Цей урок дозволить систематизувати й поглибити знання про тропи (синекдоху, персоніфікацію, алегорію, гіперболу); удосконалювати вміння розпізнавати тропи в текстах художнього стилю та визначати їх роль на прикладі творів Лесі Українки.
Новоселівська філія
комунального закладу Очеретинський навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів – дошкільний навчальний заклад
(опорний навчальний заклад)
Ясинуватського району Донецької області
ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
(українська мова –
українська література – інформатика)
ТЕМА:
ТРОПИ
(синекдоха, персоніфікація, гіпербола, алегорія)
Автор розробки – Попова Тетяна Юріївна
Тема: Тропи (синекдоха, персоніфікація, гіпербола, алегорія).
Мета: систематизувати й поглибити знання про тропи (синекдоху, персоніфікацію, алегорію, гіперболу); удосконалювати вміння розпізнавати тропи в текстах художнього стилю та визначати їх роль на прикладі творів Лесі Українки; розвивати критичне мислення, культуру усного та писемного мовлення; виховувати вміння працювати в команді, нести відповідальність за результат, бачити красу й розуміти значення слова Лесі Українки.
Тип уроку: узагальнення й систематизація знань; інтегрований урок (українська мова — українська література — інформатика).
Жанр уроку: урок створення сайту.
Унаочнення: віртуальні ноутбуки, фішки для заохочення роботи в групах, лист-замовлення, картка для розподілу ролей в групі; картка самооцінювання, музика для релаксації.
Методи таприйоми: «Незакінчені речення», аналіз тексту, творча робота над створенням власних текстів, самооцінювання.
Форми роботи: фронтальна, групова.
Перебіг уроку
Слово вчителя про незвичайність уроку — роботу в комп'ютерних центрах.
Об'єднання в 3 комп'ютерні центри за кольорами віртуальних ноутбуків, що будуть
2.1. Я — роботодавець, який надіслав листа-замовлення.
Прочитайте лист-замовлення і дізнайтесь про тему, мету уроку. У кінці листа я висловила своє побажання.
2.2. Робота в ноутбуці на головній сторінці сайту. Зафіксуйте дату створення сайту. Виходячи із поставленої мети, запишіть одним реченням мету роботи вашого центру. Прочитайте.
2.3. Пояснення системи оцінювання під час роботи ( накопичення фішок для групи і самооцінка).
2. 4. Розподіл ролей у групах.
Узагальнення теоретичного матеріалу
Гра «Компетентність»: я роботодавець, ви - конкуренти.
Повторимо основні теоретичні положення. Хто з вас краще обізнан ий із питанням “тропи та їхні види”. Якщо вам важко, то зазирайте в додаткові матеріали-посібники, які лежать на столах.
1. Троп — це...
2. Троп, що пояснює ознаки одного явища за допомогою або предмета за допомогою іншого, чимось схожого на нього.... (порівняння)
3. Художнє означення — це... (епітет)
4. Троп, у якому ознаки одного явища переносяться на інше за подібністю між ними.... (метафора)
5. Предметний або словесний знак, що умовно виражає сутність певного явища... (символ)
6. Характерне перенесення назви з одного явища на інше, на основі їх суміжності у просторі та часі (метонімія).
7. Троп, що заснований на вживанні однини замість множини і навпаки (Синекдоха).
8. Відтворення людських характерів в образах тварин, предметів, явищ природи (алегорія)
9. Персоніфікація — це ... олюднення, тобто надання предметам, тваринам, явищам та поняттям властивостей людини.
10. Літота — це художнє переменшення, а гіпербола — це....
11. Тропи вживаються для того, щоб... забезпечити образність мови, посилити
емоційність, виразність, допомагають яскравіше змалювати персонажів та обставини.
4. Практична робота з текстом.
Бачу, що ви готові для створення 1 сторінки сайту.
1 сторінка сайту «Барви художнього слова»
Розгорнімо 1 сторінку. Створімо її: визначте, до якого виду тропів належать виділені в уривках із віршів Лесі Українки речення та словосполучення. Запишіть це на сторінці сайту. На роботу — 3 хвилини. Звітування буде проходити по черзі. Кожен із центрів має право на доповнення або виправлення. За правільні відповіді центр отримує фішку.
Перевірка заповнення 1 сторінки.
Перейдемо до наступної 2 сторінки «Лінгвістична скарбничка»
2 сторінка сайту «Лінгвістична скарбничка»
Ускладнимо завдання. Працюємо з текстом. Визначмо,у якому стилі найчастіше вживаються алегорія, синекдоха, персоніфікація, гіпербола. На сторінці сайту текст - уривок із твору Лесі Українки.Знайдіть у тексті вивчені тропи, роблячи акцент на цих чотирьох. І заповніть сторінку сайту. Звітуйте після цього . На роботу 5 хвилин.
Провокаційне запитання
Інші групи під час звітування повинні уважно слухати і зуміти поставити провокаційне запитання.
5. Творча робота над сторенням власного тексту.
Перейдемо до 3 сторінки сайту.
3 сторінка сайту – «Свій стиль»
Пропоную заповнити 3 сторінку сайту «Свій стиль». Я впевнена, що ви — творчі люди і спробуєте зараз скласти невеличкий текст художнього стилю про Лесю Українку, про їїї уюблену пору року, використовуючи тропи. Використання синекдохи, алегорії, персоніфікаії та гіперболи — обов'язкове. Можуть бути й інші тропи. Це може бути поезія (до 8 рядочків), невеличкий твір-опис (до 8 речень). Група працює на загальний результат У вас 8 хвилин.
Звітування груп.
Нарешті й остання 4 сторінка
«Зворотний зв'язок»
Домашнє завдання
Підрахування фішок у групах - найбільш конкурентоспроможним став центр
Картка самооцінювання
- Чи досягли ви тієї мети, яку ставили на початку уроку?
-Робота над якою сторінкою вам сподобалася найбільше?
- Створення якої сторінки виявилося важким і нецікавим?
- Чи доводилося вам створювати сайти?
- Для чого потрібен цей сайт?
Розповідь про свій сайт.