Урок Дж. Родарі. "Листівки з видами міст"

Про матеріал
Розробка уроку містить цікавий матеріал з життя та творчості відомого італійського дитячого письменника Джанні Родарі, аналіз його вірша "Листівки з видами міст"
Перегляд файлу

ЗЗСО «БИХІВСЬКИЙ  ЛІЦЕЙ»

 

 

 

 

 

 

 

 

Джанні  Родарі.

«Листівки з видами міст».

Листівки як символ широти світу

і прагнення до його відкриття

 

 

 

 

Андрусик С.І., вчитель зарубіжної літератури

ЗЗСО Бихівський ліцей»

Любешівської селищної ради

Волинської області

 

 

 

Тема: Джанні  Родарі «Листівки з видами міст». Листівки як символ широти світу і прагнення до його відкриття

Мета :

·  зацікавити життєвим та творчим шляхом Д. Родарі,

·  навчити учнів осмислено аналізувати поетичний твір,

·  активізуючи всі якості культурного читача;

·  розвивати навички дослідницької та самостійної роботи, навички усного мовлення, логічного мислення, уміння будувати аргументоване власне висловлювання,

·  розвивати навички виразного читання поезії, вміння висловлювати враження від прочитаного, характеризувати образ ліричного героя;

·  виховувати любов до художнього слова, формувати загальнолюдські якості: доброту, щирість, співчуття, небайдуже ставлення до життя.

Обладнання: портрет письменника, комп’ютерні презентації до уроку «Визначними місцями Італії», «Творчість Д. Родарі», буктрейлер, кластер, схеми, маршрутний лист, постер, листівки.

Епіграфи уроку: 

Ніщо так не відкриває очі на світ і не розширює кругозір, як подорожі.

Шарліз Терон, амер. акторка

Картинки веселі, життя –  суворе.

Дж. Родарі

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

 

І. Організаційний момент

Слово учителя.

  •         Доброго дня всім.

Я хочу розпочати цей урок з посмішки.  Адже один давній мудрець колись сказав : «Якщо хочеш, щоб доля тобі посміхнулась, посміхнись їй перший». Тож давайте посміхнемось один одному. 

А відомий англійський письменник Дж. Свіфт створив чарівну  формулу  успіху: «Розум + праця = успіх». Тому кожному з вас я хочу побажати, щоб на уроці ви були:    (СЛАЙД 1)

У – усміхненими, успішними

С – спокійними, сонячними

П – позитивними, помагайками

І – ініціативними, інтересними

Х – хорошими, хитромудрими.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Слово вчителя.
  •    Настрій у вас гарний, тож давайте розпочнемо.

      Урок у нас сьогодні не зовсім звичайний. Давайте спочатку звернемося до 1– ого епіграфа.

  •    То як ви гадаєте, що ми будемо робити на  уроці? Так, вірно, ми будемо подорожувати, будемо дізнаватись про щось нове і множити наші позитивні емоції. Тож, вирушаємо.

Німецький поет Й.В. Гете писав: «Щоб пізнати поета, треба піти в його країну». 

              Пропоную вашій увазі переглянути кілька фото  ( на дошці).

 

   (СЛАЙД 2)  і на дошці

 

  • Скажіть, будь ласка, до якої країни ми будемо подорожувати? Чи впізнали ви цю країну?

 

 Звичайно, це Італія – батьківщина відомо поета, дитячого письменника, казкаря Джанні Родарі.           (СЛАЙД 3).

 

  1. Повідомлення теми, мети, епіграфів до уроку.

Звернення до другого епіграфа.      (СЛАЙД 4,5)

     (ЗАПИС В ЗОШИТИ).

 

Робота зі схемою «Знати. Уміти. Цінувати»       ( НА ДОШЦІ)

    зміст вірша

ЗНАТИ

    поняття «ліричний герой»

    виразно читати поезію

    визначати особливості розвитку сюжету

УМІТИ                  знаходити художні засоби, виявляти їх роль у розкритті стану героя

    виявляти підтекст у прочитаній поезії

    доброту

ЦІНУВАТИ                щирість

    активне ставлення до життя

3. Запис   2-ого епіграфа.

 

IІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Звернення до портрета Дж. Родарі.    (на дошці)

  • Хто ж він - цей усміхнений, приємний чоловік? Ось вам перша підказка-дороговказ:

Читання поезії Дж. Родарі «Літня спека».

Обрали б мене президентом, то враз

Я видав би строгий-престрогий наказ

Параграф перший:

Улітку всі діти

Не мають права у місті сидіти.

Параграф другий:

Для дітвори

Відкриті безплатні морські табори.

Параграф третій:

Малятам віднині

Належать Альпи і Аппеніни.

 

  • Яким перед вами постає поет?  (Веселий, з почуттям гумору, любить дітей)
  •  

Отже, країну ми знаємо і маємо певні уявлення про людину, яка нас цікавить.   Пропоную вашій увазі     Інструкцію подорожі, яка стане нашим девізом:   (лежить на дошці).     (СЛАЙД 6)

  1. Не просто слухати, а чути.
  2. Не просто дивитися, а бачити.
  3. Дивуватися і захоплюватися.
  4. Не просто відповідати, а міркувати.
  5. Дружно і плідно працювати.

 

    Щоб наша подорож була ефективною і ми не заблукали,  перед вами є  Екскурсійний маршрут. Отож, будьте уважні.          (СЛАЙД  7)       НА ДОШЦІ

 

І-а стежина  подорожі «Біографічна».    (НА

                                                                              ДОШКУ)

Ви  отримали випереджувальне завдання прочитати   про життя і творчість  Джанні Родарі .

Отже, «Вікторина «Що я дізнався про Джані Родарі?»

 

1. Країна, в якій народився письменник? (ІТАЛІЯ)

 

2. 23 жовтня 1920 рік м. Оменья – це дата і місце … (НАРОДЖЕННЯ письменника)

 

3. Джанні здобув освіту в…(СЕМІНАРІЇ) (пізніше – Міланський університет)

 

4. У 17 років він почав працювати… (ВЧИТЕЛЕМ початкових класів)

5. В роки війни воював проти фашизму за визволення Італії в лавах… (РУХУ ОПОРУ)

 

6. Після війни працював літературним співробітником у відомій в країні газеті … ( «УНІТА»-«Єдність»)

 

7. Веселі вірші про життя дітей та їхні мрії друкував під псевдонімом … ( ЛІНО ПІККО)

 

8.  Усесвітнє видання Дж. Родарі принесла казка… ( «ЦИБУЛИНО»), надрукована наприкінці 1950 року на сторінках журналу «Піоньєре», редактором якого він був. Казка перекладена більш ніж на 30 мов світу.

 

9. «Подорож блакитної стріли», «Джельсоміно в Країні брехунів», «Казки по телефону», «Торт у небі», «Синій Світлофор» та ін. –  це.. (КАЗКИ, які написав  Дж. Родарі).

 

10. У 1970 році Дж. Родарі отримав нагороду - …(Міжнародну премію імені Г.К. Андерсена), яку ще називають Малою Нобелівською премією – 2 квітня.

 

11. 14 травня 1980 рік – дата, коли… (не стало письменника).

 

12. Завдяки яким перекладачам ми можемо читати твори Дж. Родарі? (Григорій  Кочур, Микола Лукаш, Іван Дзюба, І Корунець).

 

Я також виконала домашнє завдання і зробила невеличку презентацію. Ваше завдання: уважно слухайте, дивіться і згронуйте риси вдачі поета, рід його занять:  Інформаційне гроно «Джанні Родарі. Хто він?»

(Презентація «Цікаві факти з життя Джані Родарі»)    (СЛАЙДИ 8-18)

Отже,  інформаційне гроно «Хто він такий – Джанні Родарі?»        

                                                                               (СЛАЙД   19)

ІІ-а стежина «Пізнавальна»   (НА ДОШКУ)

  1. Бесіда:

 

  • Діти, скажіть, будь ласка, що  привозять туристи на згадку про ті місця, які вони відвідали? (листівки, сувеніри)

 

  • Що найчастіше зображено на листівках? (визначні місця, архітектурні пам’ятки та ін.)

   

 Вчитель.  Довідка «Історія листівки». (Історики)

 

Хочу повідомити, що найперша вітальна листівка датується 15 сторіччям і зберігається у Британському музеї. Вона приурочена до Дня усіх закоханих.

У 19 сторіччі вітальні листівки набули величезного поширення. Їх приурочували і до Великодня, і до дня святого Патріка та Різдва. У США в далекому 1893 році їх не надсилали поштою, а дарували винятково як сувеніри.

У 1878 році на Всесвітньому поштовому конгресі в Парижі ухвалено міжнародний стандарт листівки, з 1904 її ліва половина відведена для листа. Із кінця ХІХ ст. вітальні картки починають друкуватися в багатьох європейських країнах.

Їх кількість вже обчислюється мільйонами. В Україні вітальні картки започаткувала серія з куточками Києва, яка побачила світ 1895 р. з легкої руки Степана Кульженка.

Ось про такі листівки і розповідає  Дж. Родарі у своєму вірші    «Листівки з видами міст…», який входить до збірки «У небі  і на землі», виданої 1961 року, а  на українську мову перекладеної          Г. Кочуром і  М. Лукашом.     (СЛАЙД  20)

 

Для того, щоб краще зрозуміти  зміст поезії, проведемо гру «Словникова скарбничка», звернувшись у «Довідкове бюро» (підручник).

 

Капітолій – один із семи пагорбів, на яких виник Давній Рим

Колізей – амфітеатр, де відбувалися бої гладіаторів

Форум – площа для масових зборів

Мілан – місто Італії, де   розміщений   один   із  найкращих     соборів  світу, побудований у готичному стилі

Пізанська вежа – знаменита похила вежа заввишки 55 – 56 м

Венеція – найромантичніше місто Італії

Гавань – захищене від вітру місце, куди заходять  кораблі

Неаполітанська затока – розташована на західному березі Італії, її  ширина – 30 м

Везувій – один із небезпечних вулканів світу

Гондоли – човни

Гулі – ігри

Синьйори – звертання до чоловіків

Глянець – блискуча поверхня        (СХЕМА – СЛАЙД)

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА        

 

 Встаньте, діти, посміхніться,

        Всі до сонця потягніться,

        Вліво, вправо нахиліться,

Раз присядьте, два присядьте

І тихенько знову сядьте.

 

ІІІ-я стежина  «Поетично-музейна». (НА ДОШКУ)

 

Отож,  стежина «Поетично-музейна», торкнімося  струн душі поета.

  1. Перегляд Буктрейлеру вірша Дж. Родарі «Листівки з видами міст…», під час якого вчитель читає вірш. 

 

                                                                    (СЛАЙД 21)

 

 

  1. Аналітичне дослідження тексту поезії.

 

  • - Яке враження про Італію склалося у вас після прочитання опису міст, які зображені на поштових листівках?
  •  
  • - Який настрій вірша? Чи змінювався він під час читання? (радісний , піднесений, змінюється на сумний)
  •  
  • - Що ви побачили? (красу Італії, її міста, історичні місця)

 

  •  

      - Чи не виникло у вас бажання одразу ж вирушити в далеку подорож до Італії? Як ви вважаєте, що так вплинуло на ваше бажання?

 

  • - Як ви гадаєте, чи можуть поштові листівки з видами міст розповісти про життя їхніх мешканців?
  •  
  •  
  • 3. Давайте попрацюємо над виразним читанням вірша. Виразне читання вірша учнями.

 

  •  
  • (Читання вірша підготовленими учнями - інсценізація)

 

ІУ-а стежинка    «Дослідницька».  (НА ДОШКУ)

   

 Проведемо  спостереження над змістом поезії.

 

  • Від імені кого ведеться розповідь у вірші?

 

  • -  Пригадайте, хто такий  ліричний герой?      (СЛАЙД 22)
  •  

  •                      Ліричний герой  — це образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. Ліричний герой не обов'язково тотожний з автором.

 

  • Давайте простежимо, як сприймає побачене  ліричний герой?

 

  •  - Знайдіть рядки, в яких ліричний герой висловлює власну думку про визначні місця («Чудово! Прекрасно! Розкішні види!»).

 

- У яких словах виражається недовіра ліричного героя до того, що він бачить на листівках?

                    («Дозвольте, синьйори, самому розглянуться

                       На всі ті міста – у натурі, без глянцю»).

 

  •  - У яких словах виражається прагнення  самому пізнати світ, відкрити його таємниці?   Хай сам подивлюся, / Хай сам я побачу, / Кому як живеться»)
  •  
  • - Яким ми бачимо світ «без глянцю»? Зачитайте.

 

 

- Як ви розумієте останній рядок поезії   «Картинки веселі,   життя  суворе»?

( Автор закликає кожну людину в першу чергу «дивитися за картинку», не тільки насолоджуватися гарними краєвидами та чудовою архітектурою).

 

  • Який прийом використовує автор, коли запрошує нас заглянути за картинки? Що таке підтекст? (Прихований зміст твору)

 

  • (РОБОТА НАД СХЕМОЮ    «Сприйняття світу ліричним героєм»)

                                                                         (СЛАЙД  23)

 

 

- На скільки частин можна поділити вірш? (на дві:

 

І частина – розповідь про визначні місця Італії;

 

ІІ частина – роздуми ліричного героя про життя італійців, бажання самому пізнати правду;

 Висновок: за веселими картинками приховане суворе життя).

СХЕМА     Композиція  вірша   (СЛАЙД  24)

 

- Поміркуйте, ці частини поезії зіставлені чи протиставлені? Який прийом використовує автор? (Частини поезії протиставлені між собою, автор використовує антитезу)

- Чому автор використовує такий «розподіл» у тексті? (Щоб показати читачам не тільки красу Італії, якою він пишається,  але і життя її простих людей. Це позиція людини-гуманіста)

 

6.  «Кола Вена»    Два художні світи твору.

Давайте дослідимо художні світу твору.

  • Підберіть слова, якими можна схарактеризувати ці світи.

                                                                            (РОБОТА НА ВАТМАНІ)

  •          (СЛАЙД    25)

 

           

      Краса                                                          Буденність

Картинки веселі               -              Життя суворе

 

 

  • Зробіть висновок : який же ліричний герой поезії?

 

  •  Які цінності є головними в його житті?   (СЛАЙД   26)  

 

Завдання: виберіть і назвіть  ті цінності,  які притаманні ліричному герою                             

 

 

  •    2. Створення моделі чоловіка – ліричного героя: 
  •                                                           (СХЕМА_СЛАЙД   27)

  • - Патріот
  • - вміє цінувати красу
  • - здатний до самоаналізу
  • - небайдужий
  • - впевнений
  • - співчутливий
  • - прагне до відкриття
  • - довіряє не словам, а очам (сам побачу….сам подивлюся )
  •  
  1.  Відтворення ланцюжка подій у вірші  (запис в зошит) – НА ДОШЦІ

 

          Захоплення історичними місцями, красою міст – зосередженнянедовіракартини життя простого народу  турбота за майбутнє.

У. Закріплення знань, умінь і навичок.

                                  Стежина «Навчальна».                 

  • - Визначити  жанр, рід, тему, ідею вірша, проблеми.
  •  
  • Жанр – вірш
  • Рід  - лірика
  •  
  •   Яка  тема вірша?

 

Тема – розповідь про красу Італії та життя її простих людей,        про листівки як символ широти сприйняття світу

Ідеяавтор закликає  «дивитися за картинку», не тільки насолоджуватися гарними краєвидами та чудовою архітектурою, а й перейматися долями інших людей.

(КАРТИНКИ ВЕСЕЛІ, ЖИТТЯ – СУВОРЕ)

Головна думка вірша Джанні Родарі «Листівки з видами міст»:

  • Уславлення краси й різноманітності світу, прагнення до його відкриття та пізнання.
  • Висловлення співчуття простим трудівникам, чиєю працею створюється усе багатство.
  • Наголошення на необхідності соціальної справедливості та вмінні підходити до оцінки життєвих явищ різнобічно.

 

Проблеми  (соціальні)   любов до рідної землі, людей

  • Тяжкої долі простої людини
  • Соціальної несправедливості
  • Краси – реальності (Буденності)

Робота в групах   (заповнення кластера)    (СЛАЙД  28)  

Завдання: знайти у творі художні засоби та проаналізувати синтаксис вірша (речення)

1-а група «Дослідники» – знайти у вірші художні засоби, пояснити їхню роль.  

Поєднайте художні засоби із їхніми визначеннями

Художні засоби

 

Визначення

Ось Рим Колізей, Капітолій і Форум...

 

Перелічення

Хто як міркує,                                 Хто діло робить,                               Хто байдикує

 

Анафора

Хто скаче, хто плаче

 

Антитеза

Везувій димучий, палаци блискучі

 

Епітети

Безжурні, розкішні, славетним

 

Повтори

Венеція-краля

 

Метафора

 

 

 

 

 

 

 

2-я група «Експерти» - аналіз синтаксису вірша

«Які речення використовує автор?»

  • Прості речення (зрозуміло, просто)
  • Речення з трьома крапками (перелік може бути продовжено, спонукання до роздумів)
  • Окличні речення (захоплення)
  • Риторичні питання (натякають на відповідь)

 

  • Яка роль художніх засобів? (Допомагають розкрити ідейно-художню сутність вірша,  його ідейний  зміст)

     Вірш на перший погляд простий, але в ньому дуже глибокий зміст. Родарі вбачав необхідність подолання прірви між інтелігенцією і народом, привертав увагу до громадянського обов’язку митця.

        Головне, щоб люди, долаючи усілякі негаразди, не розгубили най­цінніші скарби — добро, милосердя, співчуття, взаємодопомогу, — які й допомо­жуть подолати усі труднощі.

 

УІ. Рефлексія.

 

Стежина «Творча»      (НА ДОШЦІ)

 

Сенкан «Дві Італії»      (СЛАЙД 29)

 

Італія                                 Італія

Чудова, прекрасна, розкішна                       бідна, сувора

Зачаровує, приваблює              плаче, голодує, працює

Країна, багата на історичні місця                                    Картинки веселі, життя-суворе

Краля                Міста без глянцю

УІІ. Підсумок

Стежина «Підсумкова».   (НА ДОШЦІ)

  1. Звернення до епіграфа.!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

  • Чи справді подорожі відкривають очі на світ? (1-й епіграф)
  • Чому до такого висновку приходить автор вірша? (2-й епіграф)

 

  1. «Мікрофон».                                             (СЛАЙД  30-31)
  • Чи досягли ми поставленої мети?
  • Символом чого є листівки для ліричного героя?  (Символом широти світу, прагненням пізнати його)

 

  1. Аркуш самоцінювання. Завершилася наша подорож. Ми подолали всі перешкоди, дійшли до

 

Стежина «Нагороди».                 (НА ДОШКУ)

 

 

Оцініть свою роботу на аркуші самооцінювання.

 

Аркуш самооцінювання

 

Тема уроку: Джанні Родарі. «Листівки з видами міст»

 

Оцінка (бали)

Тепер я можу:

 

Виразно читати поетичні твори

 

Пояснити значення терміна «ліричний герой»

 

Знаходити у вірші художні засоби

 

Визначати тему, ідею, головні проблеми твору

 

Міркувати,  символом чого є листівки у вірші

 

4. Слово вчителя.

  Ми з вами побували в прекрасній країні – Італії,  країні-музеї, познайомилися з творчістю Дж. Родарі, проаналізувати його поезію «Листи з видами міст…» і , я думаю, той багаж знань, що ви сьогодні отримали, ви візьмете з собою в життя.

 

У кожному музеї є Книга відгуків, де кожен має залишити свій запис про враження від побаченого.

  • Щоб ви записали у цій книзі?

 

  • Чи порадили б ви прочитати твори Дж. Родарі своїм рідним, друзям?

 

5. Створення ПОСТЕРА    (НА  ДОШКУ)    

 

  • А які видатні місця є у нашому селі?

      Група «Дослідники» підготувала нам міні-проєкт «Листівки із видами мого села…». Давайте послухаємо їх.

МІНІ-ПРОЄКТ «Листівки з видами мого села…»

 

УІІІ. Домашнє завдання. Твір-мініатюра «Про що може розповісти листівка?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                           

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лисицина Наталя Генадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 березня 2020
Переглядів
41870
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку