Інтегрований урок "Людина - частина природи. Шлях Мауглі від вихованця джунглів до їх господаря".

Про матеріал

Цей інтегрований урок розрахований на учнів 5 класу з метою розширення та узагальнення знань із природознавства та зарубіжної літератури; для розвитку логічного мислення, уміння практично застосовувати знання,порівнювати, співставляти, робити висновки.

Перегляд файлу

Костиря С.Г.

учитель зарубіжної літератури

Червонокамянського

навчально-виховного обєднання

«загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів-

дошкільний навчальний заклад-

позашкільний центр»

Олександрійської районної ради

Кіровоградської області

Чередніченко А.І.

учитель природознавства, біології

Червонокамянського

навчально-виховного обєднання

«загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів-

дошкільний навчальний заклад-

позашкільний центр»

Олександрійської районної ради

Кіровоградської області

 

Тема: Людина - частина природи. Шлях Мауглі від вихованця джунглів до їх

            господаря.

Мета: розкрити значення людини в природі; показати взаємозв'язок людини з

            природою; розвивати вміння порівнювати тварин з точки зору науки та

           художнього твору, стисло і грамотно відповідати на запитання,   

          характеризувати героїв, висловлювати власні думки, переносити теоретичні

          знання на практику; виховувати любов до братів наших менших.

Обладнання: таблиці, книги про природу, ілюстрації до казки «Мауглі»

          Д. Р. Кіплінга, кросворд.

Тип уроку: інтегрований урок природознавство, зарубіжна література; 

                     узагальнення знань з теми: «Людина та середовище її життя»

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Вчитель природознавства

1. Бесіда:

- Що таке природа?

- Що відноситься до живої природи?

- Що відноситься до неживої природи?

- До якої групи відноситься людина?

- Яка природа на таблиці зображена? (ліс)

- Яким ще може бути ліс?

- Що таке джунглі?

- А як називається сукупність тварин? (Зграя, стадо)

2. Перевірка рівня засвоєння навчального матеріалу.

Вчитель зарубіжної літератури - Діти, пригадаємо вивчений матеріал по темі, і проведемо командну інтелектуальну гру. (Клас ділиться на дві команди і по черзі відповідають на питання, кожна правильна відповідь оцінюється в один бал. Переможе та команда, яка набере більше балів).

- Пригадайте ім'я першого англійського письменника, який став лауреатом  

   Нобелівської премії (Кіплінг).

- Назвіть слово, яким, з легкої руки Кіплінга, і дотепер називають дітей, які

  опинилися серед диких звірів і вижили (Мауглі)

- Під впливом « Книги джунглів» Кіплінга створено багато кіно- і мультфільмів,

   написано інших творів. А як звати героя, вигаданого англійським письменником

   Е.Берроузом під впливом цього твору? (Тарзан)

- Подумайте, що спільного має Мауглі з легендарними засновниками Рима братами-

   близнюками Ремом і Ромулом? (їх вигодувала вовчиця)

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Оголошення теми і мети уроку.

IV. Основний зміст роботи

1. Розповідь вчителя природознавства про виховання дітей тваринами.

а) таємнича Діна;

б) Амала і Камала.

2. Робота з текстом казки Д.Р.Кіплінга «Мауглі».

Вчитель зарубіжної літератури

- Діти, ви уважно прослухали розповідь Алли Іванівни? Що спільного із розповіддю

    і текстом твору?

- Які тварини займалися вихованням Мауглі?

- На які групи можна поділити всіх тварин Джунглів?

3. Колективна характеристика тварин з точки зору літератури і  природознавства.

Вчитель природознавства

Вовки - ці тварини належать до родини Вовчі. Мають середні розміри, довгі кінцівки з не втяжними кігтями. Під час пересування спираються на пальці. Живляться переважно тваринною їжею, предки свійського собаки. Поширені майже всюди по Україні.

Пантера - 3 родини котячих, середніх розмірів, тварина із довгими кінцівками і втяжними кігтями. Здобич підкараулює, а не наздоганяє. Хижа тварина, полює вночі.

Тигр - найкрупніший за розмірами серед представників родини котячих. Тіло завдовжки до 3 м, маса до 300 кг. Живе у Південній Азії та на півдні далекого Сходу. Оскільки чисельність цього виду постійно зменшується, його занесено до Міжнародної Червоної книги. На території України тигрів не має.

Ведмідь - велика хижа тварина, яка при пересуванні спирається на всю стопу, хвіст дуже короткий. Відомі білий, бурий, чорний або гімалайський ведмеді. Живляться як рослинною так і тваринною їжею. В казці зображений чорний або гімалайський ведмідь. Він невеликий - довжина тіла 150 -160 см, маса 80-120 кг, рідко 200 кг. В наш час його занесено до Червоної книги. Ворогами ведмедя є тигри, вовчі стаї, для молодняка - рись, найнебезпечніший браконьєр.

Пітон - Належить до ряду Лускаті класу Плазуни. Найбільші мають довжину до 12 м, що трапляється в Південній Азії. Живиться різними безхребетними тваринами. Неотруйний, вбиває здобич, обвиваючись навколо неї. Після умертвіння, ковтає її цілком, завдяки дуже рухомим костям щелеп, відсутністю грудної клітки, еластичної шкіри на горлі і далі по всій брюшній стороні тіла.

Вчитель зарубіжної літератури

- Діти, давайте в тексті казки відшукаємо описи тварин, які пов'язані з вихованням Мауглі.

Вовки - «Старий грізний вовк, великий сірий Самотній Вовк - Акела, що керував Зграєю завдяки своїй великій силі та розуму, лежав на Скелі Ватажка, простягшись на весь свій зріст».

Пантера - «Чорна тінь упала посеред кола. То була Багіра, чорна пантера, вся чорна, як сажа, але з чудовими плямами на хутрі, які вилискували у світлі місяця, мов намальовані. Всі знали Багіру, і ніхто на наважувався ставати їй на дорозі».

Ведмідь - « Балу, сонливий бурий ведмідь, який навчав вовченят Закону Джунглів».

Пітон - «Каа, кам'яний пітон, лежав на гарячому прискалку, вигріваючись на південному сонці і милуючись своєю чудовою новою шкірою, бо останні десять днів він провів на самоті, міняючи шкіру, і тепер справді мав розкішний вигляд: витягнувши по землі тупоносу голову, він згортав тридцять футів свого тіла у фантастичні вузли та звивини і облизував губи, думаючи про наступний обід.

Каа не був отруйна змія - до отруйних гадюк він ставився навіть з презирством і вважав їх за боягузів, - але мав страшну силу, і коли вже обвивав кого-небудь своїми величезними кільцями, то марно було сподіватися на визволення».

- Чи схожі описи, що ми відшукали в тексті з тими, що повідомляє нам природознавство?

- Чим вони різняться? Як називаються ці описи?

 V. Закріплення.

Вчитель природознавства. Давайте пригадаємо, які ще тварини діють у творі. У цьому вам допоможуть загадки, які потрібно розгадати.

а) Великий гризун, його тіло вкрите голками. Нічна тварина. /Дикобраз/

б) Людиноподібні ссавці - тварини. /Мавпи/

в) Хижий птах, високо ширяє в небі /Шуліка/

г) Родичка пітона, ходить в капюшоні. /Кобра/

д) Дуже товсті ноги маю, ледве їх переставляю,

    Сам високий я на зріст, замість носа в мене хвіст. /Слон/

е) Ні птах, ні звір - щось змішане,

    А спить завжди підвішене. /Кажан/

 Вчитель зарубіжної літератури.

Розгадування кросворду.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі: 5. Ім'я матері хлопчика. 6. Подруга хлопчика. 7. Великий сірий Самотній Вовк. 8. Країна, де народився Кіплінг.

По вертикалі: 1. Ім'я матері Вовчиці. 2. Ворог людського дитинчати. 3. Кам'яний пітон. 4. Першій гість сім'ї вовків. 6. Сонливий бурий ведмідь.

Відповіді:

по горизонталі: 5. Мессуа; 6. Багіра; 7. Акела; 8. Індія

по вертикалі:   1. Ракша; 2. Шер-Хан; 3. Каа; 4. Табакі; 6. Балу.

 

- В кольорових квадратиках у вас є букви, складіть їх за схемою і ви дізнаєтесь  ім’я хлопчика, який потрапив у Джунглі.

 

 

 

 

 

 

 

 

- Хто такий Мауглі?

- Хто дав йому таке ім'я? Чому?

- Чому він жив у Джунглях?

- Чого навчився хлопчик у Джунглях?

- Чому змушений був залишити Джунглі?

- Куди він пішов?

- Чому не зміг прижитися у людей?

- Що допомогло Мауглі із Жабеняти перетворитися на Володаря Джунглів?

- Хто ж такий Мауглі?

VI. Підсумок уроку.

1. Досвід Келлога - розповідь вчителя природознавства

2. Оцінювання учнів

VІІ. Домашнє завдання.

Природознавство. Повт. матеріал підручника з даної теми

Література .Підготуватись до тематичної атестації.

 

doc
Додано
9 березня 2018
Переглядів
2605
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку