Інтегрований урок літературного читання та природознавства

Про матеріал

Дана розробка допоможе вчителю при підготовці до уроків. Ознайомити дітей з особливостями погоди взимку, вчити учнів бачити й розуміти прекрасне в природі, в поезії; за допомогою художніх засобів поглибити уявлення про найхарактерніші ознаки зими.Виховувати любов до рідної природи, почуття прекрасного, дбайливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Тема: Погода  взимку. Зимові  місяці. Ожеледиця, заметіль. Народні  прикмети  та  прислів'я  про    погоду  взимку.

Ходить, ходить  зима  гаєм… Олександр  Копиленко  «Зима  йде»

Мета: Ознайомити  дітей  з  особливостями  погоди  взимку, вчити учнів бачити й розуміти прекрасне в природі, в поезії; за допомогою художніх засобів поглибити уявлення про найхарактерніші ознаки зими; узагальнити  життєві  спостереження  дітей  про  зміни  в  природі  з  приходом  зими; розвивати  мовлення, уважність, спостережливість, мислення, творчі  і  пізнавальні  здібності; збагачувати  словниковий  запас; розвивати естетичні почуття, навички роботи в парі, в групі.

виховувати  любов  до  рідної  природи, почуття  прекрасного, дбайливе ставлення до природи.

Предмети  які  інтегруються:  літературне  читання, природознавство                                                                        

                                                        Хід уроку:

І. Етап  цілепокладання.

1.Створення емоційно-сприятливого середовища

Вправа  «Очікування»

  • Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
  • Як  ви  думаєте, яким  буде   наш  урок  … (пізнавальним, цікавим, казковим, повчальним, цікавим ).

2.Фенологічні спостереження «Синоптична хмаринка»

  • Діти, за вікном – чарівна красуня-зима.
  • З її приходом … ( все навколо вкрилось снігом, стало холодно, морозно). Перший місяць зими …  Другий … . Третій… .
  • Сьогодні  ми  дізнаємося , чому  вони  саме  так  називаються.

3. Відгадай предмет за ознаками :
Білий, пухнастий, м який - … (сніг).
Холодна, люта, морозна - … (зима).
Злий, тріскучий, лютий - … (мороз).

3. -Сядьте тихесенько, діти, будь ласка!

 Сьогодні ми підемо в засніжену казку . 

4. Звучить мелодія з циклу П.І. Чайковського « Пори року. Зима .»

- За вікном- чарівна красуня зима. Краса зимової природи надихала письменників.

За допомогою художнього слова вони яскраво і точно передавали образи і

зимового ранку, і засніженого саду, і поля. Отже вирушаймо у світ зимової краси

і зимових див, вивчаючи розділ «Зимонько-снігурочко, наша  білогрудочко…».

-Читаючи  цей  розділ, будьте  уважними  читачами: ( літ.чит. с. 76 )

-Сама бабуся віхола

 До нас у клас приїхала!

 Разом із нею нас слухає

 Її подруга Завірюха!

 Ми для них розкажемо

Все, що про них знаємо,

Та про їхню Зиму-матінку,

Холодну, крижану,

Сніжну, чарівну…

ІІ. Етап  цілереалізації. 

Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
  • Які  асоціації у вас викликає зима?

 

   ковзани               санчата                 крига

канікули                            Зима                           іній

 

         подарунки            хуртовина       сніг        мороз
2. Мовна розминка.Чистомовка (хором) :
Ма-ма-ма - прийшла до нас зима.
Ло-ло-ло - кучугури намело.
Ем-ем-ем - саночки візьмем.
Дем-дем-дем - на гірку підем.
Ам-ам-ам - ой, весело нам!

3.Промовляння скоромовки

Йде зима в поля, гаї,

Ми вже бачили її.

В неї сніг та хуртовина,

Довга ніч, коротка днина.

- повільно  хором

- швидше  мовчки

-дуже  швидко  по рядах

4. Доповнення слів і речень «Гра в сніжки»

В гості прийшла   білосніжна ….(зима)

Снігу багато  пухкого…( принесла).

Всі стежки і  доріжки…..( замела)

Любих діток   грати в ….(сніжки) повела.

ІІІ.Опрацювання  твору  О.Копиленка  «Зима  йде» ( літ.чит. с 77)

- Про назву оповідання ми дізнаємось, розшифрувавши шифрограму. Вправа «Дешифрувальник» 4461 423 («Зима іде»)
а)Читання вчителем оповідання.

Завдання перед слуханням:

-Про які ознаки зими йдеться в оповіданні?
б)Словникова робота.
Сизий             оголені                  опале
Бронза           закований              задзвенить 

Вбрання        здалеку                   пожовкло 
Тлумачення слів ( читання тлумачення у підручнику підготовленими учнями)
в) Читання учнями оповідання «перерваним ланцюжком» 
г) Робота над змістом з елементами вибіркового читання  над   І   частиною
- Про який зимовий місяць ідеться у творі?

- Що цікавого дізналися про дуб?
- Прочитайте опис дуба. З ким він порівнюється? 
- А що сказано про опале листя?

ґ) Рубрика «У світі цікавого» (підготовлений  учень  зачитує  повідомлення про вік дуба, можливу товщину його стовбура, цілющі властивості).

д)Робота  над  змістом  за  ІІ  частиною.

- Де  йшов  автор ?

- Що  він  побачив?

- З чим  письменник порівнює першу сніжинку?

- Що  зробили  сніжинки? Скільки  їх  було?

-Прочитайте  про  це.

- Яка  пора  року  прийшла?

- Чого  навчає  нас  це  оповідання ? ( милуватися  природою, любити  її, насолоджуватись  кожним  моментом)

є) Гра «Чи  уважний  ти  читач» (Вчитель  починає  читати  речення, учні  продовжують.)

ІУ.Робота  в  групах

1. Гра «Незакінчене речення»

-Ваше завдання – закінчувати речення. Але одна умова – вам треба додати лише одне слово, яке є ознакою зими.

І група

 От випав сніг. Яка обнова.           

Зима тоді така ... (чудова).

     Міста чистенькі, білі села.

    Зима і радісна, й ... (весела).

ІІ  група

Кружляють вальс сніжинки ніжні,

Зима пухка і ... (білосніжна).

Вона буває і серйозна:

Суха, і вітряна, й   ... (морозна).

ІІІ група 

А як насуне хмара сива,

Зима по-своєму   ... (красива).

 А вранці іній - то обнова !

Яка зима у нас   ... (казкова).

ІУ група  

Гілок од інею не видно,

Тоді вона, звичайно, ... (срібна).

Яка ж зима? Яка вона? Вона весела і ... (сумна).

2. Дискусія «Зима – найкраща пора року»

І команда – яка стверджує.

ІІ команда – яка заперечує.

І команда:

    Зима – найкраща пора року. Сніг вкриває землю білою скатертиною. Мороз розмальовує дивні візерунки. Навкруги, як у казці. Взимку дуже гарно. Зима багата на свята: Святого Миколая, Новий рік, Різдво, старий Новий рік, Водохреща.  Взимку у нас зимові канікули. Тому можна досхочу розважатись: кататись на санках, лижах, ліпити сніговика, гратись у сніжки.

ІІ команда:

  Зима – не найкраща пора року. Взимку гарно, але холодно, слизько, морозно. Тому люди часто хворіють на застуду, грип. Бувають обмороження. Взимку є канікули. Але це небезпечна пора. Розважаючись, діти часто травмуються, стаються дорожньо-транспортні пригоди.

 

І команда

    Зима – найкраща пора року. Взимку немає роботи на городі, в саду. Тому є більше часу для відпочинку, почитати, переглянути передачі по телевізору, посидіти за комп’тером.

ІІ команда

   Зима – не найкраща пора року. Якщо довго дивитися телевізор, сидіти за комп’ютером – це шкодить здоров’ю, псує зір. Узимку немає роботи на городах, у садках, але потрібно відкидати сніг, опалювати.

-   Молодці! Одні переконливо стверджували, інші заперечували. Але сперечатись не варто, адже кожна пора року по-своєму приваблює і кожна з них може чимось не подобатися. Ви це довели.

- А  ще  зима  та  погода  взимку  дуже  мінлива, тому , що  кожен  місяць приносить  свої сюрпризи.

- Отже, настав  час  дізнатись  про  походження  назв  зимових  місяців.

3. Фізхвилинка «Ялинка»

4. Підручник  «Природознавство» с  66- 69

5. Бесіда  за прочитаним

- То  чому  грудень  має  таку  назву?

- Від  чого  походить  назва  місяця  січень?

- Поміркуйте, чому  так  кажуть : «Січень – весні  дідусь, а  зимі - цар»?

-Які народні  приказки  запам'ятали?

- Який   найкоротший   місяць  року?

- Чому  він  має  таку  назву? Які  прикмети  лютого?

6. Гра «Упіймай  зимовий  місяць»

Вересень, березень, серпень, січень, жовтень, листопад, лютий, квітень, грудень.

7.Робота  в  групах . Вправа на відновлення прислів’їв

     Чарівниця-зима  завіяла нас знову, але не снігом, а різнокольоровими сніжинками. ( У класі, на підвіконні, на дошці – всюди сніжинки, а на столі вчителя – маленька ялинка з білими і блакитними сніжинками)

 - Давайте підійдемо ближче до ялинки і подивимося, чи прості вони? Ні, не прості, а чарівні.

 - Зима залишила нам на сніжинках завдання. Якщо ми з ними не впораємося, то люта віхола  припинить нашу зимову подорож. (На сніжинках білого кольору – прислів’я, на сніжинках блакитного кольору – народні прикмети.)

 - Зима дуже поспішала і не встигла утворити речення. Нам потрібно їх відновити.

І  група  Взимку, не гріє, сонце, світить, та. (Взимку сонце світить, та не гріє.)

ІІ  група  Грудень, починає, рік, а зиму, кінчає.

 (Грудень рік кінчає, а зиму починає.)

ІІІ група  Січень, як у, пече, вуха, так, не січе.

 (Січень не так січе, як у вуха пече).

ІУ  група  Снігур, цвірінькає, під вікнами, на, відлигу.

 (Снігур під вікнами цвірінькає - на відлигу).

У  група  Яскраві, взимку, зірки, на мороз. (Яскраві зірки взимку - на мороз).

УІ група   Влітку, у  січні, від, вози, хліба, морози, тріщать, а, тріщатимуть

(У січні тріщать морози, а влітку від хліба тріщатимуть вози.)  

V. Рефлексія

- Молодці, діти, ви  гарно  попрацювали  на  уроці. Тож  давайте  визначимо  основні  ознаки  зимової  погоди:

* стає  холодніше;

* дні  коротші – ночі  довші;

* погода  мінлива;

* небо  частіше  покрите  хмарами;

* опади  випадають  у  вигляді  снігу;

* буває  ожеледиця  та  ожеледь, завірюха, хуртовина.

- Про що говорили на уроці?

- Чи справдились ваші очікування?

 Продовжіть речення: 

«Цей урок мене навчив…» (виразно читати, закінчувати вірш, спостерігати за природою , любити природу, милуватись зимовою красою, бути уважним, чуйним, добрим). Віхола  прощається з нами  і ось такі дає поради:  

* Більше читайте, щоб збагачувався ваш словниковий запас.

* Будьте спостережливими, дружіть з природою.

-Діти, людська доброта, чуйність, милосердя творять дива. Вони допомагають нам долати різні труднощі. З ними нам ніколи не будуть страшні ні тріскучі морози, ні злі хуртовини.

-Ось ми і закінчуємо наш урок. Усі ви  добре  до нього підготувалися. А захоплено розповідати про природу можна тоді, коли ви вмієте спостерігати, бачити незвичне довкола і багато знати. В цьому вам завжди допоможе книжка. А книжок - цікавих, веселих, добрих, корисних - є дуже багато. Нехай вам пощастить зустрітися з ними. І нехай книжка буде завжди вашим другом і супутником!

УІ. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

зайчиклисицясороки

вовккозуліриба

кабанведмідь 2олень 2

птахиїжак2снігур

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1.  Vira
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
2139
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку