Інтегрований урок літературного читання та музичного мистецтва

Про матеріал
Літературне читання Тема:Уже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати (продовження) Українська народна пісня «Сію, вію, посіваю». Музичне мистецтво Тема: В очікуванні свят. Колядки, щедрівки. М.Леонтович. Щедрик, щедрик, щедрівочка. Мета: ● удосконалювати вміння розповідати про найважливіші державні свята України (Різдво); ● вчити виразно читати; працювати над розвитком усного мовлення, розвивати образну уяву, увагу, пам’ять, уміння швидко орієнтуватися в тексті; ● формувати вміння слухати та сприймати поетичні твори, уміння спостерігати, логічно та творчо мислити; ● розвивати навички читання, збагачувати словниковий запас учнів за враженнями побаченого та почутого, розширювати їх світогляд; ● розкрити поняття «колядка», «щедрівка», «обробка»; надати учням уявлення про музику як мистецтво, що розповідає про життя людей і навколишній світ мовою звуків, про вокальну та інструментальну музику; ● розвивати в учнів уміння сприймати музику та визначати засоби її виразності; розвивати вокально-хорові навички, творчі здібності учнів; ● виховувати пізнавальний інтерес і повагу до народних свят, обрядів.
Перегляд файлу

Інтегрований урок літературне читання та музичне мистецтво, 2 клас

Літературне читання

Тема:Уже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати (продовження) Українська народна пісня «Сію, вію, посіваю».

Музичне мистецтво

Тема: В очікуванні свят. Колядки, щедрівки. М.Леонтович. Щедрик, щедрик, щедрівочка.

Мета:

● удосконалювати вміння розповідати про найважливіші державні свята України (Різдво);

● вчити виразно читати; працювати над розвитком усного мовлення, розвивати образну уяву, увагу, пам’ять, уміння швидко орієнтуватися в тексті;

формувати вміння слухати та сприймати поетичні твори, уміння спостерігати, логічно та творчо мислити;

● розвивати навички читання, збагачувати словниковий запас учнів за враженнями побаченого та почутого, розширювати їх світогляд;

● розкрити поняття «колядка», «щедрівка», «обробка»; надати учням уявлення про музику як мистецтво, що розповідає про життя людей і навколишній світ мовою звуків, про вокальну та інструментальну музику;

● розвивати в учнів уміння сприймати музику та визначати засоби її виразності; розвивати вокально-хорові навички, творчі здібності учнів;

● виховувати пізнавальний інтерес і повагу до народних свят, обрядів.

Інтегруються предмети: літературне читання та музичне мистецтво

Обладнання: ілюстрації до новорічних свят, відеозаписи колядок та щедрівок, презентація.

 

Хід уроку:

І. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Організація учнів до уроку.

  1. Підготовка класу до уроку

Пролунав дзвінок

Починаємо урок

Працюватимемо старанно

Щоб почути наприкінці,

Що у нашім 2 класі

Діти – просто молодці.

  1. Девіз:

Не просто слухати, а чути

Не просто дивитися, а бачити

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й плідно працювати.

3. Психологічний настрій.

- Діти, подивіться один на одного, всміхніться. Сядьте зручно, заплющіть очі і тихо промовте: я вчуся, я хочу вчитися, я готовий до праці. У вас гарний настрій, бачу ви налаштовані на плідну працю на уроці.

 

ІІ. СТИМУЛЮВАННЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

  1. Підготовчі вправи:

А) Вправи на дихання:

  • Глибокий вдих – затримання дихання (5 сек.);
  • Глибокий вдих – протяжний видих (здуваємо сніжинки з рукавичок);
  • Глибокий вдих – імпульсивний видих (зігріваємо змерзлі руки).

Б) артикуляційна розминка:

  • «бджілка»;
  • «жабка»;
  • «коники».

В) чистомовка:

Ок-ок-ок – білий падає сніжок,

Ки-ки-ки – замітає всі стежки,

Ать-ать-ать – вибіг зайчик погулять.

Ма-ма-ма – вже прийшла зима.

Оз-оз-оз – на дворі мороз.

Ло-ло-ло – снігу намело.

Гу-гу-гу – ялинка в снігу.

Г) скоромовка:

- А які ми знаємо скоромовки?

- Прочитати виразно і чітко, немов ступаючи по сніжку.

У малої Сані перекинулися сани,

Тепер у Сані нові сани.

  1. Відгадування загадки про зиму.

Я розпушую сніги,

Наганяю холоди,

Води сковую в льоди.

В дружбі з дітьми я всіма.

Здогадались? Це - …. (зима).

Яка це пора року панує зараз? (Зима)

Які зимові свята знаєте?

  1. Робота над ребусами.

Коляда

Кутя

Вертеп

- Яке свято об’єднує ці слова? Доведіть свою думку.

4. Вправа «Асоціативний кущ».

 

 

 

 

5.Повідомлення теми та завдань уроку

- Ми сьогодні продовжимо роботу над колядками й ознайомимося ще краще із темою «Уже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати».

IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вправа «Квест – цікавинка».

- Знати українські колядки має кожен, адже це – наші традиції! Новий рік та Різдво Христове вже на порозі, тож, саме час повторити слова улюблених колядок.

- На жаль, українські колядки дедалі рідше лунають у інших домівках на зимові свята. Ми не маємо права забувати свої традиції, та ще й такі чудові! Нумо разом вчити слова колядок аби на Різдво прийти до друзів не з порожніми руками – а подарувати їм гарний настрій своїм співом!

- Нагадаю, що колядують тепер 24 та 25 грудня. Колядки краще співати, а не розповідати.

 2. Слухання колядок.

Збираючись на святвечір, люди співали пісень. Пісні були різними: сумними та веселими, грайливими та задумливими. Коли сходила в небі перша зірка, то співали пісню «Ой, сивая та зозуленька». Послухайте її уважно та скажіть, про що розповідає ця пісня.

https://www.youtube.com/watch?v=CViHpDLFe_I

Композиторів дуже приваблювала народна пісня. Чимало з них слухали народні пісні, збираючи їх у свою скарбницю, записували, додаючи у мелодію щось своє, тобто обробляли.

3. Робота над поняттями.

Колядадохристиянське слов'янське свято, давньослов'янський бог урочистостей.

Колядкастаровинна різдвяна пісня.

Колядникигрупа хлопців, які ходили від хати до хати та співали колядки. Дуже часто вони перевдягалися у костюми тварин.

Паляницявелика пишна хлібина з пшеничного борошна.

- Обробка — це «прикрашання» мелодії музичного твору. Обробку цієї пісні виконав український композитор Микола Леонтович.

Здебільшого колядки виконували хлопці. У гумористичних колядках колядники символічно вимагають за колядування ковбасу, пироги, вареники, гроші, а коли їм відмовляють,— жартома погрожують «рознести хату», «викрутити роги у волів» тощо.

  1. Слухання та розучування пісні «Щедрик» в обробці М. Леонтовича

Одним із найяскравіших творів М. Леонтовича є відомий «Щедрик». Його мотив — це три звуки, за допомогою яких композитор побудував цілу картину народного життя. У пісні передано радісні настрої селянина, його світлі мрії про краще життя у новому році. Пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича майже 100 років мандрує світом і звучить різними мовами, але душа у неї залишається українською.

Вперше «Щедрик» прозвучав в 1916 році у виконанні хору Київського університету. Прем’єрний концерт туру відбувся 11 травня 1919 року у Національному театрі Праги, а 5 жовтня 1921 року відбулася прем’єра «Щедрика» в Карнегі Голі в Нью-Йорку. 

  •          Послухайте цю пісню у виконанні хору та дайте відповідь на запитання.
  •          Який настрій викликає ця пісня?

https://www.youtube.com/watch?v=AeKytN_x7lY

Ще́дрик, щедри́к, ще́дрівочка,

При́летіла ла́стівочка,

Ста́ла собі́ ще́бетати,

Го́сподаря ви́кликати:

«Вийди, вийди, господарю,

Подивися на кошару,

- Там овечки покотились,

А ягнички народились.

В тебе товар весь хороший,

Будеш мати мірку грошей,

Хоч не гроші, то полова,

В тебе жінка чорноброва.»

Щедрик, щедрик, щедрівочка,

  1. Фізкультхвилинка.

Раз, два, три, чотири, п'ять!

Час прийшов нам спочивать.

Тож піднімем руки вгору,

ніби глянемо на зорі.

А тепер всі руки в боки,як зайчата – скоки-скоки!

Десять, дев'ять, вісім, сім!

Час за парти нам усім.

6. Робота над засівальною піснею (с. 67)

а) робота над значенням слова «засівальні пісні»)

б) читання пісні «Сію, сію, засіваю»;

- читання вчителем;

- читання учнями;

- вправа «Мікрофон»:

  • Як треба співати засівальні пісні?
  • Які пісні ви ще знаєте?

в) Стратегія «Входження у малюнок»

  • Що зображено на малюнку?
  • Де б ви хотіли опинитися на малюнку?
  • Про що розмовляють діти?

г)словникова робота.

- пояснення значень слів ослоні, перехресно, добробут

д) різні види читання та роботи над текстом

- Прочитайте вірш мовчки. Чому це засівалка?

- Як сіє хлопчик? Що при цьому приказує? Прочитайте, як про це сказано у вірші?

- З яким настроєм треба читати вірш? Прочитайте його виразно, весело і заклично.

- Розгляньте малюнок. Кого з дітей: хлопчика чи дівчинку зобразив художник? Чому так думаєте?

- Читання ланцюжком по реченню.

- Знайдіть і прочитайте слова - побажання.

ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Бесіда.

♦ Які пісні виконують на новорічні та різдвяні свята?

♦ Про що в них ідеться?

♦ Який настрій мають колядки, щедрівки та засівальні пісні?

2. Рефлексія

  1. Вправа «Плюс – мінус - цікаво»

П

 

М

 

Ц

 

«П» (плюс) - що сподобалось на уроці, що здалося цікавим і корисним

«М» (мінус) – усе, що не сподобалося, здалося важким, незрозумілим та нудним.

«Ц» (цікаво) – факти, про які дізналися на уроці, щоб б іще хотілося дізнатися.

  1. Вправа «Піраміда настрою».
  •          Створімо піраміду нашого настрою на уроці. Оберіть відповідну цеглинку LEGO.

Зелена – на уроці мені дуже сподобалося

Жовта – на уроці мені сподобалося

Червона – на уроці мені не сподобалося.

 

 

docx
Додано
21 грудня
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку