Інтегрований урок музичного мистецтва у 5 класі на тему:" Ти прислухайся до музики снігу..."

Про матеріал
Матеріал уроку направлений на розвиток критичного мислення, творчих здібностей, навичок роботи в групах.
Перегляд файлу

 

 

    

      ТЕМА: «Ти прислухайся до музики снігу…»

Мета:

  •               навчати учнів порівнювати музичні та візуальні образи, досліджувати особливості зв’язку музики та літератури, музики та образотворчого мистецтва; дати уявлення про пейзаж, мюзикл та програмову музику;
  •               аналізувати та виконувати твори різних видів мистецтва, розвивати вміння вдумливо сприймати та інтерпретувати різнопланові за змістом твори, творчу уяву, здібності, вміння працювати в колективі, знаходити відмінності вокальної та інструментальної музики;
  •               виховувати інтерес до різних видів мистецтв, класичної музики та толерантне ставлення до інших.

 

Обладнання: фортепіано, комп’ютер, інтерактивна дошка, ілюстрації (І. Грабар «Зимовий пейзаж», М. Ромадін «Горобина в снігу», Фото «Дерево, вкрите снігом».), портрет А. Вівальді; папір, фарби, клей, ножиці, вирізки із журналів, вата, фольга, пастельна крейда, віск, ватман, картки із завданнями, ребус та кросворд, відеофільм «Музика та природа», мультимедійна учнівська презентація «А. Вівальді».

 

Тип уроку: урок — дослідження.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент (1 хв.)

1. Музичне вітання.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань (10 хв.)

 

Бесіда: Коли ви йшли до школи, я впевнена, милувалися красою природи, прислухалися до музики снігу. Сьогодні у нас незвичайний урок, бо на ньому пануватимуть різні мистецтва. Які? Ви пригадаєте, коли розшифруєте ребус.

Так: образотворче, літературне та музичне мистецтва.  А яке головне слово уроку, ви зрозумієте, коли розв’яжете кросворд.

 

Сервіс Learning Apps.org

 

                                     КРОСВОРД

По горизонталі:

  1.            Музично — театральна вистава, де всі герої співають?
    (Опера)
  2.            Літературна основа опери чи балету?
    (Лібрето)
  3.            Віршований твір повчального змісту?
    (Байка)
  4.            Мелодія, яку співають без слів, на голосні А, О, У?
    (Вокаліз)
  5.            Музично — театральна вистава, зміст якої герої передають за допомогою рухів?
    (Балет)

 

По вертикалі: ПЕЙЗАЖ.

 

Учитель: Ми сьогодні з’ясуємо, як зображують пейзаж художники, поети та музиканти.

А почнемо з пісні, яку ви самостійно створили на попередніх уроках. Пісня — це жанр вокальної чи інструментальної музики? Чому?

 

Учні співають пісню «Пісня про зиму» 3 хв.

 

Учитель: За текстом пісні пригадайте, які зміни відбуваються в природі взимку?

(Біліє все навкруги, завиває дужий вітер, стає надворі холодно, сипле сніг, річки перетворюються на ковзанки).

 

Учитель: Саме такою холодною, сніжною, морозною зимою захоплювався італійський композитор Антоніо Вівальді.

 

2. Виступ учня — музикознавця супроводжується показом учнівської презентації: Антоніо Вівальді (1678 — 1741) — видатний італійський композитор, скрипаль, диригент.

Слайд 1

Його батько був музикантом-скрипалем в оркестрі св.Марка. Антоніо був першим із шести дітей у сім` ї та єдиним з них, хто став музикантом. На формування композитора великий вплив мала Венеціанська композиторська школа:  Андріан Вілларт, Андреа і Джованні Габріелі, Клаудіо Монтеверді…

Слайд 2

 Венеція славилася першою в Європі нотодрукарнею. Це був центр з виготовлення чудових музичних інструментів  та  неймовірно красиве місто.

Слайд 3

Серед 200 концертів для скрипки з оркестром композитора найбільшої популярності набув чотирьох частинний цикл «Пори року». ( Слайд 4)

 Створений майже 300 років тому, він і сьогодні звучить у скрипковому виконанні, а також у перекладі для органа й навіть для електроскрипки. ( Слайд 5)

 

Учитель: На рукописі композитор написав: «Під поривами льодяного вітру все живе тремтить у снігу». Цей твір є програмовим, тому що має програму, сюжет та назву.

А чи вдалося композитору передати музикою красу зимового пейзажу, ми з вами зараз і перевіримо.

 

Учні переглядають фрагмент відеофільму «Музика та природа» 3 хв.

 

Учитель: Які ваші враження? (Діти вважають, що вдалося автору передати красу зимової природи).

 

ІІІ. Слухання: А. Вівальді Цикл «Пори року». Частина 3 «Зима» (3 хв.)

