Урок природознавства
Тема. «Сонячна система»
Мета. Сформувати уявлення учнів про Всесвіт, Сонячну систему і Сонце як її центр; формувати науковий світогляд; розвивати пізнавальний інтерес, уміння спостерігати, робити висновки.
Обладнання. Мультимедійна дошка, комп'ютерна презентація МS Power Point, сонячної системи.
Урок природознавства
Тема. «Сонячна система»
Мета. Сформувати уявлення учнів про Всесвіт, Сонячну систему і Сонце як її центр; формувати науковий світогляд; розвивати пізнавальний інтерес, уміння спостерігати, робити висновки.
Обладнання. Мультимедійна дошка, комп'ютерна презентація МS Power Point, сонячної системи.
Хід уроку
1.Організація класу.
Дзвоник вже сигнал нам дав:
Працювати час настав.
Тож і ви часу не гайте,
Працювати починайте.
Вчитель. 3 найдавніших часів у людини, яка дивилася на небо, виникало багато запитань. Що таке небозвід? Чи є в нього краї? На чому він тримається? Що таке зірки? Чому Місяць світить слабіше, ніж Сонце?
Проводячи спостереження за світилами, люди багато чого про них довідалися. Навіть виникла наука про небесні тіла - астрономія. (Слово астрономія походить від двох грецьких слів: астрон - зоря і НОМОС - закон.) Людей, що вивчають зорі, називають астрономами. У давньому світі астрономів звали звіздарями. Відомо, що навіть печерні люди спостерігали зоряне небо – на стінах печер знайдені відповідні малюнки.
Як же досліджується зоряне небо тепер? По-перше, в обсерваторіях за допомогою спеціальних оптичних приладів – телескопів, які збільшують у багато разів небесні тіла 1. Але головне у сучасних дослідженнях космосу - це польоти космонавтів навколо Землі та на Місяць, вивчення Марса, Венери, Місяця за допомогою автоматичних приладів.
Сьогодні ви отримаєте початкові знання про небесні тіла Сонячної системи, а в старших класах на уроках aстрономiї дізнаєтесь про них детальніше.
3. Вивчення нового матеріалу.
Я запрошую вас, любі діти, полинути у віртуальну космічну подорож.
(презентація слайдів)
(слайд №1) Де в небесах таких прозорих
пливуть космічні кораблі,
(слайд №2) А зорі сяють так казково,
і все навколо загадкове,
що думаєш: “Я уві сні”.
(слайд №3) Погляньте на вечірнє небо.
Скільки на ньому яскравих зірок!
(слайд №4, 5) Зірка – це величезна розжарена куля,
яка складається з газу і світить власним світлом.
(слайд №6) Зірки відрізняються одна від одної своїми розмірами. Є зірки-гіганти, а є карлики. Від температури зоряного газу залежить колір зірки.
(слайд №7) Сукупність зірок, яке ми бачимо на небі і яке тягнеться світлою смугою з півдня на північ, назвали в давнину Молочним шляхом, а на Україні – Чумацьким. По ньому орієнтувалися чумаки, які їздили в Крим по сіль.
(слайд №8) А вранці сходить сонце на небосхилі, яке посилає нам лагідні промінчики.
(слайд №9) Сонце – це велетенська зірка. Вона має температуру жовтої зірки.
(слайд №10, 11) Сонячна систем - це Сонце і сукупність космічних тіл, що рухаються навколо нього.
(слайд №12) Екіпажу космічного корабля зайняти свої місця!
(слайд №13) - Поїхали!
З такими словами відправився у першу космічну подорож перший у світі космонавт Юрій Гагарін.
(слайд №17) Меркурій по першій доріжці іде.
(слайд №18) Планета, найближча до Сонця, одержала свою назву на честь римського бога торгівлі. Це найшвидша планета, яка робить один оберт навколо Сонця всього за 88 днів. Удень на Меркурії спекотно, а вночі – мороз. Поверхня його кам’яниста і пустельна.
(слайд №19) По другій - красуню Венеру веде.
слайд №20) Друга за відстанню планета, що носить ім’я богині краси, схожа на яскраву зірку, тому її ще називають “ранковою зорею”.
(слайд №21) Світло Венери настільки яскраве, що якщо на небі немає ні Сонця, ні Місяця , воно змушує предмети відкидати тіні.
(слайд №22) А рідна Земля ось по третій біжить.
(слайд №23) Земля - третя від Сонця планета, її часто називають блакитною або зеленою планетою, планетою-садом.
(слайд №24, 25,26) Має один супутник - Місяць.
(слайд №27) А Марс по четвертій за ними спішить.
(слайд №28) Четверта від Сонця планета червоного кольору, яка названа на честь бога війни, бо її колір нагадує колір крові.
(слайд №29) Цей колір пояснюється тим, що грунт планети має велику кількість заліза, яке окисляється і дає червоний колір.
(слайд №30) Марс менший за Землю, але в нього не один, а два супутники - Фобос і Деймос (так звали синів бога війни). Уночі температура на Марсі знижується до -85 С.
(слайд №31) Юпітер за Марсом на п’ятій орбіті.
(слайд №32) Юпітер - найбільша у Сонячній системі. Її назвали на честь найголовнішого бога Юпітера.
(слайд №33) Складається вона з різних газів, має 16 супутників. В атмосфері Юпітера постійно бушують буревії.
(слайд №34) Сатурн аж на шостій, в кільце він одітий.
(слайд №35) Друга за розміром планета Сонячної системи. Її назва походить від імені римського Бога землеробства.
(слайд №36) Планета цікава тим, що має близько 20 супутників, які складаються зі шматків льоду і каміння.
