Інтегрований урок літературне читання та музичне мистецтво, 2 клас
Літературне читання
Тема:Уже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати (продовження) Українська народна пісня «Сію, вію, посіваю».
Музичне мистецтво
Тема: В очікуванні свят. Колядки, щедрівки. М.Леонтович. Щедрик, щедрик, щедрівочка.
Мета:
● удосконалювати вміння розповідати про найважливіші державні свята України (Різдво);
● вчити виразно читати; працювати над розвитком усного мовлення, розвивати образну уяву, увагу, пам’ять, уміння швидко орієнтуватися в тексті;
● формувати вміння слухати та сприймати поетичні твори, уміння спостерігати, логічно та творчо мислити;
● розвивати навички читання, збагачувати словниковий запас учнів за враженнями побаченого та почутого, розширювати їх світогляд;
● розкрити поняття «колядка», «щедрівка», «обробка»; надати учням уявлення про музику як мистецтво, що розповідає про життя людей і навколишній світ мовою звуків, про вокальну та інструментальну музику;
● розвивати в учнів уміння сприймати музику та визначати засоби її виразності; розвивати вокально-хорові навички, творчі здібності учнів;
● виховувати пізнавальний інтерес і повагу до народних свят, обрядів.
Інтегруються предмети: літературне читання та музичне мистецтво
Обладнання: ілюстрації до новорічних свят, відеозаписи колядок та щедрівок, презентація.
Хід уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЯ ТА МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Організація учнів до уроку.
Пролунав дзвінок
Починаємо урок
Працюватимемо старанно
Щоб почути наприкінці,
Що у нашім 2 класі
Діти – просто молодці.
Не просто слухати, а чути
Не просто дивитися, а бачити
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати.
3. Психологічний настрій.
- Діти, подивіться один на одного, всміхніться. Сядьте зручно, заплющіть очі і тихо промовте: я вчуся, я хочу вчитися, я готовий до праці. У вас гарний настрій, бачу ви налаштовані на плідну працю на уроці.
ІІ. СТИМУЛЮВАННЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
А) Вправи на дихання:
Б) артикуляційна розминка:
В) чистомовка:
Ок-ок-ок – білий падає сніжок,
Ки-ки-ки – замітає всі стежки,
Ать-ать-ать – вибіг зайчик погулять.
Ма-ма-ма – вже прийшла зима.
Оз-оз-оз – на дворі мороз.
Ло-ло-ло – снігу намело.
Гу-гу-гу – ялинка в снігу.
Г) скоромовка:
- А які ми знаємо скоромовки?
- Прочитати виразно і чітко, немов ступаючи по сніжку.
У малої Сані перекинулися сани,
Тепер у Сані нові сани.
Я розпушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди.
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Це - …. (зима).
Яка це пора року панує зараз? (Зима)
Які зимові свята знаєте?
Коляда
Кутя
Вертеп
- Яке свято об’єднує ці слова? Доведіть свою думку.
4. Вправа «Асоціативний кущ».
5.Повідомлення теми та завдань уроку
- Ми сьогодні продовжимо роботу над колядками й ознайомимося ще краще із темою «Уже Різдво прийшло до хати, всім пора колядувати».
IІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вправа «Квест – цікавинка».
- Знати українські колядки має кожен, адже це – наші традиції! Новий рік та Різдво Христове вже на порозі, тож, саме час повторити слова улюблених колядок.
- На жаль, українські колядки дедалі рідше лунають у інших домівках на зимові свята. Ми не маємо права забувати свої традиції, та ще й такі чудові! Нумо разом вчити слова колядок аби на Різдво прийти до друзів не з порожніми руками – а подарувати їм гарний настрій своїм співом!
- Нагадаю, що колядують тепер 24 та 25 грудня. Колядки краще співати, а не розповідати.
2. Слухання колядок.
Збираючись на святвечір, люди співали пісень. Пісні були різними: сумними та веселими, грайливими та задумливими. Коли сходила в небі перша зірка, то співали пісню «Ой, сивая та зозуленька». Послухайте її уважно та скажіть, про що розповідає ця пісня.
https://www.youtube.com/watch?v=CViHpDLFe_I
Композиторів дуже приваблювала народна пісня. Чимало з них слухали народні пісні, збираючи їх у свою скарбницю, записували, додаючи у мелодію щось своє, тобто обробляли.
3. Робота над поняттями.
Коляда – дохристиянське слов'янське свято, давньослов'янський бог урочистостей.
Колядка – старовинна різдвяна пісня.
Колядники – група хлопців, які ходили від хати до хати та співали колядки. Дуже часто вони перевдягалися у костюми тварин.
Паляниця – велика пишна хлібина з пшеничного борошна.
- Обробка — це «прикрашання» мелодії музичного твору. Обробку цієї пісні виконав український композитор Микола Леонтович.
Здебільшого колядки виконували хлопці. У гумористичних колядках колядники символічно вимагають за колядування ковбасу, пироги, вареники, гроші, а коли їм відмовляють,— жартома погрожують «рознести хату», «викрутити роги у волів» тощо.
Одним із найяскравіших творів М. Леонтовича є відомий «Щедрик». Його мотив — це три звуки, за допомогою яких композитор побудував цілу картину народного життя. У пісні передано радісні настрої селянина, його світлі мрії про краще життя у новому році. Пісня «Щедрик» в обробці М. Леонтовича майже 100 років мандрує світом і звучить різними мовами, але душа у неї залишається українською.
Вперше «Щедрик» прозвучав в 1916 році у виконанні хору Київського університету. Прем’єрний концерт туру відбувся 11 травня 1919 року у Національному театрі Праги, а 5 жовтня 1921 року відбулася прем’єра «Щедрика» в Карнегі Голі в Нью-Йорку.
https://www.youtube.com/watch?v=AeKytN_x7lY
Ще́дрик, щедри́к, ще́дрівочка,
При́летіла ла́стівочка,
Ста́ла собі́ ще́бетати,
Го́сподаря ви́кликати:
«Вийди, вийди, господарю,
Подивися на кошару,
- Там овечки покотились,
А ягнички народились.
В тебе товар весь хороший,
Будеш мати мірку грошей,
Хоч не гроші, то полова,
В тебе жінка чорноброва.»
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Раз, два, три, чотири, п'ять!
Час прийшов нам спочивать.
Тож піднімем руки вгору,
ніби глянемо на зорі.
А тепер всі руки в боки,як зайчата – скоки-скоки!
Десять, дев'ять, вісім, сім!
Час за парти нам усім.
6. Робота над засівальною піснею (с. 67)
а) робота над значенням слова «засівальні пісні»)
б) читання пісні «Сію, сію, засіваю»;
- читання вчителем;
- читання учнями;
- вправа «Мікрофон»:
в) Стратегія «Входження у малюнок»
г)словникова робота.
- пояснення значень слів ослоні, перехресно, добробут
д) різні види читання та роботи над текстом
- Прочитайте вірш мовчки. Чому це засівалка?
- Як сіє хлопчик? Що при цьому приказує? Прочитайте, як про це сказано у вірші?
- З яким настроєм треба читати вірш? Прочитайте його виразно, весело і заклично.
- Розгляньте малюнок. Кого з дітей: хлопчика чи дівчинку зобразив художник? Чому так думаєте?
- Читання ланцюжком по реченню.
- Знайдіть і прочитайте слова - побажання.
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Бесіда.
♦ Які пісні виконують на новорічні та різдвяні свята?
♦ Про що в них ідеться?
♦ Який настрій мають колядки, щедрівки та засівальні пісні?
2. Рефлексія
П |
|
М |
|
Ц |
|
«П» (плюс) - що сподобалось на уроці, що здалося цікавим і корисним
«М» (мінус) – усе, що не сподобалося, здалося важким, незрозумілим та нудним.
«Ц» (цікаво) – факти, про які дізналися на уроці, щоб б іще хотілося дізнатися.
Зелена – на уроці мені дуже сподобалося
Жовта – на уроці мені сподобалося
Червона – на уроці мені не сподобалося.