Конспект інтегрованого уроку – казки з математики та навчання грамоти «Подорожуємо з Колобком» розроблено для 1 класу.
Мета. Вчити збільшувати і зменшувати числа на 6. Закріпити знання учнів про склад числа 10, вміння обчислювати кругові приклади, порівнювати вирази і числа. Виробляти міцні обчислювальні навички. Формувати математичну компетентність. Розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість. Виховувати сумлінність, працелюбство, почуття взаємодопомоги , здатність до подолання труднощів; викликати почуття відповідальності, радості за виконану роботу, інтерес до української казки.
Інтегрований урок – казка
з математики та навчання грамоти у 1класі «Подорожуємо з Колобком»
Шаповалова Марія Іванівна, вчитель ЗОШ І ступеня с. Сухостав Гусятинського району Тернопільської області
Тема. Збільшення і зменшення числа на 6. Кругові приклади. Порівняння виразу і числа. Побудова геометричних фігур за зразком.
Мета. Вчити збільшувати і зменшувати числа на 6. Закріпити знання учнів про склад числа 10, вміння обчислювати кругові приклади, порівнювати вирази і числа. Виробляти міцні обчислювальні навички. Формувати математичну компетентність. Розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість. Виховувати сумлінність, працелюбство, почуття взаємодопомоги , здатність до подолання труднощів; викликати почуття відповідальності, радості за виконану роботу, інтерес до української казки.
Обладнання. Таблиці для усно рахунку, запис казки «Колобок» на комп’ютері, дидактичний матеріал: віяло з геометричним матеріалом, картки для індивідуальної роботи.
Хід уроку
І. Організація класу.
Учитель.
Діти, сьогодні до нас завітало багато гостей, та ви не хвилюйтеся, бо ми зробимо так, щоб всім було приємно бути поруч з нами у нашому класі і побажаємо їм всього найкращого у їхньому житті.
(Привітання дітей)
- Я всміхаюсь сонечку:
- Здрастуй, золоте!
- Я всміхаюсь квіточці:
- Хай вона цвіте!
- Я всміхаюсь дощику:
- Лийся мов, мов з відра
Гостям усміхаюся,
Зичу вам добра.
Учитель.
- Всі сідайте тихо, діти,
Домовляємось не шуміти.
На уроці – не дрімати,
Дружно й плідно працювати.
- Сьогодні у нас незвичайний урок.
У казку ми зробимо ще один крок.
У казку, де живе чарівний, добрий.
Такий рум’яний … (Колобок).
(На моніторі комп’ютера появляється малюнок Колобка).
- Колобок візьме із собою у казку тільки тих діток, які люблять і знають математику.
- Хто з вас любить математику? Підніміть руку.
- Молодці!Всі!
- Сьогодні Колобок хоче від нас допомоги. Ми йому повинні допомогти доповнювати числа до 10, а також показати як ми вміємо додавати і віднімати в межех 10.
Тому він пропонує вам виконати завдання.
ІІ. Актуалізація знань.
1. Порахувати від 1 до 10.
2. Робота в групі. Пограємо гру «Мікрофон».
Один учень каже приклад, а другий - відповідь: Наприклад:
І група ІІ група ІІІ група
7+2= 1+ 8 = 5+1=
9 - 2= 10 - 6= 7 - 6=
7 - 5= 4+ 5= 3+ 6=
3. «Мозговий шторм»
- Як називаються числа при додаванні?
- Як називаються числа при відніманні?
- Якою одиницею вимірюється довжина, маса, рідина, гроші?
4. Розпізнавання геометричних фігур. Робота з «Віялом».
Учитель.
Усі гарно впоралися із завданням. Отож, вирушаємо у подорож.
Були собі дід та баба. Сиділи вони якось увечері, сумували, та й каже Дід до Баба:
- А спечи-но, стара, Колобка.
Спекла баба Колобка, поклала на віконечко, щоб охолонув. А Колобок вдався на диво чудовий! Він був не тільки гарний, а ще й дуже допитливий, усе йому було цікаво. А розумний який!
От лежить він на віконечку, дивиться на небо і зірки рахує. Давайте допоможемо йому.
ІІІ. Усний рахунок.
На моніторі комп’ютера розміщені паперові зірочки, на яких написані цифри.
1,6,3,..,9,2,...8,5.
Завдання.
1. Порахуйте, скільки зірочок.
2. Назвіть числа від найменшого до найбільшого.
3. Назвати сусідів числа кожної зірочки, яких на небі Колобок не бачить.
4. Розв’яжи задачу.
Один їжачок знайшов 4 яблука, а другий стільки ж, та ще 2. Скільки яблук знайшов другий їжачок?
Фізкультурна пауза ( для очей)
ІІІ. Закріплення таблиць додавання і віднімання у межах 10.
1.Учитель.
Слухаємо казку далі. Мріяв, мріяв Колобок і не помітив, що прийшов ранок. Скочив він із віконечка і покотився стежкою. Котиться, котиться, а на зустріч йому Зайчик. (На моніторі комп’ютера появляється Зайчик). Побачив він Колобка та й каже:
- Колобок, Колобок, я тебе з’їм.
А Колобок розумний був. Подумав, та й каже Зайчику:
З’їсти встигнеш, не спіши.
Знаю добре, спритний ти.
А ще чув я від Сороки –
В школі гарно вчиш уроки.
А я в школу не ходжу,
Приклади не розв’яжу.
Поможи мені, сіренький,
А тоді вже й їж, рідненький.
Погодився Зайчик допомогти Колобкові приклади розв’язати. Каже: «Це зовсім неважко».
2.Робота з підручником.
Відкрий підручник на с. 75. Завдання № 1. Збільшити числа на 6. Зменшити числа на 6.(Усно).
Прошу, допоможи мені виконати ще кругові приклади.
2.Завдання № 2, с. 75 ( Письмово).
Вчитель.
Поки Зайчик приклади розв’язував, Колобок утік від нього і покотився далі.
Котиться, котиться, а на зустріч йому Вовк. (На екрані монітора з’являється Вовк). Голодний, сердитий. На сніданок він нікого не спіймав, не з’їв, а тут уже й до школи треба йти.
А Вовчик ще й виразів не порвіняв. Побачив він Колобка та й каже йому:
- Колобок, Колобок, я тебе з’їм.
Колобок миттю здогадався, у чому справа, і каже Вовчику:
Їж, Вовчисько, раз такий.
Я на тебе не сердитий.
Я ж тобі не хліб пшеничний,
Я – Колобок математичний.
Так математику добре знаю,
Ти собі й не уявляєш.
Навіть вчителька твоя
На весь ліс про це співа.
Що ж, мені допоможи,
Завдання з книжки розв’яжи.
Може, я й не з’їм тебе,
Раз розумне ти таке.
Діти! Допоможемо Колобкові виконати завдання, щоб Вовк його не з’їв.
3.Завдання № 4,с.75 ( усно).
4.Робота над геометричним матеріалом.
С.75.Завдання № 5 (усно).
5. Завдання з логічним навантаженням. Побудова геометричних фігур за зразком.
С.75. Завдання № 6 ( колективно, письмово).
6. Фізкультхвилинка
1, 2, 3 з нами до лісу ходи.
1, 2, 3, 4, 5 – будем в лісі крокувать.
Там пташок ми зустрічаєм,
разом з ними політаєм.
Разом з зайцем пострибаєм,
а від вовка – повтікаєм.
Як лисичка до зайчат підкрадемося.
Перші проліски у лісі ми знайдемо,
Як ведмедик клишоногий потанцюємо
Знову в казочку чудову помандруємо.
Вчитель.
Розв’язав Колобок всі завдання із підручника. Вовк, із радості за допомогу, – побіг лісом. Забув про Колобка.
Котиться Колобок далі, а на зустріч йому Ведмедик. (На екрані монітора появляється ведмедик). Стурбований такий. Мудра Сова дала йому завдання швидко усе лісове сімейство поселити у будиночки. Йому самому ніяк не впоратись. Побачив він Колобка тай каже:
Щастя котиться до мене,
Вовчик правду говорив.
В нього ж тільки голова,
А розумна ж – ой яка!
Колобочку, поможи!
Звіряток в хатку посели
Їсти я тебе не стану,
Може, ще й в пригоді стану.
Друзі, допоможемо Колобкові, Ведмедикові заселити звіряток у будиночки. Але спочатку ще раз пригадаємо назви чисел при додаванні і як знайти невідомий доданок.
7. Знаходження невідомого доданка.
10
9 |
|
|
5 |
8 |
|
|
6 |
7 |
|
|
4 |
10
4 |
|
|
5 |
2 |
|
|
9 |
7 |
|
10
1 |
|
|
7 |
6 |
|
|
2 |
5 |
|
10
5 |
|
|
9 |
3 |
|
|
6 |
2 |
|
8.Робота в парах
9
8 |
|
|
7 |
6 |
|
|
5 |
4 |
|
9
|
2 |
8 |
|
|
4 |
6 |
|
|
3 |
8
5 |
|
|
4 |
7 |
|
|
6 |
3 |
|
7
6 |
|
|
5 |
4 |
|
|
3 |
2 |
|
Вчитель.
Дотримався Ведмедик свого слова, відпустив Колобка, а сам поспішив до школи.
Котиться Колобок далі, а назустріч йому Лисичка. (На екрані монітора появляється лисичка). Побачила Колобка та й каже:
Колобок математичний,
Ой, ой, ой! І не пшеничний,
Приклади у голові!
Ой, розказуйте мені!
Зараз приклади оці
Похрумтять у животі.
Але перш ніж тебе з’їсти,
Покажи свої знання –
Так смачніше буде їсти.
Вирази ці порівняй.
Друзі, допоможемо Колобкові виконати завдання Лисички?
9. С.75. Завдання № 3. (письмово)
Вчитель.
Бачить Лисичка, що Колобок упорався із завданням, і каже йому:
Щось не вірю я тобі.
Колобки такі розумні
Не стрічались ще мені.
Дам тобі іще завдання:
Як розв’яжеш і його –
Відпущу тебе, кохання,
І всім в лісі розкажу,
Що у тебе в голові
Тільки приклади одні,
А вони зовсім не смачні.
Лисичка запропонувала Колобкові цікаві,але дуже трудні задачі розв’язати. Допоможемо йому, діти?
10. Цікаві задачі з логічним навантаженням (усно)
1. У білки 10 білченят,
а горішків в неї 5.
Хто ж із вас, малята, знає,
скільки ще не вистачає?
2. Зайченят у зайця 7.
Треба їсти дати всім.
Десять яблук заєць мав,
по одному дітям дав.
Скільки залишилось в нього?
Хто прийде на допомогу?
3. У дитячому садочку бігало 10 дітей. Няня принесла 1 десяток яблук. Чи вистачить всім по одному яблуку?
4. У квартирі було 3 кімнати. З однієї кімнати зробили дві. Скільки кімнат стало у квартирі?
5. 5 хлопчиків ідуть зі школи додому. А назустріч їм 3 дівчинки. Скільки всього дітей іде додому зі школи?
6. У трьох сестер по два брата. Скільки всього дітей у сім’ї.
7. Сергійко задумав двоцифрове число. Відняв від нього 1 і дістав одноцифрове число. Яке число задумав Сергійко?
Вчитель.
Відпустила Лисичка Колобка. Повірила,що він і справді математичний. А все завдяки вам, вашим знанням із математики. Адже якби не ви, якби не допомогли Колобкові виконати всі завдання, з’їла б його Лисичка.
Котився, котився Колобок і опинився у нашому класі. І не тільки він один, а ще і його друзі – математичні колобки. І всі вони хочуть вам щось сказати. А що саме, ви дізнаєтесь, коли попрацюєте парами.
У вас на партах лежать 4 частини паперового колобка. На одній частині – приклади, а на іншій – відповідь. Доберіть до однієї частини іншу, що є розв’язком даного прикладу.
Переверніть утворені колобки на іншу сторону. Що вони вам кажуть? (МОЛОДЦІ!)
ІV. Підсумок уроку.
Вчитель.
Друзі, що допомогло колобкові подолати всі перешкоди? (Наполегливість, математичні навики, знання таблиць додавання і віднімання у межах 10, уміння працювати дружно, згуртовано, велике бажання допомогти Колобкові).
Вчитель.
Так, молодці. Допомагайте завжди один одному так, як ви це робили на уроці. І тоді у вас буде багато друзів, які завжди прийдуть на допомогу.