Інтегрований урок-мозаїка природознавство-українська мова "Звукові явища та їх значення. Види речень за метою висловлювання. Окличні речення(повторення)".

Про матеріал
Учні вивчають звукові явища, їх різноманітність, джерела, особливості поширення в різних середовищах, значення в природі та житті людини.Повторюють види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням; удосконалюють вміння правильно інтонувати такі речення, ставити розділові знаки в них; забезпечити засвоєння поняття про пунктуаційну помилку; працювати над запобіганням пунктуаційних помилок.Вчаться ілюструвати свої відповіді дослідами і прикладами і презентувати роботу; робити порівняння, висновки та узагальнення; продовжувати ознайомлення з дивовижним світом української природи восени, виховувати естетичний смак, прагнення досліджувати природні явища. Роблять висновки, що найбільше значення, напевне мають звуки людської мови, які дають можливість спілкуватись, навчатись, набувати та передавати досвід, виражати свої емоції
Перегляд файлу

Інтегрований урок-мозаїка

Тема.

Види речень за метою висловлювання: розповідні, питальні, спонукальні (повторення). Окличні речення (повторення). Розділові знаки в кінці речень (повторення). Пунктуаційна помилка та її позначення (практично). Звукові явища та їх значення.

Мета:

повторити й поглибити вивчене в початковій школі про види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням; удосконалювати вміння правильно інтонувати такі речення, ставити розділові знаки в них; забезпечити засвоєння поняття про пунктуаційну помилку; працювати над запобіганням пунктуаційних помилок у кінці різних за метою висловлювання речень; познайомити учнів зі звуковими явищами та їх значенням, сформувати знання про особливості поширення звуків, показати їх різноманітність; розвивати навички виразного читання, уміння систематизувати матеріал, спостережливість, логічне мислення; формувати навички працювати з коментуванням своїх дій, вміння ілюструвати свої відповіді дослідами і прикладами і презентувати роботу; робити порівняння, висновки та узагальнення; продовжувати ознайомлення з дивовижним світом української природи восени, виховувати естетичний смак, прагнення досліджувати природні явища.

Обладнання:

мультимедійний проектор, дидактичний матеріал, вірш Ліни Костенко «Красива осінь вишиває клени…»; записи музики П. Чайковського та різних звуків, картин осінньої природи; камертон, сопілка, гітара, шкільний дзвінок, схема будови слухової системи; картки для оцінювання  активності груп.

Тип уроку:

комбінований урок

Форма уроку:

інтегрований урок-мозаїка

Епіграф:

О мово рідна! Здаєшся звуком сопілки в полі,

шептанням збіжжя на різних нивах,

шелестом верб, калини, тополі…

                                І.Кращук

 

                                              Перебіг уроку

І. Організація класу.

  Слайд 2.

Проеціюються на дошку картини природи і слова І.Кращука.

О мово рідна! Здаєшся звуком сопілки в полі,

шептанням збіжжя на різних нивах,

шелестом верб, калини, тополі…

Учитель української мови.

Ці слова І.Кращука ми взяла невипадково епіграфом до уроку, бо, повторюючи тему «Види речень за метою висловлювання», будемо набувати знань про звукові явища в природі. Тому урок у нас не звичайний, а інтегрований, і проведемо ми його разом із учителем біології.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку

Слайд 3.

На фоні музики П.Чайковського учень декламує уривок із вірша Ліни Костенко.

Красива осінь вишиває клени

Червоним, жовтим, срібним, золотим.

А листя просить: - Виший нас зеленим!

Ми ще побудем, ще не облетим.

 

Бесіда

  • Які речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням використала Ліна Костенко у вірші?
  • Які розділові знаки ставлять у кінці розповідних, питальних і спонукальних речень?
  • Коли ставимо знак оклику?
  • Речень якого виду немає у вірші?

     Слайд 4. Оголошення теми.

      Отже, завдання нашого уроку поглибити вивчене в початковій школі про види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням; удосконалювати вміння правильно інтонувати такі речення, ставити розділові знаки в них.

ІІІ. Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.

    Робота з підручником. Опрацюйте матеріал, у якому йдеться про види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням. Що нового ви дізнались? Слайд 5.

Учитель біології.

Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми і завдань уроку з природознавства.

Світ навколо нас сповнений різних звуків, що несуть інформацію про події навколишнього середовища. Але звуки є не тільки джерелом інформації, а також впливають на наш емоційний стан. Тож тема нашого уроку – звукові явища. Сьогодні ви дізнаєтесь: як виникають і поширюються звуки, їх характеристику, значення звукових явищ у природі та житті людини.

Пояснення з елементами бесіди.

Демонстрація утворення звуків із допомогою камертона та шкільного дзвоника. Пропозиція учню доторкнутися до камертона і розповісти про свої відчуття.

Відчувається коливання залізної частини камертона. Молекули повітря коливаються біля камертона і викликають коливання сусідніх молекул з утворенням хвилі, яка, поширюючись у повітряному середовищі, коливає спеціальний утвір у вусі – барабанну перетинку (демонстрація схеми будови   вуха), і в результаті ми чуємо звук. Слайд 6.

Демонстрація гри на гітарі.       Що спільного у виникненні звуків у нашому досліді?

  • Обидва музичні інструменти викликають коливання повітря, що має вигляд хвилі.

Звучить мелодія сопілки                   

 Слайд7.     Схема виникнення звуків струни, аналіз   

Висновок: звук – це хвиля, яка розповсюджується від джерела звуку у різних напрямках.

  • Що таке джерело звуку? Це будь-яке тіло, що викликає коливання частинок.
  • У яких середовищах поширюється звук? Слайд 8.

                                               Поширення звуку

 

повітря       рідина       тверде середовище

 

 Слайд 9. Аналіз схеми: Три умови виникнення звуків

Висновки запишіть у зошити.

Робота у групах. Слайд 10.

 

Учитель української мови

Продовжимо роботу в групах. Для об’єднання використаємо емблеми,  отримані вами на початку уроку і повязані зі звуковими явищами: «Вітер», «Дощ», «Журавлик».

 

Група «Вітер».

Прочитайте текст.

У повітрі звуки поширюються швидко. В рідинах швидкість звуку більша, ніж у повітрі. Найбільша швидкість – у твердому середовищі.

У повітрі – 344 м/с, воді – 1500 м/с, залізі – 5850 м/с.

Джерело звуку, яке коливається саме, викликає коливання молекул середовища. Чому ж швидкість поширення звуків найбільша саме в щільних середовищах? У середовищах із великою густиною (грунт, камінь, метал) відстань між молекулами менша, і тому коливання передаються швидше.

Обговоріть прочитане і дайте відповідь на запитання.

  1. У давнину люди, щоб дізнатися про пересування ворожого війська, яке знаходилося дуже далеко, прикладали вухо до землі. Як ви гадаєте, чому?
  2. Коли на вулиці гроза, то спочатку ми бачимо блискавку, і тільки через 10 секунд чуємо грім. Чому так?
  3. Чому в космічному просторі звуки не передаються?
  4. Визначте тему та стиль тексту. Обґрунтуйте.
  5. Перепишіть виділене речення. Визначте у ньому частини мови і запишіть їх скорочено над словами.

 

Група «Дощ»

Прочитайте текст.

Залежно від швидкості коливання молекул (частоти) звуки поділяються на високі та низькі. Чим більша частота коливань, тим вищий звук і навпаки. Звукові хвилі, які спроможне вловити вухо людини, знаходяться в межах від 16 до 20 тисяч коливань за секунду, так звані акустичні звуки.

Кажани чують звук у межах до 150 тисяч коливань за секунду, а дельфіни – до 200 тисяч, так звані – ультразвуки. Людина дослідила звукові явища. Ми сприймаємо звуки у 5 разів гірше, ніж кішка, і в 10 – ніж дельфін.

Для підсилення та записування звуку, передавання його на значні відстані створено спеціальні прилади. Завдяки ним ми користуємося радіо, телефоном, магнітофоном.

Обговоріть прочитане і дайте відповідь на запитання.

  1. Запропонуйте приклади низьких і високих звуків (писк комара, свист кулі, рик лева, бій барабана).
  2. Дельфіни здатні знаходити косяки риби, якою живляться, за десятки кілометрів, а людина, навіть пірнувши, не зможе визначити місцезнаходження зграйки риб навіть за кілька метрів. Чому це відбувається?
  3. Уявіть собі, що ви знаходитесь у лісі з друзями і загубили їх. Чому ви не бачите друзів, але чуєте їх?
  4. Визначте стиль та головну думку тексту.
  5. Перепишіть виділене речення та визначте у ньому граматичну основу.

Група «Журавлик»

Прочитайте текст.

Звукова хвиля огинає невеликі перешкоди. Наприклад, у рідко посадженому лісі звук поширюється добре, проте гірше, ніж на відкритій місцевості. Якщо ж перешкоди значні (поверхні гір, стіни, стовбури дерев у густому лісі тощо), звукова хвиля відбивається від них. Так виникає луна. Отже, луна є відбитою від перешкоди звуковою хвилею.

Обговоріть прочитане і дайте відповідь на запитання.

  1. Для чого насаджують дерева вздовж автомобільних та залізничних доріг?
  2. У шкільному спортзалі дуже нерозбірливо звучать голоси тих, хто виступає на святі. Чому?
  3. Доберіть заголовок до тексту.
  4. Випишіть із виділеного речення словосполучення і виконайте письмовий синтаксичний розбір.
  5. У виділеному реченні назвіть частини мови.

 

Презентація роботи у групах

Слайд11

«Юні майстри слова». На дошку проеціюються явища природи: вітер, дощ та птахи журавлі. Слайди 12, 13, 14.

Учитель української мови

Діти, погляньте на екран. Уважно прослухайте звуки природи.

Індивідуальні завдання представникам кожної групи. Складіть твори-мініатюри про явища природи відповідно до назви групи у художньому стилі мовлення, використовуючи різні за метою висловлювання та емоційним забарвленням речення.  Слайд 15.

Опис має бути стислим, але поетичним. У звичайному побачити незвичайне. А музика П.І.Чайковського надасть вам творчого натхнення.

Завдання членам груп скласти 3-4 речення на ці ж теми.

Перевірка й оцінювання творів.

-Яка робота найбільше сподобалась і чому?

Слайд16

Дослідження-редагування.

Прочитайте мовчки висловлення. Які зауваження у вас з’явилися?

  1. Ви вмієте слухати музику осені.
  2. Пройдіться осіннім парком.
  3. Кружляють у таночку зірвані вітром листочки.
  4. Як їх багато.
  5. Ох, як не хочеться їм падати.

 

Слайд17.

Запам’ятайте! Помилка, пов’язана з порушенням правил пунктуації, називається пунктуаційною. Вона позначається значком V. Пунктуаційні помилки найчастіше трапляються у таких випадках, як: пропуск розділового знака; заміна одного розділового знака іншим; наявність зайвого розділового знака.

Перечитайте текст уголос. Виправте пунктуаційні помилки. Поясніть їх. З яким почуттям слід вимовляти окличні речення?

Слайд 19, 20, 21  Забруднюючі звуки

Дослідження-спостереження за звуковими явищами.

Учитель біології

Не всі звуки радують наше вухо, деякі з них є неприємними.

Звучать у запису «забруднюючі звуки» ( працююча техніка, каркання ворони, загальний шум і сирена в місті).

-  Чи корисні ці звуки для людини?

  • Складіть 3-4 поради, що сприяють збереженню слуху,…

Учитель української мови

… використовуючи спонукальні речення.

Перевірка виконаних завдань.

Повідомлення учнів про роль звуків у живій природі.

Доповнення вчителя: найбільше значення, напевне мають звуки людської мови, які дають можливість спілкуватись, навчатись, набувати та передавати досвід, виражати свої емоції

Закріплення

Слайд 22.

Установи відповідність

1.Синтаксис

А. окличні речення

2. Пунктуація

Б. словосполучення і речення

3. Передають сильні емоції

В. розділові знаки

4. Звук

Г. відбита від перешкоди звукова хвиля

5. Джерело звуку

Д. це хвиля

6. Луна

Е. тіло, здатне викликати коливання рідини.

 

Самоперевірка по слайду 23

Рефлексивно-оцінювальний етап

Слайд 24.

«Незакінчене речення»

  • Сьогодні на уроці я дізнався…
  • Мені було цікаво…
  • Найбільше сподобалося…
  • Сьогодні на уроці я запам’ятав…

Дякую всім за роботу. А для індивідуального оцінювання ви здасте свої робочі зошити.

Слайд 25.

Домашнє завдання з української мови.

Обов’язкове: вивчити теоретичний матеріал за підручником (параграф 10).

Обов’язкове на вибір: написати діалог (5-6 реплік), використавши різні за метою висловлювання речення; написати фантастичний твір (казку) «Коли зникли звуки на Землі», використавши різні за метою висловлювання речення.

Домашнє завдання з природознавства

Обов’язкове: опрацювати теоретичний матеріал підручника с.60.

За бажанням: скласти кросворд, використавши слова: кажан, слон, інфразвук, ультразвук, вухо, слух, космос, ехолокація.

 

 

 

 

 

 

 

 

Грім гучний, а дощик малий.

Грім гримить – хліб буде родить.

Вітер не  дме, то й очерет не шумить.

Тріщить варуха, бережи ніс та вуха.

Тріщи, тріщи морозе, нічого тобі не поможе.

Де ворота скрипливі, там баби сварливі.

Чи півень співає, чи забуде, а день все-таки буде.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
24 жовтня 2020
Переглядів
556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку