Розробка даного уроку допоможе закріпити знання усної нумерації чисел у межах 20,розширити знання про живу природу; вдосконалити навички в розв'язуванні прикладів і задач на додавання та віднімання, уміння порівнювати вираз і число; розвивати логічне мислення, пам'ять, спостережливість, кмітливість; виховувати інтерес до математики, працелюбність, бережливе ставлення до природи.
Тема. Вправи і задачі для засвоєння таблиць додавання і віднімання.
Мета: закріплювати знання усної нумерації чисел у межах 20, знання про живу природу; вправляти в розв’язуванні прикладів і задач на додавання і віднімання; вдосконалювати обчислювальні навички, вміння порівнювати вираз і число; розвивати логічне мислення, пам’ять, спостережливість, кмітливість; виховувати інтерес до математики, працелюбність, бережливе ставлення до природи.
Тип уроку. Інтегрований урок (математика, природознавство). Закріплення знань, умінь, навичок.
Обладнання: ілюстрації, тести, схема задачі.
Хід уроку
1.Організаційна частина.
11.Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети уроку.
- Сьогодні незвичайний урок математики і девіз уроку:
Якщо хочеш більше знати,
Треба плідно працювати. (Слайд №1).
Урок я розпочну з прислів’я: «Бджола мала, а й та працює».
- Як ви його розумієте?
(Для виготовлення 100 грамів меду бджола збирає нектар із 1 000 000 квітів. Вона підіймає в повітря вантаж удвічі важчий за себе. У пошуках меду бджілка відлітає від вулика на відстань до 10 км. За літо бджолина сім'я назбирує 150 кг меду).
- Ми теж сьогодні попрацюємо, як трудівниці бджілки. Тому що бджола – це символ працьовитості, організованості й порядку. (Слайд № 2).
- До якої природи належить бджола? (До живої).
Чому? (Тому що вона народжується, росте, розмножується і відмирає).
Які умови потрібні їй для життя? (Тепло, світло, вода, поживні речовини, повітря).
- Бджоли – маленькі коричневі комахи з жовтенькими смугами, мають прозорі крила і 6 волохатих ніжок. У них 5 очей, вони розрізняють кольори, яких не бачить людина. А з’явились бджоли на сотні мільйонів років раніше, ніж люди. (Слайд №3).
-Сьогодні на уроці математики ми з вами будемо розв’язувати приклади, нерівності та задачі, повторимо табличні випадки додавання і віднімання. Всі завдання нам принесли бджілки.
Бджілка – трудівниця залетіла в клас,
До роботи бджілка запросила нас.
Зараз на уроці бджілці допоможемо,
Разом з трудівницею все зробити зможемо! (Ілюстрація бджоли).
- Отже, розпочнемо нашу роботу.
111. Основна частина.
1. Каліграфічна хвилинка.
- Виконаємо 1 завдання бджілки, яке називається «Вправні рученята», тобто хвилинка каліграфії. Відкрийте зошити.
Перед тим, як працювати,
Дату треба написати.
- Яку будемо писати цифру, взнаєте, якщо розв’яжете задачу:
2 бджоли у квітах мед смачний збирали.
9 бджоляток у вуликах чекали.
Скільки бджілок всіх?
Полічіть швиденько їх. (11). (Слайд № 4).
-Скільки десятків у числі 11, скільки одиниць?
Яке число передує числу 11? Яке число наступне?
-Число 11 складається з 2 цифр - 1 і 1. Кожна цифра пишеться в окремій клітинці.
1 складається з двох елементів – короткої та довгої похилих паличок. 1 елемент – коротка похила паличка пишеться від середини клітинки до правого верхнього куточка, 2 елемент – довга похила паличка пишеться від правого верхнього куточка до середини нижньої лінії клітинки. Так само другу цифру числа 11.
2. Усний рахунок.
А) «Міркуємо логічно».
- Наступне завдання: «Міркуємо логічно».
- Назвіть парні і непарні числа.
- Погляньте на ряд чисел. Назвіть їх.
2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 18, 20.
-Яке з чисел є зайвим? Чому?
-В якому порядку записані числа? (У порядку зростання – від найменшого до найбільшого).
-Запишемо числа у порядку спадання, тобто від найбільшого до найменшого. Коментує…
-Молодці, завдання виконали, тому отримайте порцію повідомлень про бджілок.