(слайд №37,38) Супутники утворюють яскраві кільця.
(слайд №39) По сьомій орбіті Уран ось біжить.
(слайд №40) Уран складається з маленького кам' яного ядра і газів, що замерзли.
(слайд №41) Нептун за Ураном по восьмій летить.
(слайд №42) Планета Нептун носить ім' я римського бога морів. Вона мерехтить блакитним світлом, яке нагадує блиск води. Температура на поверхні Нептуна - - 200 С.
(слайд №43) Найдалі від сонця Плутон пробігає –
там довго зима, там усе замерзає.
(слайд №44) Плутон знаходиться так далеко від Сонця, що на його поверхні ще холодніше - до - 230 С. Це найменша планета. Вона названа на честь римського бога - володаря царства мертвих.
Фізкультхвилинка (фізичні вправи під музику)
(слайд №45) Діти, уявіть, що ми всі вийшли у відкритий космос. Сили тяжіння немає, наше тіло стало легким. (Різноманітні рухи дітей.)
(слайд №46) Астероїди – малі планети,які можна назвати літаючими островами.
Астероїд — невелике планетоподобное тіло Сонячної системи, що рухається по орбіті навколо Сонця. Астероїди, відомі також як малі планети (планетоїди) уступають за розмірами планетам. Термін астероїд був уведений Вільямом Гершелем, тому що перші виявлені астероїди виглядали на небі як крапки зірок, на відміну від планет, що при спостереженні виглядають дисками. У результаті «астероїд» можна визначити як об'єкт Сонячної системи, що складається з твердих матеріалів, які за розмірами більші метеорита. На даний час у Сонячній системі виявлені десятки тисяч астероїдів.
(слайд №47) Метеорити – літаючі брили чи каміння.
У складі метеоритів виявлено значно менше мінералів, ніж у земних гірських породах. Це свідчить про примітивний характер метеоритної речовини. Однак багато мінералів, що входять до складу метеоритів, не зустрічаються на Землі. Наприклад, більшість кам'яних метеоритів містить округлі зерна — хондри, хімічний склад яких майже такий, як у Сонця. Ця найдавніша речовина дає відомості про початковий етап формування планет Сонячної системи.
(слайд №48) Навколо Сонця обертаються також комети, які складаються з ядра і хвоста. Хвіст – це речовини, з яких складається комета, що під час польоту випаровуються.
Комети — це тіла Сонячної системи, що рухаються по витягнутих орбітах. При наближенні до Сонця комети утворять хвіст із газу та пилу, що іноді досягає в довжину мільйонів кілометрів. Назва "Комета" походить від давньогрецького слова "kometes" – довговолосий.
У комет з наближенням до Сонця утворюється «хвіст» — слабка світла смуга, що у результаті світлового тиску й дії сонячного вітру найчастіше спрямована у протилежну від Сонця сторону.
(слайд №48) Кометні хвости витягуються іноді на мільйони кілометрів.
(слайд №49) Слово «сузір'я» (від лати. constellatio) означає «колекція (або група) зірок». В давнину «сузір'ями» називали групи зірок, які допомагали запам'ятовувати візерунок зоряного неба і з його допомогою орієнтуватися на місцевості і в часі. У кожного народу були свої традиції розділення зоряного неба на сузір'я.
(слайд № 50) СУЗІР’Я ОРІОНА
(слайд №51) Галактика
5. Закріплення та осмислення знань. Рефлексія.
Може, хтось живе там? Понесе до Марса вас, мов стріла, ... (ракета).
Всім життя воно дає променисте ... (сонце).
А вивчати зорі шоб, треба мати ... (телескоп).
|
в морі судно наздогнали. Капітан повинен знати, звідки шторм йому чекати, де цунамі може бути, а пильнує це ... (супутник).
|
1. |
р |
а |
к |
е |
т |
а |
|
|||||
2. |
с |
о |
н |
ц |
е |
|||||||
3. |
т |
е |
л |
е |
с |
к |
о |
п |
||||
4. |
З |
е |
м |
л |
я |
|
||||||
5. |
к |
о |
м |
е |
т |
а |
|
|||||
6. |
с |
у |
п |
у |
т |
н |
и |
к |
||||
- Яке слово утворилося в результаті? Так, правильно, це космос. Пригадайте, що таке Космом.
( Це увесь простір, що існує за межами планети Земля.)
Перевір себе. Гра-вікторина у вигляді тестування.
1) Сонце – це…
а)планета;
б) зірка.
2) Сонце – це…
а) найбільша з усіх зірок;
б) найменша з усіх зірок;
в) зірка середньої величини.
3) Сонце ...
а) обертається навколо своєї осі;
б) не обертається.
4) Планети - це небесні тіла, які світяться
а) власним світлом;
б) світлом, відбитим від Сонця.
5) У сонячну систему входять - ...
а) 9 планет;
б) 11 планет;
в) 3 планети.
6) Найдальша планета ...
а) Меркурій;
б) Плутон;
в) Земля.
7) У кожної планети є ...
а) однакова кількість супутників;
б) різна кількість супутників.
8) Сонячна система у Космосі ...
а) єдина;
б) є багато зоряних систем.
9) Наша Земля знаходиться на ...
а) другому місці від Сонця;
б) третьому місці від Сонця.
Рефлексія.
Вчитель: Підійшов до кінця урок і скінчилася наша мандрівка.
- Чи задоволені ви сьогоднішнім уроком? Чи здійснилися ваші очікування?
- Чи дізналися ви чогось нового, чи поповнили свій багаж знань?
- Що найбільше зацікавило вас?
- Яке почуття у вас викликав цей урок?
- Що вам сподобалося найбільше?
- Які виникли запитання?