.
Інтегрований урок мови й мовлення (2 уроки по 40 хвилин)
Зінтегровано зміст предметів, види діяльності:
Рідна мова й мовлення
музика;
українська мова; самостійні спостереження за довкіллям золотої осені
я і Україна
читання;
ТЕМА: СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ЖИВОЮ ПРИРОДОЮ ВОСЕНИ
Спостереження за виражальними можливостями прикметників та іменників, вжитих у переносному значенні. Побудова словесних малюнків, художніх описів, складання віршів.
Дидактичні й розвивальні цілі:
Головні: Розвивати вміння добирати виразні моні засоби для передання того, що вразило уяву (усно й письмово). Удосконалювати вміння розрізняти частини мови. Відпрацьовувати навички грамотного письма. Формувати образне мислення, збагачувати словник дітей лексемами з переносним значенням, розвивати увагу, спостережливість, уяву.
Супровідні: Вчити добирати на певну тему тексти (прислів’я, загадки, вірші) та виразно читати їх; формувати уміння сприймати, розуміти музику та висловлювати свої почуття за мотивами музичного твору.
Виховні цілі: Плекати естетичне сприймання природи, любов до рідного слова.
Обладнання: Картки для доповнення тексту та відновлення його, виготовлені на кленових листочках; пам’ятка для юного автора; індивідуальні «Осінні книжки», грамзапис музики П.Чайковського «Жовтень», букети осінніх листочків.
Хід уроку
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1)Узагальнення знань дітей з теми «Осінь».
Яка зараз володарює пора року?
Як називають місяць жовтень? Чому?
Які прислів’я про осінь ви знаєте?
( Вересень пахне яблуками, а жовтень – капустою. Жовтень ходить по краю та виганяє птахів із раю. Жовтень хоч і холодний, та листопад його перехолодить.)
За якими прикметами спостерігали?
2) Узагальнення спостережень та вражень дітей, одержаних під час екскурсії.
Де найкраще спостерігати за осінніми змінами в природі?
Згадаємо екскурсію до парку.
(Учитель відкриває «Віконечко у природу».)
Що вабить око в осінньому парку?
Якими фарбами розмалювала художниця-осінь дерева, трави?
Що навіває сум?
Зразки відповідей дітей:
Скрізь, куди не глянь, - золото, золото. І так тихо. Тільки інколи налетить вітер, зірве з дерева листочки, і закружляють вони в повітрі, наче метелики. А листочку так не хочеться з дерева падати. Він аж ніби кров’ю з печалі налився.
Деякі листочки, засихаючи, скручуються у дудочку. І коли обережно розгорнути такий листочок, в середині у ньому тремтить кришталева росинка. Така краса довкола.
«Краса – це яскраве світло, що осяває світ. При цьому світлі тобі розкривається істина, правда, добро… Краса вчить розпізнавати зло і боротися з ним», - писав видатний педагог В.Сухомлинський.
(Розповідь учителя під музичний супровід)
Краса осіннього парку надихає на поезію.
3) Відгадування загадок
Дуже довга і худенька,
Знизу ширша,
Вверх – гостренька,
Вгору тягне довгі віти.
Що це? Відгадайте, діти.
(Тополя)
Красуня зеленокоса.
Ронить в річку сльози-роси.
(Верба)
Під віконцем біля хати
Їх весною сіє мати.
Пелюстки у них руденькі,
Між них рисочки чорненькі.
Всі дивуються малята:
Ніби чорні бровенята.
Тож усі вже мають знати,
Як ці квіточки назвати.
(Чорнобривці)
Лист зелений і міцний,
Сніг для нього не страшний,
А коли весну стрічає,
Сині очі розкриває.
(Барвінок)
У піснях вона й казках,
У вінку й на рушниках,
Давній символ України
Називається… «Калина»
В українському садочку
Він вплітається в віночок.
Бо цілющу силу має,
Добре коси укріпляє.
І ним люблять всі дівчата
Своє личенько вмивати,
Щоб красиву вроду мати.
Люблять люди цей листок,
Називають… «Любисток»
- Майже в усіх народів є улюблені рослини-символи. У кожної країни – свої. Пригадайте, що ви знаєте про це. (Символ Канади – клен, Росії – береза тощо)
Є з усіх одна країна,
Найрідніша нам усім.
То – прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
- Про деякі символи України ви відгадали загадки. А про які ще символи-рослини йдеться у відомих вам прислів’ях та приказках?
Не ламай калину – образиш дівчину.
Не рубай вербу – накличеш біду.
Не рубай тополі – не буде долі.
Запишалася дівчина наче червона калина.
4) Екологічна хвилинка
Важко уявити собі сільське подвір’я в Україні, і парки, сквери у містах, де б не ріс калиновий кущ. Образ калини входить у нашу свідомість ще з раннього дитинства разом з маминою колисковою, з маминими розповідями про лікувальні властивості цих ягід. Хто посадив за своє життя хоч одне дерево, той поставив за життя собі чудовий зелений пам’ятник на віки.
III.Фізкультхвилинка
Посадили ми калину біля двору,
Рости, наша калинонька, вгору, вгору,
Міцній, наша калинонько, розростайся,
Навесні біленьким цвітом заквітчайся.
Влітку будемо калину поливати.
Будем разом із квітучою зростати.
Восени ми всі одягнем урочисто
Із достиглих ягідок намисто.
IV.Вивчення нового матеріалу.
Із складів утвори слова і запиши їх.
