Конспект уроку з літературного читання для 4 класу на тему: "Урок позакласного читання. Сторінками народної творчості"

Про матеріал

Урок позакласного читання для 4 класу. Використаний на уроці матеріал цікавий, доступний, відповідає віковим особливостям учнів.Використані такі форми роботи: робота в парах, робота в групах, мозковий штурм, асоціативний кущ.На уроці проведена "Мовна розминка", що сприяє покращенню навиків техніки читання. Проведена літературна вікторина.На уроці використаний матеріал, що є культурною спадщиною українського народу.Матеріал уроку сприяє вихованню в учнів любові до рідного краю, його звичаїв. традицій та обрядів.

Перегляд файлу

Урок 18 ( літературне читання), 4 клас

Тема: Урок позакласного читання. Сторінками народної творчості

Мета: повторити жанри усної народної творчості; збагатити уявлення учнів про малі форми усної народної творчості; навчати виділяти в них головне, вживати у влас­ному мовленні прислів'я та приказки; розвивати творчі здібності учнів, спритність; виховувати любов до рідного краю, культури рідного народу.

Хід уроку

  1.                   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2.                МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1)Вправи для розвитку артикуляційного апарату

2) Робота над чистомовкою

3) Робота з таблицею скоромовок

4)Робота над скоромовкою

Мільйон мікробів на руках,

Під мікроскопом — просто жах!

Візьму мило, кран відкрию,

Руки я мерщій помию!

  1.               МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  •               Сьогоднішній урок позакласного читання присвячений усній народній творчості.
  •               Що таке усна народна творчість? (Народна мудрість)
  •               Чому усна? Чому народна? Чому творчість? (Передавалася з вуст в уста; складав сам народ; від слова «творити».)
  •               Які жанри усної народної творчості вам відомі? (Прислів’я, приказки, лічилки, загадки, усмішки, народні казки, притчі, легенди, народні пісні)
  •               Тож давайте ще раз перегорнемо сторінки книги усної народної твор­чості.
  1.              СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

   1.Асоціативний кущ

- З якими словами асоціюється у вас слова «усна народна творчість»

(прислів’я, приказки, лічилки, загадки, усмішки, народні казки, притчі, легенди, народні пісні)

  1.                Сторінка перша. Українська народна пісня
  •               Українці, як соловейки,— співучий народ. Кажуть, де три українці, там цілий хор. Споконвіку наші предки мали хист до співу. Ще змалку знали вони багато пісень, колядок, щедрівок.

Народна пісня — невеличкий усний віршований твір, що співається. Перший жанр усної народної творчості, з яким людина ознайомлюється з перших днів свого життя,— це колискові пісні. Коли в сім’ї народжується дитина, поруч із нею постійно знаходиться матуся, тато. І коли мама чи тато вкладає немовля спати, то обов’язково співає пісні.

- Як їх співають? (тихо, спокійно, ніжно)

- Як ви думаєте, для чого їх співають? ( щоб дитина спокійно заснула)

— Матуся за допомогою колискової пісні передає свою любов і ніжність до своєї  дитини, бажання бачити своє дитя щасливим, здоровим, розумним. 

Звучить колискова пісня (запис)

- У народі говорять: « Колискова пісня колискова, то найперша материнська мова». Ми з вами вчили колискові пісні.

- А хто з вас може заспівати колискову

2.Сторінка  друга. Народні казки.

Одним із найулюбленішим жанром усної народної творчості є казка.

--Які народні казки ви знаєте? Перевіримо.

КАЗКОВА ВІКТОРИНА

1. Хто з’їв Колобка?

а) Вовк;  б) лисиця;                            в) дід.

2. Хто врятував Івасика-Телесика?

а) Орел; б) гуска; в) качка.

3. Хто загубив рукавичку?

а) Баба;  б) дід;     в) собачка.

4. Яке яйце знесла Курочка-Ряба?

а) Дерев’яне;                                 б) срібне;в) золоте.

5. Кого покликала кішка тягнути ріпку?

а) Мишку;                             б) собачку;                                в) дочку.

6. З чого пригощала Лисичка Журавля?

а) 3 глечика;          б) з тарілки;                         в) з банки.

- Що таке казка?

Казка — це фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події. За своїм змістом і поетикою казки подібні до сказань, легенд, билин і баладних пісень, бо в них широко використовують пісні, приказки й прислів’я і навіть загадки. Термін «казка» походить від слова «казати», тому їх завжди переказували. Казки поділяють на окремі основні групи

- Які групи казок ви знаєте?

----Сьогодні ми з вами познайомимося з побутовою казкою. Побутові казки розкривають родинне і громадське життя ( про бідних, багатих, брата та сестру, лицаря, лукаву жінку).

3.Стороінка третя. Приказки  та прислівя.

 Прислів’я — це короткі влучні вислови повчального змісту.

Прислів’я та приказки відображають риси людей, за які поважали наші

пращури людину або, навпаки, засуджували.

Приказка — жанр фольклорної прози, короткий сталий образний вислів, нерідко становить частину прислів’я, але без висновку, і вживається в перенос­ному значенні. Часто приказка є скороченим прислів’ям.

Робота в групах

1)Кожна група одержує завдання дібрати прислів’я, об’єднані однією темою:

  1.                ша група — про працю;
  2.                га група — про дружбу;
  3.                тя група---про знання;
  4.                та  група—про пори року

2)Утворити прислівя. Гра «Хто правильно закінчить прислів’я

Не одежа красить  людину,                             як на світі жить.

Скажи мені, хто твій друг,                           а добрі діла.

Книга вчить,                                                   а людина –                знанням

 Пташка красна своїм пір’я    і я скажу тобі, хто  ти.

4.Сторінка четверта. Народні усмішки

-- Бабусю, почитай мені газету, - просить онук.
- Як же я тобі, рідненький читатиму, коли я вже літер не бачу?
- То давай я на літери буду дивитись, а ти читай.

-- Батько запитує свого сина:
- Чому ти тільки двійки та трійки приносиш?
- Треба, тату, з найменшого починати...

Конкурс на краще виконання усмішок

5.Сторінка пята. Загадки

 Загадка — це цікава задача. Вона має форму питального або розповід­ного речення, у якому слова часто римуються.

Конкурс «Кращий відгадувач загадок»

 Два брати у воду дивляться, та вони повік не зійдуться.

Через річку повисло червоне коромисло.

 Я — вода, і на воді плаваю.

 Гуляє по полю, та не кінь.

Ввечері вмирає, а зранку оживає.

 Коли немає — чекають, коли прийде — тікають.

Без рук, без ніг, а ворота відчиняє.

 Батько — високий, мати — низька, син — гарячий, дочка — мокра.

 Зайде в дім — не виженеш дрючком, прийде час — сам вийде.

Вночі спить на землі, а вранці тікає.

Відповіді: 1. Береги. 2. Веселка. 3. Крига. 4. Вітер. 5. День. 6. Дощ.

7.Вітер. 8. Небо, земля, вогонь, вода. 9. Промінь сонця. 10. Роса.

  1.                ПІДСУМОК УРОКУ

-- Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

-- Що найбільше сподобалося?

  1.               ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
7370
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку