Дана розробка допоможе вчителю при підготовці до уроків. Ознайомити дітей з особливостями погоди взимку, вчити учнів бачити й розуміти прекрасне в природі, в поезії; за допомогою художніх засобів поглибити уявлення про найхарактерніші ознаки зими.Виховувати любов до рідної природи, почуття прекрасного, дбайливе ставлення до природи.
Тема: Погода взимку. Зимові місяці. Ожеледиця, заметіль. Народні прикмети та прислів'я про погоду взимку.
Ходить, ходить зима гаєм… Олександр Копиленко «Зима йде»
Мета: Ознайомити дітей з особливостями погоди взимку, вчити учнів бачити й розуміти прекрасне в природі, в поезії; за допомогою художніх засобів поглибити уявлення про найхарактерніші ознаки зими; узагальнити життєві спостереження дітей про зміни в природі з приходом зими; розвивати мовлення, уважність, спостережливість, мислення, творчі і пізнавальні здібності; збагачувати словниковий запас; розвивати естетичні почуття, навички роботи в парі, в групі.
виховувати любов до рідної природи, почуття прекрасного, дбайливе ставлення до природи.
Предмети які інтегруються: літературне читання, природознавство
Хід уроку:
І. Етап цілепокладання.
1.Створення емоційно-сприятливого середовища
Вправа «Очікування»
2.Фенологічні спостереження «Синоптична хмаринка»
3. Відгадай предмет за ознаками :
Білий, пухнастий, м який - … (сніг).
Холодна, люта, морозна - … (зима).
Злий, тріскучий, лютий - … (мороз).
3. -Сядьте тихесенько, діти, будь ласка!
Сьогодні ми підемо в засніжену казку .
4. Звучить мелодія з циклу П.І. Чайковського « Пори року. Зима .»
- За вікном- чарівна красуня зима. Краса зимової природи надихала письменників.
За допомогою художнього слова вони яскраво і точно передавали образи і
зимового ранку, і засніженого саду, і поля. Отже вирушаймо у світ зимової краси
і зимових див, вивчаючи розділ «Зимонько-снігурочко, наша білогрудочко…».
-Читаючи цей розділ, будьте уважними читачами: ( літ.чит. с. 76 )
-Сама бабуся віхола
До нас у клас приїхала!
Разом із нею нас слухає
Її подруга Завірюха!
Ми для них розкажемо
Все, що про них знаємо,
Та про їхню Зиму-матінку,
Холодну, крижану,
Сніжну, чарівну…
ІІ. Етап цілереалізації.
Мотивація навчальної діяльності учнів
ковзани санчата крига
канікули Зима іній
подарунки хуртовина сніг мороз
2. Мовна розминка.Чистомовка (хором) :
Ма-ма-ма - прийшла до нас зима.
Ло-ло-ло - кучугури намело.
Ем-ем-ем - саночки візьмем.
Дем-дем-дем - на гірку підем.
Ам-ам-ам - ой, весело нам!
3.Промовляння скоромовки
Йде зима в поля, гаї,
Ми вже бачили її.
В неї сніг та хуртовина,
Довга ніч, коротка днина.
- повільно хором
- швидше мовчки
-дуже швидко по рядах
4. Доповнення слів і речень «Гра в сніжки»
В гості прийшла білосніжна ….(зима)
Снігу багато пухкого…( принесла).
Всі стежки і доріжки…..( замела)
Любих діток грати в ….(сніжки) повела.
ІІІ.Опрацювання твору О.Копиленка «Зима йде» ( літ.чит. с 77)
- Про назву оповідання ми дізнаємось, розшифрувавши шифрограму. Вправа «Дешифрувальник» 4461 423 («Зима іде»)
а)Читання вчителем оповідання.
Завдання перед слуханням:
-Про які ознаки зими йдеться в оповіданні?
б)Словникова робота.
Сизий оголені опале
Бронза закований задзвенить
Вбрання здалеку пожовкло
Тлумачення слів ( читання тлумачення у підручнику підготовленими учнями)
в) Читання учнями оповідання «перерваним ланцюжком»
г) Робота над змістом з елементами вибіркового читання над І частиною
- Про який зимовий місяць ідеться у творі?
- Що цікавого дізналися про дуб?
- Прочитайте опис дуба. З ким він порівнюється?
- А що сказано про опале листя?
ґ) Рубрика «У світі цікавого» (підготовлений учень зачитує повідомлення про вік дуба, можливу товщину його стовбура, цілющі властивості).
д)Робота над змістом за ІІ частиною.
- Де йшов автор ?
- Що він побачив?
- З чим письменник порівнює першу сніжинку?
- Що зробили сніжинки? Скільки їх було?
-Прочитайте про це.
- Яка пора року прийшла?
- Чого навчає нас це оповідання ? ( милуватися природою, любити її, насолоджуватись кожним моментом)
є) Гра «Чи уважний ти читач» (Вчитель починає читати речення, учні продовжують.)
ІУ.Робота в групах
1. Гра «Незакінчене речення»
-Ваше завдання – закінчувати речення. Але одна умова – вам треба додати лише одне слово, яке є ознакою зими.
І група
От випав сніг. Яка обнова.
Зима тоді така ... (чудова).
Міста чистенькі, білі села.
Зима і радісна, й ... (весела).
ІІ група
Кружляють вальс сніжинки ніжні,
Зима пухка і ... (білосніжна).
Вона буває і серйозна:
Суха, і вітряна, й ... (морозна).
ІІІ група
А як насуне хмара сива,
Зима по-своєму ... (красива).
А вранці іній - то обнова !
Яка зима у нас ... (казкова).
ІУ група
Гілок од інею не видно,
Тоді вона, звичайно, ... (срібна).
Яка ж зима? Яка вона? Вона весела і ... (сумна).
2. Дискусія «Зима – найкраща пора року»
І команда – яка стверджує.
ІІ команда – яка заперечує.
І команда:
Зима – найкраща пора року. Сніг вкриває землю білою скатертиною. Мороз розмальовує дивні візерунки. Навкруги, як у казці. Взимку дуже гарно. Зима багата на свята: Святого Миколая, Новий рік, Різдво, старий Новий рік, Водохреща. Взимку у нас зимові канікули. Тому можна досхочу розважатись: кататись на санках, лижах, ліпити сніговика, гратись у сніжки.
ІІ команда:
Зима – не найкраща пора року. Взимку гарно, але холодно, слизько, морозно. Тому люди часто хворіють на застуду, грип. Бувають обмороження. Взимку є канікули. Але це небезпечна пора. Розважаючись, діти часто травмуються, стаються дорожньо-транспортні пригоди.
І команда
Зима – найкраща пора року. Взимку немає роботи на городі, в саду. Тому є більше часу для відпочинку, почитати, переглянути передачі по телевізору, посидіти за комп’тером.
ІІ команда
Зима – не найкраща пора року. Якщо довго дивитися телевізор, сидіти за комп’ютером – це шкодить здоров’ю, псує зір. Узимку немає роботи на городах, у садках, але потрібно відкидати сніг, опалювати.
- Молодці! Одні переконливо стверджували, інші заперечували. Але сперечатись не варто, адже кожна пора року по-своєму приваблює і кожна з них може чимось не подобатися. Ви це довели.
- А ще зима та погода взимку дуже мінлива, тому , що кожен місяць приносить свої сюрпризи.
- Отже, настав час дізнатись про походження назв зимових місяців.
3. Фізхвилинка «Ялинка»
4. Підручник «Природознавство» с 66- 69
5. Бесіда за прочитаним
- То чому грудень має таку назву?
- Від чого походить назва місяця січень?
- Поміркуйте, чому так кажуть : «Січень – весні дідусь, а зимі - цар»?
-Які народні приказки запам'ятали?
- Який найкоротший місяць року?
- Чому він має таку назву? Які прикмети лютого?
6. Гра «Упіймай зимовий місяць»
Вересень, березень, серпень, січень, жовтень, листопад, лютий, квітень, грудень.
7.Робота в групах . Вправа на відновлення прислів’їв
Чарівниця-зима завіяла нас знову, але не снігом, а різнокольоровими сніжинками. ( У класі, на підвіконні, на дошці – всюди сніжинки, а на столі вчителя – маленька ялинка з білими і блакитними сніжинками)
- Давайте підійдемо ближче до ялинки і подивимося, чи прості вони? Ні, не прості, а чарівні.
- Зима залишила нам на сніжинках завдання. Якщо ми з ними не впораємося, то люта віхола припинить нашу зимову подорож. (На сніжинках білого кольору – прислів’я, на сніжинках блакитного кольору – народні прикмети.)
- Зима дуже поспішала і не встигла утворити речення. Нам потрібно їх відновити.
І група Взимку, не гріє, сонце, світить, та. (Взимку сонце світить, та не гріє.)
ІІ група Грудень, починає, рік, а зиму, кінчає.
(Грудень рік кінчає, а зиму починає.)
ІІІ група Січень, як у, пече, вуха, так, не січе.
(Січень не так січе, як у вуха пече).
ІУ група Снігур, цвірінькає, під вікнами, на, відлигу.
(Снігур під вікнами цвірінькає - на відлигу).
У група Яскраві, взимку, зірки, на мороз. (Яскраві зірки взимку - на мороз).
УІ група Влітку, у січні, від, вози, хліба, морози, тріщать, а, тріщатимуть
(У січні тріщать морози, а влітку від хліба тріщатимуть вози.)
V. Рефлексія
- Молодці, діти, ви гарно попрацювали на уроці. Тож давайте визначимо основні ознаки зимової погоди:
* стає холодніше;
* дні коротші – ночі довші;
* погода мінлива;
* небо частіше покрите хмарами;
* опади випадають у вигляді снігу;
* буває ожеледиця та ожеледь, завірюха, хуртовина.
- Про що говорили на уроці?
- Чи справдились ваші очікування?
Продовжіть речення:
«Цей урок мене навчив…» (виразно читати, закінчувати вірш, спостерігати за природою , любити природу, милуватись зимовою красою, бути уважним, чуйним, добрим). Віхола прощається з нами і ось такі дає поради:
* Більше читайте, щоб збагачувався ваш словниковий запас.
* Будьте спостережливими, дружіть з природою.
-Діти, людська доброта, чуйність, милосердя творять дива. Вони допомагають нам долати різні труднощі. З ними нам ніколи не будуть страшні ні тріскучі морози, ні злі хуртовини.
-Ось ми і закінчуємо наш урок. Усі ви добре до нього підготувалися. А захоплено розповідати про природу можна тоді, коли ви вмієте спостерігати, бачити незвичне довкола і багато знати. В цьому вам завжди допоможе книжка. А книжок - цікавих, веселих, добрих, корисних - є дуже багато. Нехай вам пощастить зустрітися з ними. І нехай книжка буде завжди вашим другом і супутником!
УІ. Домашнє завдання