19 липня о 18:00Вебінар: Реалізація національно-патріотичного проекту в закладах дошкільної та середньої освіти

Інтегрований урок математики, літератури, музики по темі «Квадратні корені.» 8 клас

Про матеріал
Конспект уроку на тему: «Про Івана Франка на уроках математики» Мета. Повторити, узагальнити та систематизувати знання та вміння учнів по темі «Квадратні корені. Дійсні числа.». Повторити, закріпити та розширити знання учнів про життя і творчість І. Я. Франка; виховувати в учнів почуття патріотизму, любові до рідної землі, поваги до історичного минулого свого народу. Обладнання: портрет І. Я. Франка, картинки і фотографії з життя письменника, роздатковий матеріал, таблиці. Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок. Епіграф. Силу розуму надають вправи, а не спокій.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

на тему:

«Про Івана Франка на уроках математики»

 

 

Інтегрований урок математики, літератури, музики по темі «Квадратні корені.»

8 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                         Вчитель Ганас Г. М.

Тема: Про Івана Франка на уроках математики.

Мета. Повторити, узагальнити та систематизувати знання та вміння учнів по темі «Квадратні корені. Дійсні числа.». Повторити, закріпити та розширити знання учнів про життя і творчість І. Я. Франка; виховувати в учнів почуття патріотизму, любові до рідної землі, поваги до історичного минулого свого народу.

 Обладнання: портрет І. Я. Франка, картинки і фотографії з життя письменника, роздатковий матеріал, таблиці.

 Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.

 Епіграф. Силу розуму надають вправи, а не спокій.

 

Хід уроку

 Учні виконують пісню «Не пора, не пора …» на слова І. Франка.

   Не пора, не пора, не пора

   Москалеві й ляхові служить!

   Довершилась України кривда стара,-

   Нам пора для України жить.

  Не пора, не пора, не пора

  За невігласів лить свою кров

  І любити царя, що наш люд  обдира,-

  Для України наша любов

   Не пора, не пара, не пора

   В рідну хату вносити роздор!

   Хай пропаде незгоди проклята мара!

   Під України єднаймось прапор!

  Бо пора се, великая єсть:

  У завзятій важкій боротьбі

  Ми поляжем, щоб волю і щастя, і честь,

  Рідний краю, здобути собі!

 Учитель музики. Наш сьогоднішній урок розпочався піснею Дениса Сочинського «Не пора, не пора, не пора…» Написана більше 120 років тому, вона була своєрідним гімном тих свідомих українців, які боролися за свободу рідної землі. Співали її в кінці ХІХ – на початку ХХ століття, співали її українські січові стрільці в 40-х роках, співали її на початку нашої незалежності у 90-х роках минулого століття. Співають її і тепер. А слова цієї невмирущої пісні написав великий український письменник Іван Якович Франко.

 Учитель математики. Сьогодні на уроці ми систематизуємо знання по вивченій темі і одночасно розширимо знання про життя і творчість І.Я.Франка. Він відомий усьому світові, його творами вже давно захоплюються і дорослі і діти. І. Я. Франко неодноразово бував у недалеких від нас містах Бережанах і Тернополі.

 Ось перед вами віхи життя і творчості Івана Яковича Франка. Але тут є пропуски …

 (На дошці вивішено таблицю за даними життя І. Я. Франка з пропусками, які потрібно заповнити протягом уроку.).

 

  1. Народився І. Я. Франко 28 вересня __________року.
  2. Івася віддали до школи, коли йому було __________  років і вже через ____ днів навчився читати.
  3. В ________ років хлопець залишився без батька, а в _______ років і без матері.
  4. І. Я. Франко побував у Завалові у ________ році, а в Бережанах у ______ році.
  5. Повне зібрання творів письменника вмішене в ______ томах; нарис «Два образи у Завалівській церкві» надруковані у ____ томі.
  6. Помер І. Я. Франко ______ травня 1916 року.

 

 

 Щоб заповнити пропуски таблиці, вам доведеться здійснити математично-літературно-музичну подорож, у яку поведуть вас ваші капітани, яких ви самі оберете.

 (Учні класу обєднуються у дві команди. Обирають капітанів.)

 Отже, починаємо. Перша станція на нашому маршруті «Народження генія».

 Перший учень. Видатний український письменник І. Я. Франко народився в селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту на Львівщині в родині сільського коваля 27 серпня …

 Учитель математики. Щоб дізнатися, у якому році народився письменник, розвяжемо приклад:

(Відповідь заноситься у п.1. таблиці)

 

 Додаткові запитання командам.

  1. Що є областю визначення функції у=х2?
  2. Що є областю значень функції у=х2?
  3. Яка фігура є графіком функції у=х2?
  4. При якому значені аргументу значення функції у=х2 дорівнює нулю?

Другий учень. Малий Івась (Ясьо – так звала сина мати) змалку любив бувати у батьковій кузні, куди сходились селяни, щоб поспілкуватися, повісти цікаві, часто фантастичні історії. Згодом письменник не раз казав, що отой вогонь батьківської кузні, силу якого він узяв у свою душу на далеку життєву дорогу, не згасав уже ніколи.

Учитель математики. А ми тим часом  наближаємося до наступної станції нашої подорожі – «Шкільна». Ще дуже маленьким Івася віддали до школи, де навчали українською, польською, та німецькою мовами. Він був дуже здібним і вже через кілька днів навчився читати, а згодом знав напамять майже всього Шевченка. Щоб дізнатись у скільки років малий Івась пішов у школу і через скільки днів він навчився читати, розв’яжемо наступні приклади:

1). , якщо а=8;

2). .

(Відповідь заноситься у п.2. таблиці)

 

Додаткові запитання командам

  1. Що називають квадратним коренем з числа?
  2. Що називають арифметичним квадратним коренем?
  3. Скільки квадратних коренів має рівняння х2=а при а>0? При а<0?

Третій учень. Життя Івася не було безхмарним. Дуже рано він залишився без батька, а згодом і без матері. Усі клопоти з утримання сім’ї взяв на себе вітчим.

Гриць Гаврилик – добрий і розумний чоловік. Він доклав багато зусиль, аби талановитий хлопчина став освіченою людиною.

Учитель математики. Ми підійшли до станції «Трагічна». Адже учень розповів нам про трагічні віхи в житті Івася. Але щоб взнати у скільки років він залишився без матері, а в скільки без батька ви повинні розвязати наступний приклад і рівняння.

1).  ;

2). .

(Відповідь заноситься у п.3. таблиці)

 

Додаткові запитання командам

  1. Які числа утворюють множину цілих чисел?
  2. Яві числа утворюють множину раціональних чисел?
  3. Як називають числа які є нераціональними?
  4. Якою буквою позначають множину дійсних чисел?

Четвертий учень. Іван Франко навчався на філософському факультеті Львівського університету, але закінчити його завадила політична діяльність. Юнаком кілька разів арештували, а згодом виключили з університету.

Проте бажання вчитеся не залишило Івана і через деякий час він закінчив Чернігівський університет і навіть захистив дисертацію на ступінь доктора філософії у Відні.

Учитель математики. Наша подорож надійшла до станції «Літературна».

Учитель літератури. Неоціненим залишається внесок Івана Франка в літературу. Батько чотирьох дітей, він написав чимало цікавих казок, які об’єднав у збірку і видав наприкінці ХІХ століття під назвою «Коли ще звірі говорили». На думку письменника, казки змушують дітей сміятися і думати, розбуджують їхню цікавість та увагу до явищ природи. До збірки «Коли ще звірі говорили» увійшла й казка «Фарбований лис», з якою ви вже знайомі.

Ви, сподіваюсь, добре памятаєте зміст цієї казки. Вона насичена народними висловами і прислівями. Пропоную зєднати частини висловів, записані в таблиці так, щоб утворилися прислівя. Поясніть, які прислівя відповідають яким персонажам казки.

Відповідь дають по черзі обидві команди. Кожна відповідь оцінюються двома балами.

 

 

У страху

Знай, коза,

Слова ласкаві,

Не лізь тути,

Не зате вовка бють, що він сірий

Не микайся Грицю на дурницю,

 

 

бо дурниця боком вилізе.

а думки ласкаві.

а за те, що овечку зїв.

своє стійло.

очі великі.

куди твоя голова не лізе.

 

Учитель математики. «Життя, - говорив Франко, - мені мало всміхнулося, а діти були тим весняним сонячним промінням, яке зігрівало моє серце». У 1896 році він писав: «Правда, скупенька моя наука. Самі початки. З того ще чоловік мудрим не буде. Але я старався подати вам спосіб, як собі далі радити, як далі вчитися, діти мої любі, треба далі і далі, раз у раз, весь вік.». Це справді пророчі слова Великого чоловіка. Сказані більше сотні років тому, вони актуальні і нині. На уроках математики, інших предметів, учитель подає вам основні віхи науки, вказує основні способи розвязування задач, основні напрямки , куди слід рухатися для здобуття знань. А чи станете ви високо освіченими, всесторонньо грамотними людьми, залежить тільки від вас.

І так, станція «Ерудитна».

На ній ми проведемо гру «Хто швидше?». Вам пропонується по пять завдань з математики, відповідь на кожне з яких кожна команда записує у свою табличку. Одержане число відповідає номеру букви алфавіту, які слід вписати під одержаними відповідями по порядку. (В першому рядку таблиці записуєте числа, які у вас вийшли при розвязувані завдань, а в другому букви, які їм відповідають.). Два слова сладутьімя персонажей кількох Франкових оповідань.

Кожна правильна відповідь оцінюється двома балами плюс два бали за правильно прочитане слово.

Таблиці для команд:

 

 для першої команди;         для другої команди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аа – 1

Жж – 9

Мм – 17

Фф – 25

Бб – 2

Зз – 10

Нн – 18

Хх – 26

Вв – 3

Ии – 11

Оо – 19

Цц – 27

Гг – 4

Іі – 12

Пп – 20

Чч – 28

Гг – 4

Її – 13

Рр – 21

Шш – 29

Дд – 6

Йй – 14

Сс – 22

Щщ – 30

Ее – 7

Кк – 15

Тт – 23

Ьь – 31

Єє – 8

Лл – 16

Уу - 24

Юю – 32

 

 

 

Яя - 33

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Завдання командам.

Першій команді

  1. Обчислити:

;                                                                                        (17)

  1. На скільки   більший за ?                                                    (на 1)
  2. Першого дня на озері розквітла одна водяна лілея. Другого дня їх уже було дві, третього – 4, кожного наступного – удвічі більше, ніж попереднього. 15-го дня лілеями зацвіла половина озера. Якого дня зацвіте все озеро лілеями?                                                       (16-го)
  3. Яке число слід вписати замість  знака «?»?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                    (11)

  1. У рівнобедреному трикутникукут при вершині дорівнює 1440. Чому дорівнює кут при основі цього трикутника?                                 (180)

 

Другій команді

  1. Скільки трилітрових банок можна заповнити до краю 53 літрами води?

                                            (17)

  1. Обчислити:

;                                                                                          (11)

  1. Трійка коней, запряжених в екіпаж, побігла 21 км. Скільки кілометрів пробіг кожен кінь?                                                            (21 км)
  2. Яке число слід вписати замість  знака «?»?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                     (19)

  1. Якщо один із гострих кутів прямокутного трикутника дорівнює 860, та чому буде рівний другий його гострий кут?                                (140)

 

Відповідь до гри «Хто швидше?»  Малий  Мирон.

Учитель літератури. Персонажем яких оповідань І. Я. Франка є малий хлопчик Мирон?

(«У кузні», «Малий Мирон», «Олівець», «Під оборогом»).

 Кого зобразив письменник в образі Мирона? На кого він схожий?

 Наступна наша станція «Поетична». Які віршовані твори письменника ви знаєте? За кожен прочитаний вірш команді нараховується 5 балів.

 Учитель математики. Ми можемо пишатися тим, що великий письменник навчався у Львові, неодноразово тут бував. Гостював Іван Франко у недалеких від нас селах і містах. Наприклад у письменника Андрія Чайковського у Бережанах, про що останній писав: «Приїхав до мене Франко в гості. Таких гарних днів у моєму житті мало…». Разом вони мандрували сусідніми селами. Відвідали, зокрема, родину Лепких у Жукові, також у Завалові відвідав церкву і написав нарис «Два образи у церкві Завалівській», які побачив там. А щоб дізнатися, коли письменник побував у Бережанах і Завалові, ми зупинилися на станції «Завалівська», відкриємо чарівну скриньку і починаємо підказки.

 (У скринці два приклади, які треба розв’язати).

 Завдання оцінюється 2-ма балами.

  1. , якщо х=9                                (Відповідь: 1883)
  2.                                      (Відповідь: 1892)

(Відповіді заносяться в п.4 таблиці)

 Додаткові запитання

  1. Чому дорівнює корінь квадратний із добутку?
  2. Чому дорівнює корінь квадратний із дробу?
  3. У якій координатній чверті знаходиться графік функції ?
  4. Яка фігура є графіком функції ?

Учитель музики. Ми прибули до станції «Музична». Івана Яковича Франка з повним правом можна називати поетом-піснярем. Його ліричне слово знаходило відгук у натхненних серцях не одного композитора. Серед найвідоміших пісень на слова Івана Франка можна назвати: «Як почуєш вночі» (Д. Січинський), «Дивувалась зима» (Я. Яковенко), «Безмежне поле» (Ю. Рожавська), «Вічний революціонер» (С. Людкевич), «Привіт тобі, мій друже вірний, гаю» (Ю. Мейтус), «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» (А. Кос-Анатольський). «Франко – писав С. Людкевич, - любив народну музику, пісню, вмів глибоко відчути аромат народної музики, виявляючи надзвичайно тонке розуміння мелодії, вмів глибоко відчути аромат народної музики, виявляючи надзвичайно тонке розуміння мелодії, вмів відшукати в ній душу». А композитор Ф. Колеса в 1942 р. навіть вигадав книжку «Улюблені пісні Івана Франка».

(Командам пропонується заспівати по одній пісні на слова І. Франка)

Виконання оцінюється 5-ма балами.

Учитель  математики. Ми підійшли до станції «Творча спадщина». Щоб проїхати її, необхідно виконати завдання.

Обчислити:

  1. (Відповідь:50)
  2. (Відповідь: 26)

Отримані

Отримані відповіді: 50 – кількість томів, у яких умістився творчий доробок І. Я. Франка, а 26 – том у якому вміщено нарис «Два образи в церкві Завалівській». Відповіді заносяться у п.5 таблиці.

Учитель літератури. А ми тим часом прибули на станції «Патріотич-

на». Усе своє життя І. Я. Франко мріяв і боровся за щасливе майбутнє рідно-

го народу, за що його весь час переслідувала існуюча влада. Він був твердо переконаний, що таке майбутнє настане. І якщо не для нього, то для його на-

щадків.

          Вірш «Пісня будущини»

                 Знов час прийде, коли з погорди пилу

                 Ти отрясешся й ясною звіз дою

                 Засяєш людям, і підуть з тобою,

                 Серця твої почують давню силу.

                                Знов час прийде до найтяжчого бою,

                                Останнього, за правду й волю милу

                                Ти проведеш народи і прогнилу

                                Стару будову розвалиш собою.

                І над оновленим щасливим світом,

                Над збратаними чистими людьми

                Ти зацвітеш новим, пречудним цвітом.

                                  Прийде той час! Істотою цілою

                                  Ми чуєм хід його поза собою,

                                  Та доживем його – не ми… неми!

      Учитель літератури. Дайте  відповіді на запитання:

  • До кого звертається поет у вірші?
  •  Як розуміти його слова «Ти зацвітеш новим пречудним цвітом»?

                     Відповіді оцінюються одним балом.

     Учитель літератури. Той час, у приході якого був упевнений Франко, прийшов 24 серпня 1991 року, коли наша Україна стала вільною самостійною державою. І ми щасливі тим, що саме нашому поколінню судилося цього дожити. Але зберегти свободу і незалежність ми зможемо тоді, коли будемо

єдиними. Тому сьогодні, як ніколи вчасно, звучать франкові слова з вуст героя повісті «Захар Беркут». «Брати і браття! Ми побідили нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю. Уважайте добре на се!

Доки будете жити в громадськім порядку,дружно держатиметеся купи, незламно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас.»

       Учитель математики.Залишився пустим  один рядок у таблиці. Щоб

Заповнити його, на станції «Безсмертна» ми проведемо математичну естафету.

        Для розв’язання даного завдання по черзі виходять учасники однієї і другої команди і ми покажемо, що ми єдині у досягненні мети.

         Обчислити:

                                   5 + 2 + 3 - 11

       Учитель літератури. Помер І. Я. Франко 28 серпня 1916 року. Пись-

менника по праву вважають продовжувачем  Тараса Шевченка. Це відзначив

 Дмитро Павличко «Шевченко народив, а Франко виховав українську націю»

І, безперечно, продовжує виховувати сьогодні, адже його твори друкуються чималими тиражами, пісні на його вірші виконують популярні співаки, а фільми зняті за мотивами його творів, хвилюють дітей і дорослих. І в цьому

розумінні він – безсмертний

       Учитель математики. Ми на останній станції «Прощальна». За час сьогоднішньої нашої подорожі ми з вами закріпили і повторили матеріал з теми «Квадратні корені. Дійсні числа.» , розв’язали декілька завдань. Одно- часно дізналися про життя і творчість славетного українського письменника, борця за щасливе майбутнє свого народу Івана Яковича Франка. Дорогі учні! Вам належить пройти ще довгий шлях дорогою навчання. Ви, безумовно, отримаєте ще багато знань і з математики, і з літератури, неодноразово ще зустрічатиметесь і з творчістю Івана Франка. І в цьому ми , вчителі, бажаємо вам успіхів.

        Підбиваються підсумки подорожі та уроку. Учням, які найбільше відзначилися , виставляю оцінки.

         На домашнє завдання задаю учням повторити весь матеріал вивченої теми і виконати завдання в тестовій формі № 4 на сторінці 146.

docx
Додав(-ла)
Ганас Галина
До підручника
Алгебра 8 клас (Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М. С)
До уроку
§ 2. Квадратні корені. Дійсні числа
Додано
28 березня
Переглядів
117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку