ТЕМА: «Ти прислухайся до музики снігу…»
Мета:
Обладнання: фортепіано, комп’ютер, інтерактивна дошка, ілюстрації (І. Грабар «Зимовий пейзаж», М. Ромадін «Горобина в снігу», Фото «Дерево, вкрите снігом».), портрет А. Вівальді; папір, фарби, клей, ножиці, вирізки із журналів, вата, фольга, пастельна крейда, віск, ватман, картки із завданнями, ребус та кросворд, відеофільм «Музика та природа», мультимедійна учнівська презентація «А. Вівальді».
Тип уроку: урок — дослідження.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (1 хв.)
1. Музичне вітання.
ІІ. Актуалізація опорних знань (10 хв.)
Бесіда: Коли ви йшли до школи, я впевнена, милувалися красою природи, прислухалися до музики снігу. Сьогодні у нас незвичайний урок, бо на ньому пануватимуть різні мистецтва. Які? Ви пригадаєте, коли розшифруєте ребус.
Так: образотворче, літературне та музичне мистецтва. А яке головне слово уроку, ви зрозумієте, коли розв’яжете кросворд.
Сервіс Learning Apps.org
КРОСВОРД
По горизонталі:
По вертикалі: ПЕЙЗАЖ.
Учитель: Ми сьогодні з’ясуємо, як зображують пейзаж художники, поети та музиканти.
А почнемо з пісні, яку ви самостійно створили на попередніх уроках. Пісня — це жанр вокальної чи інструментальної музики? Чому?
Учні співають пісню «Пісня про зиму» 3 хв.
Учитель: За текстом пісні пригадайте, які зміни відбуваються в природі взимку?
(Біліє все навкруги, завиває дужий вітер, стає надворі холодно, сипле сніг, річки перетворюються на ковзанки).
Учитель: Саме такою холодною, сніжною, морозною зимою захоплювався італійський композитор Антоніо Вівальді.
2. Виступ учня — музикознавця супроводжується показом учнівської презентації: Антоніо Вівальді (1678 — 1741) — видатний італійський композитор, скрипаль, диригент.
Слайд 1
Його батько був музикантом-скрипалем в оркестрі св.Марка. Антоніо був першим із шести дітей у сім` ї та єдиним з них, хто став музикантом. На формування композитора великий вплив мала Венеціанська композиторська школа: Андріан Вілларт, Андреа і Джованні Габріелі, Клаудіо Монтеверді…
Слайд 2
Венеція славилася першою в Європі нотодрукарнею. Це був центр з виготовлення чудових музичних інструментів та неймовірно красиве місто.
Слайд 3
Серед 200 концертів для скрипки з оркестром композитора найбільшої популярності набув чотирьох частинний цикл «Пори року». ( Слайд 4)
Створений майже 300 років тому, він і сьогодні звучить у скрипковому виконанні, а також у перекладі для органа й навіть для електроскрипки. ( Слайд 5)
Учитель: На рукописі композитор написав: «Під поривами льодяного вітру все живе тремтить у снігу». Цей твір є програмовим, тому що має програму, сюжет та назву.
А чи вдалося композитору передати музикою красу зимового пейзажу, ми з вами зараз і перевіримо.
Учні переглядають фрагмент відеофільму «Музика та природа» 3 хв.
Учитель: Які ваші враження? (Діти вважають, що вдалося автору передати красу зимової природи).
ІІІ. Слухання: А. Вівальді Цикл «Пори року». Частина 3 «Зима» (3 хв.)
3. Робота в групах «Спільний проект»
Завдання: У класі формується 5 творчих груп. Кожна отримує своє завдання.
Учні обирають секретаря, доповідача.
Працюють 5 — 6 хвилин, поки звучить музика.
1 група. Завдання: опиши характер музики, використовуючи таблиці — підказки.
Спокійна |
Схвильована |
Мирна Світла Добродушна Просвітлена Байдужа |
Збуджена Кваплива Тривожна Неспокійна Поривчаста |
2 група. Завдання: якими кольорами ви б передали характер музики?
(Білим, голубим, сірим, фіолетовим)
3 група. Завдання: добери вірші, які за змістом відповідають настрою музики.
Зимовий ранок.
Я люблю веселий ранок
Холоднючої зими,
Як на двір, на стіни, ганок
І на шлях за ворітьми
Упаде із неба промінь,
Дим пов’ється з димарів,
На току підніме гомін
Зграя галок і граків.
Сніг ясним кришталем блище,
Лютий холод допіка;
Сонце вгору плине вище,
Та не гріє здалека…
Я. Щоголів.
Взимку.
Хижо буйний вітер
Віє по долині,
Гори намітають
З снігу хуртовини;
Укриває землю
Скрізь намітка біла,
І земля замерзла
Тихо заніміла.
Б. Грінченко.
(Учні: вірш Б. Грінченка «Взимку» більш близький за настроєм до твору А. Вівальді.)
4 група. Завдання: добери картини, фотографії, які будуть близькі до музики А. Вівальді.
(Учні: фото «Дерево, вкрите снігом» — зображує вітряну, морозну погоду. Воно вкрите снігом, розгойдується на вітру.)
5 група. Завдання: напишіть сенкан, який розкриває настрій музики А. Вівальді
СЕНКАН
Учні: Зима.
Холодна, люта.
Всіх зачаровує, дивує, насторожує.
Милуюся, люблю її.
Цариця.
4. Заслуховування результатів роботи груп та обговорення їх.
ІV. Учитель: А зараз закрийте ваші очі та на хвилинку уявіть собі, що ви сідаєте у гарні сани, які запряжені трьома неймовірно красивими кіньми. Навколо сніг, простір, морозне повітря.
Здогадалися, яка пісня буде наступною?
(Є. Крилатов. Пісня «Три білих коней»).
Ансамбль дівчаток виконує пісню 3 хв.
.
Учитель: І разом з піснею, непомітно ми потрапили до казки. Якої?
(Учні: казка Г. Х. Андерсена «Снігова королева».)
Учні інсценують фрагмент казки Г.Х.Андерсена «Снігова Королева» 2 хв.
Учитель: До цієї казки зверталися різні митці, були створені різноманітні мистецькі твори, зокрема мюзикл «Таємниця Снігової Королеви».
Мюзикл — музично — театральна вистава, яка поєднує в собі різні мистецтва.
Учитель: А яка ж вистава без декорацій! Зараз ви спробуєте себе в ролі художників - декораторів, яким потрібно створити декорації зимового лісу.
Ви використовуєте техніку КОЛАЖ, у вас на столах є ватман, різні вирізки, кольоровий папір, вата, фольга, клей, пастельна крейда, віск та інші матеріали. А щоб вам легше працювалось, прозвучить музика з мюзиклу, частина «Завірюха та вальс сніжинок». На виконання завдання у вас 10 хв.
V. Робота в групах. Творче завдання (10 хв.)
Під час звучання музики діти створюють пейзажі, використовуючи техніку «Колаж».
5. Слухання: Мюзикл «Снігова королева». Частина «Завірюха та вальс сніжинок».
Під час звучання музики на екрані з'являються фотографії зимової природи.
(Дитячі роботи вивішуються на дошці, розглядаються та обговорюються).
6. Учитель: Настав час нам з’ясувати, що таке ПЕЙЗАЖ?
У кожної групи на столах є картка. Якщо ви вірно переставите слова, то прочитаєте визначення. Працюємо на швидкість.
ПЕЙЗАЖ (фр.) — це жанр мистецтва, основним предметом зображення якого є природа.
Учитель: Наостанок я вам бажаю, бути уважними до навколишнього світу, до краси, яка нас оточує, а найголовніше: створюйте красу навколо себе своїми власними руками.
VI. Підсумок: Виставлення оцінок (3 хв..)