Узагальнення і систематизація знань учнів за розділом “Видатні українські письменники”

Про матеріал

Підсумкове заняття з вивченого розділу. Презинтації - виступ груп, цікаві факти, гра "Припущення", конкурс на краще читання вірша, створення колажу "Поетична перлинка".

Перегляд файлу

 

Розроблено вчителем

початкових класів вищої

категорії Любимівської

ЗОШ І-ІІІ ступенів –ДНЗ №1

Федотовою Тетяною Миколаївною

 

 

Тема: Узагальнення і систематизація знань учнів за розділом Видатні українські письменники

 

Мета:

 

  • Узагальнити знання учнів з вивченого розділу;
  • уміння узагальнювати ;
  • розвивати  творчі здібності учнів;
  • висловлювати свої судження;
  • розвивати інтонаційне, виразне декламування віршів;
  • виховувати любов до поезії, до рідного слова.

 

Обладнання: презентація, виставка малюнків, виставка прочитаних книг, колаж  Поетична перлинка”, картки.

 

Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

 

 

 


  1. Організаційний момент
  • Сьогодні урок – відкритий для всіх
  • Багато гостей! Тож вітаймо їх!
  • Посміхніться до гостей, до мене та один до одного і з гарним настроєм розпочинаємо урок.
  • Бажаю всім успіху!

Пам’ятаю:

Я – особистість творча

Я – думаю, замислююся

Я – аналізую, висловлюю свої судження.

Я – хочу знати.

  1. Оголошення теми і мети уроку
  • Який розділ закінчили вивчати?
  • З творчістю яких письменників ви ознайомилися?
  • Ви провели велику роботу по групах, підібрали назви, створили виставку прочитаних книг,підібрали цікаві матеріали, малювали малюнки, вивчали вірші.
  • Сьогодні ми підведемо підсумки, узагальнимо, систематизуємо та перевіримо свої знання про життя і творчість видатних письменників.
  • Чого очікуєте від уроку?
  • Переконаємося в кінці уроку чи здійснилися ваші судження?
  •   Подумайте і скажіть:
  •    Чому Шевченка, Українку, Франка називають наш скарб?
  •    Творчість цих видатних українських поетів назавжди увійшла у скарбницю світової літератури.
  1. Презентації – виступи груп.
  • Я зараз прочитаю вірш – загадку і ви повинні відгадати її

Ти мусиш нам співця назвати,

Адже умів лиш він один

Рабів німих так захищати

А хто так оспівав, як він

Садок вишневий коло хати?

  • Про кого цей вірш – загадка?
  • Запрошую до виступу групу Кобзарики, яка звітує про життя і творчість Т.Г.Шевченка.

Виступ учнів

1 учень. 9 березня 1814 року, в селі Моринцях Звенигородського повіту у старій хатині, 

в кріпака колись, 
в тихий день святковий –
хлопчик народивсь. 
У тяжкій неволі
Ріс малий Тарас.
Він не вчився в школі,
Він ягнята пас.
2 учень. У 8 років батько віддав Тараса до дяка в “науку”. Дяк навчав дітей по церковним книгам і за найменшу провину карав учнів різками. Безрадісне, голодне дитинство, лишило в серці Тараса незгладимий слід. В дитячому серці хлопчика зародилася велика любов до простого народу, до рідної землі. Любов допомогла йому долати всі труднощі на нелегкому життєвому шляху.
3 учень. Коли Тарасу було 9 років, вмерла мама, а потім тато.
В пана – бусурмана
В Петербурзі дім,
Кріпаком у пана
Був Тарас у нім.
Хоче малювати,

Прагне він до знань,
Та за це багато

Зазнає знущань.
Нишком він малює
Статуї в саду,
А в ночі віршує
Про чужу біду.
Шевченко був не тільки поетом, а й талановитим художником. Його роботи різноманітні за жанром: автопортрети, пейзажі. Відомі картини “Катерина”, “Селянська родина”, “Гайдамаки” (показує).
4 учень. Та в людському морі
Стрілися брати,
Що зуміли в горі
Щиро помогти.
Викупили друзі,
Вільним став Тарас!
Чом же серце в тузі,
Біль чому не згас?
5 учень. Гнули люди спину
На панів лихих,
Кріпака людину
Пан продати міг.
Мучились в неволі
Бідні злидарі, -
Він про їхню долю

Пише в Кобзарі.
Ця книга переведена на всі мови світу. 
6 учень. Та злякалися пани і сам цар, бо в цих віршах Т.Г. Шевченко закликав до боротьби проти гнобителів.
Цар його в солдати
В дикий край заслав,
Малювати і писати
Кат забороняв.
Та малює й пише
Він таємно там,
Гнівні його вірші
Страх несли панам!
Через довгих 10 років повернувся він із заслання, змучений, але не зломлений.
7 учень. Як дітей любив він!Мріяв, щоб малі

Скрізь росли щасливі
На усій Землі!
     Пішов з життя Шевченко не на Україні, але похований він, як і заповів, у Каневі на високій горі, яка відтоді називається Тарасовою. Пам'ятники нашому Шевченку стоять під небом у далекій Канаді, Угорщині, Франції, Парагваї. 

Підсумок : - Т.Г.Шевченко – великий син України, що виявив свій талант у поезії,живописі, пісні, гордість і слава нашого народу.

  1. Презентація – виступ групи “Дженджалики”
  • Про кого йде мова?

Більш тому, як років 100

Жив у нас ……

Хоч його давно нема,

Жива пам'ять про ….

Виступ учнів

1 учень. У селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту у Галичині 27 серпня 1856 році у сім'ї коваля, народився рудоволосий хлопчик, майбутній Каменяр, знаний у цілому світі Іван Франко.
2 учень. Батьки не могли натішитися сином, який зростав розумною, допитливою дитиною серед пишної Карпатської природи. Хлоп'я цілими днями бігало по полю, по луках, понад гірською річкою з високими берегами і кам'янистим дном. 
3 учень. І від його допитливого погляду не сховалася жодна таємниця природи.
Дрімають села. Ясно ще
Осіннє сонце сяє,
Та холодом осіннім вже
В повітрі повіває.
Темно-зеленії садки
Дрімають вже без плоду
І тихо гріються хатки,

І верби гнуться в воду.
Ще ліс не стогне тим важким
Осіннім, довгим тоном
І ще стрілою ластівка 
Звиваєсь над загоном.
4 учень. Джерелом перших поетичних вражень стали для малого Івана народні пісні. Мати, ласкава і співуча, знала їх безліч – і сумовитих, і ліричних, і жартівливих співанок, і коломийок.
     Працюючи, вона співала, і з голосу матері Івась запам'ятав багато народних пісень, що стали супутниками й утіхою всього його життя.
5 учень. Не тільки пісень, але й безліч народних казок, байок, оповідань про тварин наслухався Іван зимовими вечорами від матері.
Казки Івана Франка знають і малі, і великі. Наприклад “Ріпка”, “Лисиця і Журавель”, “Осел та Лев”, “Лис Микита”.(показує малюнки)
6 учень. Інший світ відкривався Іванові у батьковій кузні, що стояла на околиці села. Батько був великим майстром своєї справи, людиною розумною, всіма шанованою.
У долині село лежить,
Понад селом туман дрижить,
А на горбі край села
Стоїть кузня немала.
А в тій кузні коваль клепле,
А в коваля серце тепле.
А він клепле та й співа,
Всіх до кузні іззива.
7 учень. Твори І.Франка перекладено багатьма мовами світу. Поезії покладено на музику, прозові твори екранізовано і інсценізовано. Пішов з життя письменник 27 травня 1916 році у Львові. Ім'ям Івана Франка названо вулиці, театри, школи, вищі навчальні заклади.
 

Підсумок : Казки Франкові – чисті, світлі.

Дорослі й діти їх читають.

 І в Україні,  і у світі.

Казки Франкові добре знають,

Казки  -  просто диво.

Навчають жити справедливо, є в них пригоди, радість, сміх.

Їх  не читати просто гріх….

 

Рекламна пауза

Учень рекламує збірку І.Франка  Коли ще звірі говорили.

 

  1. Презентація  -  виступ групи  “Лілеї”
  • Кому належать ці рядки?

 

Я на гору круту кремя*ную

Буду камінь важкий підіймать

І несучи вагу ту страшную,

Буду пісню веселу співать

Виступ учнів

1 учень. 25 лютого 1871 року народилася велика українська поетеса Леся Українка. Леся Українка – це літературний псевдонім, тобто Леся з України. А насправді – Лариса Петрівна Косач.
2 учень. Батько її був юристом, а мати – українською письменницею, яка писала свої твори під псевдонімом Олена Пчілка. У сім'ї було шестеро дітей. Леся була другою дитиною. У чотири роки вона вже добре читала. Леся була привітною і допитливою дівчинкою, жвавою і веселою. Знала багато іноземних мов, грала на фортепіано, гарно малювала, любила співати і слухати українські народні пісні.
3 учень. Літературну діяльність Леся почала рано. У 9 років написала свій перший вірш “Надія”, який присвятила своїй тітці.
4 учень. Коли дівчинці було 13 років, з'явився перший друкований вірш “Конвалія”. Леся знала понад десяти іноземних мов, була наділена від природи дивовижними здібностями. Та сталося так, що дівчинка захворіла.
5 учень. Про це вона пише у вірші “До мого фортепіано”
Мій давній друже! Мушу я з тобою
Розстатися надовго... Жаль мені!
З тобою звикла я ділитися журбою,
Вповідувати думки веселі і сумні....
6 учень. Це була її 30 – річна війна з хворобою. Щодня Леся мала терпіти пекучий біль, перенесла декілька операцій, місяцями не піднімалася з лікарняного ліжка. З роками хвороба тільки загострювалася, і 1 серпня 1913 року в грузинському місті Сурамі померла – велика поетеса України. 

 

Вчитель: Леся дуже любила плести віночки із квітів і прикрашала ними свою голівку. У ньому кожна квіточка, ніби оберіг від лиха, від нечистої сили і щось символізує.

  • Давайте сплетемо з вами віночок пам’яті.

( Заздалегідь готується шаблон віночка. Діти малюють вдома квіти і готують легенду про кожну з них).

  • Я вплету до віночка РОМАШКИ – символ  миру і кохання. Це улюблені квіти Лесі. Нині медицина здолала таку хворобу, як туберкульоз. Колись він забирав багато життів, надто молодих, зокрема і Лесине. Раніше існувало товариство боротьби з туберкульозом , і його емблемою була ромашка.
  • Я хочу вплести БАРВІНОК. Існує така легенда. Хлопець Бар полюбив дівчину Вінку. В день весілля відьма окропила їх чорним зіллям і молодята щезли. Матері скропили землю сльозами і незабаром з”явилися квіти, які й назвали Барвінок

            З того часу люди вважають барвінок символом життя, пам”яті і вдячності.

  • А я БЕЗСМЕРТНИК вплету. Він тому і називається, що людям здоров”я дарує. Його відвар від багатьох хвороб допомагає. Це символ безсмертя.
  • Я вплету у віночок ВОЛОШКИ. Волошки – символ вірності і постійності. Ще їх вважають царськими.
  • А я хочу вплести до Лесиного віночка КАЛИНУ. Калина – символ краси, вроди і мужності.
  • Я ЛЮБИСТОК вплету – символ любові, відданості.
  • Я вплету КОНВАЛІЇ. Здається, ця квітка виточена руками лісових гномів. Їх ще звуть лілія долин; маївка, кукурічка, любка, язик лісовий. У нашому фольклорі ці квіти порівнюють з перлинами щасливого сміху лісової Мавки. Конвалії – символ ніжності, чарівності. Леся назвала свій перший вірш “ Конвалія”, який написала у 13 років.
  • МАК – символ печалі і туги. Ми сумуємо за тобою, Лесю, тому вплітаємо мак у віночок.
  • НЕЗАБУДКИ – квіти постійності і вірності.

 

Підсумок: Не стерлась райдужна сторінка,

                    не вмерла пісня лісова,

                   безсмертна Л.Українка

                   була і є повік жива

 

  1. Взаємні запитання
  • Послухайте наступне завдання (взаємні запитання)
  • Робота в парах ( кожна пара готує запитання до класу)
  • Перевіримо чи уважні ви слухачі ?
  1. Цікаві факти
  • Дома вам було потрібно відшукати цікаві факти із життя і творчості письменників.

Лілея

  • Ларису – по домашньому кликали Леся, а в п’ять років вона попросила, щоб її завжди називали Лесею.

 

  • В честь Л.Українки названий астероїд Леся 2616.

 

  • Одне з найстаріших дерев Луцька назване Лесиним ясеном, говорять, що саме під ним поетеса написала свого першого вірша.

 

  • Леся була дуже хороброю. Ще в дитинстві вона, боячись ночі і хижих звірів, боролася зі своїми страхами і бігала по ночах в сусідній ліс – щоб побачити русалку.

 

 

Дженджалики

  • В дитинстві його улюбленим заняттям була їзда на велосипеді.

 

  • У І.Франка було багато псевдонімів – Джеджалик, Брут Хома, Мирон, Живий, Кремінь, Марко ( близько 100 псевдонімів)
  • У гімназії сидів на останній парті, але міг дослівно переказати розповіді вчителів на заняттях.

 

  • За своє життя І.Франко створив більше п’яти тисяч творів при тому, що ніколи не мав нормального робочого кабінету.

 

Кобзарики

  • Тарасу Шевченку в Україні і світі встановлено приблизно 1100 пам’ятників. Найвищій у світі пам’ятник Шевченкові, висотою 7 м, стоїть у Ковелі.

 

  • У творах Тараса Шевченка згадується понад 80 різних рослин, а верба – аж 40 разів.

 

 

  • З Кобзаря оспівано в різних музичних формах 250 творів. Микола Лисенко оспівав 87 поетичних творів Шевченка.

 

 

  • Пропоную послухати музику М.Лисинка до вірша Т.Г.Шевченка Садок вишневий коло хати.
  • Слухання запису
  • Що уявляли коли слухали музику?
  • Які почуття виникли?

 

  1. Фізкультхвилинка

 

  1. Конкурс кращого читця.

 

Завдання:  -  Які рядки з поезії стали для вас особливо важливими, вразили красою, мудрістю?

 

  • Від кожної групи учасник для читання вірша
  • Визначення переможця

 

  • Гра Припущення
  • Якби  я був весною, то я б подарував….

 

  1. Створення колажу.

Потрібно назвати:

 жанр

автора

         назву вірша

(на партах лежать малюнки до віршів)

Відгадавши правильно, прикріпити до колажу

 

  •              Чого повчає творчість цих геніальних письменників?

 

  1. Підсумок.
  •                   Чи здійснилися ваші очікування?
  •                   Що найбільше запам’яталося, сподобалося?

 

  1. Домашнє завдання.

Підготуватися до конкурсу читання віршів Т.Г.Шевченка

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Стріла Наталя Аркадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 березня 2018
Переглядів
3894
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку