Інтегрований урок-дослідження з математики, художньої культури та основ дизайну з використанням комп’ютерної техніки “Математика та мистецтво”.

Про матеріал
На цьому уроці учням було запропоновано дослідження міжпредметних зв’язків між математикою, художньою культурою та основами дизайну, підвищуючи цим ефективність естетичної спрямованості навчання. Відомо, що процес пізнання необхідно починати з перших кроків навчання. Проблема полягає тільки в тому, що навчальними планами відводиться мало годин на освітні галузі "Мистецтво" та “Математика”. Наша школа, як і раніше, орієнтована на розвиток переважно раціонального мислення. На жаль, на гіркому досвіді випускників переконуємося, що цього не досить, аби вирішувати проблеми суспільного життя.
Перегляд файлу

Інтегрований урок-дослідження  з математики, художньої культури та  основ дизайну з використанням комп’ютерної техніки “Математика та мистецтво”.

        Досить важко знайти мотивацію для вивчення математики в загальноосвітній школі, якщо не пов’язувати математику з практичними навичками та інтеграцією з іншими шкільними дисциплінами. Навчальними програмами час обмежений і тому у вчителя не має можливості на уроках показати  всього розмаїття математичних процесів. Тут і з’являється необхідність позакласної роботи з предмету, де доцільно  розкрити очі  дитини  на естетику довершеного світу, пізнаваного за допомогою математичних законів, тоді і  шкільний курс математики не здається   їй таким нудним і страшним і  ймовірно, ми не спостерігали б настільки сумної картини ослаблення інтересу до математики. Цим уроком ми показали, як математика може підкорити своїм законам все навколишнє середовище, в даному випадку вклад математики в розвиток мистецтва та дизайну.             Використання на уроках математики в загальноосвітніх школах елементів дизайн-освіти або художнього конструювання − задача актуальна, але не проста, однак можна так організувати структуру частини уроків математики, залучаючи відповідний додатковий матеріал, що в результаті саму систему освіти можна було б вивести на якісно інший рівень. Тільки на грані, що проходить між математикою й мистецтвом, математикою й дизайн-освітою можна навчити, виховати й сформувати нову людину самого найближчого майбутнього,  людину, яка за допомогою науки  буде зберігати й збільшувати багатства навколишнього світу, наповняючи середовище свого існування істиною красою, духовністю, добротою, гуманізмом і справедливістю!

     Міжпредметні зв’язки є дидактичною умовою і засобом                     глибокого і всебічного засвоєння основ наук в школі.

П.Л.Капіца

Мета  уроку:

Навчальна:

  • встановити  міжпредметний зв’язок  між математикою, художньою культурою та основами дизайну, підвищуючи цим ефективність естетичної спрямованості навчання;
  • розширити уявлення учнів про естетичний і математичний зміст понять  “золотого перерізу”, спіралі Архімеда, листа Мебіуса та використання їх в таких галузях людського знання, як в образотворчому мистецтві, архітектурі, скульптурі, живопису, кіно, дизайні.

Розвивальна:

  • Розвивати в учнів уміння реалізувати практичні звязки курсу математики з  курсами художньої культури та дизайну з майбутньою професією;
  • вміння використовувати власний досвід;
  • вміння організовувати навчальну працю;
  • вміння застосовувати отримані знання у нестандартних ситуаціях.

Виховна:

  • Сприяти підтримці на високому рівні загальної працездатності до навчання;
  • виховувати волю і наполегливість в учнів для досягнення кінцевих результатів;
  • виховувати культуру мови в ході дискусії, кмітливість.
  • прищеплювати естетичний смак.

Тип уроку: семінар з міжпредметних звязків

Основні завдання уроку: підвищення мотивації для вивчення основ наук, навчити дітей працювати в групі над вирішенням спільного завдання, ефективно планувати свою роботу, використовувати сучасні технології - тобто все те, що буде потрібне учням для ефективної соціалізації у сучасному суспільстві.  

Демонстраційний матеріал.  Репродукції картин:  “Мона Ліза” Ленардо да Вінчі, “Корабельний гай” І.І.Шишкіна, “Бояриня Морозова” Сурикова, “Побиття малят” Рафаеля Санті, “Бельведер” і “Водоспад” М. Ешера, роздатковий  матеріал, ілюстрації.

 Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, лист Мебіуса.

  Структура уроку

І.  Вступне слово вчителів щодо теми, мети, плану роботи і організації семінару. Мотивація навчальної діяльності учнів.

ІІ. Організаційна частина.

   Розминка “Мозкова атака”

● Золотий переріз, лист Мебіуса, спіраль Архімеда з точки зору математики.   (слайди презентації 7, 8, 16, 17, 21, 22)

 ● Золотий переріз і гармонія в мистецтві. Практичне застосування знань- робота над репродукціями: “Мона Ліза” Ленардо да Вінчі, “Корабельний гай” І.І.Шишкіна, “Бояриня Морозова” Сурикова, “Побиття малят” Рафаеля Санті, “Бельведер” і “Водоспад” М. Ешера. (слайди  9- 11, 12-15, 18, 23-31)

ІІІ. Творча робота учнів.

  1. робота в групах:

● Група “математиків-теоретиків” аналізує використання золотого перерізу, листа Мебіуса та спіралі Архімеда в математиці та мистецтві.

● Група “художників” виконує колаж “Мій улюблений Степногірськ” відповідно до законів золотого перерізу.

● Група “математиків-практиків” розв’язує математичні задачі, що мають застосування в теорії художньої культури та  дизайні.   

● Група “дизайнерів” розкриває,  як правильно використовувати математичні закономірності в дизайні сайтів.

● Група “фокусників”  показує експерименти зі стрічкою  Мебіуса.

2) показ роботи кожної групи з реалізації поставлених задач.

ІV. Підсумок роботи учнів.

1) Оцінювання знань і умінь учнів.

2) Заключне слово вчителя.

Хід уроку

І.  Вступне слово вчителів щодо теми, мети, плану роботи і організації семінару. Мотивація навчальної діяльності учнів.

         У цій частині уроку вчителі математики та художньої культури  говорять   про організацію уроку, роботу в творчих групах “математиків”, “фокусників”, “художників” і “дизайнерів”, про основні завдання і цілі, поставлені на цей урок, про поняття гармонії, його зв’язок  з математикою. Зачитуються цитати відомих художників, поетів, що підтверджують цей звязок.         

     Людина багатогранна. У кожного з вас є якийсь дарунок від природи. Хтось складає вірші, хтось співає, хтось малює, хтось уміє робити все це відразу. Чи допомагає вам у цьому математика? Ви над цим навіть не задумуєтеся.

       Математика і скульптура, математика і дизайн, математика і живопис. Що в них спільного?. На перший погляд, нічого. А якщо подивитися уважніше! Науку і мистецтво поєднує прагнення до пізнання і творчості. Вони належать до людської цивілізації, а тому взаємозбагачують одне одного. (слайди  1-4 ) 

ІІ. Організаційна частина.

   Розминка “Мозкова атака” –це контроль знань учнів з елементів математики та художньої культури.

1). Згадайте, що таке центр  композиції, його призначення, звичайне розташування щодо формату картин.  Коли картина сприймається в динаміці?

2). Куди потрібно зрушити центр композиції, щоб досягти ефекту руху?

3). Де ви зустрічали спіраль Архімеда?

4). Чи можна створити документальний портрет людини, що жила дуже давно?

5). Як можна попасти із однієї точки в будь-яку другу, не перетинаючи країв?

6). Чому світ Ешера і світ математики- близькі сусіди?

7). Які професії обєднують в собі знання математики, художньої культури та дизайну?

Перегляд компютернї презентації підготовленої вчителями  “Золотий переріз, лист Мебіуса, спіраль Архімеда з точки зору математики та мистецтва”.

ІІІ. Творча робота учнів.

      Учні, до закінчення вами школи залишився 1 рік. По закінченні цього часу ви повинні обрати свій життєвий шлях, свою професію. На цьому семінарі ми дамо вам можливість поринути у світ професій, відчути себе в ролі художника, математика, дизайнера, фокусника. Також ми сьогодні  обговоримо, що є спільного між математикою, художньою культурою та дизайном. Адже ми вже раніше задумались над цим питання і працювали над вивченням цього питання. 

        Кожна група учнів  отримує завдання:

● Група “художників” виконує колаж відповідно до законів золотого перерізу.

● Група “математиків-теоретиків” аналізує використання золотого перерізу, листа Мебіуса та спіралі Архімеда. (додаток. Теретична частина роботи).

● Група “математиків-практиків” розв’язує математичні задачі, що мають застосування в теорії художньої культури та  дизайні.   

● Група “дизайнерів” розкриває,  як правильно використовувати математичні закономірності в дизайні сайтів.

● Група “фокусників”  показує експерименти зі стрічкою  Мебіуса.

 і виконує свою роботу в групах, готується до захисту.

        Надається слово групам: “художників”, “математиків”, “фокусників” та “дизайнерів”.

(додаток.  Практична частина уроку)

ІV. Підсумок роботи учнів. Оцінювання знань і умінь учнів. Заключне слово вчителя.

Учитель художньої культури:  Підбиваючи підсумок, мені хочеться сказати словами Лева Болеславського:

Спеша из дома лесом любоваться,

Дыша цветами, думаю одно,

Что в каждом есть незримое богатство,

Но нами не измерено оно.

Я слышал песнь турбины и ракеты,

И грай грачей, и соло соловья,

И, раз в моей душе осталось это,

Каким богатством обладаю я!

Вошли в меня березы и закаты,

И спутники, и давний разговор…

И первый снег, растаявший когда-то,

Лежит во мне, не тая до сих пор.

Все ждет меня с нетронутостью зыбкой,

А я не знаю, что молчит во мне.

(Еще никем не тронутая скрипка

Уже таит все песни на Земле).

Нет, что-то все-таки должно раскрыться,

Заговорить, запахнуть, заблистать!

Прошедшее должно не позабыться

И чем-то в жизни непременно стать.

И вздрогнут звуки «Аппассионат»,

Моим прозреньем ставшие навек,

И обернутся нежностью закаты,

И свежестью моею – первый снег.

И творчеством все это назовется,

Наполнит силой чувства и мечты,

И в  мир, преображенное, вернется,

Прибавив в нем добра и красоты.

Учитель математики.  Тож нехай все те, про що ви почули сьогодні, залишиться у вашій пам'яті, щоб у потрібний момент стати у пригоді і допомогти усвідомити, зіставити, проаналізувати і зробити потрібний висновок. Будьте різнобічно освіченими, проте нехай мовою істини для кожного з вас буде математика. Адже математика навчає чесності, формує уміння відрізняти доведене від здогадки, сприяє усвідомленню різних фактів і понять. Її цікавить не мета, засоби. То ж користь від математики завжди маємо як нагороду за чесність.

Домашнє завдання.

Творче завдання: Зміст домашньої роботи визначає вчитель. Творчий педагог може підготувати такі завдання, які безпосередньо будуть пов’язані з елементарною дизайнерською роботою, яка проводиться на уроках художньої праці. Ми запропонували підготувати один із проектів на вибір учнів: дизайнерський проект оформлення зали Степногірського будинку культури “Мир”; спроектувати центральні вулиці селища Молодіжна та Сухоіванівська; створення веб-сайту Степногірська.

Використана література:

  •             Бердукидзе А. Д.  Золотое сечение  «Квант»   8, 1973.
  •             Васютинский Н. А.  Золотая пропорция. — М. Молодая гвардия, 1990.
  •             Гончарова Л.В. Предметні неділі в школі. Волгоград, 2000.
  •             Збірник науково-популярних статей У світі математики. К. 1973.
  •             Газета “Математика в школах України” 2003-2011р.
  •             Глейзер Г.І.   Історія математики в школі. М. Просвещение, 1982.
  •             Шмигевский Н.В. Формула совершенства.  Страна знаний. - 2010. - №4.
  •             Кованцов М.І.  Математична хрестоматія. К. “Радянська школа”, 1997.
  •             Фірсова В.В.  Избранные вопросы математики. М. Просвещение, 1980.
  •             Репін Л.  Люди і формули. М. Молодая гвардия, 1972.
  •             Захарова А.В. Психологічне навчання старшокласників. - М., 1976.
  •             Климов Е.А. Шлях до професії. – Л., 1974. – 190 с.
  •             Кон И. С. Психологія ранньої юності. М.: Освіта, 1989. – 335 с.

Самоаналіз уроку.

       При вивченні інтегрованого матеріалу педагогічно виправданою формою навчання є уроки – дослідження, які передбачають науковий, творчий пошук. На цьому  уроці  учням було запропоновано  дослідження  міжпредметних зв’язків  між математикою, художньою культурою та основами дизайну, підвищуючи цим ефективність естетичної спрямованості навчання.   Відомо, що процес пізнання необхідно починати з перших кроків навчання. Проблема полягає тільки в тому, що навчальними планами відводиться мало годин на освітні галузі "Мистецтво" та  “Математика”. Наша школа, як і раніше, орієнтована на розвиток переважно раціонального мислення. На жаль, на гіркому досвіді випускників переконуємося, що цього не досить, аби вирішувати проблеми суспільного життя.
      Аналізуючи поведінку, відгуки й враження дітей після проведення уроку математики з елементами дизайну, можна зробити висновок, що уроки такого плану потрібно запроваджувати в школі. Вони збагачують і наповнюють буденне шкільне життя позитивними емоціями.  Готуючи інтегровані уроки,  сам пізнаєш щось нове, цікаве, захоплююче - тим самим пробуджуючи учнів до творчості, розвиваючи їх здібності. Проведення таких уроків  формує в учнів бажання вчитися, приносить їм позитивні емоції, задоволення їх інтересів, розвиває їх, вони самостверджуються, вірять в свої сили, пишаються своїми успіхами. Під час роботи  учні виявили велику зацікавленість, активність, згуртованість, покращили навчання. Стали краще орієнтуватися в різноманітних ситуаціях, усвідомили практичну необхідність математичних знань, розширили кругозір це і є головним результатом уроку. Задоволення від уроку отримали учні, вчителі – колеги, батьки та адміністрація школи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пашечко Анастасия
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 січня 2019
Переглядів
889
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку