Інтегрований урок "Гроші".

Про матеріал
Що таке гроші ? Гроші – одне з найдавніших явищ у житті суспільства, які привертають до себе особливу увагу вчених. Люди з давніх-давен проявляли неабиякий інтерес до грошей, навколо яких існує багато таємниць і парадоксів. Незважаючи на багатовікові дослідження і велику кількість визначень грошей, сьогодні також існує багато думок щодо їх сутності та виконання ними функцій, а також їх ролі в житті кожного з нас і суспільстві в цілому.
Перегляд файлу

Епіграф: «Вони – великий творець. Там, куди вони течуть,

зростають будинки, простираються автостради,

пустеля перетворюється в оазис, болота – в розкішні сади…

Вони – найжорстокіший тиран, вони – благодійний покровитель!

Чим більше людина бажає мати свободи, тим більше змушена служити їм! »

Наприкінці уроку відповімо на запитання: чи відповідає дійсності цей епіграф?

 

 

Відкритий урок на тему

«Сутність грошей. Курс національної валюти».

 

Мета уроку:


          1.   сформувати в учнів поняття про валюту;

2. розвивати пізнавальні інтереси в учнів, логічне мислення, продовжувати формувати вміння працювати з різними джерелами знань, порівнювати, узагальнювати, робити висновки;

3. виховувати творчу  активність, самостійність у формуванні нових знань,сприяти професійній орієнтації учнів.


Обладнання: комп’ютер, підручники, інформація зі списком літератури та адресою сайтів, слайди.
Тип уроку: комбінований

 

  •                 Пізнавальні: забезпечити засвоєння нового матеріалу, активізувати увагу та мислення, обобщити отримані знання;
  •                 Розвивальні: розвивати прагнення до аналізу отриманої інформації;
  •                 Учбова: практично закріпити навички, отримані на попередніх заняттях;
  •                 Виховна: формувати вміння колективного обговорювання інформації і приняття рішень в умовах обмеженості часу; виховувати терпиме відношення до думки інших, вміння слухати и чути оточуючих.

Основні поняття: товарні гроші; паперові (символічні) гроші; готівкові кошти; безготівкові кошти; бартер (натуральний продуктообмін); функції грошей; торгівля, курс національної валюти, ліквідність.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент. (перевірка присутніх, привітання, настрій на позитив)

Де грамотні люди, там біди не буде.

ІІ. Актуалізація знань ( запитання).

На попередньому уроці я запропонувала вам за бажанням приготувати висловлювання видатних людей про гроші. Хто приготував, прощу. Слово учням!

1 ."Гроші - один з найбільших винаходів людства - найбільш захоплюючий аспект економіки. Гроші зачаровують людей, через них вони мучаться, для них вони трудяться.. Люди майже все зроблять для грошей, і гроші майже все роблять для людей. Гроші - це чарівна, неповторювана змінююча маски загадка..." Кембмел Р., Макконелл К., Стенлі Л., Брю С.

2. «Навіть любов не звела з розуму стільки людей, скільки роздуми про сутність грошей». (Уильям Ю. Гладстон /1809-1898/, премьер – министр Великобритании).

3. «Грошей не вистачає усім, але багатим їх не вистачає набагато більше» (Михайло Мамчич). Як відомо, грошей багато не буває. Саме про це і говорить вислів. Тобто, скільки грошей не було б, завжди хочеться, щоб їх було трошки більше.

IІI. Мотивація навчальної та пізновальної діяльності.

Пропоную вам уважно слухати, приймати активну роль в обговоренні нового матеріалу задля того, щоб бути грамотними, освіченими людьми.

VI.  Вивчення нового матеріалу.

Вони існували не завжди, а необхідність їх появи продиктована життєвою необхідністю, розвитком суспільних міждержавних торгівельних відносин, зручністю оформлення угод.

Гроші в первинному вигляді мали різноманітний вигляд від пір’я та ракушок до пряностей і хутра, що цінувалися різними народами у різний час. Але не все те було зручно, давайте переглянемо історію, чому і як з’явились сучасні гроші та  проаналізуємо які ж властивості їм притаманні.

Пропоную переглянути історію виникнення грошей.  https://www.youtube.com/watch?v=FbIrEEvtRB8&t=23s

Зараз пропоную провести 1 економічну гру. Виконання – 2 хв. Трохи згадаємо географію. 

1. Могли крижані кубики стати грошовою одиницею в Антарктиді?

Відповідь: Ні, так як вони недовговічні. А в умовах вічної мерзлоти не є досить рідкісними.

2. Міг стати грошима товар, дуже рідкісний в одній місцевості?

Відповідь: Ні, так як він не зміг би забезпечити всі угоди

3. Чому в даних країнах саме ці товари стали виступати в якості грошей: на островах Полінезії – раковини каурі, в Росії – хутра, на Алясці – золотий пісок у кочових народів худоба?

Відповідь: Ці товари високо цінувалися, їх кількості було достатньо, щоб забезпечити повноцінний товарообмін.

Як бачимо, грошима слугувало багато речей, різних за формою та вмістом, але все ж таки люди користуються сучасними грошима. Чому? Адже грошима можна назвати все, що виконує роль грошей. Найбільш актуальними в сучасних умовах є такі властивості грошей: портативність; легкоподільність; довговічність; однорідність; ідентифікованість; загальновизнаність; стабільність, доступність.

Слайд 4 Давайте дамо визначення, що таке гроші: Гроші — особливий товар, що є  загальною еквівалентною формою вартості товарів і послуг. Вартість товарів і послуг втілюється в понятті ціна. Ще гроші називають мовою економіки!

Слайд 5 Сутність грошей  проявляється в  функціях, що вони виконують:

  •                   Міра вартості — це функція, в якій гроші забезпечують вираження і вимірювання вартості товарів, надаючи їй форму ціни. Для забезпечення виконання грошима функції міри вартості держава у законодавчому порядку впроваджує масштаб цін, та встановлює певну грошову одиницю розрахунків  національну валюту.
  •                   Засіб обігу — функція, в якій гроші є посередником в обміні товарів і забезпечують їх обіг. Вартість грошей, як засобу обігу визначається їх купівельною спроможністю.
  •                   Засіб нагромадження — це функція, що пов'язана із здатністю грошей бути засобом збереження вартості, представником абстрактної форми багатства. Сутність цієї функції полягає в тому, що гроші виходять зі сфери обігу і перетворюються на скарб.
  •                   Засіб платежу — це функція, в якій гроші обслуговують погашення різноманітних боргових зобов'язань між суб'єктами економічних відносин.
  •                   Світові гроші — це функція, в якій гроші обслуговують рух вартості в міжнародному економічному обороті і забезпечують реалізацію взаємовідносин між країнами.

Давайте докладніше, на прикладах розберемо функції грошей. Пропоную провести 2  ек. гру. Виконання – 12 хв.  Які функції виконують гроші в наведених ситуаціях?

1. Родина Федорових отримала відсотки зі свого депо­зитного рахунку в банку у розмірі 2400 грн. (Засіб платежу)

2. На сімейній раді члени родини вирішували купити кухонний комбайн за 1900 грн, новий телевізор за 1950 грн чи набір садових меблів за 1800 грн. (Міра вартості)

3. Родина прийняла рішення і наступного дня  купує набір садових меблів. (Засіб обігу)

4. Бабуся  незадоволена прийнятим рішенням і вирішила залишок від отриманих у банку гро­шей залишити у себе і відкладати з власної пенсії на по­купку кухонного комбайну. (Засіб накопичення)

5. Батько ж запропонував обміняти залишок грошей з отриманих відсотків на євро. (Світові гроші)

6. Мати, яка працює вчителькою, отримала заробітну плату 1840 гри. (Засіб платежу)

7. Вона сплатила всі комунальні платежі за минулий місяць у розмірі 680 грн. (Засіб платежу)

8. Скоро новорічні свята і вона зайшла після роботи до торг.центру подивитися, які подарунки можна придбати кожному члену родини та запланувати певні витрати. (Міра вартості)

9. У суботу родина завжди їде до супермаркету та закуповує продукти на тиждень. (Засіб обігу)

10. Діти, Сашко та Марійка, отримують свої кишень­кові гроші. (Засіб платежу)

11. Діти завжди ретельно обмірковують свої витрати. (Міра вартості)

12. Ніхто не здогадувався, який подарунок готує батько родини, поклавши свою премію у розмірі 1500 доларів на банківський рахунок «Новорічний». (Світові гроші, засіб накопичення)

Слайд 6 За видами розрізняють дві групи носіїв грошових властивостей: повноцінні (товарні та металеві) і неповноцінні (паперові та кредитні):

  •                   Повноцінні — це гроші, номінальна вартість яких відповідає вартості благородного металу, що міститься в них. До повноцінних відносять товарні та металеві гроші.

Товарні гроші — це різновид грошей, які є товаром (наприклад худоба, зерно, мушлі, хутра). Тобто предмети, які можна безпосередньо використовувати, проте одночасно, вони виступають і як еквівалент вартості інших товарів. Купівельна спроможність товарних грошей ґрунтується на вартості, властивій конкретному товару, який виступає в ролі грошей.

Металеві гроші спочатку з'явилися як шматки металу різної форми та ваги, з часом вони трансформувались у форму монет. Монета грошовий знак, виготовлений з металу (золота, срібла, міді або сплавів) встановлених законом ваги і форми, що використовується як засіб грошового обігу та платежу.

  •                   Неповноцінні гроші — це гроші, які не мають власної субстанціональної вартості. До них відносяться паперові та кредитні гроші, білонна монета.

Паперові гроші — це гроші, що не мають самостійної вартості, або ця вартість не співрозмірна з номіналом. Вони випускаються державою для покриття своїх (бюджетних) витрат і наділяються нею примусовим курсом, визнаються законним платіжним засобом на всій території.

Кредитні гроші — це права вимоги до фізичних або юридичних осіб, спеціальним чином оформлений борг, зазвичай у формі переданого цінного паперу, які можна використовувати для покупки товарів (послуг) або оплати власних боргів. Оплата по таким зобов'язанням зазвичай проводиться у визначений термін, хоча є варіанти, коли оплата проводиться в будь-який час на першу вимогу. Кредитні гроші несуть в собі ризик невиконання вимоги.

Наведіть приклади повноцінних грошей ( 200 грн., корова, кредит 1000 грн., срібна монета)!

Крім того, зазначимо ще один аспект, що гроші поділяються: готівкові гроші - це паперові гроші банкноти і монети (форма розрахунків застосовується за обслуговування населення - виплата заробітної плати, матеріального заохочення, дивідендів, пенсій, грошової допомоги. Отримуючи грошові доходи, населення витрачає їх на купівлю товарів, харчування, оплачує послуги і здійснює інші платежі) та безготівкові грошові - розрахунки, які здійснюються за допомогою записів на рахунках у банках, коли гроші списуються з рахунка платника і переказуються на рахунок отримувача коштів.). Вони називаються банківськими грошима.

Наведіть приклади неповноц.грошей ( 200 грн., корова, кредит в  1000 грн., срібна монета)!

Курс національної валюти.

Гривня — національна валюта України. Відповідно до Указу Президента України Леоніда Кучми та статей 99 і 102 Конституції України протягом 2 - 16 вересня 1996 року в Україні була проведена грошова реформа. В обіг введено національну валюту України гривню та її соту частку - копійку. 
В обігу знаходяться: •    банкноти номінальною вартістю 1, 2, 5, 10, 20, 50, 100, 200 і 500 гривень.

  • розмінні монети номінальною вартістю 1, 2, 5, 10, 25 і 50 копійок
  • обігові монети номінальною вартістю 1 гривня ,а також 5 гривень.

 

Слайд 7 Стабільна національна валюта держави – це ознаки її економічної і політичної стабільності, авторитету у світі і благополуччя її громадян. Основний показник нестабільності валюти -

Кожна валюта має свій курс, тобто співвідношення, за яким вона обмінюється на іншу. Валютний курс забезпечує зв’язок національної валюти з іншими валютами й дає змогу здійснювати порівняння економічних показників однієї країни з такими самими показниками в інших. Отже, валютний курс – це ціна грошової одиниці однієї країни, виражена в грошовій одиниці іншої країни. Варто мати на увазі, що на практиці для різних цілей існують різні курси валют. Це можуть бути курси, за якими банки торгують валютою між собою (міжбанківський курс), офіційний курс центрального банку, а також курси, за якими продають і купують валюту пункти обміну валют чи банки.

Залежно від режиму обміну валюти можуть мати або плаваючий або фіксований курс. В умовах фіксованого режиму (fixed rate) валютний курс фіксується до однієї валюти або «кошика» валют. Плаваючі курси (floating rate) змінюються залежно від попиту та пропозиції на валютному ринку.

Зараз пропоную виконати практичну вправу. Виконання – 2 хв. Застосуємо ваші математичні знання.

Слайд 8 Задача.

Перегляньте, будь ласка, курс долара на сьогодні та розрахуйте скільки складе ваша стипендія в іноземній валюті за вказаним курсом долара, якщо зараз в національній валюті – гривні вона дорівнює 986 грн.

Відповідь:   986 грн./26,00= 38 USD

 

Для розв’язку цієї задачі ми можемо скористатися такими сервісами:

  1.              Національний банк України
  2.              ПриватБанк
  3.              Конвертер валют

Валютний курс необхідний для:
- обміну валютами при торгівлі товарами, послугами, при русі капіталів та кредитів;
- порівняння цін світових та національних ринків виражених у національних або іноземних валютах;
- періодичної переоцінки рахунків в іноземній валюті фірм та банків.

Доповідь учня про курс національної валюти! (5хв.)

 

IV. Питання для самоконтролю.

  1. Назвіть специфічний товар, що має здатність обміню­ватися на будь-який інший товар. (Гроші)
  2. Яку функцію виконують гроші, коли ви відкриваєте депозитний рахунок у банку? (Засіб накопичення)
  3. Які гроші називають повноцінними? (Номінальна вартість яких відповідає вартості благородного металу, що міститься в них або товарні гроші) 
  4. Яка основна характеристика валюти? (її конвертованість)
  5. Назвіть ті чинники які, на вашу думку, негативно вплинули на курс вітчизняної валюти під час кризи.

 

V. Етап узагальнення 

Слайд 9 Питання до учнів: Учні, чи можете ви сказати, що таке гроші та навіщо вони нам потрібні? Молодці, дякую за відповіді. Гроші – це особливий товар, який є загальновизнаним відповідником вартості різноманітних товарів і послуг. У грошових одиницях люди визначають ціни на товари і послуги. Це допомагає зрозуміти, наскільки той чи інший товар є дорогим і чи можемо ми його собі дозволити – купити. Також ми використовуємо гроші, щоб обміняти різні товари: щось продати, а щось купити. Якщо ми виконуємо на замовлення якусь роботу, за витрачений час і зусилля, досягнення необхідного результату ми отримуємо грошову винагороду – заробітну плату. І нарешті – ми накопичуємо гроші, щоб в подальшому використати їх для розвитку власного бізнесу, купівлі квартири або машини, здобуття освіти, на відпустку, оздоровлення, покриття неочікуваних витрат або для забезпечення гідного рівня життя на старості. Більшість країн світу мають власні гроші. Гроші різних країн – це їхня “національна валюта”. Так, національна валюта України називається “гривня”. При виборі назви національної валюти враховують особливості історичного та культурного розвитку країни.

 

Слайд 10 Питання до учнів: Як називаються гроші інших країн? Пригадайте найвідоміші варіанти. Дякую за відповіді. Коли подорожуватиме за кордоном, обов’язково звертайте увагу, як називається місцева валюта.

“Долар” – назва валюти у понад 20 країнах світу. Найвідоміші: долар США, австралійський долар, канадський долар, новозеландський долар, ямайський долар. Також долари є і у низці азіатських країн, наприклад: Гонконзі, Сінгапурі, Тайвані та інших. У понад 10 країнах світу у назві національної валюти є слово “фунт”, зокрема: Великобританія, Єгипет, Ліван, Сирія, Судан та інші. “Песо” – ще одна популярна назва валюти, що використовується у країнах – колишніх колоніях Іспанії. До таких країн належать: Аргентина, Домініканська Республіка, Колумбія, Куба, Мексика, Уругвай, Філіппіни та Чилі. Водночас поточна валюта Іспанії – євро.

Слайд 11 Типи валют

Слайд 12 Питання до учнів: Чи мали ви хоча б раз у своєму гаманці банкноту, яка втратила свій вигляд чи була надірваною? Наприклад, забули у джинсах, а потім мама випрала штани. Бувало таке з вами? Чи знаєте ви, що необхідно робити з пошкодженими банкнотами?

Зношені банкноти – це банкноти, які мають потертості, часткову втрату фарби на зображеннях, втрату папером жорсткості, забруднення, плями та написи, відбитки штампів, надриви або надрізи, отвори та проколи, відірвані та склеєні краї або кути. Якщо ви маєте зношену банкноту, її можна віднести до банку та обміняти на іншу за умови, що банкнота не має ознак підробки. За законом банк повинен обміняти зношену банкноту безкоштовно.

 Слайд 13 Питання до учнів: Учні, як ви думаєте, що роблять з банкнотами й монетами, які вийшли з обігу чи мають значні пошкодження? Щоб утилізувати монети, спочатку знищують зображення. Це роблять на спеціальному верстаті. Потім метал відправляється на переплавку, або може бути проданий під час аукціонів. Монети, що потрапили на знищення, утилізуються на Банкнотно-монетному дворі НБУ. Що стосується банкнот, то непридатні до обігу, зношені та вилучені з обігу банкноти знищуються у повністю автоматичному режимі. Їх ріжуть на дрібні шматки, збирають у мішки та пресують у брикети.

 

Слайд 14 Питання до учнів: Чи знаєте ви, як розпізнати підроблену банкноту? Існує 5 головних ознак для виявлення підробок: розмір банкноти більший або менший за справжню банкноту; основний колір паперу банкноти не відповідає її номіналу; на дотик банкнотний папір міцніший за звичайний, справжня банкнота – рельєфна, а підроблена – гладенька; під різним кутом нахилу банкноти оптично-змінні елементи не змінюють свій колір, не проявляється приховане зображення номіналу; відсутні водяні знаки, приховані зображення номіналу, захисна стрічка.

Питання до учнів: Учні, що потрібно робити, якщо вам у руки потрапила підроблена банкнота? Якщо хтось пропонує вам сумнівну банкноту (наприклад, у вигляді решти при купівлі якихось товарів), ввічливо відмовтеся та попросіть замінити такі гроші іншою банкнотою. Якщо ви виявили сумнівну банкноту вже вдома, краще віднести її до банку. Банки надсилають сумнівні банкноти для вивчення до Національного банку України, який час від часу оновлює гроші і додає нові елементи захисту. Виготовлення та збут підроблених банкнот карається по всьому світу. Так, в Україні це загрожує позбавленням волі до 12 років. Тож будьте пильними й обережними!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Роздатковий матеріал

 

docx
Додав(-ла)
Вігурська Юлія
Додано
8 грудня 2021
Переглядів
1165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку