Інтегрований урок-мандрівка з української мови та Я досліджую світ в 4 класі "Іменники-синоніми, іменники-антоніми.. Культура поведінки"

Про матеріал
Урок - мандрівка . Мета: у вигляді гри-подорожі, під час виконання цікавих завдань у парах, групах закріпити знання учнів про іменники – синоніми, антоніми, омоніми, про пряме та переносне значення іменників; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення, уміння узагальнювати, самостійність та навички взаємоконтролю, культури поведінки; виховувати повагу до старших та однолітків, любов до рідної мови, почуття патріотизму.
Перегляд файлу

 

Чорноморський ЗЗСО

 

 

 

Інтегрований урок-мандрівка

 з української мови та Я у світі в 4 класі

 

 

 

 

                                   Іванченко

Альбіна Володимирівна

                                                   

                                                                             

 

   

 

2019р.

 

Мета: закріпити знання учнів про іменники – синоніми, антоніми, омоніми, про пряме та переносне значення іменників; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення, уміння узагальнювати, самостійність та навички взаємоконтролю, культури поведінки; виховувати повагу до старших та однолітків, любов до рідної мови, почуття патріотизму.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

 - Дзвінок запросив нас на урок української мови та я у світі.

Сьогодні вирушимо знову в країну, що зоветься Мова.

Пригоди нас цікаві ждуть,

Берем знання! Гайда у путь!

Поспішіть місця зайняти, час урок розпочинати. 

     2. Створення емоційного настрою.

- Мені , діти, сьогодні, як ніколи, дуже потрібна ваша допомога. Я хочу, щоб ви мені допомогли провести урок. Як думаєте, а що для цього потрібно? Так, бути уважними, активними, працьовитими. Отож, розпочинаймо!

- Чи знаєте ви, як вітаються в різних країнах? А що це за слова? (Це слова ввічливості, які ми завжди вживаємо).

-Прийміть від мене подарунок – гарний настрій і поділіться посмішкою один з одним, побажайте успіху.

3. Вправа «Позитивні емоції».

- Підніміть праву руку той, хто має молодшого братика!

- Помахайте лівою рукою той, хто має сестричку!

- Торкніться вказівним пальцем носика ті, хто дуже любить свою маму!

- Сплесніть у долоні ті, хто готовий працювати далі!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашнього завдання.

Учні презентують свої повідомлення – як вітаються в різних країнах.

2. Слова «братик, сестричка, мама, друг» - це…(іменники, назви істот)

- На які питання відповідають ці слова?

- Як звуть твого братика, Маріє? Твою сестру, Ярославе? Це теж іменники. Слова Ілля, Надія завжди… (пишуться з великої букви, бо це власні назви).

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ 

1. Бесіда. Отже, яку частину мови ми вивчаємо?

- А які ще самостійні частини мови знаємо?

 - Сьогодні на уроці ми говоритимемо про багатство української мови, про її багатий лексичний запас. Одні й ті самі поняття ми можемо назвати різними словами. Сьогодні у центрі нашої уваги будуть синоніми, антоніми.

2.Давайте промовимо девіз наших мовних уроків:

                      Рідну мову я вивчаю,

                      ЇЇ люблю, не забуваю.

                      Рідну мову буду знати,

                      Берегти і шанувати.

ІV. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ.

СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ  НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

1.Каліграфічна хвилинка (Зберіть із складів слова. Запишіть їх каліграфічно)

Ми но ні си     Ан ні ми то

2.«Поетична сторінка»

Не задумавсь, відкіль оті

у нашій мові злитки золоті? 

Як намистинки диво калинове – частини мови! 

Який співець, поет, який письменник

 уперше слово вигадав — іменник? 

Іменник! Він узяв собі на плечі 

велике діло — визначати речі,— 

ім’я, найменування і наймення; 

робота, біль, і радість, і натхнення. 

Ну, а візьмемо назву — дієслово,

 само підказує, що діє слово! 

Ще й прикладу до нього не навів. 

а вже до півдесятка дієслів! 

Прикметник дасть іменнику-предмету

 якусь його ознаку чи прикмету. 

Частини мови! Назви наче й звичні, 

полюбиш їх — красиві, поетичні! 

Хто ж так назвав оці частини мови? 

Назвали вчені. Й підхопив народ!   Д. Білоус 

 Ось ми й опинилися на роздоріжжі. Щоб не заблукати, треба із собою карту мати. Але карту незвичайну. Вона так і називається – карта знань. Ми вже почали її створювати, а щобзаповнити всі частини, нам потрібно отримати нові знання і вміння з української мови та «Я у світі».

Перше завдання від жителів країни Морфології:

3.Вправа «Незакінчене речення» 

День, ніч — це іменники-... (антоніми). 

Горизонт, виднокіл, обрій — це іменники-... (синоніми). 

Ніс човна. Кирпатий ніс. Ніс — це... іменник (багатозначний іменник). 

4.«Утвори пари».

-     Поняття «антонім» і «синонім» знайоме нам. Давайте пригадаємо значення цих лексичних явищ.    З єднайте слова та їх пояснення( на дошці)

Синоніми                     слова, протилежні за значенням                

Антоніми                    слова з різними коренями, але близькі за значенням         

                   Наведіть приклади.

5. Тепер я запрошую вас до Міста друзів. Відгадавши загадку, ви дізнаєтесь, на чому подорожуватимемо.

Від села і до села,

Де дорога пролягла

Перевозить дім людей –

І дорослих, і дітей. (Автобус)

Зупинка «Тир»-  робота в парах. Завдання – обрати найбільш влучне слово – синонім.

Мова наша мелодійна, співуча, солов’їна. В ній є багато слів, близьких за значенням. Які це слова? (Синоніми). Для об’єднання в групи ви маєте погрупувати слова на картках, які зараз отримаєте, за значенням.

6. Зупинка «Словникова» - робота в групах. Що означає слово «оптимізм» - знайти і пояснити визначення за словником та дібрати антонім.

7. Гра «Віднови речення»:Справжні  України  втрачають і сини оптимізму  не дочки.

8.Весела руханка «Роби, як я».

9. Зупинка «Центр творчості» - знайти в прислів’ях антоніми.

 (За кожне правильно виконане завдання команди отримують смайлики).

10.Зупинка «Будинок книги» - робота з підручником «Я у світі» .

 Потрібно прочитати і переказати зміст оповідання В. О. Сухомлинського «Наїлися, встали і пішли»

  •  Як зустріла хлопчиків бабуся?
  • - Як повелися хлопці?
  • - Чи можна сказати, що герої цього оповідання відповіли добром на добро?
  • - Що б ви зробили на їхньому місці?
  • - Чи траплялося щось подібне з тобою або твоїми знайомими?

11. Асоціативний кущ «Вихована людина». Давайте доповнимо схему «Вихована людина», скориставшись змістом листа «Про виховання», та дамо відповіді на запитання( с. 41). — Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 

1. Гра «Пантоміма».       Пропоную вам гру-пантоміму. Вам потрібно створити «воскові фігури» стосунків «Дружби» і «Ворожості» через пози, міміку, жести, фрази із пісень, мультиків  розмістити відповідні картки на дошці,  у дві колонки.

 Діти виходять по одному, беруть картку, створюють відповідну «воскову фігуру» і закріплюють її на дошці.

турботливість                                 заздрощі   вірність                     ревнощі

безкорисливість                              плітки       взаємодопомога        нечемність

щедрість                                          жадібність  правдивість             брехня

щирість                                            нечесність  доброта                    злість

толерантність                                 жадібність     ніжність                  нещирість

стриманість                                    грубість  відвертість      зазнайство                                       

 - Якщо хочете, щоб з вами дружили, виховуйте у собі позитивні риси. Адже дружба живе рівно стільки, скільки кімнатна рослина без води.

2.Підготовлений заздалегідь учень читає вірш «Людина починається з добра».

3. Підрахунок отриманих смайлів, визначення найбільш активних учнів і команд.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ 

1. Говорять, що поведінка — це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя.

- Які правила культурної поведінки вам відомі? Таких правил безліч, але коли ви з ними ознайомилися, то зрозуміли, що майже всі  виконуєте, бо і мама з татом удома, і вчителі у школі вимагають одного і того самого — правильної поведінки, щоб ви змалку привчилися до порядку, а далі все буде просто.

      Кажуть, якщо ти хочеш, щоб до тебе добре ставилися, то й сам повинен ставитися до людей так, як хочеш, щоб ставилися до тебе. Нескладна думка сама по собі, але дуже точна. Вимагати від іншого можна тільки те, що ти здатний йому дати і даєш сам. Забувати цю істину не слід ніде і ніколи.

2. Рефлексія – «подари посмішку». Виконання у дружньому колі пісні «Посміхнись»

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ .До кожної букви вашого імені доберіть слова, які відповідають вашому ставленню до людей. Складіть правила поведінки на уроках, в їдальні чи бібліотеці у вигляді дружніх порад.

docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку