Тема. Звірі навесні. Піклування про потомство.
Підготувала вчитель початкових класів
Григораш Олена Вікторівна
Тема. Звірі навесні. Піклування про потомство.
Мета: ознайомити дітей зі змінами, що відбуваються в житті звірів навесні, розкрити залежність життя звірів від явищ у неживій природі, навчити виготовляти тварин способом орігамі; розвивати мовлення учнів, кмітливість, уміння слухати і порівнювати, зіставляти, робити висновки; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до природи, тварин.
Обладнання:лепбук «Весна», малюнки лісу, звірі, папір сірого кольору, ножиці, кольорові олівці.
Тип уроку: інтегрований
Хід уроку
1.Організація класу
2.Синоптична хвилинка
3.Актуалізація опорних знань
3.1.Перевірка домашнього завдання
-Над якою темою ми працюємо на протязі декількох уроків?
(Природа навесні)
-Про кого ми з вами вивчали в цьому розділі?
(Про кооомах і птахів)
-Чому ж треба охороняти птахів?
(Тому, що птахи знищують велику кількість шкідників дерев. Наприклад шпак за сніданок з’їдає 50-60 комах, ластівка за літо – до мільйона, а синичка за день з’їдає стільки, скільки сама важить.
Птахи є окрасою природи. Людям, подобається, як співають у лісі - дрозди, у полях жайворонки, в садах – соловей. Тому нам і потрібно охороняти птахів, щоб вони охороняли наші дерева від шкідників та радували нас своїми піснями.)
-Добре. Ви гарно попрацювали і я гадаю, що ви ніколи не образите пташок, бо вони наші друзі.
-Діти, подивіться на малюнок. Що це? Що ви тут бачите?
(Ліс)
-Але він зовсім сумний! Чому так? Пусти? А кого на картинці немає?
(Птахів і звірів)
-Діти, а хто такі звірі?
(Це дикі тварини)
-А яких звірів ви знаєте?
Гра «Хто зайвий?» (Метод «Прес»)
-Діти, хто зайвий? Поясніть свою відповідь
-А чому звірі впадають у сплячку, а тільки навесні прокидаються?
(Стає тепло, а головне з’являється багато корму).
-Як ви гадаєте, чому вони прокидаються?
-Виявляється, в організмі тварин є особливий годинник, який підказує час незалежно від зовнішніх умов. Посади таку тварину в постійну темряву, внутрішній годинник все одно показуватиме, коли день, а коли – ніч. Також вони показують і пору року, хоча навкруги в норі нічого не змінилося. За цим годинником і прокидаються в норах і барлогах зимові «засоні».
-Молодці, діти, ви знаєте багато про звірів.
4. Повідомлення теми і мети уроку
-А сьогодні на уроці, ви більше дізнаєтесь про зміни, які відбуваються у житті звірів з настанням весни.
Очікуванні результати:
-В кінці уроку скажете:
5.Вивчення нового матеріалу
5.1. Гра «Вгадай тварину!»
-Щоб ми могли рухатися лісом, відгадайте тварину за описом.
Це-великий звір. Його тулуб вкритий бурою коричневою шерстю. При ходьбі ставить ступні п’ятками назовні, а пальцями всередину. Через вайлувату ходу його називають клишоногими. Хто це?
(Ведмідь. Приклеюємо ведмедя)
-Молодці, діти, ви дуже кмітливі. Ведмідь хоч і хижак, проте є всеїдною: їсть комах, черв’яків, жаб, риб, великих і малих звірів, а також ягоди, горіхи, кореневища, траву.
-(Учениця). А може я розповім про діток ведмедиці? У другій половині лютого ведмедиця народжує малюків вагою 500 грам, розміром з рукавичку. Вони сліпі та голі. Мати тримає їх на череві серед шерсті і в теплі зігріває своїм диханням. Вона годує їх молоком, але вони не ростуть, тому що молока у ведмедиці мало. Навесні вийшовши з барлоги, вони починають швидко рости.
-Ведмедиця виховує своїх дітей 1,5-2 роки. Іноді їх вихованням займаються ще і торішні діти-няньки, їх називають пестунами. Ведмеді –довгожителі, бо живуть до 50 років.
-Діти, а ви чули кажуть, що ведмідь смокчи лапу? Чому?
-Всередині зими у ведмедя на лапах змінюється шкіра, а молода ніжна шкіра мерзне свербить: от він і облизує її гарячим язиком.
-Молодці. Подивимося далі який там звір. (Діти дістають картку).
Це-хижий звір. Дикий родич собаки. Може жити і поодинці, і великими зграями. Має густе хутро сірого кольору. Його виття чути за багато кілометрів. Хто це?
(Вовк. Приклеюємо вовка).
-Так правильно. Своє житло – лігво, вовки будують серед коренів дерев у густих непрохідних хащах недалеко від води.
-У березні-квітні, у підготовленому лігві, вовчиця народжує 4-6 вовченят. Кілька тижнів вони годуються молоком, а через місяць уже їдять м'ясо. Як у ведмедів, у вовків також є торішні діти-няньки, їх називають переярками.
-Діти, а ви чули вислів «голодний як вовк», як ви його розумієте?
(Коли вовк зголодніє, то може з’їсти відразу до 10 кг м’яса.
-А чому говорять: «Вовка годують ноги?»
-Бо в пошуках їжі він долає відстань до 100 км. Живуть вовки до 15 років.
-Так, добре молодці. Наступна картка.
Улюблена героїня казок. Живе у норі. Хитра і довгохвоста. Хто це?
-Лисиця риє глибоку нору з проходами під землю, із запасними виходами. Лисенята народжуються сліпими та безпомічними. Вона годує їх молоком. Поки лисенята сплять, мати вирушає на полювання. А коли підростуть починає носити їм здобич.
-(Учениця). Я хочу розповісти вам цікавинку про хвіст лисиці. Для лисиці хвіст має дуже важливе значення, без нього вона б не вижила, собаки швидко б її зловили. А хвостом вона їх обманює. Поведе ним вправо, а сама в ліво побіжить, так і тікає від переслідувачів. А в люті морози лисиця за допомогою хвоста зігрівається, згорнувшись клубочком вона вкривається ним, немов вовняною ковдрою.
-Діти погляньте, а яких звірів тут ще немає?
-Зайця, їжака і білочки.
-Так. Зайченята народжуються прямо на землі відразу, зрячими, вкритими шерстю. Зайчиха погодувала їх молоком, залишила під кущем і втекла.
(Приклеюємо зайця)
-Як ви думаєте чому так?
-Якби зайчиха залишилася, за її запахом швидко б прибігли хижаки. А зайченятко ще погано стрибає, щоб утекти. Тому мати так захищає своїх малят. Коли зайченята хотят їсти, починають персуватися, залишаючи пахучий слід від лапок. По цьому сліду його знаходить будь-яка інша зайчиха і погодує молоком. І знову вистачає на 3-4 дні.
-Тому ми з вами зараз виготовимо з паперу ще зайченят щоб лісовим зайчатам небуло боязко в лісі.
5.2.Виготовлення зайчат способом «орігамі»
(Показую і пояснюю технологію виготовлення зайчика.
Слідкую за дотриманням правил безпеки під час роботи з ножицями.)
5.3.Фізкультхвилинка
-А от білченята народжуються голими і сліпими. Але у дуплі їм тепло. Перші дні мама білка не залишає своїх малят зовсім.
(Приклеюємо білочку)
-Діти, як ви думаєте які малята народжуються у їжачка.
(Приклеюємо їжачка)
-Їжаченята народжуються навесні без голок і сліпі. На рожевому тілі у них тільки безліч горбочків. Голки на їхньому місці з’являються через декілька годин. Спочатку вони м’які і світлі, але поступово і темніють. Голки у їжаченят ростуть дуже швидко.
-Навесні звірі дуже люблять погрітися на сонці. Ось вони і вийшли на галявину зі своїх домівок, а куди повернутися – забули. Допоможіть їм будь ласка.
5.4. Гра «Хто де живе?»
-У вас на партах конверти з картинками звірів. Потрібно прикріпити звіра до картинки і пояснити свій вибір)
5.5. Проблемна ситуація
-Уявіть, що ви знайшли в лісі дитинча тварини. Воно здалося вам бідним, покинутим. Ваші дії?
6.Підсумок уроку
-Яка ж головна ознака, що об’єднує всіх звірів?
(Тіло вкрите шерстю, малят вигодовують молоком)
-Яка важлива подія відбувається у звірів навесні?
(Народжується потомство)
-Як піклуються звірі про своє потомство?
(Оберігають від ворогів, годують, вчать знаходити корм, рятуватися від ворогів, полювати)
-Навіщо вони це роблять?
(Готують їх до дорослого життя)
-Що вам найбільше сподобалось на уроці?
-Що дізналися?
7.Домашнє завдання
Дайте відповідь на запитання в підручнику с.109
-Підготуйте розповідь про те, як свійські тварини доглядають своїх дитинчат.