 

3. Робота в групах «Спільний проект»

 

Завдання: У класі формується 5 творчих груп. Кожна отримує своє завдання.

 

Учні обирають секретаря, доповідача.

Працюють 5 — 6 хвилин, поки звучить музика.

 

1 група. Завдання: опиши характер музики, використовуючи таблиці — підказки.

Спокійна

Схвильована

Мирна

Світла

Добродушна

Просвітлена

Байдужа

Збуджена

Кваплива

Тривожна

Неспокійна

Поривчаста

 

2 група. Завдання: якими кольорами ви б передали характер музики?

(Білим, голубим, сірим, фіолетовим)

3 група. Завдання: добери вірші, які за змістом відповідають настрою музики.

 

          Зимовий ранок.

Я люблю веселий ранок

Холоднючої зими,

Як на двір, на стіни, ганок

І на шлях за ворітьми

Упаде із неба промінь,

Дим пов’ється з димарів,

На току підніме гомін

Зграя галок і граків.

Сніг ясним кришталем блище,

Лютий холод допіка;

Сонце вгору плине вище,

Та не гріє здалека…

Я. Щоголів.

 

Взимку.

Хижо буйний вітер

Віє по долині,

Гори намітають

З снігу хуртовини;

Укриває землю

Скрізь намітка біла,

І земля замерзла

Тихо заніміла.

Б. Грінченко.

 

(Учні: вірш Б. Грінченка «Взимку» більш близький за настроєм до твору А.  Вівальді.)

 

4 група. Завдання: добери картини, фотографії, які будуть близькі до музики А. Вівальді.

 

(Учні: фото «Дерево, вкрите снігом» — зображує вітряну, морозну погоду. Воно вкрите снігом, розгойдується на вітру.)

 

5 група. Завдання: напишіть сенкан, який розкриває настрій музики А. Вівальді

СЕНКАН

  1.             Іменник.
  2.             Прикметники — 2.
  3.             Дієслово — 3.
  4.             Ставлення до предмета.
  5.             Синонім — 1 слово або 1 речення.

 

Учні: Зима.

Холодна,  люта.

Всіх зачаровує, дивує, насторожує.

Милуюся, люблю її.

Цариця.

 

4. Заслуховування результатів роботи груп та обговорення їх.

 

ІV. Учитель: А зараз закрийте ваші очі та на хвилинку уявіть собі, що ви сідаєте у гарні сани, які запряжені трьома неймовірно красивими кіньми. Навколо сніг, простір, морозне повітря.

Здогадалися, яка пісня буде наступною?

 

(Є. Крилатов. Пісня «Три білих коней»).

 

Ансамбль дівчаток виконує пісню 3 хв.

.

Учитель: І разом з піснею, непомітно ми потрапили до казки. Якої?

(Учні: казка Г. Х. Андерсена «Снігова королева».)

 

Учні інсценують фрагмент казки Г.Х.Андерсена «Снігова Королева» 2 хв.

 

Учитель: До цієї казки зверталися різні митці, були створені різноманітні мистецькі твори, зокрема мюзикл «Таємниця Снігової Королеви».

 

Мюзикл — музично — театральна вистава, яка поєднує в собі різні мистецтва.

 

Учитель: А яка ж вистава без декорацій! Зараз ви спробуєте себе в ролі художників - декораторів, яким потрібно створити декорації зимового лісу.

Ви використовуєте техніку КОЛАЖ, у вас на столах є ватман, різні вирізки, кольоровий папір, вата, фольга, клей, пастельна крейда, віск та інші матеріали. А щоб вам легше працювалось, прозвучить музика з мюзиклу, частина «Завірюха та вальс сніжинок». На виконання завдання у вас 10 хв.

 

 

V. Робота в групах. Творче завдання (10 хв.)

 

Під час звучання музики діти створюють пейзажі, використовуючи техніку «Колаж».

 

5. Слухання: Мюзикл «Снігова королева». Частина «Завірюха та вальс сніжинок».             

 

Під час звучання музики на екрані з'являються фотографії зимової природи.

 

(Дитячі роботи вивішуються на дошці, розглядаються та обговорюються).

 

6. Учитель: Настав час нам з’ясувати, що таке ПЕЙЗАЖ?

 

У кожної групи на столах є картка. Якщо ви вірно переставите слова, то прочитаєте визначення. Працюємо на швидкість.

 

 

ПЕЙЗАЖ (фр.) — це жанр мистецтва, основним предметом зображення якого є природа.

 

 

Учитель: Наостанок я вам бажаю, бути уважними до навколишнього світу, до краси, яка нас оточує, а найголовніше: створюйте красу навколо себе своїми власними руками.

 

 

VI. Підсумок: Виставлення оцінок (3 хв..)

 

 

 

docx
Додано
22 жовтня 2021
Переглядів
645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку