Цей інтегрований урок розрахований на учнів 5 класу з метою розширення та узагальнення знань із природознавства та зарубіжної літератури; для розвитку логічного мислення, уміння практично застосовувати знання,порівнювати, співставляти, робити висновки.
Костиря С.Г.
учитель зарубіжної літератури
Червонокам’янського
навчально-виховного об’єднання
«загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів-
дошкільний навчальний заклад-
позашкільний центр»
Олександрійської районної ради
Кіровоградської області
Чередніченко А.І.
учитель природознавства, біології
Червонокам’янського
навчально-виховного об’єднання
«загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів-
дошкільний навчальний заклад-
позашкільний центр»
Олександрійської районної ради
Кіровоградської області
Тема: Людина - частина природи. Шлях Мауглі від вихованця джунглів до їх
господаря.
Мета: розкрити значення людини в природі; показати взаємозв'язок людини з
природою; розвивати вміння порівнювати тварин з точки зору науки та
художнього твору, стисло і грамотно відповідати на запитання,
характеризувати героїв, висловлювати власні думки, переносити теоретичні
знання на практику; виховувати любов до братів наших менших.
Обладнання: таблиці, книги про природу, ілюстрації до казки «Мауглі»
Д. Р. Кіплінга, кросворд.
Тип уроку: інтегрований урок природознавство, зарубіжна література;
узагальнення знань з теми: «Людина та середовище її життя»
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Вчитель природознавства
1. Бесіда:
- Що таке природа?
- Що відноситься до живої природи?
- Що відноситься до неживої природи?
- До якої групи відноситься людина?
- Яка природа на таблиці зображена? (ліс)
- Яким ще може бути ліс?
- Що таке джунглі?
- А як називається сукупність тварин? (Зграя, стадо)
2. Перевірка рівня засвоєння навчального матеріалу.
Вчитель зарубіжної літератури - Діти, пригадаємо вивчений матеріал по темі, і проведемо командну інтелектуальну гру. (Клас ділиться на дві команди і по черзі відповідають на питання, кожна правильна відповідь оцінюється в один бал. Переможе та команда, яка набере більше балів).
- Пригадайте ім'я першого англійського письменника, який став лауреатом
Нобелівської премії (Кіплінг).
- Назвіть слово, яким, з легкої руки Кіплінга, і дотепер називають дітей, які
опинилися серед диких звірів і вижили (Мауглі)
- Під впливом « Книги джунглів» Кіплінга створено багато кіно- і мультфільмів,
написано інших творів. А як звати героя, вигаданого англійським письменником
Е.Берроузом під впливом цього твору? (Тарзан)
- Подумайте, що спільного має Мауглі з легендарними засновниками Рима братами-
близнюками Ремом і Ромулом? (їх вигодувала вовчиця)
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Оголошення теми і мети уроку.
IV. Основний зміст роботи
1. Розповідь вчителя природознавства про виховання дітей тваринами.
а) таємнича Діна;
б) Амала і Камала.
2. Робота з текстом казки Д.Р.Кіплінга «Мауглі».
Вчитель зарубіжної літератури
- Діти, ви уважно прослухали розповідь Алли Іванівни? Що спільного із розповіддю
і текстом твору?
- Які тварини займалися вихованням Мауглі?
- На які групи можна поділити всіх тварин Джунглів?
3. Колективна характеристика тварин з точки зору літератури і природознавства.
Вчитель природознавства
Вовки - ці тварини належать до родини Вовчі. Мають середні розміри, довгі кінцівки з не втяжними кігтями. Під час пересування спираються на пальці. Живляться переважно тваринною їжею, предки свійського собаки. Поширені майже всюди по Україні.
Пантера - 3 родини котячих, середніх розмірів, тварина із довгими кінцівками і втяжними кігтями. Здобич підкараулює, а не наздоганяє. Хижа тварина, полює вночі.
Тигр - найкрупніший за розмірами серед представників родини котячих. Тіло завдовжки до 3 м, маса до 300 кг. Живе у Південній Азії та на півдні далекого Сходу. Оскільки чисельність цього виду постійно зменшується, його занесено до Міжнародної Червоної книги. На території України тигрів не має.
Ведмідь - велика хижа тварина, яка при пересуванні спирається на всю стопу, хвіст дуже короткий. Відомі білий, бурий, чорний або гімалайський ведмеді. Живляться як рослинною так і тваринною їжею. В казці зображений чорний або гімалайський ведмідь. Він невеликий - довжина тіла 150 -160 см, маса 80-120 кг, рідко 200 кг. В наш час його занесено до Червоної книги. Ворогами ведмедя є тигри, вовчі стаї, для молодняка - рись, найнебезпечніший браконьєр.
Пітон - Належить до ряду Лускаті класу Плазуни. Найбільші мають довжину до 12 м, що трапляється в Південній Азії. Живиться різними безхребетними тваринами. Неотруйний, вбиває здобич, обвиваючись навколо неї. Після умертвіння, ковтає її цілком, завдяки дуже рухомим костям щелеп, відсутністю грудної клітки, еластичної шкіри на горлі і далі по всій брюшній стороні тіла.
Вчитель зарубіжної літератури
- Діти, давайте в тексті казки відшукаємо описи тварин, які пов'язані з вихованням Мауглі.
Вовки - «Старий грізний вовк, великий сірий Самотній Вовк - Акела, що керував Зграєю завдяки своїй великій силі та розуму, лежав на Скелі Ватажка, простягшись на весь свій зріст».
Пантера - «Чорна тінь упала посеред кола. То була Багіра, чорна пантера, вся чорна, як сажа, але з чудовими плямами на хутрі, які вилискували у світлі місяця, мов намальовані. Всі знали Багіру, і ніхто на наважувався ставати їй на дорозі».
Ведмідь - « Балу, сонливий бурий ведмідь, який навчав вовченят Закону Джунглів».
Пітон - «Каа, кам'яний пітон, лежав на гарячому прискалку, вигріваючись на південному сонці і милуючись своєю чудовою новою шкірою, бо останні десять днів він провів на самоті, міняючи шкіру, і тепер справді мав розкішний вигляд: витягнувши по землі тупоносу голову, він згортав тридцять футів свого тіла у фантастичні вузли та звивини і облизував губи, думаючи про наступний обід.
Каа не був отруйна змія - до отруйних гадюк він ставився навіть з презирством і вважав їх за боягузів, - але мав страшну силу, і коли вже обвивав кого-небудь своїми величезними кільцями, то марно було сподіватися на визволення».
- Чи схожі описи, що ми відшукали в тексті з тими, що повідомляє нам природознавство?
- Чим вони різняться? Як називаються ці описи?
V. Закріплення.
Вчитель природознавства. Давайте пригадаємо, які ще тварини діють у творі. У цьому вам допоможуть загадки, які потрібно розгадати.
а) Великий гризун, його тіло вкрите голками. Нічна тварина. /Дикобраз/
б) Людиноподібні ссавці - тварини. /Мавпи/
в) Хижий птах, високо ширяє в небі /Шуліка/
г) Родичка пітона, ходить в капюшоні. /Кобра/
д) Дуже товсті ноги маю, ледве їх переставляю,
Сам високий я на зріст, замість носа в мене хвіст. /Слон/
е) Ні птах, ні звір - щось змішане,
А спить завжди підвішене. /Кажан/
Вчитель зарубіжної літератури.
Розгадування кросворду.
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі: 5. Ім'я матері хлопчика. 6. Подруга хлопчика. 7. Великий сірий Самотній Вовк. 8. Країна, де народився Кіплінг.
По вертикалі: 1. Ім'я матері Вовчиці. 2. Ворог людського дитинчати. 3. Кам'яний пітон. 4. Першій гість сім'ї вовків. 6. Сонливий бурий ведмідь.
Відповіді:
по горизонталі: 5. Мессуа; 6. Багіра; 7. Акела; 8. Індія
по вертикалі: 1. Ракша; 2. Шер-Хан; 3. Каа; 4. Табакі; 6. Балу.
- В кольорових квадратиках у вас є букви, складіть їх за схемою і ви дізнаєтесь ім’я хлопчика, який потрапив у Джунглі.
|
|
|
|
|
|
- Хто такий Мауглі?
- Хто дав йому таке ім'я? Чому?
- Чому він жив у Джунглях?
- Чого навчився хлопчик у Джунглях?
- Чому змушений був залишити Джунглі?
- Куди він пішов?
- Чому не зміг прижитися у людей?
- Що допомогло Мауглі із Жабеняти перетворитися на Володаря Джунглів?
- Хто ж такий Мауглі?
VI. Підсумок уроку.
1. Досвід Келлога - розповідь вчителя природознавства
2. Оцінювання учнів
VІІ. Домашнє завдання.
Природознавство. Повт. матеріал підручника з даної теми
Література .Підготуватись до тематичної атестації.