Про матеріал
Інтегрований урок з математики та природознавства у 2 класі допоможе вчителю цікаво та змістовно подати матеріал. Протягом уроку використовуються різні форми роботи.
Тема: Інтегрований урок математики та природознавства у 2 класі.
Природознавство: «Осінь».
Математика: Обчислене значення виразу типу 17 – 8 різними способами. Розв’язування задач. Віднімання іменованого числа. Логічні вправи.
Мета: навчити обчислювати значення виразу типу 17 – 8 різними способами. Формувати навички додавання і віднімання в межах 20. Закріпити знання нумерації двоцифрових чисел, навички порівняння чисел, розв’язувати задачі, вміння віднімати іменовані числа, виконувати логічні вправи.
Узагальнити знання з теми «Осінь». Формувати уміння виділити головне, працювати в парах та групах. Розвивати мовленнєві навички школярів, допитливість, вміння аналізувати. Виховувати цікавість взаємодопомоги, любов до природи, бережливе ставлення до рідного краю.
Обладнання: картки-листочки з задачами, картки для робіт в групах, слайди з зображенням лісу, тварин, конструктор LEGO, різнокольорові листочки.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організація класу.
Клас готовий працювати? (так)
Додавати й віднімати? (так)
На розряд розкладати? (так)
Вміло в групах працювати. (так)
Вирази й задачі розв’язати. (так)
2. Психологічне настроювання.
- Давайте налаштуємось на роботу.
Наші очі дивляться – і все бачать
Вуха слухають – і все чують
Голова думає – і все запам’ятовує
- Як ви гадаєте яким буде урок? (цікавим)
- Які в мене діти? (найкращі)
- Сьогодні дуже гарний день, покажіть з яким настроєм ви прийшли до школи.
(діти показують за допомогою цеглинок: зелена цеглинка – гарний настрій, жовта – так собі, червона – поганий настрій).
3. Метод «Очікування».
Що ви очікуєте від уроку? (відповіді дітей).
- Бажаю всім успіху, нехай здійсняться ваші та мої очікування. Тож часу не гаємо, урок розпочинаємо.
4. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми.
Ще недавно в небі синім
Пролітали журавлі.
А сьогодні в безгомінні
Ходить осінь по землі.
- А що ви знаєте про осінь яка вона?
- Назвіть ознаки красуні осені.
- Які осінні місяці ви знаєте ? Чому вони так називаються?
У ці осінні дні холодні
Нам всім так хочеться тепла
Нумо в подорож рушайте
Ну що, готові дітвора?
Сьогодні ми з вами підемо в гості до осені, подивимося як живуть мешканці осіннього лісу, як вони готуються до зими, допоможемо їм. Заплющить очі. Подорож починається.
Слайд «Осінній ліс».
- Подивиться який красивий осінній ліс.
- А якого кольору більше? Чому (бо прийшла осінь, а восени листя на деревах становляться жовтими, червоними).
- Чи чути співи птахів? Чому?
Вправа «Закінчи мою думку».
Птахи відлітають у вирій, тому що …
Перелітні птахи – це велика група птахів, які …
Осілі птахи – це ...
5. Перевірка домашнього завдання.
Ви хочете потрапити до цього лісу?
Щоб потрапити до лісу нам треба перевірити домашнє завдання. (перевірка домашнього завдання).
6. Усна лічба.
Подув вітер в приніс різнокольорове листячко, але ці листочки не прості а з завданнями. То давайте розв’яжемо веселі задачки.
Веселі задачі.
Шість грибочків на горбочку,
Стільки ж видно з-під листочка
Відповісти хто б зумів,
Скільки разом всіх грибів? (12)
Петрик гриби збирав,
У кошик їх складав
Ось поклав він 9 грибів,
Потім ще чотири
Довго думав і гадав,
Скільки всіх грибів поклав? (13)
П’ять маленьких білченят
У кубельці спали
А ще троє білченят
По гіллі стрибали
Всіх тих діток полічіть
Мамі рідній поможіть. (8)
Їжак по лісу йшов
7 яблучок знайшов
В поле потім він побрів
І знайшов 6 буряків
Він додать ніяк не може
Хоч і як крути й верти –
Полічити він не може
Всі яблука і буряки. (13)
Ведмежатко в ранці встало
І важливе щось згадало,
Математику відкрило
І 6 прикладів зробило.
Потім встало, потягнулось
І 6 раз перевернулось.
Ще задач 7 розв’язало
А втомившись, устало
І замислилось на мить,
Скільки всіх завдань устиг зробить? (13)
- Молодці, ви добре розв’язали задачі і зібрали листочки.
- А з якого дерева ці листя?
Слайд «Осінні листочки».
Гра «Впізнай листочок».
Скільки листочків? Яких листочків більше? На скільки?
7. Каліграфічна хвилинка.
- Подивіться, які чудові дерева.
Слайд «Дерева з цифрами».
- Які цифри ви побачили? (3, 2).
- Утворіть число в якому 3 дес. 2 од. , запишіть ці числа в зошит (32, 23).
- Назвіть сусідів цього числа.
- До числа якого десятка вони належать?
ІІ. Основна частина.
1. Формування обчислювальних навичок віднімання числа в межах 20 із переходом через десяток (за матеріалом підручника, с. 37 № 214).
А ми з вами продовжимо подорож. Давайте підемо по стежинці, яка йде між деревами. Будемо обчислювати вирази зручним для вас способом. Відповіді запишемо на стежинці. (діти виконують завдання).
- Які дерева ми з вами зустріли на стежинці? (сосна, береза, дуб).
- Якого вони кольору?
- А чому сосна зелена?
2. Удосконалення вмінь обчислювати різницю чисел у межах 20 з переходом через десяток різними способами (с. 37 № 215).
- А хто це сидить на гільці дуба?
Слайд «Білочка».
- Це білочка, вона хоче, щоб ви їй розповіли як обчислити виріз 17 – 8 різними способами. (1 – схема – розклали від’ємники, 2 – схема – розклали зменшуване, 3 – схема – на основі складу числа).
3. Практична робота. Обчислення різниці 17 – 8 зручним способом (с. 38 № 216).
- Давайте допоможемо білочці назбирати жолудів. (діти розв’язують приклади. Взаємоперевірка в парах).
- Хто знає як білочка готується до зими?
- Білка восени запасає на зиму корм, вона збирає горіхи, шишки, жолуді і ховає в дупи, розвішує і сушить гриби на гілках дерев. А взимку ховається у дуплі.
4. Розвиток логічного мислення та обчислювальних навичок. Робота в групах.
- А ось і галявина. А хто це?
Слайд «Ведмідь, борсук, їжачок».
- Звірі вирішили позмагатись. Допоможемо їм. Вам треба об’єднатися в групи і поставити знаки у виразах. (приклади на картках, діти розв’язують в групах).
Ведмідь, борсук, їжак за літо вони нагулюють жир, який відкладається під шкірою. Його має вистачити на зимовій сон.
- Чому ж ведмеді, борсуки і їжаки взимку сплять?
- Пригадайте, чим ці тварини живляться? (їжак – комахи, черв’яки, жаби; борсук – корінці, соковиті стеблі, горіхи, гриби; ведмідь – ягоди, мед, жолуді, горіхи).
Пізньої осені їжак готує кубельце з опалого листя під коріннями дерев, заривається в нього і згорнувшись клубочком, впадає у зимову сплячку.
Впадає в сплячку і борсук. Він готує собі нору з листя, закриває вхід травою і землею, і спить до весни.
Ведмідь вибирає у лісовій хащі закуток під корінням великого дерева і там готує собі барліг – викидає зайву землю, наносить сухого листя та гілок моху і лягає спати.
5. Удосконалення вмінь працювати з величиною.
Слайд «Заєць».
1) Перетворення дециметрів у сантиметри. (с.38 № 217).
Зайчик хоче знати.
- Скільки в одному дециметрі сантиметрів? (10)
- Перетворіть та запишіть кожну довжину в сантиметри. (діти виконують завдання, перевірка).
Зайчик разом з вами обчислить приклади і побудує вежу.
2) Обчислення різниці за зразком (с. 38 № 218). Робота з конструктором LEGO. Робота в парах.
- Як знайти різницю довжини різних значень? (перетворити в одну величину).
- Обчисліть приклади. Складіть вежу. (перевірка з цеглинками LEGO).
Шифр.
Жовтий – 4 см.
Синій – 6 см.
Блакитний – 8 см.
Зелений – 9 см.
Оранжевий – 13 см.
Червоний – 15 см.
Полохливі зайці на зиму їжі не запасають. Вони тимчасово перебираються з лісу на поля де є буряки, моркви, капуста. Восени він линяє – змінює хутро на білий густе і світліше.
6. Закріплення вмінь розв’язувати задачі.
На галявині виріс білий гриб висотою 1 дм 5 см, а поряд виріс маслючок на 8 см нижче. Яка висота маслючка?
- Яку висоту має білий гриб?
- Що відомо про маслючка?
- Що запитується в задачі? (запис умови та розв’язування задачі).
- Пригадайте як треба збирати гриби? Яких грибів треба дотримуватися?
7. Формування уваги. Робота з геометричними фігурами (с. 38 № 220).
- Хтось ховається в траві? Він там щось, приготував?
Слайд «Лисиця».
- Які фігури були намальовані спочатку? (трикутники)
- Після того як поділили синій трикутник , скільки утворилось фігур? (2). Які? (трикутник, чотирикутник).
Рожевий трикутник розділили по центру. Які фігури утворилися? (два трикутника).
Слайд «Вовк».
8. Логічне завдання.
- А вовк приготував для вас кубик і пропонує порахувати горіхи.
- Скільки горіхів намальовано на кубі? (6).
- Лисиця, вовк восени мандрують у пошуках їжі. Лисиця полює на мишей, зайців і дрібних тварин. Вовки нападають на лосів, оленів, диких кабанів. В сплячку вони не впадають.
ІІІ. Заключна частина.
- Ось наша подорож і закінчилась. Час повертатися. Чи здійснилися ваші очікування?
1. Пояснення домашнього завдання (с. 38 № 222, 223).
2. Підсумок уроку. Рефлекс. Вправа «Мікрофон».
- А тепер маленьке інтерв’ю для «Лісової газети».
- Які способи обчислення чисел у межах 20 з переходом через десяток вам відомі?
- Який з них виявляється найлегшим?
- Чи можна завжди ним користуватися?
- Давайте прикрасимо ялинку листочками, щоб вона теж була різнокольоровою і залишимо в подарунок лісовим мешканцям.
Зелений – «Я все зрозумів і легко впорався із завданням».
Жовтий – «Я все зрозумів, але деякі завдання було важко виконувати».
Червоний – «Мені було важко, не з усіма завданнями я впорався».
Всі ви діти – молодці!
Гарно працювали.
Але дзвоник пролунав
Він мені і вам сказав
Що урок вже час кінчати
Треба йти відпочивати.
- Діти, я дякую вам за урок.