Урок позакласного читання для 4 класу. Використаний на уроці матеріал цікавий, доступний, відповідає віковим особливостям учнів.Використані такі форми роботи: робота в парах, робота в групах, мозковий штурм, асоціативний кущ.На уроці проведена "Мовна розминка", що сприяє покращенню навиків техніки читання. Проведена літературна вікторина.На уроці використаний матеріал, що є культурною спадщиною українського народу.Матеріал уроку сприяє вихованню в учнів любові до рідного краю, його звичаїв. традицій та обрядів.
Урок 18 ( літературне читання), 4 клас
Тема: Урок позакласного читання. Сторінками народної творчості
Мета: повторити жанри усної народної творчості; збагатити уявлення учнів про малі форми усної народної творчості; навчати виділяти в них головне, вживати у власному мовленні прислів'я та приказки; розвивати творчі здібності учнів, спритність; виховувати любов до рідного краю, культури рідного народу.
1)Вправи для розвитку артикуляційного апарату
2) Робота над чистомовкою
3) Робота з таблицею скоромовок
4)Робота над скоромовкою
Мільйон мікробів на руках,
Під мікроскопом — просто жах!
Візьму мило, кран відкрию,
Руки я мерщій помию!
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- З якими словами асоціюється у вас слова «усна народна творчість»
(прислів’я, приказки, лічилки, загадки, усмішки, народні казки, притчі, легенди, народні пісні)
Народна пісня — невеличкий усний віршований твір, що співається. Перший жанр усної народної творчості, з яким людина ознайомлюється з перших днів свого життя,— це колискові пісні. Коли в сім’ї народжується дитина, поруч із нею постійно знаходиться матуся, тато. І коли мама чи тато вкладає немовля спати, то обов’язково співає пісні.
- Як їх співають? (тихо, спокійно, ніжно)
- Як ви думаєте, для чого їх співають? ( щоб дитина спокійно заснула)
— Матуся за допомогою колискової пісні передає свою любов і ніжність до своєї дитини, бажання бачити своє дитя щасливим, здоровим, розумним.
Звучить колискова пісня (запис)
- У народі говорять: « Колискова пісня колискова, то найперша материнська мова». Ми з вами вчили колискові пісні.
- А хто з вас може заспівати колискову
2.Сторінка друга. Народні казки.
Одним із найулюбленішим жанром усної народної творчості є казка.
--Які народні казки ви знаєте? Перевіримо.
КАЗКОВА ВІКТОРИНА
1. Хто з’їв Колобка?
а) Вовк; б) лисиця; в) дід.
2. Хто врятував Івасика-Телесика?
а) Орел; б) гуска; в) качка.
3. Хто загубив рукавичку?
а) Баба; б) дід; в) собачка.
4. Яке яйце знесла Курочка-Ряба?
а) Дерев’яне; б) срібне;в) золоте.
5. Кого покликала кішка тягнути ріпку?
а) Мишку; б) собачку; в) дочку.
6. З чого пригощала Лисичка Журавля?
а) 3 глечика; б) з тарілки; в) з банки.
- Що таке казка?
Казка — це фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події. За своїм змістом і поетикою казки подібні до сказань, легенд, билин і баладних пісень, бо в них широко використовують пісні, приказки й прислів’я і навіть загадки. Термін «казка» походить від слова «казати», тому їх завжди переказували. Казки поділяють на окремі основні групи
- Які групи казок ви знаєте?
----Сьогодні ми з вами познайомимося з побутовою казкою. Побутові казки розкривають родинне і громадське життя ( про бідних, багатих, брата та сестру, лицаря, лукаву жінку).
3.Стороінка третя. Приказки та прислів’я.
Прислів’я — це короткі влучні вислови повчального змісту.
Прислів’я та приказки відображають риси людей, за які поважали наші
пращури людину або, навпаки, засуджували.
Приказка — жанр фольклорної прози, короткий сталий образний вислів, нерідко становить частину прислів’я, але без висновку, і вживається в переносному значенні. Часто приказка є скороченим прислів’ям.
Робота в групах
1)Кожна група одержує завдання дібрати прислів’я, об’єднані однією темою:
2)Утворити прислів’я. Гра «Хто правильно закінчить прислів’я
Не одежа красить людину, як на світі жить.
Скажи мені, хто твій друг, а добрі діла.
Книга вчить, а людина – знанням
Пташка красна своїм пір’я і я скажу тобі, хто ти.
4.Сторінка четверта. Народні усмішки
-- Бабусю, почитай мені газету, - просить онук.
- Як же я тобі, рідненький читатиму, коли я вже літер не бачу?
- То давай я на літери буду дивитись, а ти читай.
-- Батько запитує свого сина:
- Чому ти тільки двійки та трійки приносиш?
- Треба, тату, з найменшого починати...
Конкурс на краще виконання усмішок
5.Сторінка п’ята. Загадки
Загадка — це цікава задача. Вона має форму питального або розповідного речення, у якому слова часто римуються.
Конкурс «Кращий відгадувач загадок»
Два брати у воду дивляться, та вони повік не зійдуться.
Через річку повисло червоне коромисло.
Я — вода, і на воді плаваю.
Гуляє по полю, та не кінь.
Ввечері вмирає, а зранку оживає.
Коли немає — чекають, коли прийде — тікають.
Без рук, без ніг, а ворота відчиняє.
Батько — високий, мати — низька, син — гарячий, дочка — мокра.
Зайде в дім — не виженеш дрючком, прийде час — сам вийде.
Вночі спить на землі, а вранці тікає.
Відповіді: 1. Береги. 2. Веселка. 3. Крига. 4. Вітер. 5. День. 6. Дощ.
7.Вітер. 8. Небо, земля, вогонь, вода. 9. Промінь сонця. 10. Роса.
-- Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
-- Що найбільше сподобалося?