Інтегрований урок хімії та біології
Інтегрований урок з теми "Вуглеводи" в 11 класі дає змогу глибоко й усвідомлено узагальнити і систематизувати знання, здобуті з цієї теми впродовж вивчення хімії та біології, поєднати в єдине ціле навчальний матеріал, розділений предметно та хронологічно. За чинною програмою з біології загальне поняття про вуглеводи учні отримують у 8 класі під час вивчення складу клітини, далі це поняття розвивається в темах "Травлення" та "Обмін речовин і енергії". Проте в учнів виникають неабиякі труднощі у засвоєнні, тому що вони не мають базових знань з хімії. Докладніше вуглеводи розглядають у курсі біології 10 класу і лише в 11 класі їх вивчають у курсі хімії. За таких умов порушується логіка вивчення сполук від хімічного складу, будови аж до біологічних функцій.
На інтегрованому уроці учні мають змогу поєднати знання про будову, властивості та роль вуглеводів у процесах життєдіяльності організмів.
Тема уроку: - Вуглеводи.
Мета уроку: - Узагальнити знання про будову, властивості,
метаболізм та біологічне значення вуглеводів;
сформувати вміння застосовувати на практиці
знання, здобуті на уроках хімії та біології.
Обладнання, - Таблиці "Будова рослинної клітини", "Будова
матеріали та тваринної клітини", "Будова і хімічний склад
реактиви: вуглеводів";
Хід уроку
2.1. Перед учнями ставиться завдання з хімії: заповнити схему класифікації вуглеводів. Учні заповнюють попередньо складений учителем хімії макет схеми. Завдання націлене на відтворення раніше засвоєних знань. Після заповнення схеми її аналізують і вносять корективи (схема1).
Схема 1.
Класифікація вуглеводів
Вуглеводи
Моносахариди Полісахариди Дисахариди
2.2. Далі узагальнюються знання про локалізацію вуглеводів в окремих клітини. З цією метою учні отримують завдання:
Кілька учнів біля дошки поступово відтворюють будову рослинної клітини.
Далі учні відповідають на запитання:
Учні, працюючи з моделлю рослинної клітини, паралельно заповнюють таблицю 1.
З метою активізації пізнавальної діяльності учнів учитель біології пропонує, користуючись таблицею 1, знайти відповідь на запитання:
1. У клітинах яких організмів міститься більше вуглеводів – рослинних чи тваринних? Яких саме вуглеводів більше?
2.3. Учителі хімії та біології звертають увагу учнів на розкриття суті біохімічних процесів, що відбуваються з вуглеводів в організмі людини, базуючись на знаннях з тем: "Травлення і живлення" та "Обмін речовин і енергії" курсу 8 класу.
Учитель біології пропонує учням розглянути малюнок "Будова травної системи людини" (у підручнику) і відповісти на такі запитання.
Учні наводять цікаві дані щодо оптимальної потреби людини у вуглеводах і зазначають, що вуглеводна частина харчового добового раціону людини становить 365 – 400г і складається переважно з крохмалю, але включає й інші вуглеводи: целюлозу, сахарозу, лактозу, фруктозу, глюкозу тощо. Міжнародна статистика свідчить, що вживання цукру (сахарози) та кондитерських виробів постійно зростає, що стає небезпечним для здоров'я людини. Тому лікарі рекомендують, щоб вміст моно –та дисахаридів у добовому харчовому раціоні не перевищував
50 – 100г (50г для тих, хто займається легкою фізичною працею,
100г – для тих, хто зайнятий важкою фізичною працею). Причому бажано, щоб вуглеводи рівномірно були розподілені по годинах прийому їжі.
Локалізація вуглеводів у органелах клітини та їх біологічне значення
Назва |
Хімічна формула |
Хімічна будова |
Локалізація в органелах клітини |
Біологічне значення |
Моносахариди |
||||
Глюкоза (виноградний цукор) |
C2H12O6 |
|
Вакуолі (у розчиненому стані) |
Запасна поживна речовина |
Фруктоза |
C2H12O6 |
|
Вакуолі (у розчиненому стані) |
Те саме |
Дезоксирибоза Рибоза |
C5H10O4 C5H10O5 |
|
Ядро (в нуклеотидах ДНК – дезоксирибоза, у і-РНК – рибоза)
Хлоропласти Мітохондрії (у нуклеотидах АТФ – рибоза)
Рибосоми (у нуклеотидах р-РНК – рибоза)
Цитоплазма (у нуклеотидах і-РНК та т-РНК – рибоза) |
ДНК – у перенесенні спадкової інформації організмів; РНК – у синтезі білків Акумулятор енергії та її джерело для різних видів клітинної діяльності (рух, дихання, ріст тощо) Відповідає за біосинтез ділка. Функції окремих р-РНК ще з'ясовуються. І-РНК – в перенесені інформації у структурі білка від ДНК до місця синтезу білка в рибосомах; Т-РНК – в перенесенні амінокислот в рибосоми (місце синтезу білка) |
Дисахариди |
||||
Сахароза (буряковий цукор, тростинний цукор) |
C12H22O11 |
Складається із залишків молекул глюкози і фруктози |
Вакуолі та включення (цукровий буряк – коренеплоди, цукрова тростина – стебло, береза, клен-сік; цукрове сорго, кукурудза тощо) |
Поживна речовина |
Мальтоза (солодовий цукор) |
C12H22O11 |
Складається із залишків двох молекул |
Вакуолі та включення (дернові культури – зернівка рису) |
Те саме |
Лактоза (молочний цукор) |
C12H22O11 |
Складається із залишків D-галактози і D-глюкози |
Клітини грудних залоз ссавців (молоко ссавців) |
Те саме |
Полісахариди |
||||
Крохмаль |
(C6H10O5)n |
Макромолекули складаються з амілози і амілопектину |
Включення: картопля – бульби – від 12 до 20%, пшениця – від 57 до 75%, рис-зернівка від 62 до 80% |
Запасна речовина у вигляді крохмальних зерен (основний вуглевод продуктів харчування людини) |
Целюлоза (клітковина) |
(C6H10O5)n |
Складається із залишків молекул глюкози |
Оболонка рослинних клітин (деревина – 90%, вата – 90%) |
Будівельна функція (з клітковини побудована деревина і стінки рослинних клітин) |
Глікоген (тваринний крохмаль) |
(C6H10O5)n |
Складається із залишків молекул глюкози |
Включення тваринних клітин і людини (печінка, м'язи) |
Запасна речовина |
Учитель хімії наголошує, що крохмаль – основний вуглевод нашої їжі, пропонує учням пригадати характерну хімічну властивість крохмалю – його реакцію з йодом (йодокрохмальна реакція) і на простому досліді довести наявність крохмалю у продуктах харчування.
Лабораторний дослід.
Наявність крохмалю у продуктах харчування.
Хід роботи
Нанесіть краплину спиртового розчину йоду на білий хліб, сиру і варену картоплю, подрібнений і варений рис, крохмаль.
Що спостерігаєте? Поясніть спостереження.
Під час обговорення результатів експерименту вчитель хімії пропонує учням пояснити, що відбувається з крохмалем під час приготування їжі (варіння та смаження картоплі, випікання хліба тощо) і відповісти на такі запитання:
Учитель біології пояснює пряму залежність між вживанням цукру та виникненням карієсу зубів, надмірним вживанням цукру і фактором ризику при генетичній схильності до цукрового діабету. Поступово розкриваючи значення вуглеводів для організму людини, підводить учнів до розкриття біохімічних процесів, що відбуваються в організмі людини.
Користуючись таблицею "Будова травної системи людини", учні повторюють, які процеси відбуваються з вуглеводами у травні системі людини під час проходження їжі по травному тракту.
Окремі учні характеризують процеси травлення (ротова порожнина → шлунок → кишечник), що відбуваються у травній системі людини.
Ротова порожнина. Під час пережовування їжі під дією ферментів, що є в слині, відбувається послідовний гідроліз вуглеводів (полісахаридів) до кінцевого продукту розщеплення – глюкози.
Крохмаль під час дією ферменту амілази спочатку частково гідролізується до дисахариду мальтази (солодовий цукор). Потім мальтоза під дією ферменту мальтази гідролізується до моносахариду глюкози. Хоча ферменти слини високоактивні, але протягом короткочасного перебування їжі в ротовій порожнині людини відбувається далеко не повний гідроліз крохмалю до глюкози.
Учитель хімії пропонує учням написати схему утворення глюкози в ротовій порожнині. Схематично цей процес можна зобразити так:
амілаза мальтаза
(C6H10O5)n + nH2O nH22O11 nC6H12O6
крохмаль мальтоза глюкоза
Демонстраційний дослід
Дія ферментів слини на крохмаль (методику проведення досліду взято з посібника Н. Ю. Матяш. Біологія людини: Зошит для лаб., практ. та контр. робіт: 8кл. Харків: Торг син, 2000).
Дослід виконують троє учнів у такій послідовності.
Таблиця 2.
Номер пробірки |
Вміст пробірки |
Температура середовища, 0С |
Результат йодокрохмальної реакції |
1 |
Крохмальний клейстер + слина |
36,6 |
Реакція не відбувається |
2 |
Крохмальний клейстер + вода |
36,6 |
Поява синього забарвлення, що свідчить про наявність крохмалю у пробірці 2 |
3 |
Крохмальний клейстер + слина |
Холод |
Поява синього забарвлення, що свідчить про наявність крохмалю у пробірці 3 |
Висновок
Лише у пробірці і відбувся гідроліз крохмалю, про що свідчить результат досліду. Причина полягає у недотриманні необхідних умов гідролізу: температури і наявності слини, до складу якої входять відповідні ферменти.
Подальший процес розщеплення крохмалю продовжується у шлунку й кишечнику.
Шлунок. Учень показує на малюнку його розміщення і пояснює перебіг процесів, що відбуваються з вуглеводами у шлунку. У шлунку шлунковий сік пригнічує дію ферментів слини на харчовий згусток. Проте процес розщеплення вуглеводів у шлунку триває. Експериментально було встановлено, що секреція шлункового соку залежить від характеру харчування. Кількість та кислотність шлункового соку значно зменшуються під час тривалого вживання їжі, багатої на вуглеводи ( хліб, картопля, овочі). Цікаво, що їжа з високим вмістом вуглеводів виводиться зі шлунка значно швидше, ніж багата на білки та жири.
Кишечник. Остаточний процес гідролізу вуглеводів відбувається у кишечнику (дванадцятипалій кишці) під дією ферментів підшлункової залози. Коли вміст шлунка потрапляє до кишечнику, на вуглеводну частину їжі починає діяти підшлунковий сік, багатий на травні ферменти, серед яких є амілаза, що завершує розщеплення крохмалю до дисахариду – мальтози, рибонуклеази та дезоксирибонуклеази, які синтезують відповідні їм нуклеїнові кислоти. Цікаво, що при систематичному вживанні їжі, багатої на вуглеводи, активність амілази значно зростає. Крім підшлункового соку в кишечному травленні велику роль відіграють власні залози кишечнику (ліберкюнові), до складу соку яких входять слабкоактивна амілаза та інші ферменти, на відміну від амілази дуже активні: інвертаза, що розщеплює сахарозу, мальтаза (розщеплює солодовий цукор) та лактаза (розщеплює молочний цукор). Усі ці ферменти закінчують розщеплення дисахаридів до моносахаридів, всмоктування яких відбувається у вигляді молекул, глюкози, фруктози, галактози.
Особлива увага звертається на роль печінки в обміні вуглеводів.
Печінка. У печінці з різних моносахаридів утворюється глюкоза, необхідна кількість якої включається до кровоточу, а надлишок перетворюється на глікоген, вміст якого в печінці сягає 5%. За малюнком "Будова травної системи людини" поетапно розглядається хімізм обміну вуглеводів в організмі людини. Варто при цьому нагадати учням, що при вживанні продуктів харчування рослинного походження в організм людини потрапляє значна кількість целюлози. Проте, на відміну від жуйних тварин з особливою будовою шлунка у людини можливе лише часткове розщеплення целюлози (20 -40%), і відбувається воно не ферментативно, а під дією мукроорганізмів товстого кишечнику. Слід зазначити, що у товстому кишечнику під дією тих самих бактерій моносахариди можуть перетворюватись на жирні кислоти (наприклад, масляну), які здатні частково всмоктуватись стінками товстого кишечнику.
До уроку учні готують цікавий інформаційний матеріал у "Куточку здоров'я", в якому представлено сучасні медичні препарати, що застосовуються для запобігання та лікування різних хвороб, пов'язаних з порушенням процесів обміну вуглеводів у організмі людини (цукровий діабет, ожиріння, атеросклероз тощо), показано наслідки цих хвороб. Матеріали куточка характеризуються у процесі і виголошення учнями коротких повідомлень на тему: "Вуглеводи та здоров'я", в яких зазначається, що засвоєння організмом вуглеводів є корисним, вони є основними постачальниками енергії. З ними організм людини отримує 50 – 60% необхідних калорій. Хоча вуглеводи і модна замінити на жири та білки, але повне вилучення їх з раціону харчування є шкідливим. Воно може спричинити появу у крові "кетонових тіл", які порушують діяльність центральної нервової системи, м'язів, послаблюють розумову та фізичну діяльність, скорочують життя. Такі явища спостерігаються рідко, але їх вдалося вивчити на спортсменах, які інтенсивно тренуються, та на дівчатах, які за будь-яку ціну намагаються зберігати фігуру, виключаючи вуглеводи з раціону харчування.
Проте надмірне вживання вуглеводів може сприяти появі та розвитку хвороб, наприклад таких, як цукровий діабет, атеросклероз, ожиріння. Негативну роль у цьому процесі відіграє надмірне вживання сахарози та картопляного крохмалю. Для запобігання цим хворобам необхідно обмежити вживання цукру, кондитерських виробів, страв з картоплі та інших продуктів, які містять значну кількість вуглеводів.
Цукор крові – важливий енергетичний матеріал, необхідний кожній клітині організму. Надлишок цукру перетворюється на тваринний полісахарид – глікоген, який зберігається у м'язах, а найбільше – у печінці. У разі нестачі вуглеводів у їжі процес стає зворотним, запасний матеріал – глікоген – перетворюється на глюкозу і таким чином поповнює резерви організму.
Для більшої переконливості щодо енергетичного значення вуглеводів у організмі людини вчитель біології пропонує учням відповісти на запитання:
З метою підкріплення узагальнень учнів про значення вуглеводів для організму людини вчитель хімії пропонує скласти рівняння таких перетворень:
СО2 → Глюкоза → Крохмаль → Глюкоза → Молочна кислота
↓
Вуглекислий газ
Де в живих організмах відбувається ці процеси?
Учитель біології наголошує на тому, що продуцентами вуглеводів є переважно рослини. Ця теза підкріплюється розв'язуванням за вибором розрахункових задач такого змісту.
На завершення уроку з'ясовують такі питання:
Інтегрований урок дає змогу розкрити єдність біологічних та хімічних процесів, глибше зрозуміти їх суть. На таких уроках активну роль виконують учнів, узагальнюючи та систематизовуючи засвоєння навчальний матеріал на між предметній основі.