Бджоли живуть великими сім’ями у вуликах. Бджолина сім’я називається роєм. 1 сім’я нараховує до 100 тис. особин. Кожна комаха виконує свою роботу: доглядають за малятами, збирають нектар, вартують від ворогів. Всіма ними керує матка.Місце, де багато вуликів називається пасіка. (Слайд № 5).
Б) «Допоможи бджілкам».
- гра «Знайди пару»;
- Наступне завдання. Кожна бджілка має знайти свою квіточку.
4+4 20-1 12+1 17-10 8, 19, 13, 7
3. Фізхвилинка (пальчикова гімнастика).
«Бджілка»: «Квітка»:
Бджілка, бджілка, покружляй, Вранці сонечко зійшло, розпустилась квітка.
З квіток меду позбирай! А увечері закриє пелюсточки швидко.
4. Робота в зошитах.
а) «Знайди помилку»;
- Перевірте чи правильно бджоли розв’язали приклади. Запишемо в зошит з коментуванням. Коментує…
2+5+3=10 2+8-9= 2 10-6+4=7 2-0+5=5
б) Розв’язання нерівностей (біля дошки);
- Допоможемо бджілці розв’язати нерівності:
13+1 9 12-2 10
10-5 5 2+3 8
5. Фізхвилинка.
- Бджілка пропонує трошечки відпочити.
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
І великим (руки над головою),
І малим (присісти),
І старим (руки в боки, нахили),
І молодим (струнко)
Треба знати, треба знати (вказівний палець),
Щоб у світі добре жить (руки розвести)
Один одного любіть (обійнятись).
6. Розв’язування задачі.
- Бджілка принесла нам наступне завдання «Розв’яжіть задачу». Виконаємо його.
- Перед вами лежать листочки, прочитайте задачу: «Пасічник першого дня накачав 4 кг меду, другого дня – 6 кг меду. Скільки всього кг меду накачав пасічник за два дні?»
-Яке слово незрозуміле? (Пасічник – це людина, яка збирає мед і доглядає за бджолами). (Ілюстрація пасічника).
-Про що йдеться в задачі? (Про мед).
- Якою одиницею вимірювання вимірюється мед? (кг)
Скільки кг меду накачав першого дня?
Скільки другого?
Яке питання задачі? (Слайд № 6).
- Запишемо у зошити. Коментує…
- Молодці! Ви знаєте, у бджіл немає дитинства. Вже на третій день після народження вони починають працювати. Під час квітування липи 1 бджолина сім’я заготовляє до 70 кг меду, а щоб зібрати нектар з гречки і утворити 6 кг гречаного меду, бджілки повинні відвідати до 10 млн. маленьких квіточок гречки. (Ілюстрації липи, гречки).
Мед має лікувальні властивості. Ним лікують рани, застуду, серце. Діти, які їдять мед, краще ростуть. Кажуть: Хто медок завжди вживає,
Той квітучий вигляд має.
Народ шанує бджіл. Про них складено багато прислів’їв, загадок, пісень. У місті Тернополі є пам’ятник бджілці – трудівниці. (Слайд № 7, № 8).
7. Робота з геометричним матеріалом «Побудуйте».
- Подивіться на ілюстрацію і скажіть, що нас просить побудувати бджілка.(Слайд№ 9).
Соти — воскові будівлі бджіл, призначені для зберігання запасів корму і вирощування потомства; є також гніздом бджолиної сім'ї.
-Яку геометричну фігуру нагадують соти? (Многокутник, а саме, шестикутник).
-Чому? (Має 6 сторін і 6 кутів).
Робота з паличками.
- За допомогою паличок викладіть шестикутник.
- Подивіться на ілюстрацію і скажіть з яких геометричних фігур складається бджілка?
(Слайд № 10).
1V. Заключна частина.
1.Підведення підсумків.
-Бджілки дякують за роботу і дуже просять виконувати їхні настанови.
-Підведемо підсумки нашої роботи. Продовжіть фразу:
«На уроці я дізнався…»
«На уроці я навчився…»
2. Оцінювання.
Бджолам ми допомагали,
Добре разом працювали.
Пролунав уже дзвінок –
Закінчився наш урок.