Відділ освіти Васильківської міської ради
Науково – методичний центр
Васильківська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 6
1 клас
З досвіду роботи
вчителя музичного мистецтва
Васильківської загальноосвітньої школи
І – ІІІ ступенів № 6 Київської області
Кузьменко Ірини Миколаївни
Музичне мистецтво. 1 клас
Музика – єдине мистецтво,яке проникає
в серце так глибоко,що може змалювати
переживання душі.
Андрій Стендаль
Тема: Казка двері відчиняє
Мета :
Музичний матеріал: П.Чайковський « Баба Яга»; Р.Верещагін « Бабусина казка» ; по співка « На лужку»; Я.Степовий « Сніжинки».
Наочні посібники: нотна хрестоматія.
Обладнання : фортепіано, комп'ютер,фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку
Учні заходять до класу під музичний супровід («У гостях у казки»).
I. Організаційний момент
- Доброго дня, вам любі малята,
Хлопчики милі мої і дівчата.
Щирою усмішкою всіх вас я вітаю,
Доброго настрою на весь день бажаю.
За руки один одного візьмемо -
І дружно привітаємось.
- Добрий день.
1. Музичне вітання
2. Розспівування.
II. Актуалізація опорних знань.
Вчитель: З якими казковими героями ми з вами вже знайомились на уроках?
Учні: із гномиками.
Вчитель:Хто такі гноми? (Слайд 2)
Учні: Гноми – духи землі і гір. В міфології народів Європи – маленькі, людиноподібні істоти, що мешкають під землею, в горах або лісах. Ростом вони з дитину, але наділені надприродною силою, носять довгі бороди і живуть набагато довше, ніж люди. Гноми надзвичайно образливі, дивакуваті та примхливі.
Вчитель:У яких казках живуть ці кумедні чоловічки?
Учні: «Білосніжка і 7 гномів».
III. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Чи любите ви казки? Звісно, усі діти люблять казки, адже вони — наші улюблені книжки в дитинстві!
Як ви вважаєте, чи може музика допомогти краще зрозуміти зміст казки та охарактеризувати її героїв? Мабуть, лише музика допоможе нам це з'ясувати, адже композитори — теж казкарі, але вони розповідають казки особливою мовою — мовою музики.
IV. Повідомлення теми уроку.
Вчитель. І знову до нас на урок завітала героїня із казки. Яка саме — спробуйте відгадати, прослухавши загадку і переглянувши фрагмент мультфільму.(Слайд 3)
В ступі літаю,
Дітей викрадаю,
В хатинці на курячих ніжках живу,
І добрим людям на зло лиш роблю.
(Баба Яга).
( Складання асоціативного куща.)
зло хитрість бездушна зла
лицемірство вона некрасива
неохайна їсть людей
Вчитель: У казках Баба Яга літає на мітлі чи в ступі, поїдає людей, перетворює їх на тварину, хитрощами та чарами намагається одружити своїх дочок, вступає у бій з богатирями. У деяких казках вона допомагає героєві досягти мети.
*Розгляньте малюнок ст.. 68 і дайте відповідь на питання.
Вчитель:Якою ви уявляєте Бабу - Ягу? Вона добра чи Зла? Порівняйте зіставлення ілюстрацій між собою. Діти пригадайте які ви знаєте назви казок про нашу казкову героїню?
Учні: «Баба -Яга», «Гуси лебеді», «Василиса Прекрасная», «Сказка о Маше и Ване», мультфильми «Про злу мачуху», «Як Іванко служив у Баби -Яги». (слайд 4)
V. Музично ритмічні рухи. «Ранок починається».
Ранок починається, Сонце підіймається. (Плавне підняття рук догори)
Пташки прокидаються , Деревця гойдаються. (Похитування піднятими руками ліворуч - праворуч) Море прокидається, Хвилі підіймаються, Рибки звеселяються, Човники гойдаються. (Імітація рухів хвиль, рибок та човників).
VI. Слухання музики. (Слайд 5)
Вчитель: Ми сьогодні діти прослухаємо музичну п’єсу П.І.Чайковського «Баба -Яга». Страшна, зла чаклунка зображена в п’єсі П.І.Чайковського. Твір входить до збірки фортепіанних п’єс « Дитячий альбом».
Обговорення.
Вчитель: Діти, дайте відповідь на такі питання?
* Якою Баба-Яга зображена у п’єсі?
Учні: Злою.
Вчитель: Що розповідає про неї музика?
Учні: Здається, бачиш, як Баба Яга швидко мчить за кимось, летить над лісами, над лугами, над горами у своїй ступі «товкачем поганяє, мітлою слід замітає».
Вчитель: На якому інструменті виконується цей твір?
Учні: рояль.
Вчитель: Послухайте ще раз фрагменти цього твору і спробуємо проплескати ритмічний малюнок цієї п’єси?
Вчитель: Які казки розповідають вам батьки, дідусі та бабусі? Послухайте музику Романа Верещагіна «Бабусина казка» (перегляд відео).
Вчитель: Яким є настрій цього музичного твору?
Учні: Приємний, радісний.
Вчитель: Про що тобі розповідала музика?
VII. Вокально - хорова робота
Продовження розучування пісні Я.Степового «Сніжинки». (Робота над літературним текстом пісні, звертаючи увагу на правильну дикцію, чистоту інтонування на крайніх звуках фрази).
VIII. Підсумок уроку.
Вчитель: Сьогодні на уроці ми з'ясували цікаву річ: музика може розповідати про героїв казок.
1.Музичне прощання.
IX. Вихід з класу під музичний супровід («У гостях у казки»).