Вашій увазі пропонується конспект і презентація інтегрованого уроку математики й української літератури в 5 класі НУШ.
У формуванні наукового світогляду, прикладних умінь провідна роль зв'язків математики із спорідненими предметами є загальновизнаною. Однак вчителю слід враховувати дидактичні особливості учнів: домінуючу роль однієї із півкуль головного мозку: у математиків-ліва,у гуманітаріїв -права. Здійснення інтеграції математики з літературою дозволяє тренувати обидві півкулі головного мозку, розвивати творчі можливості, кругозір, математичне й літературне мовлення, підвищує емоційний заряд уроку.
Інтегрований урок математики і української літератури в 5-А класі
Тема: Вправи на всі дії з натуральними числами. Народні та літературні казки.
Мета: Повторити,узагальнити та систематизувати знання про натуральні числа;відпрацювати навички та вміння застосовувати набуті знання до розв’язування задач і вправ на всі дії з натуральними числами; сприяти формуванню пізнавального інтересу,вмінню висловлювати власні почуття,враження,ефективно використовувати інформаційні ресурси для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів;збагачувати власне мовлення окремими засобами художньої виразності малих жанрів фольклору;розвивати логічне, абстрактне та творче мислення;сприяти розширенню кругозору учнів.
Обладнання: дидактичний матеріал, мультимедійна презентація, телевізор, смартфони, моделі ракет
https://www.youtube.com/watch?v=PhvZyviUS9Q
Хід уроку
І.Організація класу. Емоційне налаштування на урок.
Кольоротерапія.
Звучить мелодія «Осінь» (із авторського циклу Ілони Кульки «Пори року»)
Слова вчителя:Незабаром закінчиться осінь. Нам подобаються сонячні осінні дні. Погода восени непередбачувана і мінлива. На зміну сонечку раптом приходить дощ. На партах у вас парасольки різних кольорів. Виберіть ту, під якою б ви заховалися від дощу. А я зроблю вам прогноз на сьогоднішній урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
За допомогою тегів слів учням необхідно назвати українське прислів’я.
Казка вчить, як на світі жить.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Учні висловлюють свої очікування від уроку.
IV. Актуалізація опорних знань
4.1. Усний рахунок
Ланцюжок обчислень
1856-рік народження І.Франка
42 роки прожила Леся Українка
1990 р. вийшла збірка «Панна квітів» В. Шевчука
Відповіді до завдань є невипадковими. І зараз Ви зрозумієте чому?
4.2. Відправляємося в мандри літературними стежками України.
Три учні класу розповідають про цікаві факти, які допоможуть дізнатися, про яких саме письменників йде мова.
1 учень полюбляє подорожувати, і цього літа мандрівка проходила через село Нагуєвичі, де він із родиною відвідав музей-садибу І.Франка. Учням пропонуються туристичні буклети.
2 учениця розповіла про місто Звягель (Новоград-Волинський),де проживає її бабуся,а також презентувала міні-книгу творів Лесі Українки.
3 учень ознайомив однокласників із моделями ракет,які створюють на заняттях авіамодельного гуртка. Одночасно презентується віртуальна подорож Національним музеєм космонавтики імені С.П.Корольова
в м. Житомирі, де народився В.Шевчук.
V. Відпрацювання навичок
Оскільки на уроці учні будуть працювати в групах, тому на початку роботи пригадуємо правила роботи в групі.
5.1.Завдання на письмове виконання дій з натуральними числами.
Математичні відповідності допоможуть встановити відповідність між казкою і автором. Ці казки учні не вивчають за програмою, але можуть ознайомитися в шкільній бібліотеці.
5.2. Розв’язування рівнянь
Інтерактивна вправа «Пазл»
Казка «Лілея»
Казка «Фарбований лис»
Казка «Яйце-райце»
Казка «Чотири сестри»
На пазлах ілюстрації до вивчених казок, виконані учнями класу.
Вправа на розвиток міжкульної взаємодії «Дзеркальне написання»
Учням пропонується завдання:уявно написати обома руками дзеркально симетричні цифри,тримаючи олівець або ручку.
5.3. Захист проєктів.
Кожна група проводила опитування «Які улюблені українські казки?».
І група - серед учнів п’ятих класів Ліцею
ІІ група - серед батьків свого класу
ІІІ група - серед випускників 2023 року
ІV група – серед вчителів Ліцею.
Презентація результатів.
5.4. Розв’язування текстової задачі за сюжетом казки І. Франка «Фарбований лис» (задача економічного змісту)
Для наповнення діжки місткістю 60 л синьою фарбою,у яку потрапив Лис Микита, можна купляти фарбу місткістю 1 л по ціні 106 грн або місткістю
3 л по ціні 234 грн? Скільки коштуватиме фарба, якщо вибрати найдешевший варіант?
VIІ. Домашнє завдання
Повторити §15 с.90
Виконати завдання №607,612
Проєктна діяльність : скласти задачу за сюжетом однієї з вивчених казок
VIIІ. Підсумок уроку. Рефлексія.