На уроці учні ознайомлюються із загальним випадком віднімання двоцифрових чисел без переходу через десяток; удосконалюють вміння розв'язувати складені задачі вивчених видів, знаходити периметр фігур. За допомогою інтеграції підтримується інтерес до науки математики, показано її зв'язок з іншими науками, зокрема, природознавством, в процесі виконання математичних завдань учні збагачують знанняучнів про хвойні рослини своєї місцевості, їх значення в житті людей і тварин; про зимуючих пташок рідного краю, виховується бережливе ставлення до природи, екологічна свідомість молодшого школяра.
Урок математики в 2-му класі
Урок доброти і милосердя.
Тема: Віднімання двоцифрових чисел без переходу через десяток ( загальний випадок ).
Мета:
Навчальна функція мети:
Розвиваюча функція мети:
Виховна функція мети:
Обладнання: підручники, зошити, карта подорожі по математичному лісу, комп'ютер, мультимедіа - проектор, презентація PowerPoint, опорні схеми, малюнок ялинки, роздатковий матеріал у вигляді шишок.
Тип уроку: інтегрований урок – подорож з елементами інтерактивних технологій
Хід уроку
Девіз уроку:
Всі ми – і люди, й звірята,
І пташки, і пташенята –
Діти рідної землі,
І дорослі, і малі.
Тож давайте пам’ятати,
Що природа – наш дім,
І нам жити в нім.
І. Організаційний момент.
Добрий день, шановні діти!
Вправо-вліво поверніться,
Одне одному всміхніться
А дню ясному вклоніться.
Свій день завжди починайте з усмішки, і тоді у вас буде все гаразд, бо від неї всім стане тепліше. Даруйте всім свої посмішки і нехай всі посміхаються вам.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Діти, до нас на урок сьогодні завітав незвичайний гість. А хто ви дізнаєтесь, якщо виконаєте обчислення.
Шина – на + ромашка – ро - ма + р = шишкар
Л |
О |
І |
Д |
С |
У |
60 - 40 |
40 - 30 |
40 + 7 |
16 - 8 |
60 + 5 |
90 - 20 |
Обчисліть вирази і розташуйте відповіді у порядку зростання.
( до лісу )
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
Перша зупинка «КАЛІГРАФІЧНА».
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди -
Ніби яблука усюди.
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки ...(Снігурі)
Вони з’являються у нас взимку. У цієї пташки чорненька голова, рожевий животик. Узимку їсть різні ягоди, бруньки, насіння бур’янів. У снігура короткий і товстий дзьоб, яким він вправно вилущує насіння ясена і горобини. Якщо розшифруєте народну прикмету, дізнаєтесь, що відбувається коли ці пташки співають.
Снiгур спiває - на снiг та завiрюху.
1. Каліграфічна хвилинка.
Прописати число, яке є відгадкою задачі:
Подивіться, угорі на ялинці снігурі.
Тут 12 і 6 там.
Дайте лік всім снігурам. ( 18)
2. Гра «Розкажу про число»
- Що б ви розповіли Снігурам про число 18?
(двоцифрове, парне, сусіди – 17, 19, розкладається на суму розрядних доданків так 18 = 10 + 8 )
Друга зупинка «РОЗУМНИКІВ».
Вона животик жовтий має,
Ще й чорну краватку одягає.
Пташина жвава і маленька,
Співає дзвінко, веселенько,—
Той спів узимку кожен чує.
Шматочок сальця їй смакує.
Що ж це за пташка невеличка,
Чи здогадались ви? (Синичка.)
- Це маленька пташка, у неї ошатна сорочечка з чорною краваткою, зеленувата спинка, на голові чорна шапочка. Вона дуже рухлива. Причепившись до найтоншої гілочки, може повисати вниз головою. Синичка з’їдає за добу стільки комах, скільки сама важить.
- Уявіть, тільки, щоб сталося з деревами, якби раптом не залишилось жодної пташки?
3. Робота з геометричним матеріалом.
Загадки від синички
(Відповіді учні сигналізують сигнальними блокнотами.)
Три у мене сторони, міцно з`єднані вони.
А між ними три кути, хто я? Чи вгадаєш ти?
(Трикутник.)
Ось вам загадка непроста: не маю жодного кута!
Фігура я геометрична, така кругленька, симпатична!
(Круг.)
Чотири в мене сторони, усі однакові вони.
Всі четверо кутів прямі, ім`я моє назвіть самі.
(Квадрат.)
Чотири маю сторони, не всі однакові вони,
Прямих кутів чотири маю, як мене звати, не згадаю!
(Прямокутник.)
4. Усний рахунок
Учні сигналізують відповіді за допомогою сигнальних блокнотів
Знайдіть:
5. Гра «Мікрофон»
ОнтДлиНімЕтаДівЕксвРилогЕкнВугОжмЩілсЕчнНолдЕрвжЛчфоІитьС
Одне дерево ще не ліс.
6. Робота над задачами. Взаємоперевірка
- Як називаються числа при додаванні?
- Як знайти невідомий доданок?
- Повторимо, з яких частин складається задача?
а) Два учні здали 25 кг макулатури, перший здав 13 кг макулатури. Скільки макулатури здав другий учень?
б) Учні 2 класу іншої школи також посадили 14 берізок, а тополь на 8 менше. Скільки всього дерев посадили учні?
7. Фізкультхвилинка.
Любим ми фізкультхвилинку
Про березу, про ялинку,
Про пташок, які летять,
Про зайчат, які тремтять,
Про дівчаток і хлоп`яток,
Що за партами сидять.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
- Чік-чірік! Чік-чірік! – Це горобчики співають. Вони частіше всього біля людини живуть. Зимою де крихітки підберуть, де зернятками полакомляться. Кажуть, що горобець розбійник і дармоїд, але це не так. Весною і літом вони збирають безліч різних комах та гусені.
Горобці корисні птахи!
Вони на протязі дня приносять своїм пташенятам 500 комах. В Америці в м. Бостоні споруджено пам’ятник горобцю. Колись їх там не було. На околицях міста розмножились шкідливі комахи, гусінь яка знищувала всю рослинність.
Людям загрожував голод.
Допомогли горобці. Вони швидко розправилися з комахами-шкідниками. В подяку за це жителі спорудили їм пам’ятник.
Ось який у нас маленький сіренький горобчик!
1. Підготовча робота.
57 + 12 = 6* 72 * 14 = *6 *2 +27 = 5* *1 + 5* = 96
2. Осмислення нового матеріалу.
- Буря ніяк не вщухне, замела всі стежки й доріжки. Подивіться, що сталося з прикладами, якими ми повинні були познайомитися на уроці. Доведеться нам стати науковцями і самим знайти хід розв’язування і правило віднімання.
57 – 34 = 23
□ - □ = □
□ - □ = □
□ + □ = 23
Діти самостійно виводять правило віднімання двоцифрових чисел.
V. Первинне закріплення нового матеріалу.
1. Виконання завдань у підручнику
2. Пояснення приклада 58 – 27 = □ с.72 № 389
3. Колективна робота.
Розв’язування прикладів ( з поясненням)
VІ. Розвиток математичних умінь
1. «Мозковий штурм»
Хотілося б щоб ви запам’ятали правило доброти.
Допомагайте птахам в біді. Пам’ятайте, що у люті морози вони беззахисні і чекають від вас допомоги.
2. Робота над задачами. Групова робота
а) розв’язання задачі за схемою
Кожна група розв’язує свою задачу.
- Горобчик просить йому допомогти скласти і розв’язати задачі за схемами
1 день 2 день 3 день
6 годівниць 5 годівниць ?
за 3 дні – 20 годівниць
Дівчатка Хлопчики Дорослі
6 годівниць 5 годівниць ?
за 3 дні – 20 годівниць
1 день 2 день 3 день
6 синичок 5 синичок ?
за 3 дні – 20 синичок
3. Перевірка розв’язання задач.
Кожна група презентує свою задачу
б) усне розв’язування задач
Представники кожної групи витаскують картку з задачею.
1). Пара синичок пролетіла 4 км. Скільки км пролетіла одна синичка?
2). 20 кг макулатури зберігають одне дерево. Ми з вами зібрали 80 кг. Скільки дерев ми зберегли?
3). Людині потрібно на добу 960 л кисню, його виділяють 5 дорослих дерев. Скільки дерев потрібно посадити в садочку сім’ї з 3 чоловік?
4). Ворон живе 69 років, а синичка 7 років. На скільки більше живе ворон?
5). Коли пташки сіли на гілку ялинки один за одним, шишкарик побачив, що він сидить п'ятим від початку і третім з кінця. Скільки пташок сіло на гілку?
4. Гра «Лісова красуня»
- Подивіться, ось ми і дійшли до ялинки. Щоб повернути шишки ялинці, треба розв’язати приклади. Перевіримо, чи всі впораються із завданням? Чи всі запам’ятали правило віднімання двоцифрових чисел?
На шишках написані приклади. Їх треба розв’язати, щоб знати куди повісити кожну шишку. Число на ялинці відповідає певній іграшці.
97 – 22 86 – 44
39 – 26 67 – 16
48 – 21 68 – 34
VІ. Підсумок уроку.
Наша подорож до лісу закінчується.
- Закрийте оченята і послухайте тихенько, що співають нам пташки. Вмикається фонограма співу пташок.
Метод «Незакінчене речення»
- Мені пташки проспівали, щоб…
- Ось, яка цікава подорож в нас вийшла. А знаєте, що мені проспівали пташки?
На сніданочок для пташки
Киньте зерен, киньте кашки.
Ми ж все літо працювали –
Сади від черви обчищали.
Ще й співали всім на втіху.
Світ навколо звеселяли.
- Пташки зраділи, що ви повернули хвойним деревам шишки і вирішили трохи шишок подарувати нам. На уроці праці ми зможемо з них виконати гарні іграшки для малят дитячого садка. А наша красуня Ялинка передає всім нам запрошення на Новорічне свято від Діда Мороза.
VІІ. Домашнє завдання.
Учням високого рівня скласти складну задачу про рослини нашого лісу.