Інтегрований урок з математики та біології. 6 клас
Тема : Узагальнення знань з теми «Відношення та пропорція»
Мета: 1) закріпити знання учнів з теми «Відношення та пропорція», сприяти поглибленню знань учнів з цієї теми;
2) продовжити формування просторового уявлення, логічного мислення, сприяти розвитку пізнавального інтересу учнів ,творчих здібностей, пам’яті, уваги; критично аналізувати відповіді своїх однокласників;
3) продовжити формування соціальної компетентності учнів через організацію роботи в малих групах, формування вмінь приймати рішення та відповідати за них, умінь застосовувати знання в зміненій ситуації та здібностей до пошуку і засвоєння нових знань;
4) прищеплювати інтерес учнів до екологічних проблем та профілактика здорового способу життя.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форми навчання: індивідуальна, фронтальна, групова.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, роздавальний матеріал.
Хід уроку
І Організаційний момент
(Клас поділено на 4 групи. Кожна має свого експерта.)
Сьогодні урок математики я хочу розпочати словами відомого італійського ученого Галілео Галілея „Природа розмовляє мовою математики”, а Микола Яругін підтвердив: „Математика безмежно різноманітна і міститься в усьому”.
ІІ Повідомлення теми і мети уроку.
Ми з вами закінчили вивчення однієї з найцікавіших тем математики «Відношення і пропорція». Чому цікава тема? Відповідь дасть сьогоднішній урок.
Особливість уроку полягає в тому, що всі завдання, які будемо виконувати, так чи інакше, пов'язані з впливом навколишнього середовища на здоров'я людини.Таким чином ми підсумуємо вивчене по темі «Відношення і пропорція»та обговоримо важливі питання екології. Оскільки екологічна ситуація впливає на водні, повітряні та грунтові ресурси і загалом все відображається на нашому здоров'ї , то ви поділені на 4 групи і кожна готувала повідомлення про відповідний ресурс. Ігрупа – водний ресурс
ІІ група – повітряний ресурс
ІІІ група – грунтовий ресурс
ІV група – здорове харчування
ІІІ Актуалізація опорних знань
Розв'язувати екологічні проблеми допомагає і математика. Задачі за допомогою пропорцій розв’язували ще в стародавні часи. Але й сьогодні вони потрібні нам у повсякденній діяльності. Давайте перевіримо, як ви орієнтуєтесь у вивченій темі.
На столі лежать 4 картки із запитаннями. Представники груп витягують одну картку і група готується до відповіді.
Картка № 1.
До кожного питання навести приклади.
Картка № 2.
До кожного питання навести приклади.
Картка № 3.
До кожного питання навести приклади.
Картка № 4.
2. Які величини називаються обернено пропорційними?
До кожного питання навести приклади.
IV Мотивація навчальної діяльності
Отже в основному ви готові до обговорення такої відповідальної теми. Сьогодні ви спробуєте на практиці застосувати свої знання і показати вміння використовувати відношення і пропорцію при розв’язуванні задач.
V. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.
Охорона навколишнього середовища - найактуальніша проблема сьогодення. Молода українська держава успадкувала тугий вузол екологічних проблем:
Розвяжіть рівняння, знайдіть його корінь на дошці і складіть з частинок картинку.
Що повязує ці картинки?(вода)
Як відомо, організм людини на сімдесят відсотків складається з води, тому вона відіграє одну з найважливіших ролей у житті організму.
(група №1 готувала повідомлення про воду)
Вода – єдина субстанція яка ззустрічається в природі в трьох формах: тверда, рідка і у вигляді газу.
- 80% земної поверхні вкриті водою;
- кров людини на 83% складається зводи;
- людина може обходитись 30 діб без їжі і лише кілька днів без води;
- ми ніколи не матимемо води більше ніж зараз;
- щодня випаровується 1 трильйон тон води;
Забруднені підземні води очищаються протягом декількох тисячоліть
Недостатнє очищення стоків, неякісне очищення промислових вод, надмірна насиченість органікою призводить до того, що сьогодні практично всі водойми країни наблизилися до 3 класу забрудненості. Але очисні споруди, що виробляють питну воду, розраховані на прийом води 1-2 класу забруднення. Найскладніша обстановка з якістю питної води сьогодні в Криму. Якщо ж говорити про найчистішу воду в Україні, то її можна спробувати в Полтавській області, де майже вся вода береться з підземних джерел.
- ми ніколи не матимемо води більше ніж зараз;
- щодня випаровується 1 трильйон тон води;
Пропоную задачу. З крану біжить струмінь води товщиною з олівець. За 1хв витрачається 3 літри води. Скільки літрів ми втратимо за 15хв якщо включимо 2 крана?(х=45; 90л)
Кап ... Кап ... Кап ... Якщо з крана капає вода (тільки 10 капель за хвилину), в місяць з нього намарно витікає біля 170 літрів води, а в рік – понад 2000 л.
Не складно закрити кран і економити воду.
2)Відгадайте загадку
- Куди ступиш – всюди маєш, Хоч не бачиш, а вживаєш.( Повітря
- Ти без нього не зможеш жити: ні їсти, ні пити, ні говорити. (Повітря
-Все життя з ним живемо, а ні разу не бачили. Чим ми дихаємо ?
(група №2готувала повідомлення про повітря)
За 1 рік в атмосферу викидається більше 4 мільйонів тонн шкідливих речовин, тобто середньостатичний українець споживає приблизно 100 кг цих шкідливих для організму речовин щороку!
Повітря забруднюють:
Одним із засобів захисту навколишнього середовища є розсіювання шкідливих речовин за допомогою високих труб.
Задача
Відомо, що димова труба висотою 100м дає змогу розсіювати шкідливі речовини в радіусі до 20 км. Визначте радіус розсіювання речовин, якщо висота труби 80м.
Очищують повітря зволожувачі і очищувачі повітря, кімнатні рослини, а також насадження дерев.
Задача
1 дерево віділяє 192л кисню. Скільки потрібно дерев для нашого міста, де майже 26тис. жителів, якщо для однієї людини достатньо 960л кисню?(х=5д- 1людина.
130000дерев для міста)
3)Математичне лото
1) 5,4 : 3,4 = 8,1 : 5,1(так27,54=27,54
2) 7:5=35:7(ні
3) (так
4) 36:6=25:5(ні
5) 18:4=13,5:3 (так
6) 3:4=6:8(так
7)(ні
8)(ні9)(так
10) 7:5=25:15(ні
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
г |
а |
р |
о |
в |
у |
н |
к |
т |
і |
(група №3 готувала повідомлення про грунт)
В Україні нараховують понад 38 типів грунтів.
вносить на поля понад 500млн.т добрив і 4млн.т пестицидів.
Самостійна робота
Задача 1
Після уроків зібрано у класах 1кг паперового сміття. Якщо учні щодня лишатимуть таку кількість паперу, то скільки його пропаде за 190 днів? Яку площу лісу буде вирубано даремно, якщо для виробництва 1т паперу потрібно близько 900м?(х = 900·190 :1000=171млісу).
Тому краще не виеидати папір, а здавати макулатуру.Збережемо багато дерев.
4)Вживання екологічно чистих продуктів, чистої води, прогулянки на свіжому повітрі – все впливає на наше здоров'я.
Для здорового харчування слід враховувати вміст білків, жирів та вуглеводів.
А)(група №4 готувала повідомлення про здорове харчування)
Двоє учасників цієї групи побудують у Macrosoft Word кругову діаграму, що зображує співвідношення між білками, жирами та вуглеводами за алгоритмом.
Задача
Співвідношення в раціоні маси ковбас і сосисок до маси м’яса і риби повинне бути не більше ніж 2: 5. Скільки грамів ковбасних виробів за тиждень не нашкодять здоров’ю, якщо всього за тиждень школяр з’їдає 2,1 кг м’ясних, рибних і ковбасних блюд?(х=0,3 ковбаси -0,6; м'ясо – 1,5)
Б) А що ще погано впливає на здоровя людини, окрім навколишнього середовища? Шкідливі звички.
А чи знаєте ви, що діти які палять, скорочують собі життя на 12,5%?
Визначте якою приблизно буде тривалість життя нинішніх дітей, якщо середня тривалість життя в Україні 72 роки?(х=9; 72-9=63роки).
Висновок: людина яка почала палити будучи дитиною, позбавляє себе 9 років життя.Задумайтесь!
5)Золотий пареріз
Деякі речі навколо нас виглядають гармонійнішими(а значить красивішими), якщо перебувають у певному відношенні.
Наприклад:
Це відношення в математиці має назву «Золотий переріз».
Древні греки вважали, що прямокутники, яких сторони відносяться як 5:8 (сторони утворюють золотий переріз) мають найбільш приємну форму. Вони приписували золотому перерізу магічні властивості й використовували при розрахунках. Правильне співвідношення розмірів палаців та храмів, які будували древні греки, надавало цим будівлям ту незвичайну красу, яка й досі дивує нас. Пропорція з древньогрецької означає – маючий правильне співвідношення частин
Золотий переріз – це поділ відрізка на нерівні частини, при якому весь відрізок так відноситься до більшої частини, як сама більша частина відноситься до меншої;
Будова тіла людини – це також золота пропарція. Найкращою вважається така фігура, коли відношення росту людини до лінії її талії становить золоту пропорцію, тобто = 1,618
Пропоную це перевірити. (Дослідження)
1.Міряємо зріст
2. міряємо відстань від підлоги до талії
3. знаходимо відношення
Якщо воно = 1,6 тоце ідеальний зтіст з точки зору математики
V Підсумок уроку
Отже, ви дізналися, що пропорція - не тільки математична величина.
- А де ще можна застосувати пропорцію?
Пропоную невеличкий тест, щоб перевірити наскільки ви були уважними
Вибирайте колір правильної відповіді і будуйте вежу.
А) 99:9=22:11
Б) 36:4=81:9 !!!!!
В) 18:3 = 66:6
А) 9 !!!!!!
Б) 5
В) 6
А) 1
Б) 3
В) 5 !!!!!
А) 12
Б) 13 !!!!!
В) 9
Пройшовши екологічною стежкою і розв’язавши задачі ,ми дійшли висновку,що людина має ставитися з добротою,любов’ю до всього живого заради життя на Землі. Потрібно,щоб кожна людина чула ніжну пісню лісових дзвіночків, шелест листочків, пісню жайворонка,відчувала неповторний запах землі.
Любов до природи, до батьківської хати, до неньки - України треба пронести через усе життя.
Встаньте, люди, миром за природу,
За предвічну матінку для нас.
Щедрії дари і чисту воду
Нам вона сторицею віддасть.
(П. Парасочко)
VІ Домашнє завдання.
Скласти задачу екологічного змісту і розвязати її пропорцією.
І група Х:9=4:12 7:15=х:45
|
ІІ група 7:х=35:20 12:7=60:х
|
ІІІ група 24:х=6:2 Х:8=65:26
|
ІV група 48:3=80:х 120:х=24:5
|
|
|
|
|