Інтегрований урок контекстуального аналізу
( зарубіжна література – основи здоров'я)
Найголовніше – подолати себе, свій страх, свій біль. Поведінка в екстремальних ситуаціях. ( Дж. Лондон « Жага до життя»)
Розробила
учитель зарубіжної літератури
НВК № 1
Ситало О.О.
2018-2019 н.р.
Предмет : Зарубіжна література – основи здоров'я.
Клас : 6
Розділ: « Людські стосунки»
Мета: показати силу людського характеру, втілену в образі головного героя; відпрацювати та закріпити основні правила поведінки в небезпечних ситуаціях, продовжити знайомство зі способами й засобами захисту в небезпечних ситуаціях;
розвивати аналітичне мислення, уміння аналізувати ситуацію, робити висновки; розвивати увагу;
виховувати критичне ставлення до своїх і чужих вчинків, уміти розрізняти добро і зло, виховувати впевненість, гуманізм та силу волі.
Компетентності: компетентності в природничих науках, уміння вчитися впродовж життя, соціальні та громадянські компетентності, екологічна грамотність і здоров'збережувальна.
Змістові лінії:
емоційно- ціннісна: поглиблювати знання учнів про творчість Дж. Лондона ;
літературознавча: розвивати навички аналізу ходожнього тексту;
діяльнісна: розвивати спостережливість, логічне й образне мислення, пам'ять, вчитися висловлювати свою думку;
загальнокультурна: на прикладі творів Дж Лондона показати, що людина завжди має залишатися людиною, боротися за життя заради перемоги.
Поняття: екстремальна ситуація, тривога, небезпека, емоційна напруга, страх, відчай, паніка, стрес, байдужість.
Тип уроку: урок-тренінг.
Унаочнення : макет пісочного годинника, сірники, клейка плівка (скотч), ножиці.
Форми роботи : групова, дослідницько- пошукова.
Методи та прийоми : бесіда, слово вчителя, інтерактивні вправи « Мозковий штурм», « Мікрофон», « Незакінчені речення»
Випереджувальні завдання групам:
1-ша – підготувати пам'ятку людині, яка опинилась в екстремальній ситуації;
2-га – підготувати пам'ятку при обмороженні;
3-тя- ознайомитися з поняттями: тривога, небезпека, емоційна напруга, страх, відчай, паніка, стрес, байдужість;
4-та- доповідь ( коротко) про природу Аляски.
Перебіг уроку
І. Мотиваційно – організаційний етап
У світовій літературі є багато прикладів поведінки людей в екстремальних ситуаціях. Це і герой роману «Робінзон Крузо» Даніеля Дефо, і пригоди Тома Соєра і Гекельберрі Фінна, і герої Джека Лондона, які підкорювали суворі простори Аляски.
Ви знайомі з текстом, на дошці записана мета , запишіть, будь ласка, ваші очікування від уроку.
( Учні отримують по три кружечки, які символізують піщинки, і вчитель пропонує написати очікування. Після цього кожен учасник зачитує своє очікування та наклеює їх у верхній частині пісочного годинника. Наприкінці заняття учні повинні вміти – висловлювати свою точку зору чи здійснилися чиїсь очікування, перемістивши піщинки до нижньої частини годинника).
Слово вчителя.
- Із запропонованого твору спробуйте самостійно дібрати епіграф до уроку за твором Джека Лондона. Притча Світлани Копилової «Хитрец».
Хитрец
По дороге шла топа людей,
Каждый нёс по тяжкому кресту.
Двигались они немало дней,
Отмеряя за верстой версту.
Был средь этих путников хитрец:
Незаметно к лесу он свернул,
И спилил там у креста конец,
Чтобы крест не так плечо тянул.
И, довольный, путников догнал.
С лёгкой ношей весело идти,
Только об одном хитрец не знал,
Что ущелье было впереди.
И кресты над пропастью легли
Прямо от начала до конца:
По крестам они перебрались
Все, за исключением хитреца.
Крест его теперь был слишком мал,
Выбрал жребий сам себе хитрец,
Свой же крест никто ему не дал,
Ведь спасти чужой не может крест.
В жизни крест у каждого есть свой.
Не спеши свернуть в манящий лес.
Знает Бог, несёшь ты для чего
Этот, тяжким кажущийся, крест.
Учні із запропонованих варіантів вибирають слова: «Не спеши свернуть в манящий лес…»
ІІ. Виконавчо – діяльнісний етап
Інтерактивний метод « ПРЕС».
Дискусійне питання І групі:
Очікувані результати.
Я вважаю, що герой не буде робити такої помилки. Бо, пройшовши через важкі випробування, він змінив свої життєві цінності. Саме через золото загинув його друг, бо воно забрало його сили, а через зраду товариша, на мою думку, він ще й занепав духом. Наш герой обрав життя, а, значить, він не повернеться за золотом.
Дискусійне питання ІІ групі:
Очікувані результати.
Я знаю, що наш герой вижив завдяки силі духу, а не фізичній силі . Вважаю, це справедливо. Він дуже хотів жити - і вижив. Наприклад, переміг ведмедя саме силою духу, бо фізичних сил у нього було обмаль. Герой переміг вовка, такого ж знесиленого, як і він сам, бо це був єдиний шлях вижити. І вижив, попри хворобу, біль, виснаження, холод і голод. Якби він опустив руки, дозволив собі зневіритися та впасти у відчай, то до людей він би не дійшов. Бо перемагають лише сильніші - сильніші духом. Отже, перемога за духовно сильними людьми!
Бесіда з ІІІ групою.
Над чим вас змусили замислитись слова автора:
« Якщо я помру, я помру борючись до кінця, і у пеклі не буде більш гідного мешканця, ніж я… І якщо б завтра я залишився голодним і голим, я перш ніж скоритися, продовжував би боротися і голодним, і голим».
- Про який північний край розповідається в творі? Що ми знаємо про Аляску? ( Доповіді)
Інтерактивна метод «Мозковий штурм»
Здавна люди вивчають небезпечні ситуації, щоб уникати та попереджувати їх. Але коли це неможливо, людина починає діяти так, щоб врятуватися. Щодня в світі фіксуються тисячі подій, при яких відбувається порушення нормальних умов життя і діяльності людей і які можуть призвести або призводять до загибелі. Ці події ми називаємо надзвичайними ситуаціями. Від них у житті не застрахований жоден із нас.
На жаль, стикаючись з лихом, багато людей неспроможні ефективно допомогти потерпілому. Чому так? Чому людина стає безпорадною, коли стикається з небезпекою? Відповідь до банальності проста: не вистачило знань, рішучості, волі, часу.
Екстремальна ситуація — це дуже складні, із ризиком для життя й здоров’я людини обставини.
Людину, яка потрапила в екстремальну ситуацію, можуть охопити певні почуття.
Тривога - негативно забарвлена емоція, що виражає відчуття невизначеності, очікування негативних подій. На відміну від причин страху, причини тривоги зазвичай не усвідомлюються, але вони допомагають людині уникати потенційно шкідливої поведінки.
Небезпека - це явища та процеси, що за певних умов здатні завдавати шкоди здоров’ю чи життю людини або системам, що забезпечують життєдіяльність людей.
Емоційна напруга — стан надмірної мобілізації фізіологічних функцій організму (у першу чергу, нервової системи), що виникає в умовах розв’язання важкого завдання або в небезпечній ситуації.
Страх - це внутрішній стан, зумовлений реальною загрозою. Страх це первинна реакція людини на небезпеку. Саме страх дозволяє людині вижити в більшості випадків. За своєю силою він перевищує всі інші емоції.
Також в екстремальній ситуації люди можуть впадати у відчай, паніку або стресовий стан.
Відчай — це відсутність надії на кращу долю, або зневір’я в уникненні якогось зла. Відчай — це страх без надії.
Паніка - це особливий емоційний стан, що виникає внаслідок нестачі інформації щодо незрозумілої ситуації та який виявляється в стихійних імпульсивних діях.
Стрес — система реакцій організму у відповідь на будьяку висунуту до нього надзвичайну вимогу. Стрес — це відповідь на загрозу, реальну чи уявну. Будь-яка несподіванка, що порушує звичне життя, може стати причиною стресу. Але найнебезпечнішим є стан людини, який психологи визначають як байдужість.
Байдужість — стан, коли людина втрачає віру, надію щодо змін на краще та віддає свою долю на волю випадку. Перестає боротися за життя, перебуває в «режимі очікування».
Отже, вижити в екстремальній ситуації людині допомагають практичний досвід, сила, витривалість та воля, а також товариська підтримка.
Тренінг « Збери вежу»
Учні в групах за допомогою скотчу та сірників збирають вежу за 5 хвилин. Нехай побудують якомога вищу вежу .Правила такі, що учні не можуть кріпити вежу ані на підлозі, ані на стелі. Коли вежу буде закінчено, вона має стояти самостійно (принаймні 10 секунд). Ця чудова гра із залученням учнів може бути використана для навчання та пояснення важливості багатьох видів навичок: спілкування, прийняття рішень, вирішення проблем, розуміння дружньої підтримки.
- Скажіть, ви змогли б зібрати вежу без підтримки іншого? З якою метою ми провели цей тренінг?
Сьогодні на уроці ми відпрацюємо та закріпимо з вами алгоритми дій в різноманітних екстремальних ситуаціях.
Робота в групах
Кожна група складає текст повідомлення з урахуванням всієї обов’язкової інформації, що необхідно передати рятувальникам.
Приклади екстремальних ситуацій:
1 група — пожежа в житловому будинку;
2 група — людина на вулиці з ознаками обмороження;
3 група — товариш вивихнув ногу;
4 група — із вікна оселі ви побачили, як на вулиці декілька людей розпочали жорстоку бійку
Ті питання, які ми пригадаємо сьогодні на прикладі нашого героя допоможуть правильно прийняти рішення і не допустити зволікання в діях із надання першої долікарської допомоги. Підготовлені учні презентують свої пам'ятки.
Перешкоди |
Поради |
|
|
Вивихнув ногу |
Перша медична допомога потерпілому при вивихах надається в певній послідовності:
Увага! При вивиху не намагайтеся вправити кості суглоба на місце.
|
Змерз |
Допомога. При легкому ступені переохолодження розігрівають тіло шляхом розтирання. Дають випити кілька склянок теплої рідини. При середньому і важкому станах енергійно розтирають тіло шерстяною тканиною до почервоніння шкіри, дають багато гарячого пиття, молоко з цукром, Якщо потерпілий слабо дихає роблять штучне дихання. Після зігрівання потерпілого і відновлення життєвих функцій створюють спокій, закутують у теплий одяг. |
Зустріч із хижими тваринами |
Якщо ви помітите вовка раніше, ніж він помітить вас, тихо йдіть геть. Буде краще, якщо він вас і не побачить. Якщо вовк вас помітив, почніть повільно відходити назад. Не дивіться йому в очі! Для вовка погляд в очі це виклик.Якщо вовк переслідує вас, то не потрібно бігти. Звірі все одно бігають швидше.Коли ви намагаєтеся піти від вовка, завжди тримайте його перед очима і не повертайтеся спиною, інакше інстинкт хижака спрацює миттєво. Вовків легко відвернути їжею. Киньте вовку їжу у випадку переслідування. При нападі вовка скласти в позу ембріона, закриваючи руками шию, щоб вовк не мав доступ до типових місцях укусу, особливо до шиї.Як захиститись від агресивних безпритульних тварин? Повідомити негайно про таку тварину у місцеву комунальну службу або підприємство, яке займається виловом безпритульних тварин та діють відповідно до Закону України «Про захист тварин від жорстокого поводження».
|
ІІІ. Контрольно – корекційний етап.
«Якщо зібрався подорожувати, які препарати повинні бути в аптечці медичної допомоги»?
2. « Незакінчене речення»
На які роздуми наштовхує нас проблематика твору?
Я навчився на уроці….
Я поглибив сьогодні свої знання….
Відкриттям для мене було…
Я ще більше полюбив життя за…
3. Прокоментувати фрази:
- Що для мене означає бути людиною?
- Яку відповідь дає вірш В.Симоненка « Ти знаєш, що ти Людина»?
- А як про це висловився Й.Бехер? А ваша точка зору? Чому? Обґрунтуйте.
Бути людиною не дуже просто,
Бути людиною – геройство в наші дні.
Устати й крикнути з трибуни, з помосту:
«О люди, залишайтеся людьми!»
І група -написати кросовер « Згадки старого золотошукача» ( « Старий і море»)
(В розповідь із хлопчиком ввести пам'ятку при обмороженнях)
ІІ група - написати есе « Найголовніше – подолати себе, свій страх, свій біль».
Додатки