Бур стов гі лля тя лис ра ко
Спиши каліграфічно поетичні рядки:
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим
А листя просить: - Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
Л.Костенко
Підготуйтесь виразно прочитати вірш під музичний супровідь, голосом виділяйте підкреслені слова. До якої частини мови вони належать? З якою метою вжито прикметники?
Складіть словесний малюнок, якими барвами палахкотить осіннє листя.
Демонструється букет осінніх листочків. Діти знаходять якнайбільше відтінків червоного кольору. Показують пурпурні, багряні, вишневі, бордові листочки. Придивляються, як пламеніють червоні кольори в осінньому золоті. Виготовляють гірлянду із листя. Ставиться умова: листочки треба сколоти так, щоб було видно поступовий перехід від зеленого до жовтого або від жовтого до червоного кольору.
Які слова нам допомогли описати осінні листочки? Чи влучно дібрано слова?
На згадку про осінню красу напишемо твір «Барви осіннього лісу». Які використовуємо тексти, висловлюючи думку?
(Використовується таблиця про типи текстів).
Як розрізняємо текст-опис? текст-розповідь? текст-міркування? Прочитайте два тексти.
а) Настала осінь. У природі в цей час відбуваються зміни. Знижується температура повітря. Часто випадають холодні дощі. На деревах і кущах листя змінює забарвлення. Зграї птахів готуються до відльоту на південь.
б) Жовтокоса чарівниця осінь примчала на баскому коні у ліси і парки. Торкнулася чарівною паличкою верхів’я дерев – і зашелестіли на них багряні шати і золоті намистинки. На землі простелилися барвисті килими. А по холодному небу повільно попливли хмари, ніби велетенські білі кораблі.
Яку пору року описано в обох текстах? У якому з них точно названо ознаки осіні? Де можна помістити такий текст? Яке завдання другого тексту? Чим він відрізняється від попереднього?
(Про осінь сказано образно, живописно змальовано словами).
Кожен з вас буде автором власного твору.
(Демонструється «Пам’ятка юному автору» на дошці, а в кожного на парті – картка).
Пам’ятка юному автору
Працюючи над твором, користуйся запитаннями:
Про що слід обов’язково сказати у тексті? Які дерева опишемо? У якій частині будемо описувати барви осінніх дерев?
Складання зачину з розсипаних слів:
в барв тільки не має осінньому лісі яких
Про що слід сказати в кінці опису?
План уроку
Нам допоможуть образні слова і словосполучення, які ви виписали з творів, вивчених на уроках з читання за темою «В осінні барви-шати вдяглися ліси й поля». Якими словами можна описати клен? берізку? горобину? ялинку?
(Усне переказування твору за планом)
Словник: здалеку, кетяги, різнобарвні, сонячно-зелена.
Запис складених художніх описів під музичний супровід твору П.Чайковського «Жовтень». Індивідуальна робота з учнями (картки)
Ой заграйте, музики,
В мене ноги черевики,
Танцювати я мастак
Український наш гопак.
Нумо, хлопчики й дівчатка,
Всі вставайте танцювати.
(Діти під музику виконують танцювальні рухи)
1 Склади зі слів речення: (Картка)
Стоїть, на, клен, узліссі.
Багряні, ніжні, стрункі, в, золоті, вдяглися, сукні, берізки.
Здалеку, червоні, горобини, кетяги, видно\
Ялинки, тільки, зелені.
Дерева, всі, різнокольорові, дарують, листочки, їм.
Зачитування творів учнями:
БАРВИ ОСІННЬОГО ЛІСУ
Яких тільки барв немає в осінньому лісі!
Ось стоїть на галявині зажурений клен. Він сипле нам під ноги свої різьблені, золотисті, багряні, зеленаві листочки. Біля нього водять хороводи ніжні берізки. Вони заплели в свої коси золоті стрічки. На галявині красується горобина. І її червоні кетяги палають, ніби вогнища. А яка гарна ялинка! Вона увесь рік сонячно-зелена.
ЯКИХ ТІЛЬКИ БАРВІВ НЕМАЄ В ОСІННЬОМУ ЛІСІ!
При дорозі стоїть зажурений клен. Його різьблені золоті листочки тихо падають на землю. Поряд с кленом стоять дві красуні-берізки. Здалеку видно вогнища горобини. Тільки ялинка стоїть цілий рік в одному вбранні, все зелена та зелена.
Клен подарував їй багряний листочок. Берізка – свої золотисті стрічки. А горобина – своє червоне намисто.
Зраділа ялинка. Хороше друзям поруч!
ЯКИХ ТІЛЬКИ БАРВ НЕМАЄ В ОСІННЬОМУ ЛІСІ!
Вкривається багрянцем клен. Часом зронить свій вирізьблений листочок. А яка ніжна берізка серед голубих ялинок. Вона журиться, що скоро прийдуть холоди.
А ось там, за горбочком, стоїть горобина. Це деревце нахилилося і так світить здалеку своїми червоними кетягами. Тільки одна ялинка стоїть у зеленому вбранні
Чудово навкруги!
Зіставлення дитячих творів із оповіданнями О.Кобилянської, Олени Пчілки. (На вибір учителя).
VII. Підсумок уроку
Чому навчилися на уроці?
Чому нас навчила подорож до осіннього парку?
Які кольори переважають в осінньому парку?
VIII. Домашнє завдання
Вслухайтесь у тихий шепіт листочків.
Про що вони розмовляють?
Дома опішить цю розмову між деревами.