Урок компаративного аналізу творів М. Гоголя, Ч. Діккенса, П. Мирного
«Диво Різдва»
Тема уроку. Диво Різдва. Моральні проблеми у творах М. Гоголя «Ніч перед Різдвом», П. Мирного «Морозенко», Ч. Діккенса « Різдвяна пісня у прозі»
Мета уроку: поглибити знання здобувачів освіти про оповідання; показати переплетіння реального та фантастичного у творах М. Гоголя, П. Мирного Ч. Діккенса; розвивати навички аналізу тексту, виразного читання, інсценування твору; формувати гуманістичні ідеали – справедливості, совісті, моралі.
Обладнання: тексти оповідань, портрети письменників, ілюстрації до творів, фрагменти з екранізацій оповідань
Хід уроку
I.Актуалізація опорних знань
1.Слово вчителя. З усіх свят, що існують на землі, людям найбільше подобаються Різдво і Новий рік. Чому? Мабуть, тому, що всі люди полюбляють подарунки, увагу, смачні страви. Ми всі з дитинства виносимо дивовижну казку про Святого Миколая, що приносить подарунки. А дорослі чекають змін у житті, вирішення якихось важливих проблем. Новорічні та різдвяні дні – це світлі дні, що приносять добро в наші душі, яке так необхідне кожному. Англійський письменник Чарльз Діккенс писав: Це радісні дні - дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди. Наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх,- навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, - таких самих людей, як вони самі».
У ці дні кожна людина очікує дива, бо душа потребує його. Для одних таким дивом буде іграшка, про яку давно ти мріяв, для інших – нова комп’ютерна гра, чи зустріч з друзями. Рідними, близькими людьми. Надіюсь. що є і такі, для яких дивом буде зустріч із цікавою книгою, що здатна перенести нас в невідомі краї, подарує зустріч з улюбленими героями. Саме таке чекає й на нас. Свій урок ми назвемо «Диво Різдва».
II.Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні нашим завданням буде розглянути, які ж моральні проблеми вирішують у своїх творах відомі вам письменники М. Гоголь, Ч Діккенс, П. Мирний. Ми поринемо в світ літературних героїв різних народів. Але їх об’єднює одне – всі події відбуватимуться в Різдвяну ніч чи напередодні. І .звісно, без вигадки. Фантастики не обійтися.
-Що таке фантастика?
- В яких жанрах фольклору найчастіше використовується цей прийом?
(Відповіді дітей)
Учитель. А зараз зустрічайте наших перших гостей.
Інсценізація уривку з оповідання М. Гоголя «Ніч перед Різдвом ( сценка З Оксаною і Вакулою)
Бесіда.
(відповіді дітей)
Коментар вчителя. Так, оповідання «Ніч перед Різдвом» закінчилась добре. Коваль Вакула дістав черевики, які носить цариця. А Оксана майже всю ніч картала себе вголос. Але ж це була не проста ніч, а різдвяна, коли очищається, просвітлюється душа. І саме тому Оксана зрозуміла, що кохає Вакулу. Тому, побачивши його вранці живим сказала: «Мені не треба черевичків…» - далі не договорила й зашарілася. Відкинувши гордість, вона стала добрішою. Добро кінець кінцем перемогло. Таке диво сталося в різдвяну ніч, коли здійснюються всі бажання.
А зараз зустрічайте інших героїв.
( інсценізація уривку з оповідання П. Мирного «Морозенко»)
(Катря порається по господарству)
Катря. Ой Господи, сьогодні спекти послідню мисочку борошна витрусила, щоб спекти таку- сяку хлібину, посліднє полінце спалила, щоб спекти його, послідній бурячок у борщ покришила, послідню пучку солі в його кинула. Очистилася! Зовсім очистилася…Пилипку! Синочку мій! Що ми будемо завтра їсти?
Пилипко. Цитьте, мамо, цитьте. Завтра, мамочко, Новий рік…Я завтра піду до хрещеного батька посипати…Дасть мені батько сороківку грошей. А дядина велику паляницю, ще й ковбасу на придачу… От і буде нам що їсти! А на гроші топлива купимо…багато – багато, щоб на всю зиму стало!
Катря. Хіба близький світ до його тьопати? Як через ліс, то три, а шляхом –п’ять верств буде…Ще змерзнеш у дорозі.
Пилипко. Я змерзну? Та я літом бувало на одній нозі до його дострибаю.
Катря. То літо, сину, а се зима. Шляху немає, сніги глибокі, загрузнеш де-небудь та й не вилізеш. Не ходи, мій голубе! Хай. Як потепліє, тоді підеш…Ти ж у мене слухняний, послухайся мене: не ходи!
Пилипко. Ну, добре, не піду вже, тільки не вбивайтеся так. Мамо!
Бесіда за запитаннями.
( відповіді дітей)
Коментар учителя.
Оповідання «Морозенко» закінчилося трагічно: хлопчик замерз У зимовому лісі, а в матері від горя розірвалося серце. Сумний кінець П. Мирний вибрав для того, щоб привернути увагу читачів до тяжких умов життя селян у 19 столітті в час кріпаччини, пробудити бажання щось змінити в цьому суспільстві. Але, незважаючи на це, оповідання пройняте теплом людських стосунків. Мати і син живуть у злиднях, але син піклується про матір, намагається полегшити її страждання. Всією душею прагне творити добро, зробити диво. Подумайте, чи завжди ми з вами такі уважні і добрі до своїх матерів. Як цей маленький хлопчик?
Тож і ви на Новий рік, на Різдво, кожного дня намагайтеся бути добрими й милосердними до своїх батьків, не засмучуйте їх своєю поведінкою, поганими вчинками. Завжди пам’ятайте Божу заповідь «Люби батька і матір свою, і буде тобі добре». Спробуйте творити диво милосердя у своїй сім’ї.
( Інсценізація уривку з оповідання Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»)
(Вбігає Е. Скрудж)
Скрудж. Ну що, ви всі про святки та про святки! Багато вам користі від цих святок? Дурниця все це! Нісенітниця!
Учитель. Шановний пане! Даруйте, але хто ви такий? Друзі мої, а ви знаєте , хто цей пан? Звідки він тут взявся?
Учень. Це Ебенізер Скрудж, герой оповідання Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі».
Учитель. А чому він такий сердитий?
Учень. Тому що Скрудж не любить Різдво.
Бесіда по тексту «Різдвяна пісня в прозі»
(відповіді учнів)
Коментар учителя
Чарльз Діккенс застерігає від надмірного захоплення грошима, багатством, нагадує людям про те, «неспокійний, зажерливий блиск» золота має згубний вплив на людську душу. Письменник стверджує, що не гроші роблять людину щасливою, а людяність.
Бесіда за запитаннями
-Що об’єднує ці твори?
- Які елементи фантастики використовують автори?
- З метою якою вони це роблять?
- Чому навчають нас ці твори?
Відповідь учнів .Усі ці твори присвячені Різдву чи Новому року. Письменники використовують такі елементи фантастики: подорож Вакули на чортові до Петербурга, чорт вкрав місяць, подорож Скруджа з Духами часу, зустріч Пилипка з Морозком, Віхолою, сніжинками. Фантастика допомагає виявити справжню сутність героїв, їхні прагнення, можливість внутрішньої зміни.
Вона допомагає тримати в напрузі увагу читача, створити атмосферу дива. А також допомагає утвердити добро, без якого неможливі були б такі перетворення героїв. Ці твори навчають нас бути добрими, людяними, уважними до батьків, не піддаватися впливу злих сил. Пам’ятаймо завжди слова Діккенса: « Май душу, май сонце і будеш людиною на всі часи».
Ми живемо напередодні великого світлого свята. Сьомого січня весь православний світ буде святкувати Різдво. Наші вам привітання!
( учні співають колядку)
Учитель. З Різдвом Христовим! Нехай Світло Різдва завжди зігріває нам душу і відкриває її для добра!