лагідна…);
  • весела (радісна, завзята…);
  • щедра (не жадібна…).

8.  Гра Продовж речення

Коли я читаю вірш Давня весна

  • Я бачу - ….
  •  Я чую - ….
  • Я відчуваю - ….

Яка головна думка вірша?

  1. Гра Припущення.

Якби я був весною то подарував….

Підсумок уроку.

- Чи сподобався вам урок?

- Чи справдилися ваші очікування?

- Що нового ви дізналися про Лесю Українку?

Домашнє завдання.

Вивчити на пам'ять вірш Л.Українки Давня весна, виразно читати вірш Конвалія, намалювати малюнки до віршів.

docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
2897
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку