Інтегрований урок для 9 класу (хімія, біологія): «Ми те, що ми їмо».

Про матеріал

Інтегрований урок для 9 класу (хімія, біологія):

«Ми те, що ми їмо» складений згідно з чинною програмою Міністерства освіти і науки для загальноосвітніх навчальних закладів для 9 класів (рівень стандарту).

Перегляд файлу

 

 

Відділ освіти

Нікольской райдержадміністрації

Районний методичний кабінет

 

 

Інтегрований урок для 9 класу (хімія, біологія):

«Ми те, що ми їмо».

Розробила   вчитель хімії та              

    біології Баєнко Ю.О.
 

 

 

Донецька область , Нікольскій район

c. Кременівка,2017р.

 

 

Пояснювальна записка

Інтегрований урок для 9 класу (хімія, біологія):

«Ми те, що ми їмо» складений  згідно з чинною програмою Міністерства освіти і науки для загальноосвітніх навчальних закладів для 9 класів (рівень стандарту).

 Учнів бажано розбити на три команди.  Це дозволяє зробити роботу цікавою і корисною. Урок розрахований на 40 хвилин.

Мета уроку:

 -  дослідити склад, будову, властивості, біологічне значення і практичне застосування жирів, білків та вуглеводів;

-з'ясувати значення продуктів харчування;

-вдосконалювати вміння самостійно шукати навчальний матеріал;

-виконувати хімічні дослідження;

-аналізувати;

-будувати логічні ланцюги;

-робити узагальнення та висновки;

-виховувати інтерес до науки;

-формувати компетентність учнів.

 

 

 

Завдання:
1. Підвищення рівня грамотності в галузі харчування.
2. Збереження і зміцнення здоров'я за рахунок правильного харчування.
3. Уміння співпрацювати в процесі роботи.
4. Виконання режиму харчування в сім'ях.
 

Очікувані результати:
1. Застосування отриманих знань у реальному житті.
2. Відмова від шкідливих і некорисних продуктів.
3. Застосування продуктів харчування, які приносять користь.
4. Зміцнення здоров'я дітей.
 

Тип уроку – урок урок засвоєння нових знань

(з використанням ІКТ). Форма – урок з використанням ІКТ, інтерактивних методів, з елементами проблемного навчання.

 

На уроці використані  прийоми і методи: проблемно-пошуковий, робота домашніх груп  (випереджальне завдання),   розповідь учителя, повідомлення учнів.

Під час уроку перед учнями поставлено проблему,

яку вони будуть вирішувати  протягом  всього уроку.

Для формування предметних компетентностей, більш наочного представлення щодо  вивчення нового матеріалу, з метою більш усвідомленого виконання задач уроку,  використовується мультимедійна презентація.

Під час уроку використовується підручники.   

 

 

 

Хід уроку

Вчитель: Всім відомо, всім зрозуміло,    що здоровим бути приємно.
- Ці слова будуть девізом нашого сьогоднішнього уроку. І урок сьогодні ми присвятимо здоров'ю.
Здоров'я - це стан повного фізичного, розумового і соціального благополуччя, а не відсутність хвороб - таке визначення дала Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ).
 - Які чинники можуть вплинути на наше здоров'я?
• Спадковість - 15-20%
• Охорона здоров'я - 8 -10%
• Навколишнє середовище - 20-25%
• Спосіб життя - 50-55%
- А що включає  в себе термін «спосіб життя»?
• Викорінення шкідливих звичок (куріння, алкоголь, т. Д.).
• Правильний режим праці і відпочинку.
• Загартовування і заняття спортом.
• Раціональне харчування.

 Харчування - один з елементів здорового способу життя, фізіологічна потреба організму, а їжа - єдине джерело необхідних організму поживних речовин і головне джерело його енергії. Вона є необхідною для зігрівання та підтримки постійної температури тіла, роботи м'язів, серця та всіх інших органів. Правильне харчування - основа працездатності людини, його сили, бадьорості та

 

довголіття. Будь-який відступ від принципів раціонального харчування неминуче тягне за собою порушення обмінних процесів, розлад діяльності різних органів і систем, передчасне старіння організму. Ось чому кожному необхідно знати і застосовувати правила раціонального харчування.
- А чи правильно харчуєтеся ви? Дайте відповідь максимально відверто на 12 питань.
(Анкету заповнили і діти, і гості до уроку)
Відповідь а - 2 очка, б - 1, в - 0.
1. ЯК ЧАСТО ПРОТЯГОМ ОДНОГО ДНЯ ви харчуєтеся?
а) три рази;
б) два рази;
в) один раз.
2. ВИ снідаєте:
а) щоранку;
б) один-два рази на тиждень;
в) дуже рідко, майже ніколи.
3. З ЧОГО СКЛАДАЄТЬСЯ ВАШ СНІДАНОК?
а) з вівсяної каші і якого-небудь напою;
б) зі смаженої їжі;
в) тільки з одного  напою.
4.Як ЧАСТО ВИ робите перекуси в проміжках між СНІДАНКОМ, ОБІДОМ І ВЕЧЕРЕЮ?
а) ніколи;
б) один-два рази;   в) три рази і більше.
 

 

5. ЯК ЧАСТО ви їсте СВІЖІ ОВОЧІ ТА ФРУКТИ, САЛАТИ?
а) три рази в день;
б) три-чотири рази на тиждень;
в) один раз.
6. ЯК ЧАСТО ви їсте ТОРТИ З КРЕМОМ, ШОКОЛАД?
а) раз на тиждень;
б) від 1 до 4-х разів на тиждень;
в) майже кожен день.
7. ВИ ЛЮБИТЕ ХЛІБ З МАСЛОМ? слайд 7
а) майже не торкаюся до таких бутербродів;
б) іноді з чаєм не відмовляю собі в цій швидкій страві;
в) дуже люблю і їм їх майже кожен день.
8. СКІЛЬКИ РАЗІВ НА ТИЖДЕНЬ ви їсте РИБУ?
а) два-три рази і більше;
б) один раз;
в) один раз і рідше.
9. ЯК ЧАСТО ви їсте ХЛІБ І ХЛІБОБУЛОЧНІ ВИРОБИ?
а) раз в день;
б) два рази в день;
в) три рази і більше.
10. ПЕРЕД ТИМ ЯК Починать ГОТУВАННЯ М'ЯСНОЇ СТРАВИ, ВИ:
а) прибирає весь жир;
б) прибираєте частину жиру;
в) залишає весь жир.
 

 

11. СКІЛЬКИ чашок чаю АБО КАВИ ВИ випиваєте протягом ОДНОГО ДНЯ?
а) одну-дві;
б) від трьох до п'яти;
в) шість і більше.
12. ВАША СЕРЕДНЯ ПІСЛЯОБІДНЯ ДОЗА СПИРТНОГО?
а) келих червоного вина;
б) одна-дві чарки міцних напоїв;
в) Понад 4-х чарок міцного спиртного.
Підіб'ємо підсумки. Підрахуйте кількість балів. (слайд)
• 21-24 очка, у вас відмінний стіл. Причин для занепокоєння немає.
• 16-20 очок. Ви вміло знаходите золоту середину у виборі страв.
• 12-15 очок. Перегляньте своє ставлення до харчування.
• 0-11 очок. Те, як ви харчуєтеся, з рук геть погано! Більш того, існує серйозна небезпека для вашого здоров'я.

   Ми знаємо, що хімічний склад організму людини дуже складний; в організм постійно повинна надходити їжа, що містить білки, жири, вуглеводи, Доведемо, що в складі їжі дійсно містяться найважливіші хімічні органічні сполуки.

 

 

 

 

Учні виконують завдання № 1  дослідницької програми уроку.
Завдання № 1. Якісне визначення поживних речовин в продуктах.

Аналіз харчових продуктів.

Мета: визначити, на які речовини багаті різноманітні продукти.
Виконання роботи.
1. У пробірку вміщено 1,5-2 мл бульйону, розбавте його рівним об'ємом лугу і додайте 4-5 крапель розчину сульфату міді (II). Що спостерігаєте? Чим багатий бульйон?
1. На хліб і картоплю крапніть  йод. Що спостерігаєте? Що містять ці продукти у великій кількості?
1. На дно порцелянової ступки покладіть фільтрувальний папір, на ньому розмістіть насіння соняшника (або будь-які інші). Товкачем перетріть  їх. Що спостерігаєте?Які речовини містять насіння?
1. У пробірку вміщено 2 мл яблучного соку. Додайте в сік 2 мл лугу і 1 мл розчину сульфату міді (II). Нагрійте верхню частину пробірки в полум'ї спиртівки. Що спостерігаєте? Що містить фруктовий сік?
Учні роблять висновок, що в складі їжі є білки, жири, вуглеводи
 

 

Вчитель : Для чого ж в організм людини разом з їжею повинні надходити різноманітні речовини?
Учні: В організмі постійно відбувається обмін речовин і енергії, частина речовин руйнується, необхідно їх заповнення, необхідна також і енергія для життєдіяльності.
Учитель: для підтвердження давайте звернемося до цифр
• Людина споживає протягом життя:
білки - 2,5 т, жири - 1,3 т, вуглеводи - 17,5 т, вода - 75 т.
• Витрачає на добу:
білки - 80 г, жири - 100 г, вуглеводи - 400 г, вода - 2 л.
• Протягом доби в організмі людини гине і відновлюється:
еритроцитів - 450 млрд, лейкоцитів - 30 млрд, тромбоцитів - 350 млрд,
клітин епітелію і травної системи - 50%, кісткові клітини - 1,3%,
клітини шкіри - 5%.
• Серце скорочується 86400 раз і проштовхує 50000 л КРОВІ,
• дихальних рухів відбувається 23040 раз,
• сеча утворюється 1,5 л, шкірне сало - 20 г, вода випаровується з потом - 0,5 л.
Які ж функції різних органічних речовин в організмі?
Повідомлення учнів (трихвилинні виступи):
1. «Біологічна роль білків»
2. «Біологічна роль жирів»
3. «Біологічна роль вуглеводів»


Вчитель: Ваші відповіді ще раз підтвердили, що без надходження їжі організм існувати не може, людині потрібне повноцінне харчування. Існує кілька теорій харчування.
Перша теорія харчування з'явилася у древніх греків за часів Аристотеля. Її суть: в організмі їжа піддається бродінню і в переробленому вигляді використовується в процесі життєдіяльності. У своєму харчуванні люди керуються практичним досвідом, виходячи з конкретних умов. Спартанські воїни харчувалися один раз на день - на вечірній зорі отримували жменю зерен, і цього їм вистачало, щоб мати могутні м'язи і здійснювати важку ратну працю.
 

Друга теорія харчування - «калорійна», з'явився в 18 столітті. За цією теорією, їжа - матеріал для компенсації матеріальних і енергетичних витрат організму.Приплив речовин і енергії повинні відновити їх втрату.Чим калорійніша  їжа, тим краще. Для підвищення калорійності м'ясо стали переробляти в буженину , додавати жир в ковбасу, з молока отримувати сметану, вершкове масло, з буряка виділяти чистий рафінадний цукор, живі ягоди перетворювати в варення. Частіше стали використовувати засолювання, копчення, гасіння, консервування. Це відразу позначилося на здоров'ї людини - на нього відразу  лавина

 

 

хронічних гастритів, виразки, коліти, діабет, атеросклероз, стенокардія, ракові пухлини. У чому ж головна помилка калорійної теорії? В організм проникає багато неприродної для людини їжі: смаженої, копченої, при цьому утворюються отруйні речовини, в тому числі канцерогени.
Поступово з'ясувався, що є деякі народності, які ніколи не вживають м'яса та риби, що харчуються тільки овочами, фруктами, злаками. Відомі вегетаріанці Піфагор, Ньютон, Л.Толстой, І. Рєпін завжди вели активний спосіб життя і зберегли бадьорість, здоров'я до старості. На цій основі виникла нова теорія - теорія природного харчування.
За походженням людина ніколи не була м'ясоїдною, спершу вона харчувалася корінням, зерном, горіхами, і по можливості  має повернутися до рослинної їжі. Але відразу подолати психологічний бар'єр - відмовитися від м'ясної їжі - важко. Тому з'явилася й інша  теорія - теорія роздільного харчування, яка має свої «Золоті правила харчування»:  збалансованість і раціональне харчування, сезонність харчування, помірність в їжі, отримання задоволення від їжі, використання тільки сумісних продуктів.
 Учні виконують завдання № 2 дослідницької програми уроку.
Завдання № 2. Визначення сумісності продуктів харчування.
 

 

Група № 1
До молока додайте лимонний сік.
Група № 2
До яєчного білка додайте яблучний сік.
Група № 3
До соняшникової олії додайте апельсиновий сік.
Учні роблять висновки про несумісність деяких продуктів харчування.
 

Вчитель: Продукти різних груп небажано поєднувати один з одним, тому що вони несумісні, заважають процесу травлення або порушують взаємну харчову цінність.
Згідно з Теорією роздільного харчування, харчові продукти можна розділити на 4 групи:

Кисла

Слаболужна

Нейтральна

Концентрована

М'ясо, риба
(Зашлаковують організм)

Фрукти, овочі (очищає від отрут)

масло
 

Сир, яйце, хліб, картопля

 

Узагальнимо все сказане про правила теорії роздільного харчування:
1. Не слід вживати в їжу за один прийом концентрований вуглевод (хліб, картопля, солодкі фрукти, тістечка і ін.) І концентрований білок - горіхи, м'ясо, яйця, сир та ін. Вуглеводи розщеплюються під дією ферментів слини в

 

лужному середовищі, а білок - під дією шлункового соку в кислому середовищі, при змішуванні такої їжі травні соки нейтралізують один одного і процес травлення сповільнюється.
2. Не можна за один прийом вживати два концентрованих білка (наприклад, сир і яйце), тому що травні соки для кожного з них не виділяється в шлунку одночасно.

3. Білки не можна вживати разом з кислими фруктами, тому що додаткові кислоти гальмують, змінюють склад шлункового соку і гальмують засвоєння білка.
4. Білки не можна вживати разом з жирами, тому що жири пригнічують дію шлункових залоз і гальмують виділення шлункового соку.
5. За один прийом можна з'їсти тільки один вид концентрованого крохмалю. Якщо картопля є разом з хлібом, то один їх крохмалів йде на засвоєння, а інший не розщеплюється, викликає бродіння, підвищення кислотності шлункового соку.
6. Фрукти їдять окремо від основної їжі, через кілька годин після її прийому. Кислі фрукти їсть окремо від солодкого.


Закріплення матеріалу: Складання меню на день із запропонованих продуктів
 

 

 

Вчитель:

Підведемо підсумки уроку. З харчуванням людина зазвичай стикається 3-5 разів на день. Від нього залежить працездатність, настрій, стан здоров'я, тривалість життя і багато іншого. Життя людини – безперервна витрата енергії, яка заповнюється єдиним способом –харчування. Організм людини можна розглядати як універсальний реактор, в якому відбувається величезна кількість різноманітних хімічних реакцій. Всі компоненти їжі - білки, жири, вуглеводи-незамінні, тому що кожен виконує свої особливі функції. Тому ми в повній мірі повинні погодитися зі словами фізіолога І.П. Павлова: «Якщо надмірне і виняткове захоплення їжею є животность, то всяке зарозуміле неувага до їжі є нерозсудливість, і істина тут, як і скрізь, лежить посередині».

Висновки:Використання міжпредметних зв’язків під час проведення інтегрованих уроків дає можливість об’єднати програмовий матеріал у вигляді стрункої системи знань, творчо підійти до виконання тих завдань, які потребують знань з інших предметів, розглядати природні явища під іншим кутом зору, тобто з погляду інших предметів, тобто забезпечити підпорядкування окремого загальному.

Як показує досвід, такі уроки сприяють більш глибокому і якісному засвоєнню навчального матеріалу в порівнянні з

 

традиційними формами. Інтегровані уроки допомагають учням по-новому поглянути на теоретичну підготовку та усвідомити, що їх вивчення необхідне для кращого оволодіння матеріалом, оскільки учням надається можливість побачити, як теоретичні знання застосовуються на практиці.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Трофімова Тетяна Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Стадникова Татьяна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    3.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
26 червня 2018
Переглядів
1554
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку