Підсумкове заняття з вивченого розділу. Презинтації - виступ груп, цікаві факти, гра "Припущення", конкурс на краще читання вірша, створення колажу "Поетична перлинка".
Розроблено вчителем
початкових класів вищої
категорії Любимівської
ЗОШ І-ІІІ ступенів –ДНЗ №1
Федотовою Тетяною Миколаївною
Тема: Узагальнення і систематизація знань учнів за розділом “Видатні українські письменники”
Мета:
Обладнання: презентація, виставка малюнків, виставка прочитаних книг, колаж “Поетична перлинка”, картки.
Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.
Пам’ятаю:
Я – особистість творча
Я – думаю, замислююся
Я – аналізую, висловлюю свої судження.
Я – хочу знати.
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати
А хто так оспівав, як він
Садок вишневий коло хати?
Виступ учнів
1 учень. 9 березня 1814 року, в селі Моринцях Звенигородського повіту у старій хатині,
в кріпака колись,
в тихий день святковий –
хлопчик народивсь.
У тяжкій неволі
Ріс малий Тарас.
Він не вчився в школі,
Він ягнята пас.
2 учень. У 8 років батько віддав Тараса до дяка в “науку”. Дяк навчав дітей по церковним книгам і за найменшу провину карав учнів різками. Безрадісне, голодне дитинство, лишило в серці Тараса незгладимий слід. В дитячому серці хлопчика зародилася велика любов до простого народу, до рідної землі. Любов допомогла йому долати всі труднощі на нелегкому життєвому шляху.
3 учень. Коли Тарасу було 9 років, вмерла мама, а потім тато.
В пана – бусурмана
В Петербурзі дім,
Кріпаком у пана
Був Тарас у нім.
Хоче малювати,
Прагне він до знань,
Та за це багато
Зазнає знущань.
Нишком він малює
Статуї в саду,
А в ночі віршує
Про чужу біду.
Шевченко був не тільки поетом, а й талановитим художником. Його роботи різноманітні за жанром: автопортрети, пейзажі. Відомі картини “Катерина”, “Селянська родина”, “Гайдамаки” (показує).
4 учень. Та в людському морі
Стрілися брати,
Що зуміли в горі
Щиро помогти.
Викупили друзі,
Вільним став Тарас!
Чом же серце в тузі,
Біль чому не згас?
5 учень. Гнули люди спину
На панів лихих,
Кріпака людину
Пан продати міг.
Мучились в неволі
Бідні злидарі, -
Він про їхню долю
Пише в Кобзарі.
Ця книга переведена на всі мови світу.
6 учень. Та злякалися пани і сам цар, бо в цих віршах Т.Г. Шевченко закликав до боротьби проти гнобителів.
Цар його в солдати
В дикий край заслав,
Малювати і писати
Кат забороняв.
Та малює й пише
Він таємно там,
Гнівні його вірші
Страх несли панам!
Через довгих 10 років повернувся він із заслання, змучений, але не зломлений.
7 учень. Як дітей любив він!Мріяв, щоб малі
Скрізь росли щасливі
На усій Землі!
Пішов з життя Шевченко не на Україні, але похований він, як і заповів, у Каневі на високій горі, яка відтоді називається Тарасовою. Пам'ятники нашому Шевченку стоять під небом у далекій Канаді, Угорщині, Франції, Парагваї.
Підсумок : - Т.Г.Шевченко – великий син України, що виявив свій талант у поезії,живописі, пісні, гордість і слава нашого народу.
Більш тому, як років 100
Жив у нас ……
Хоч його давно нема,
Жива пам'ять про ….
Виступ учнів
1 учень. У селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту у Галичині 27 серпня 1856 році у сім'ї коваля, народився рудоволосий хлопчик, майбутній Каменяр, знаний у цілому світі Іван Франко.
2 учень. Батьки не могли натішитися сином, який зростав розумною, допитливою дитиною серед пишної Карпатської природи. Хлоп'я цілими днями бігало по полю, по луках, понад гірською річкою з високими берегами і кам'янистим дном.
3 учень. І від його допитливого погляду не сховалася жодна таємниця природи.
Дрімають села. Ясно ще
Осіннє сонце сяє,
Та холодом осіннім вже
В повітрі повіває.
Темно-зеленії садки
Дрімають вже без плоду
І тихо гріються хатки,
І верби гнуться в воду.
Ще ліс не стогне тим важким
Осіннім, довгим тоном
І ще стрілою ластівка
Звиваєсь над загоном.
4 учень. Джерелом перших поетичних вражень стали для малого Івана народні пісні. Мати, ласкава і співуча, знала їх безліч – і сумовитих, і ліричних, і жартівливих співанок, і коломийок.
Працюючи, вона співала, і з голосу матері Івась запам'ятав багато народних пісень, що стали супутниками й утіхою всього його життя.
5 учень. Не тільки пісень, але й безліч народних казок, байок, оповідань про тварин наслухався Іван зимовими вечорами від матері.
Казки Івана Франка знають і малі, і великі. Наприклад “Ріпка”, “Лисиця і Журавель”, “Осел та Лев”, “Лис Микита”.(показує малюнки)
6 учень. Інший світ відкривався Іванові у батьковій кузні, що стояла на околиці села. Батько був великим майстром своєї справи, людиною розумною, всіма шанованою.
У долині село лежить,
Понад селом туман дрижить,
А на горбі край села
Стоїть кузня немала.
А в тій кузні коваль клепле,
А в коваля серце тепле.
А він клепле та й співа,
Всіх до кузні іззива.
7 учень. Твори І.Франка перекладено багатьма мовами світу. Поезії покладено на музику, прозові твори екранізовано і інсценізовано. Пішов з життя письменник 27 травня 1916 році у Львові. Ім'ям Івана Франка названо вулиці, театри, школи, вищі навчальні заклади.
Підсумок : Казки Франкові – чисті, світлі.
Дорослі й діти їх читають.
І в Україні, і у світі.
Казки Франкові добре знають,
Казки - просто диво.
Навчають жити справедливо, є в них пригоди, радість, сміх.
Їх не читати просто гріх….
Рекламна пауза
Учень рекламує збірку І.Франка “Коли ще звірі говорили”.
Я на гору круту кремя*ную
Буду камінь важкий підіймать
І несучи вагу ту страшную,
Буду пісню веселу співать
Виступ учнів
1 учень. 25 лютого 1871 року народилася велика українська поетеса Леся Українка. Леся Українка – це літературний псевдонім, тобто Леся з України. А насправді – Лариса Петрівна Косач.
2 учень. Батько її був юристом, а мати – українською письменницею, яка писала свої твори під псевдонімом Олена Пчілка. У сім'ї було шестеро дітей. Леся була другою дитиною. У чотири роки вона вже добре читала. Леся була привітною і допитливою дівчинкою, жвавою і веселою. Знала багато іноземних мов, грала на фортепіано, гарно малювала, любила співати і слухати українські народні пісні.
3 учень. Літературну діяльність Леся почала рано. У 9 років написала свій перший вірш “Надія”, який присвятила своїй тітці.
4 учень. Коли дівчинці було 13 років, з'явився перший друкований вірш “Конвалія”. Леся знала понад десяти іноземних мов, була наділена від природи дивовижними здібностями. Та сталося так, що дівчинка захворіла.
5 учень. Про це вона пише у вірші “До мого фортепіано”
Мій давній друже! Мушу я з тобою
Розстатися надовго... Жаль мені!
З тобою звикла я ділитися журбою,
Вповідувати думки веселі і сумні....
6 учень. Це була її 30 – річна війна з хворобою. Щодня Леся мала терпіти пекучий біль, перенесла декілька операцій, місяцями не піднімалася з лікарняного ліжка. З роками хвороба тільки загострювалася, і 1 серпня 1913 року в грузинському місті Сурамі померла – велика поетеса України.
Вчитель: Леся дуже любила плести віночки із квітів і прикрашала ними свою голівку. У ньому кожна квіточка, ніби оберіг від лиха, від нечистої сили і щось символізує.
( Заздалегідь готується шаблон віночка. Діти малюють вдома квіти і готують легенду про кожну з них).
З того часу люди вважають барвінок символом життя, пам”яті і вдячності.
Підсумок: Не стерлась райдужна сторінка,
не вмерла пісня лісова,
безсмертна Л.Українка
була і є повік жива
“Лілея”
“Дженджалики”
“Кобзарики”
Завдання: - Які рядки з поезії стали для вас особливо важливими, вразили красою, мудрістю?
Потрібно назвати:
жанр
автора
назву вірша
(на партах лежать малюнки до віршів)
Відгадавши правильно, прикріпити до колажу
Підготуватися до конкурсу читання віршів Т.Г.Шевченка